عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

تبدیل شدن به شرکتی پیشرو در ارائه خدمات دیجیتال بازار سرمایه

در گفت‌وگو با محمد رضوان‌مدنی، مدیرعامل رایان هم‌افزا به مناسبت تولد نوزده‌سالگی این شرکت مطرح شد

عصر تراکنش ۸۷ / شرکت رایان‌ هم‌افزا در سال ۱۳۸۴ با همکاری تعدادی از شرکت‌های فناوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری بخشی از فعالان بازار سرمایه تأسیس شد؛ شرکتی که با ارائه ترکیبی از راهکارهای نرم‌افزاری بر بستر وب و تأمین زیرساخت‌های سخت‌افزاری و ارتباطی توانسته شرایط توسعه فناوری اطلاعات در بخش‌های مدیریت، پردازش و دسترسی به اطلاعات را به‌صورت همگون در بازار سرمایه فراهم آورد و بخش عمده‌ای از نیازهای بازار را با فناوری روزآمد تأمین کند.

این شرکت در سال ۱۳۹۹ به‌عنوان شرکتی دانش‌بنیان به منظور ارائه خدمات نرم‌افزاری در بازار سهام پذیرفته شد و امروز فعالیت‌های آن تولید نرم‌افزارهای لازم برای شرکت‌های کارگزاری بورس، تأمین سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، شرکت‌های سبد‌گردانی و بانک‌ها است. این شرکت بیش از ۱۵۰ نیروی متخصص دارد و امسال نوزدهمین سال فعالیت خود را جشن می‌گیرد. بنا بر صحبت‌های مدیرعامل رایان‌ هم‌افزا، این شرکت می‌خواهد با پیروی از روندهای حاکم بر بازار سرمایه در جهان به نیازهای مشتریان خود در ایران پاسخ دهد و با ایجاد معاونت نوآوری و تحول دیجیتال، به یک شرکت پیشرو در ارائه خدمات هوشمند و دیجیتال در بازار سرمایه تبدیل شود. به مناسبت نوزده‌سالگی رایان هم‌افزا به سراغ محمد رضوان‌مدنی، مدیرعامل این شرکت رفتیم و با او درباره دستاوردها و برنامه‌های شرکت صحبت کردیم. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


تقویت زیرساخت‌ها و بهبود استانداردهای امنیتی


امسال رایان هم‌افزا نوزدهمین سال فعالیت خود را جشن می‌گیرد؛ نوزده سال پر از تلاش، همکاری و نوآوری در کنار مشتریان، همکاران و شرکای کلیدی در بازار سرمایه ایران. این سال‌ها برای آنها فقط به معنای رشد کسب‌وکار و افزایش تعداد مشتریان نبوده است، بلکه به معنی تعهد به ارائه خدمات فناورانه و نوآورانه در قالب بستری امن در بازاری بوده که هر روز پیچیده‌تر و پرچالش‌تر هم می‌شود. محمد رضوان‌مدنی، مدیرعامل شرکت رایان هم‌افزا، در این باره می‌گوید: «رایان هم‌افزا، حضور امروز خود را مدیون تلاش‌ها و فعالیت‌های سرمایه انسانی متخصص و خبره‌اش است؛ کسانی که طی سال‌های گذشته، با شناخت صحیح از بازار سرمایه، نیاز مشتریان و پیشرفت فناوری باعث شده‌اند این شرکت به یکی از شرکت‌های پیشرو در ارائه خدمات فناورانه و نوآورانه در بازار سرمایه تبدیل شود. این موقعیت همچنین به معنای اعتماد ذی‌نفعان بازار به ما و نقش کلیدی رایان هم‌افزا در توسعه این بخش مهم اقتصادی در کشور بوده و انعکاسی است از همراهی و همکاری در روزهای سبز و سرخ بازار سرمایه.»

طبق صحبت‌های رضوان‌مدنی، اکنون رایان هم‌افزا به ۷۴ کارگزاری بورس و اوراق بهادار، ۶۸ کارگزاری بورس کالا و ۲۶۰ صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه خدمات ارائه می‌دهد. او در این باره می‌گوید: «این اعتماد به معنای مسئولیتی خطیر نیز است. می‌دانیم که هر نوع اختلالی در سامانه‌ها و خدمات می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر بازار سرمایه داشته باشد. به همین دلیل یکی از استراتژی‌های رایان هم‌افزا برای سال‌های پیش رو، تقویت زیرساخت‌ها و بهبود استانداردهای امنیتی برای ایجاد اطمینان از تداوم کسب‌وکار و موفقیت مشتریان به‌عنوان شرکای راهبردی‌اش است. در این مسیر تعاملات راهبردی با سازمان بورس و سایر نهادهای بالادستی به ما کمک خواهد کرد تا از استقرار بهینه استانداردهای حوزه امنیتی اطمینان حاصل کنیم.»

رضوان‌مدنی با نگاهی به روند رشد شرکت می‌گوید: «تا اینجای راه توانسته‌ایم از شرکتی استارتاپی به جایگاهی برسیم که اکنون با سهام‌داران حاکمیتی در حال فعالیت است و شرکت به‌قدری توسعه پیدا کرده که بسیاری خواهان مشارکت استراتژیک در پروژه‌هایش هستند.»


ایجاد معاونت نوآوری و تحول دیجیتال


طبق صحبت‌های رضوان‌مدنی، سال جدید فعالیت رایان هم‌افزا، با تحولات و تغییراتی همراه خواهد بود و با توجه به اینکه بازار سرمایه ایران در حال تجربه تغییرات سریع و پیشرفت‌های مداوم است، شرکت به دنبال آن است که همگام با این تغییرات و با تمرکز بر روندهای جهانی در بازار سرمایه، نیازهای مشتریان را مرتفع کرده و خدمات فعلی و آینده خود را باکیفیت‌تر ارائه کند. او با اشاره به این مسئله درباره رویکرد پیش روی این شرکت توضیح می‌دهد: «در رویکرد پیش روی رایان هم‌افزا، تمرکز اصلی بر بهبود تجربه مشتریان خواهد بود که بازیگران اصلی اکوسیستم آن هستند. مشتریان قطعاً عضو مهمی از رایان هم‌افزا هستند و این موضوع درجه اهمیت حضور و کسب رضایت آنها را افزایش می‌دهد. معاونت موفقیت مشتری در رایان هم‌افزا، وظیفه دارد تمرکز خود را به‌صورت کامل بر پشتیبانی، خلق ارزش ارتباطی و همچنین ایجاد تجربه رضایت‌بخش از محصولات قرار دهد. ما اعتقاد داریم در این مسیر می‌توانیم با وارد کردن فرایندهای نوآورانه در محصولات فعلی، ارزش‌هایی باکیفیت‌تر از قبل برای مشتریان ایجاد کنیم. در مسیر این تحولات و تغییرات، با ایجاد معاونت نوآوری و تحول دیجیتال، قصد داریم رایان هم‌افزا را به یک شرکت پیشرو در ارائه خدمات هوشمند و دیجیتال در بازار سرمایه تبدیل کنیم.»

او توضیح می‌دهد که این واحد جدید این امکان را فراهم می‌کند تا از جدیدترین فناوری‌ها مانند هوش مصنوعی و تحلیل داده، برای بهبود نظام تصمیم‌سازی برای فعالان در بازار سرمایه بهره‌برداری کنند. درواقع، آنها به دنبال آن هستند که سامانه‌ها و ابزارهایی را توسعه دهند که به مشتریان در گرفتن تصمیمات بهتر و هوشمندانه‌تر در زمان کمتر کمک کند. مدیرعامل رایان هم‌افزا در این باره می‌گوید: «این تغییرات نه‌فقط به بهبود خدمات فعلی کمک خواهند کرد، بلکه فرصتی را به ارمغان می‌آورند تا وارد حوزه‌های جدیدتری مانند مدیریت ثروت نیز شویم. استفاده از زیرساخت‌ها و ابزارهای مختلف افزایش یا حفظ ارزش ثروت و همچنین استفاده از فناوری برای مدیریت هوشمند دارایی، جزو روندهایی هستند که امروزه در جهان وجود دارند و به نظر می‌رسد برای ساخت آینده‌ای روشن و پویا در بازار سرمایه، نیاز است به این سمت حرکت کنیم.»


سرمایه انسانی؛ از اولویت‌های رایان هم‌افزا


سرمایه انسانی در شرکت‌های فناوری‌محور، به‌عنوان قلب تپنده سازمان، اهمیت بسزایی دارد. در دنیای پرشتاب فناوری، خلاقیت و نوآوری از ضروریات بقای یک شرکت محسوب می‌شود؛ بنابراین کارکنان با ایده‌های نو و راهکارهای خلاقانه، می‌توانند محصولات و خدمات جدیدی ارائه دهند که نیازهای بازار را برآورده کند. رضوان‌مدنی در این باره توضیح می‌دهد: «با توجه به فرازونشیب‌هایی که در روند رشد شرکت و همچنین تحول دنیای IT داشتیم، فرصت‌ها و تهدیدهایی وجود دارد که با مدیریت این تهدیدها و فرصت‌ها، می‌توانیم ظرفیت‌های بالقوه پیشروی رایان هم‌افزا را بالفعل کنیم. برای تحقق مسیری که طراحی شده باید سازمان به فرهنگ دیجیتال برسد و بالغ شود. این بلوغ در سطوح مختلف قابل تعریف است که ما در رایان هم‌افزا آن را به چهار سطح بلوغ اشخاص، بلوغ فرایندها، بلوغ ساختار و بلوغ در پروژه‌های شرکت تقسیم می‌کنیم. بنابراین تنها زمانی می‌توان در این مسیر به موفقیت رسید که سرمایه انسانی خلاق، متخصص و حرفه‌ای رایان هم‌افزا با تحولات شرکت همراه باشند.»

او در ادامه با تأکید بر اهمیت سرمایه انسانی اضافه می‌کند: «تخصص و مهارت‌های فنی سرمایه انسانی، کیفیت پروژه‌های شرکت را به طرز چشم‌گیری ارتقا می‌دهد و شرکت را در رقابت‌های بازار جلوتر می‌برد. همچنین، نیروی انسانی باانگیزه، فرهنگ سازمانی مثبتی ایجاد می‌کند که به همکاری و هم‌افزایی بین اعضا منجر می‌شود و این هم‌افزایی، نه‌تنها روحیه تیمی را تقویت می‌کند، بلکه به تولید ایده‌های خلاقانه و حل مشکلات پیچیده منجر می‌شود.»


هدف: برآورده کردن نیازهای مشتریان


استقرار بهینه نظام‌ها و مدل‌های مدیریت منابع انسانی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که می‌تواند آینده موفق‌تری را برای این شرکت یا هر شرکت دیگری رقم بزند. او در این باره اظهار می‌کند: «استقرار بهینه نظام‌ها و مدل‌های مدیریت منابع انسانی با رویکرد خلق بهینه تجربه کارکنان به ما کمک خواهد کرد تا در دورانی که یکی از ویژگی‌های برجسته‌مان جنگ در رقابت بر سر به‌کارگیری نخبگان است، خبرگان و نخبگان این حوزه را جذب و حفظ کرده و در پی آن در استفاده از محصولات و خدمات رایان هم‌افزا تجربه منحصربه‌فرد کاربری خلق کنیم. ما به آینده امیدواریم و رایان هم‌افزا همچنان به مسیر بهبود مستمر، نوآوری و توسعه ادامه خواهد داد. هدف رایان هم‌افزا برآورده کردن انتظارات مشتریان و همراهی با آنها در مسیر موفقیت است. بااطمینان می‌گویم که در سال‌های آتی، فرصت‌های بیشتری برای رشد و توسعه وجود خواهد داشت و ما اشتیاق داریم تا با همان تعهد و پشتکار همیشگی همراه مشتریان و سهام‌دارانمان باشیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.