عصر تراکنش ۸۷ / گذار بانکها از بانکداری سنتی به دیجیتال در این سالها باعث برآمدن فیگورهای جدید در صنعت بانکی کشور شده است. یکی از این فیگورها نئوبانکها هستند. اینکه ما در ایران نئوبانک واقعی داریم یا نه، از زمان برآمدن اولین نئوبانکها در کشور محل بحث بوده است. برخی بر این باورند که ما در ایران پلتفرمی به نام نئوبانک نداریم و برخی دیگر معتقدند نباید آنچه را در ایران نئوبانک نامیده شده است، دستکم گرفت و آن را ناچیز شمرد. همین که امروز برای هر کار کوچک و بزرگی لازم نیست در صفهای طولانی شعب بانکها بایستیم، نشاندهنده تحولی است که در مفهوم بانک رخ داده و اگرچه خلق و توسعه نئوبانکها در کشور ما با چالشهایی نظیر رگولاتوری، تحریم و منابع انسانی روبهرو بوده، آنها به راه خود ادامه دادهاند. ماهنامه عصر تراکنش در شماره ۷۲ خود مروری بر ویژگیها و مشخصات هفت نئوبانک فعال در کشور داشت و حالا در این مطلب به معرفی سیزده نئوبانک در کشور پرداختهایم. در ادامه مروری بر مشخصات و ویژگیهای آنها داریم.
آبانک
آبانک شعبه دیجیتال بانک آینده است که امکان استفاده از تمام خدمات بانکی را بهصورت غیرحضوری فراهم کرده است. کاربران آبانک میتوانند در یک محیط کاربری آسان، صفحه خود را بسته به میزان استفاده از خدمات بانکیشان، شخصیسازی کرده و از تمام خدمات بانکی نظیر سپرده و کارت بانکی، تسهیلات بانکی، چک، باشگاه مشتریان و ایرانکارت استفاده کنند. آبانک، بانکی دیجیتال با ظرفیت صد شعبه حضوری است که ۲۴۸/۸درصد رشد در تعداد کاربران و ۴۹۲/۳درصد رشد در تعداد تراکنشهایش داشته است. همچنین در سال ۱۴۰۲ در رویداد جایزه عصر تراکنش، بهعنوان اپلیکیشن برگزیده نئوبانکها و در جشنواره فینتک بهعنوان اپلیکیشن برگزیده سال انتخاب شده است. وفادارترین کاربر آبانک نیز فردی بوده که رکورد ۴.۲۹۴ تراکنش در سال را در این اپلیکیشن ثبت کرده است.
امیدبانک
امیدبانک سپه یک پلتفرم تمامدیجیتال است که از مهرماه ۱۴۰۲ فعالیت خود را آغاز کرد و در دیماه همان سال رسماً وارد بازار نئوبانکهای کشور شد. امیدبانک فراتر از یک اپلیکیشن بانکی است و خدمات غیربانکی نیز دارد و پلی میان بانک سپه و کسبوکارهای غیربانکی برای ایجاد سهولت در دریافت خدمات توسط کاربران است. تعداد کاربران امیدبانک سپه تاکنون بیش از یک میلیون و ششصد نفر بوده است. طبق گفته مدیران آن، این اپلیکیشن روزانه حداقل حدود ۵.۰۰۰ افتتاح حساب موفق دارد و بهصورت آنلاین در کوتاهترین زمان ممکن تسهیلات قرضالحسنه را به مشتریان بانک سپه ارائه میکند. برخی از خدمات امیدبانک سپه عبارتاند از: افتتاح حساب غیرحضوری، دریافت تسهیلات غیرحضوری، خدمات پلیس، سوپرمارکت مالی شامل الماس امید، صدور و ابطال صندوقهای سرمایهگذاری و خدمات گردشگری (خرید بلیت هواپیما، تور و…). همچنین قرار است خدمات دیگری ازجمله باشگاه مشتریان، صدور کارت هدیه، کارتبهکارت از مبدأ سایر بانکها و پرداخت خودکار قبوض نیز در آینده نزدیک در اختیار کاربران این اپلیکیشن قرار گیرد.
باجت
باجت متعلق به بانک تجارت است و اولین نسخه آن در شهریورماه ۱۴۰۱ ارائه شد و گامبهگام با تکمیل خدمات و محصولات این اپلیکیشن به تعداد کاربرانش افزود. در نیمه دوم سال ۱۴۰۱، خرید اعتباری ماهانه، وام ازدواج آنلاین و تسهیلات دیجیپی نیز به باجت اضافه شد و عملاً فعالیت جدی و جذب کاربران آن بهصورت انبوه از بهار سال ۱۴۰۲ بهعنوان شعبه دیجیتال بانک تجارت آغاز شد. خدماتی همچون افتتاح حساب و دریافت کارت بانکی، سفته دیجیتالی و امضای الکترونیکی، وام ازدواج آنلاین، وام صد میلیون تومانی، اعتبار خرید ماهانه و اعتبار خرید کالا (کالانو) بهصورت کاملاً آنلاین و بدون نیاز به مراجعه به شعب بانک تجارت در دسترس همگان قرار دارد. باجت در پاییز سال ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه فنآور برتر بهعنوان یک دانشبنیان شد.
بانکواره
بانک توسعه تعاون با هدف ارائه خدمات بانکی نوین و آسان در خردادماه ۱۴۰۲ اپلیکیشن تیتی پلاس را راهاندازی کرد. این اپلیکیشن ابتدا با ارائه خدمت افتتاح حساب غیرحضوری آغاز به کار کرد و سپس دامنه خدمات خود را به حوزه تسهیلات، بهویژه تسهیلات اربعین، گسترش داد. در سال ۱۴۰۳، این پلتفرم با نام تجاری جدید بانکواره رونمایی شد و نام بانکواره جایگزین تیتی پلاس شد. این تغییر نام با هدف ایجاد هویتی مستقلتر و جامعتر برای پلتفرمی که به سمت ارائه گسترده خدمات بانکی در حرکت است، صورت گرفته است. بانکواره طیف گستردهای از خدمات بانکی را بهصورت غیرحضوری ارائه میدهد که شامل افتتاح حساب آنلاین ارزی و ریالی، دریافت انواع تسهیلات، صدور امضای دیجیتال، انتقال وجه، زائرکارت و خدمات پرداختی مانند پرداخت قبض و شارژ سیمکارت میشود. به گفته مدیران این اپلیکیشن، بانکواره با ارائه خدمات متنوع و کاربرپسند، توانسته بهتدریج جایگاه خود را در میان مشتریانش تثبیت کند. هماکنون بانکواره بیش از صد هزار کاربر دارد و حدود ۱۰ هزار تراکنش در روز از طریق این سامانه انجام میشود.
بانکینو
بانکینو، نئوبانک بانک خاورمیانه، از سال ۱۳۹۹ بهصورت عمومی در دسترس کاربران قرار گرفت. بانکینو با هدف ارائه خدمات بانکی به شکلی ساده، بدون دردسر و کاملاً غیرحضوری شروع به کار کرد و در همین راستا، بعد از افتتاح حساب مجازی، سرویس وامینو را ارائه داد که تسهیلاتی بدون نیاز به ضامن، چک و سفته بود. بخشی از خدمات بانکینو معطوف به تسهیلات ویژه پرسنل سازمانها است. سرمایهگذاری از دیگر خدمات بانکینو است که به کاربران امکان بهرهمندی از نرخ سود مطلوب را میدهد. بانکینو بهتازگی به بخش تسهیلات خود تنوع بیشتری بخشیده و امکان دریافت تسهیلات اقساطی را در اختیار کاربران قرار داده است.
بلوبانک
بلوبانک فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ بهعنوان نئوبانک بانک سامان آغاز کرد و حالا یکی از اولین و محبوبترین نئوبانکهای کشور است که کارتهای مینیمال، مدرن و زیبایی دارد؛ کارتهایی که در رنگهای مختلف ارائه میشوند. بلوبانک تجربه کاربری روان و خوبی دارد و علاوهبر خدمات و سرویسهایی که همه نئوبانکها ارائه میدهند، خدمات و سرویسهای دیگری نیز دارد. برای مثال برای پسانداز هرچه امنتر، سرویس «باکس» را به کاربران خود عرضه کرده است. کاربران میتوانند از طریق این اپلیکیشن از یک تا ۱۰ باکس برای پساندازشان بسازند و اسم و عکس دلخواهشان را برای آن در نظر بگیرند. پشتیبانی بلوبانک هفت روز هفته بهصورت ۲۴ساعته برای پاسخگویی در دسترس کاربران است و میتوان از طریق پیام در اپلیکیشن و تماس با پشتیبانی هر ساعت از شبانهروز حتی در روزهای تعطیل، با بلو در ارتباط بود و سؤالات خود را مطرح کرد. با آماری که پشتیبانی بلو اعلام کرده است؛ ۹۰درصد تماسهای کاربران در روزهای عادی در زیر سی ثانیه به پشتیبان وصل شده و مشکل کاربران بهسرعت پاسخ داده شده است.
بلوبانک در تلاش است با سرویسهای نوآورانه و خلاق خود، پا را از عرصه بانکداری فراتر گذارد و به کاربران کمک کند برخی از چالشهای امور مالی روزمره خود را حل کنند؛ یکی از این سرویسها «دنگ» است. از عمده مشکلاتی که گروههای دوستی در دورهمی یا مسافرتهای خود با آن مواجهند، حساب و کتاب هر نفر در سفر است. «دنگ» این مشکل را حل کرده است. «رند» یکی دیگر از گزینههای باکس است و با فعال کردن این سرویس، میتوان تا مبلغی که خودمان آن را تعریف کردهایم با هر تراکنش رند و در باکس جداگانهای ذخیره شود.
برای مثال اگر رند پنج هزار تومانی فعال باشد، با تراکنش ۲۵ هزار تومانی سی هزار تومان از حساب اصلی کم و پنج هزار تومان آن رند شده و به باکس منتقل میشود. برای انتقال وجه نیز نیازی به وارد کردن اطلاعات کامل کارت بانک مبدأ نیست و کافی است شماره کارت مقصد و مبلغ را وارد کنید تا با فشردن یک دکمه عملیات انجام شود. چنانچه هر ماه باید وجه مشخصی را به یک کارت واریز کنید، پرداخت خودکار بلو به کمکتان میآید؛ شما به بلو میگویید که چه تاریخی از ماه به چه صورت و چه مبلغی را به کارت مقصد واریز کند، سپس بهصورت خودکار هر ماه وجه تعریفشده به کارت مقصد واریز میشود. همچنین میتوانید با شارژ حساب بهراحتی وجهی را از کارت بانک دیگر خود به بلو واریز کنید. برای این کار میتوانید شارژ حساب خودکار را فعال کرده تا در زمان مقرر، بهصورت خودکار حسابتان شارژ شود.
سپینو
اپلیکیشن سپینو جدیدترین محصول شرکت هوشمند سپهر بهعنوان نئوبانک بانک صادرات ایران است که طبق گفته مدیران آن، در اولین ماه فعالیت خود به حدود ۲۵۰ هزار نفر کاربر دست یافت. سپینو در دیماه ۱۴۰۱ معرفی شد و خدماتی نظیر افتتاح حساب آنلاین، درخواست تسهیلات، هدیه دیجیتال، خدمات چک، مدیریت کارتهای بانکی و سرویسهای ارزشافزوده مانند پرداخت قبوض، خرید شارژ و بسته اینترنت، نیکوکاری و… را ارائه میدهد. طرح همای سپهر یکی از خدمات این نئوبانک است. آخرین آلبوم همایون شجریان به همراه کیخسرو پورناظری، آهنگساز و نوازنده این اثر، پس از حدود هفت سال که فرایند تولید آن طول کشید با نام «ش م س» با حمایت بانک صادرات ایران منتشر شد. در طرح همای سپهر، اپلیکیشن سپینو بهعنوان تنها مرجع، امکان دانلود رایگان این آلبوم را برای کاربران و دوستداران موسیقی و هنر فراهم کرده است.
متقاضی برای دریافت تسهیلات سپینو کافی است در آن افتتاح حساب کند و پس از رعایت مقررات دریافت تسهیلات و گذشت دوره زمانی مدنظر، با مراجعه به بخش تسهیلات در همین نرمافزار ضمن بارگذاری مدارک لازم، معرفی ضامن و طی کردن مراحل اعتبارسنجی خود و ضامن، درخواست دریافت تسهیلات را ثبت کند. در این روش، حتی امکان انتخاب تعداد اقساط برای بازپرداخت تسهیلات نیز فراهم شده است. سقف این تسهیلات، سیصد میلیون تومان، سقف تعداد اقساط آن شصت ماه و نرخ سود آن بین پانزده تا ۲۳ درصد متغیر است. شهر تخفیف، گنجینه تخفیف، خرید اعتباری، دکترلند و هدیه دیجیتال نیز دیگر سرویسهای آن هستند. شهر تخفیف به خرید اعتباری و اقساطی و نقدی کالا اختصاص دارد و گنجینه تخفیف نیز ارائه خدمات متنوع و پاسخگویی به نیاز اصناف مختلف را با عرضه یک خدمت جذاب و مقرونبهصرفه دربرمیگیرد. خرید اعتباری سپینو نیز سرویس BNPL آن است. همچنین، هدف اصلی راهاندازی دکترلند تسهیل ارائه خدمات مالی به جامعه پزشکی و ایجاد مزایای رقابتی برای آنها است. دکترلند علاوهبر ارائه خدمت خرید اعتباری، مزیت بازگشت نقدی ۱۰درصدی از خریدها را هم به جامعه پزشکی ارائه میدهد. هدیه دیجیتال نیز از آن جهت جذاب است که امکان درج متن دلخواه و امکان ارسال موسیقی متناسب با متن را دارد.
سیبانک
سیبانک که با بیش از چهارصد هزار کاربر، بانک تمامدیجیتال بانک سینا است، تجسم شعار یک بانک در ابعاد سی بانک است. این بانک تمامدیجیتال، دسترسی به انواع خدمات بانکی را بدون محدودیت زمانی و مکانی برای کاربرانش فراهم کرده است. امضای الکترونیکی، سفته و چک الکترونیکی و نیز افتتاح حساب آنلاین، مدیریت امور بانکی و اخذ تسهیلات بدون مراجعه حضوری ازجمله خدمات متنوع سیبانک هستند.
کیوبانک
بانک قرضالحسنه مهر ایران بهعنوان بانکی که بهطور تخصصی کار بانکداری خرد و بانکداری قرضالحسنه را از سال ۱۳۸۶ پی گرفته، از اوایل سال ۱۴۰۲ نئوبانک خود را با نام کیوبانک عرضه کرده است. کیوبانک میکوشد تا علاوهبر اینکه خدمات بانکی مختلف را ارائه میکند، یک گام فراتر رود و بستری برای دریافت خدمات مالی گوناگون بر پایه قرضالحسنه هم باشد تا اشخاص حقیقی و همچنین کسبوکارها از آن استفاده کنند. بر همین اساس، خدمات مربوط به کیف پول دیجیتالی، سفته الکترونیکی، استعلامهای بانک مرکزی، چک الکترونیکی، امضای دیجیتالی و خدمات مالی متنوع (بیمه، بورس، گردشگری و…) در این نئوبانک ارائه میشوند. کیوبانک تاکنون بیش از پانصد هزار بار نصب شده است.
متابانک
متابانک یکی از محصولات شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل (فام) است که از دیماه ۱۴۰۰ بهعنوان نئوبانک مؤسسه اعتباری ملل در سه نسخه وب، اندروید و iOS ارائه شده است. ازجمله امکانات این نئوبانک احراز هویت غیرحضوری و افتتاح حساب آنلاین و همچنین تسهیلات خرد مؤسسه اعتباری ملل است. متابانک پلتفرمی است که هم در زمینه B2C و هم در زمینه B2B فعالیت میکند و میکوشد علاوهبر حداکثری کردن ارائه خدمات بانکی بهصورت غیرحضوری و دیجیتال، بستری را برای کسبوکارهایی که به امکانات بانکی نیاز دارند فراهم کند. اعطای تسهیلات خرد مؤسسه اعتباری ملل در متابانک با صرف کمترین زمان، هزینه و بدون داشتن ضامن براساس رتبه اعتباری و احراز هویت دیجیتالی و با سفته الکترونیکی انجام میشود.
متقاضیان میتوانند با ثبتنام در متابانک علاوهبر افتتاح حساب غیرحضوری و دریافت تسهیلات، از خدماتی نظیر انتقال وجه (ساتنا، پایا، کارتبهکارت و حساببهحساب)، تغییر و بازیابی رمز اول کارت، صدور مجدد کارت، خدمات رمز پویا، فعالسازی کارت و پیامک، گردش حساب، پرداخت اقساط، حساب وکالتی و استعلام موجودی نیز بهرهمند شوند. استفاده از متابانک ساده است؛ کارتهای متابانک شخصیسازی شدهاند و دارای هویت خاصی هستند که آنها را نسبت به سایر کارتها متمایز میکند و با سرعت زیادی برای مشتریان ارسال میشوند. طبق صحبتهای مدیران این اپلیکیشن، از امکانات آینده متابانک میتوان به مدیریت کارتهای مقصد، تبدیل شماره شبا به حساب و حساب به شبا، مسدود کردن موقت کارت، تعیین سقف خرجکرد، بهبود فرایند انتقال وجه، مدیریت مالی هوشمند و سفارشیسازی کارت اشاره کرد.
هایبانک
پلتفرم هایبانک راهکار دیجیتالی بانک کارآفرین است که امکانات بهروزی را در اختیار مشتریان خود قرار میدهد. ازجمله این امکانات میتوان به این موارد اشاره کرد: افتتاح حساب و درخواست کارت غیرحضوری، کارتابل حقوقی برای مشتریان حقوقی، قابلیت شخصیسازی پروفایل و ارکان کاربری، مدیریت سقف تراکنش روزانه تا سقف مجاز، قابلیت چیدمان افزونهها بهترتیب دلخواه در صفحه خانه، غیرفعال کردن حساب کاربری، دریافت اعلانهای تراکنشی و غیرتراکنشی، صندوق پیام، تغییر رمزعبور و نام کاربری و شماره تلفن همراه و تصویر پروفایل، افتتاح حساب غیرحضوری (دو نوع سپرده کوتاهمدت و قرضالحسنه)، امکان مشاهده و پرداخت اقساط بیمه عمر و سرمایهگذاری کارآفرین و مشاهده سوابق پرداخت و قابلیتهای کارت.
خدمات هایبانک در نسخههای اندروید، وب و iOS ارائه میشود. این اپلیکیشن خدمات کارت اعتباری، بنکارت و کارت نقدی هم دارد. انتقال وجه داخلی، گروهی، خیریه، بین بانکی و خدمات کارتابل نیز در آن ارائه میشود. علاوهبر این موارد، میتوان به قابلیتهای پیچک نیز اشاره کرد که شامل ثبت، انتقال و کارتابل چک برای امضا و تأیید امضاداران و مهردار شرکت و امکان تعریف نماینده ثبت چک برای تمام امضاداران توسط شعبه است. همچنین امکان پرداخت قبض بهصورت انفرادی و کارتابلی و مشاهده سوابق تراکنش، امکان خرید شارژ همراه اول، ایرانسل و رایتل و مشاهده سوابق تراکنش، امکان مشاهده و گزارشگیری از ریزتراکنشهای شاپرکی و ارائه صورتحساب سهماهه درلحظه و صورتحساب مدتدار آفلاین نیز از دیگر خدمات این اپلیکیشن هستند. نمایش تسهیلات حقیقی و شرکتی، پرداخت اقساط تسهیلات و مشاهده سوابق آن، مشاهده صورتحساب تسهیلات و تسهیلات هاب اعتباری تجاری نیز ازجمله خدمات تسهیلاتی آن هستند.
هایبانک یک افزونه باشگاه مشتریان و قابلیت پشتیبانی نیز دارد. امکان مشاهده اطلاعات شعب و دریافت موقعیت مکانی آنها و مدیریت مقاصد آشنا برای انجام تراکنش نیز در آن وجود دارد. دعوت از دوستان به هدف کسب امتیاز در باشگاه مشتریان، تبدیل شبا به کارت و حساب و برعکس برای بانکهای غیر کارآفرین، انتقال وجه مستمر، افزونه کیف پول، وکالتی کردن حساب برای شرکت در طرحهای خرید خدمات دولتی و ایجاد کاربر حقوقی در هایبانک با شناسه ملی شرکت نیز بهزودی به آن اضافه خواهد شد.
همراه شهر پلاس
همراه شهر پلاس یکی از محصولات مرتبط با پلتفرم بانکداری دیجیتال و نئوبانک بانک شهر است که در سال ۱۴۰۰ در راستای اجرای سند تحول دیجیتال وزارت اقتصادی و دارایی و ایجاد پلتفرم بانکداری دیجیتال و همچنین به منظور خودکفایی و استقلال بانک در خلق محصولات حوزه فناوری و ارائه خدمات بانکی و افزایش توان رقابتی بانک در بازار کلید خورد. اولین نسخه آن در کمتر از یک سال بعد، در بهمنماه ۱۴۰۰ برای کارکنان بانک شهر بهصورت آزمایشی و در اردیبهشتماه ۱۴۰۱ برای مشتریان بانک با قابلیت جدید افتتاح سپرده غیرحضوری و صدور کارت نقدی به همراه تمام قابلیتهای مرتبط با ارائه خدمات کارت، سپرده، چک و گزارشهای مربوطه عملیاتی شد. در دو سال گذشته و طی چند نسخه خدمات متنوع بانکی از قبیل پرداخت تسهیلات غیرحضوری، سرویسهای چک صیادی، بازاریابی ارجاعی، افتتاح انواع سپردهها و طرحهای جذب منابع، صدور کارت المثنی و رمزعبور، انواع استعلامات و فراموشی نام کاربری و غیره در این محصول عملیاتی شد. به گفته مدیران این اپلیکیشن، قرار است در آیندهای نزدیک خدمات مرتبط با چکاد (چک الکترونیکی) و ریال دیجیتال به مجموعه خدمات آن اضافه شوند.
ویپاد
ویپاد، ترابانک پاسارگاد با هدف توسعه فراگیری مالی در سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد. اعتباردهی، مدیریت ثروت و دارایی، دسترسی به بیمه و تنوع تسهیلاتدهی از اهدافی بود که از ابتدا برای این شعبه تمامدیجیتال پاسارگاد ترسیم شد. از این رو هدف ویپاد در این سالها این بوده که نسل جدید خدمات بانکی را بهصورت کاملاً آنلاین، در کمترین زمان ممکن، از هر نقطه از ایران و در هر ساعت از شبانهروز برای تمام مردم کشور دسترسپذیر کند. حالا ویپاد به مشتریان خود در بیش از نوزده هزار شهر و روستا خدمات بانکی ارائه میکند.
ناگفته نماند که کاربران ویپاد میتوانند علاوهبر دریافت خدمات بانکی از افتتاح حساب آنلاین گرفته تا خدمات چک و قبض، انواع تسهیلات خرد را بدون ضامن و وثیقه، بهصورت هوشمند و در کمترین زمان ممکن یعنی در کمتر از دو دقیقه دریافت کنند. ویپاد در این سالها پنج نوع تسهیلات را بدون ضامن و وثیقه، کاملاً آنلاین، در ۲۴ ساعت شبانهروز و تنها براساس اعتبارسنجی آنلاین، به کاربران خود اعطا کرده است. تسهیلات برآیند، پشتوانه، پیشدرآمد، سازمانی و خرید بیمه شخص ثالث از این موارد هستند. طبق صحبتهای مدیران این اپلیکیشن، این نئوبانک از سال ۱۴۰۰ تاکنون، ۷.۵ میلیون فقره تسهیلات خرد، با مجموع مبلغ سی هزار میلیارد تومان به مشتریان خود اعطا کرده است و توانسته بیش از شش میلیون کاربر جذب کند و تاکنون بیش از ۱۳۲ هزار بازخورد ثبتشده در فروشگاههای اپلیکیشن دارد.
هدف از ارائه طرح پشتوانه، اعطای اعتبار خرد به مردم به منظور کمک به مدیریت هزینههای روزمرهشان است. در این طرح، اعتبار خرید با قابلیت مصرف در تمامی پذیرندگان شبکه شاپرک و به شکل اعتبار پلکانی به مشتریان ارائه میشود. در طرح پیشدرآمد ویپاد، افرادی که دارای مشاغلی با درآمد روزانه هستند، براساس میزان درآمد ماهانه و متناسب با آن، میتوانند درآمد تقریبی یک هفته آتی خود را پیشاپیش دریافت و پس از یک هفته بازپرداخت کنند. در طرح برآیند ویپاد، مشتریان با سپردهگذاری میتوانند تسهیلاتی متناسب با سپرده خود را دریافت کنند. درواقع کاربران ویپاد، بدون شرط پلکانی، براساس رفتار مالیشان در این اپلیکیشن (تعداد سکههایی که در باشگاه مشتریان کسب کردهاند) و بر مبنای اعتبارسنجی، بدون ضامن و وثیقه تا سقف پنجاه میلیون تومان تسهیلات میگیرند.
آن دسته از مشتریان ویپاد که کارت بانکی ویپاد را دریافت کرده و از سوی سازمانهای طرف قرارداد خود معرفی شده باشند، میتوانند درخواست خود را برای دریافت تسهیلات سازمانی ثبت و پس از عبور از مرحله اعتبارسنجی، تسهیلات را دریافت کنند. در ویپاد، این امکان وجود دارد که کاربران، بیمه شخص ثالث را آنلاین و در کمتر از چند دقیقه از تمامی نقاط ایران خریداری کنند. از این رو در این اپلیکیشن، دو روش پرداخت نقدی و اعتباری برای خرید بیمه شخص ثالث فراهم شده است. در روش پرداخت اعتباری، کاربر میتواند از ویپاد، اعتبار دریافت کند.