عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

لندتک تخصصی حوزه موبایل هستیم

در گفت‌وگو با روح‌الله پرنیان، مدیرعامل جی‌اس‌ام‌پی که به‌عنوان بازوی فین‌تکی گروه همراه‌تل در حال فعالیت است، مطرح شد

عصر تراکنش ۸۸ / جی‌اس‌ام‌پی (GSMPay) فعالیت خود را از سال ۱۴۰۲ به‌عنوان بازوی فین‌تکی گروه همراه‌تل آغاز کرد؛ شرکتی که خدمات مالی و اعتباری‌اش به شکلی طراحی شده که هر دو بخش فروشندگان و خریداران نهایی موبایل و لوازم جانبی می‌توانند از آن بهره ببرند و طی مدت فعالیتش توانسته حجم تسهیلات پرداخت‌شده خود را از سقف هزار و پانصد میلیارد تومان عبور دهد. به گفته مدیرعامل جی‌اس‌ام‌پی، تسهیلات پرداخت‌شده آنها در نیمه اول سال ۱۴۰۳ از مرز یک و نیم همت عبور کرده و با همکاری با ۷ هزار فروشگاه فعال در سراسر کشور، امکان خرید قسطی موبایل را به‌صورت حضوری تسهیل کرده‌اند.

در گفت‌وگو با روح‌الله پرنیان، مدیرعامل جی‌اس‌ام‌پی، به خدمات این شرکت، چالش‌هایی که دارند و برنامه‌های پنج‌ساله‌شان پرداختیم. طبق صحبت‌های پرنیان، جی‌اس‌ام‌پی باید در پنج سال آینده به انتخاب اول مردم در خرید تلفن همراه و انتخاب اول فروشنده‌ها برای فروش قسطی و اعتباری تلفن همراه تبدیل شود. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


ارائه دو نوع سرویس لندتکی


شرکت جی‌اس‌ام‌پی یکی از زیرمجموعه‌های گروه توسعه همراه‌تل است که حدود یک سال است با هدف ارائه خدمات لندتکی در حوزه موبایل و لوازم جانبی آن، فعالیت خود را آغاز کرده است. همراه‌تل، هلدینگی فعال در حوزه واردات، فروش و توزیع دستگاه‌ها و لوازم صنعت موبایل ایران است که بیش از دو دهه سابقه فعالیت در این عرصه را دارد و به‌منظور توسعه زنجیره ارزش خدمات خود، جی‌اس‌ام‌پی را با چشم‌انداز تبدیل‌‌شدن به اولین فین‌تک تخصصی حوزه موبایل و لوازم جانبی در ایران راه‌اندازی کرده است.

جی‌اس‌ام‌پی سه سرویس لندتکی به دو گروه از مشتریان ارائه می‌کند که روح‌الله پرنیان، مدیرعامل این شرکت، درباره آنها می‌گوید: «جی‌‌اس‌ام‌پی، لندتک تخصصی حوزه موبایل در ایران است که در بخش فروشندگان، خدماتش به دو شکل مختلف ارائه می‌شود. بخش اول، شامل کارت اعتباری جی‌اس‌ام‌پی می‌شود که فروشگاه‌های همکار ما به‌صورت آنلاین و ظرف چند دقیقه می‌توانند کارت اعتباری درخواست دهند. کارت اعتباری آنها با همکاری بانک‌ها صادر می‌شود و به کمک تیم لجستیکی خوبی که داریم به فاصله یک روز آن را به دست فروشندگان می‌رسانیم. آنها با این کارت‌ها می‌توانند از ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان در دوره بازپرداخت هفت‌روزه از وب‌سایت همراه‌تل خرید اعتباری داشته باشند. اعتبار این کارت‌ها در ابتدا با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان آغاز می‌شود و پس از خوش‌حسابی، به شکل پلکانی مبلغ اعتبار افزایش می‌یابد. فروشندگان با انجام تسویه‌حساب بموقع می‌توانند به‌صورت هفتگی و ماهانه این اعتبار را دریافت کنند. سرویس بعدی جی‌اس‌ام‌پی برای فروشندگان، مربوط به ارائه درگاه فروش اقساطی آنلاین و حضوری اختصاص است.

ما فروش B2C نداریم و به مصرف‌کننده نهایی کالا نمی‌فروشیم و همه فروشمان از سمت فروشگاه‌هاست، اما تسهیلاتی که برای مصرف‌کننده نهایی در نظر گرفته‌ایم بدین‌گونه است که کاربر می‌تواند به واسطه تسهیلاتی که از سمت جی‌اس‌ام‌پی دریافت می‌کند، به ۷ هزار فروشگاه طرف قرارداد با ما مراجعه حضوری کند و خرید قسطی انجام دهد. در نتیجه جی‌اس‌ام‌پی در این سرویس خود بازار فروش اقساطی تلفن همراه را در فروشگاه حضوری هدف قرار داده، چرا که همچنان ۷۰ تا ۸۰ درصد بازار خرید کالای الکترونیک به‌صورت حضوری انجام می‌شود.»


ارائه بیش از یک و نیم همت تسهیلات در شش ماه


طبق صحبت‌های پرنیان، تسهیلات پرداخت‌شده جی‌اس‌ام‌پی در نیمه اول سال ۱۴۰۳ از مرز یک و نیم همت عبور کرده است. او در‌این‌باره می‌گوید: «جی‌اس‌ام‌پی در کمتر از ۹ ماه از شروع فعالیت خود و تنها در نیمه اول سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۵هزار میلیارد ریال تسهیلات مالی و اعتباری ارائه کرده است. بازار لوازم الکترونیکی به‌شدت بزرگ و بکر است و امکانی که جی‌اس‌ام‌پی فراهم کرده که افراد می‌توانند به‌صورت حضوری و اقساطی خرید داشته باشند، مکانیسم سریعی است که نمونه‌های کمی در کشور دارد. همین بازار بزرگ باعث شده که جی‌اس‌ام‌پی فعلاً قصد ورود به حوزه‌های دیگر را نداشته باشد.»

مدیرعامل جی‌اس‌ام‌پی سپس درباره بازار رقابتی که در آن فعال هستند، صحبت می‌کند و می‌گوید: «همه لندتک‌هایی که در حال ارائه تسهیلات لندتکی هستند عملاً رقیب مستقیم ما به حساب می‌آیند و بانک‌ها نیز با همان مدل سنتی خود رقیب غیرمستقیم ما محسوب می‌شوند. اما اینکه کسب‌وکاری به‌صورت تخصصی در این حوزه فعال باشد، ندیده‌ام. درمورد وسعت شرکت جی‌اس‌ام‌پی نیز باید بگویم که دارای شبکه‌ای از بیش از هفت‌هزار فروشگاه فیزیکی هستیم. شاید درک آن برای کاربر معمولی یا کسی که تلاشی برای جذب فروشگاه فیزیکی نداشته، مقداری سخت باشد، اما بیش از هفت هزار فروشگاه عددی است که قدرت زیادی به ما می‌دهد.»


پاسخ به تقاضای متقاضیان در تمام نقاط کشور


پرنیان سپس آمار و ارقامی ارائه می‌کند که از آمارهای جی‌اس‌ام‌پی استخراج شده‌اند و دراین‌باره می‌گوید: «استفاده از گجت‌های دیجیتال شامل انواع گوشی‌های هوشمند جزو علاقه‌مندی‌های نسل جوان و مخصوصاً نسل موسوم به Z است؛ آمارهای موجود جی‌اس‌ام‌پی نیز گواهی بر این ادعاست، به‌طوری‌که بیش از ۵۰درصد از متقاضیان و افرادی که تسهیلات دریافت کرده‌اند، در گروه سنی ۳۰ تا ۴۵ سال هستند. دومین گروه سنی، ۱۵ تا ۳۰ساله‌ها هستند که به نظر می‌رسد در صورت تسهیل هر چه بیشتر ارائه تسهیلات به این گروه در زمینه روش اعتبارسنجی و همین‌طور ارائه وثیقه، به طور حتم نیاز این گروه نیز بهتر پاسخ داده خواهد شد و چه‌بسا این گروه از کاربران بتوانند از این خدمات بیشتر استفاده کنند.»

با توجه ‌به وجود بیش از ۷ هزار فروشگاه در بیش از ۴۵۰ شهر کشور که خدمات فروش اقساطی ارائه می‌کنند، جی‌اس‌ام‌پی به دنبال دموکراتایز کردن خدمات مالی برای خرید گجت‌های دیجیتال در سراسر ایران است. مدیرعامل جی‌اس‌ام‌پی با اشاره به این موضوع می‌گوید: «ازاین‌رو فارغ از محل سکونت سعی داریم به‌صورت برابر به تقاضای متقاضیان در تمام نقاط کشور فارغ از استان محل سکونت که می‌تواند نیمه‌برخوردار یا کم‌برخوردار باشد، پاسخ دهیم. در‌حال‌حاضر به‌ترتیب استان‌های برخوردار، نیمه‌برخوردار و کم‌برخوردار ۴۷، ۲۷ و ۲۶ درصد از وام‌گیرندگان را به خود اختصاص داده‌اند که سعی می‌کنیم به مدد بیش از ۷هزار فروشنده در سراسر کشور، به رسالت خود برای تبدیل‌شدن به فین‌تک تخصصی حوزه گوشی جامه عمل بپوشانیم.»


تأمین‌کنندگان مالی باعث افزایش نرخ تسهیلات هستند؛ نه لندتک‌ها


تأمین مالی مهم‌ترین چالشی است که جی‌اس‌ام‌پی این روزها با آن دسته و پنجه نرم می‌کند. در کنار آن مباحث رگولاتوری و جذب و نگهداشت منابع انسانی نیز دو چالش دیگر این شرکت هستند. پرنیان در‌این‌باره می‌گوید: «رگولاتور در هر صنعتی همواره از بازیگران اصلی آن صنعت عقب‌تر است، یعنی همیشه باید اتفاقی بیفتد و فعالیتی خارج از چهارچوب ذهنی رگولاتور انجام شود تا بعد از آن رگولاتور اقدام به تنظیم‌گری کند. اما در ایران تنظیم‌گری تبدیل به بستن می‌شود، یعنی رگولاتور به‌جای یادگیری از صنعت تلاش می‌کند جلوی آن حوزه را بگیرد. همین چند وقت پیش در صنعت لندتک چهارچوبی به بانک‌ها داده شد که موانعی برای فعالیت لندتک‌ها و بانک‌ها ایجاد کرد. چنین اقداماتی باعث سوق‌دادن لندتک‌ها به روش‌های مالی غیر از بانک می‌شود که خیلی هم مطلوب نیست؛ هرچند که چنین اقداماتی برای فعالان حوزه لندتک، اقدام جدیدی نیست و بارها شاهد آن بوده‌ایم. من به یاد دارم که چند سال پیش که ما با لیزینگ‌ها کار می‌کردیم، چنین نامه مشابهی را به همه لیزینگ‌ها داده بودند که موانعی را برای فعالیت‌ها و همکاری‌های ما ایجاد کردند.»

مدیرعامل جی‌اس‌ام‌پی موضوعات جذب و نگهداشت منابع انسانی را نیز چالشی می‌داند که همیشه وجود داشته و چاره‌ای نیست جز جنگیدن برای جذب نیروهای متخصص و از طرفی دیگر آموزش نیروهای باانگیزه. او در‌این‌باره این‌طور می‌گوید: «جذب نیروهای متخصص در صنعت فین‌تک نسبت به صنایع سنتی سخت‌تر است، یعنی کسب‌وکارهای فین‌تک به دلیل تخصصی بودن این حوزه در فعالیت خود با مشکلات بیشتری در خصوص جذب و نگهداشت نیروهای انسانی خود مواجه هستند.

علاوه بر این، تأمین مالی نیز بزرگ‌ترین چالش ماست؛ یعنی منابع مالی وجود ندارد و منابع مالی که وجود دارند نیز گران‌قیمت هستند. متأسفانه تصور اشتباهی ایجاد شده است که فکر می‌کنند کسب‌وکارهای لندتک باعث افزایش نرخ تسهیلات می‌شوند، اما ما دخالت مستقیمی در این موضوع نداریم و آن تأمین‌کنندگان مالی هستند که روزبه‌روز هزینه پول را برای مصرف‌کننده نهایی افزایش می‌دهند. کاربر نیز مادامی که زیر تورم باشد استفاده از تسهیلات لندتک برای او منطقی و به‌صرفه است.»


رسیدن به انتخاب اول مردم در خرید موبایل


پرنیان با اشاره به این موضوع که کمبود منابع مالی، کسب‌وکارهای صنعت لندتک را با مشکل مواجه کرده است، می‌گوید: «امروزه تأمین مالی بسیار پیچیده شده است. اگر راه تأمین مالی از بازار سرمایه ساده‌تر بود و پیچیدگی‌های فعلی را نداشت یا قوانین کرادفاندینگ به‌گونه‌ای چیده شده بود که برای لندتک‌ها قابل‌استفاده بود، مشکلات در این زمینه کمتر می‌شد. در کل نیز بعید می‌دانم این مشکلات تا پایان سال ۱۴۰۳ برطرف شوند.»

بهبود سرویس‌های فعلی، حرکت به سمت ارائه تسهیلات در لحظه خرید و ارائه سرویس‌های جدید در این حوزه از جمله اهدافی هستند که جی‌اس‌ام‌پی برای خود تعریف کرده است. مدیرعامل جی‌اس‌ام‌پی دراین‌باره می‌گوید: «درحال‌حاضر تمرکز ما بر سرویس‌های لندتکی است که ارائه می‌دهیم و این هدف را برای خود در نظر داریم که در آینده به نقطه‌ای برسیم که بتوانیم در لحظه خرید به کاربر تسهیلات ‌دهیم. در رابطه با تسهیلات در لحظه خرید، مأموریتی که ما برای جی‌اس‌ام‌پی تعریف کرده‌ایم این است که کاربر زمانی که به یک فروشگاه فیزیکی یا آنلاین مراجعه کرده، بتواند در کمترین زمان ممکن و در همان لحظه تسهیلات را دریافت کند و خرید خود را همان لحظه انجام بدهد. در پنج سال آینده نیز اگر اتفاق عجیب‌وغریبی نیفتد جی‌اس‌ام‌پی باید به انتخاب اول مردم برای خرید گوشی موبایل و انتخاب اول فروشنده‌ها برای فروش قسطی اعتباری تلفن همراه تبدیل شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.