عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

می‌خواهیم یکی از بازیگران اصلی هوش مصنوعی در کشور باشیم

گفت‌وگو با محمد مظاهری، مدیرعامل توسن‌تکنو که با یک برنامه چهارساله برای سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی در تلاش است تا به توسعه اکوسیستم دیجیتال کشور کمک کند

عصر تراکنش ۸۹ / توسن‌تکنو که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ با تمرکز بر ارائه، تولید و توسعه راهکارهای جامع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موردنیاز صنعت بانکی و پرداخت آغاز کرد، در پنج سال گذشته تمرکز ویژه‌ای بر فناوری هوش مصنوعی داشته و در تلاش است تا با استفاده از فناوری‌های جدید، به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری صنایع مختلف و البته به توسعه اکوسیستم دیجیتال کشور کمک کند.

در گفت‌وگو با محمد مظاهری، مدیرعامل توسن‌تکنو به اقدامات اخیر این شرکت و برنامه‌هایی که دارند، پرداختیم. طبق صحبت‌های او، توسن‌تکنو در سال جاری روی بهبود و ارتقای وضعیت پلتفرم TECHSTORE، تحلیل داده‌های ارتباط با مشتریان توسط هوش مصنوعی، صادرات کارت‌خوان‌های اندرویدی به بازار خارجی، ارائه سرویس‌های سلف‌سرویس و… تمرکز کرده است و یک برنامه چهار‌ساله برای سرمایه‌گذاری روی فناوری هوش مصنوعی دارند تا از این طریق بتوانند به یکی از بازیگران اصلی و شناخته‌شده صنایع مختلف کشور در حوزه هوش مصنوعی تبدیل شوند. در ادامه گزارشی از گفت‌وگوی «عصر تراکنش» را با محمد مظاهری می‌خوانید.


قیمت محصولاتمان را در سال جاری افزایش نداده‌ایم


توسن‌تکنو از شش کسب‌وکار مختلف تشکیل شده است و هر کدام از این کسب‌وکارها هم استراتژی‌های سالانه خود را دارند. محمد مظاهری، مدیرعامل توسن‌تکنو، با تمرکز بر فعالیت‌هایی که این مجموعه در حوزه پرداخت انجام می‌دهد، درباره اقداماتشان در سال جاری می‌گوید: «کسب‌وکار پرداخت ما روی ارائه محصولات جدید اندرویدی متمرکز شده و در سال جاری دو محصول جدید ارائه کرده‌ایم. در سال جاری روی TECHSTORE وقت زیادی گذاشتیم و آن را توسعه دادیم. وضعیت شرکت‌های پرداخت در ایران به صورتی است که اگرچه هزینه‌هایشان روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند، به همان نسبت درآمدها و سودشان بالا نمی‌رود و کارمزد را هم تا حدی می‌توان بالا برد. در این نقطه است که نوآوری و فناوری مهم می‌شود. TECHSTORE ماهیتی اندرویدی و پلتفرمی دارد و به شرکت‌های پرداخت کمک می‌کند تا کسب‌وکارشان را بهتر مدیریت،‌ کنترل و اداره کنند.»

یکی دیگر از اقدامات توسن‌تکنو در سال جاری، حفظ قیمت محصولاتش بوده است. مظاهری در این باره این‌طور می‌گوید: «محدودیت منابع ارزی و تورم مسئله مهمی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، اما باید کاری کنیم که جلوی ضرب افزایش قیمت پول گرفته شود. باید خدمات و محصولات را باکیفیت بالا و قیمت مقرون‌به‌صرفه وارد بازار کنیم؛ کاری که پاییز و زمستان امسال انجام دادیم. نرخ دلار در چند ماه اخیر افزایشی بوده است، اما ما نه فقط قیمت محصولاتمان را بالا نبرده‌ایم،‌ بلکه در برخی از موارد آن را کاهش هم داده‌ایم. این نوعی ارزش‌افزایی است.

اقتصاد ایران در حال گذار از مدل بازرگانی به مدل تولیدی است و شرایط درونی و بیرونی این موضوع را رقم زده است. اندروید به نوبه خود بازیگری است که بازی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و ما از این توانی که دارد برای توسعه صنعت پرداخت استفاده کرده‌ایم. علاوه بر این، تلاش کردیم مفهوم پلتفرم را در بازار پرداخت کشور جا بیندازیم،‌ چون معتقدیم که باید نقش پلتفرم‌ها در این صنعت بیشتر شود. پیش‌بینی من این است که اپلیکیشن‌های فروشگاهی به‌زودی بیشتر از اپلیکیشن‌های پرداختی خواهند شد.»


متمرکز بر هوش مصنوعی با آرتین


هوش مصنوعی یکی‌ از حوزه‌هایی است که توسن‌تکنو در سال جاری روی آن زمان و انرژی زیادی گذاشته است؛ حوزه‌ای که توسن‌تکنو آن را از طریق کسب‌وکار هوش مصنوعی آرتین پیگیری می‌کند و در بخش نمایشگاهی یازدهمین همایش بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت هم با تمرکز بر آن، حضور پیدا کرد. مظاهری درباره فعالیت‌هایشان در آرتین بیان می‌کند: «ما از طریق آرتین روی به‌کارگیری هوش مصنوعی در بهبود ارتباط با مشتریان متمرکز شدیم و یک چت‌بات توسعه دادیم. در اینجا محصول را تجاری کردیم و توانستیم آن را در بانک آینده عملیاتی کنیم. هم‌اکنون نرم‌افزار ما در بخش بانکداری شخصی بانک آینده استفاده می‌شود و کیفیت ارتباط سازمان با مشتریان را می‌سنجد. ایده پشت این کار این بود که حجم قابل‌توجهی داده در مراکز ارتباط با مشتری وجود دارد که هدر می‌شود و کسی از این اطلاعات برای تحلیل و ارزیابی مسائل استفاده نمی‌کند. ماشین می‌تواند همه این داده‌ها را تحلیل کند و بینش خوبی را درباره بازار و توسعه کسب‌وکارها به ما بدهد.»

به گفته مدیرعامل توسن‌تکنو، آرتین به دنبال هوشمندسازی مراکز ارتباط و تماس با مشتری است که در اینجا نیز محصول مرکز ارتباط هوشمند را توسعه داده و در محیط مشتریان عملیاتی کرده است. او در توضیح این موضوع می‌گوید: «چنین اقداماتی هنوز در بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت تبدیل به یک روند نشده است و بیشتر فین‌تک‌ها هستند که به آنها توجه می‌کنند. سازمان‌ها و صنایع سنتی راه‌های غیردیجیتالی برای ارتباط با مشتری دارند که توسعه دیجیتال این حوزه را برای آنها در اولویت قرار نمی‌دهد. در راهکار مرکز ارتباط هوشمند تمرکز روی هوش مصنوعی مولد بوده است و تلاش کردیم با خلاصه‌سازی و تحلیل محتوا، برای مراکز ارتباط کسب‌وکارها ایجاد ارزش کنیم.»


خلق ارزش با خلاصه‌سازی و تحلیل محتوا


پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ضمن برگزاری یازدهمین رویداد بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت، پیامک‌هایی به شرکت‌کنندگان در همایش ارسال کرد که رصد و تحلیل لحظه‌ای محتوای یازدهمین همایش در داشبوردی قابل‌نمایش و پیگیری است. به گفته مظاهری، این خلاصه‌سازی و تحلیل محتوا، ارزش افزوده‌ای است که توسط کسب‌وکار هوش مصنوعی آرتین خلق و ارائه شده است.

او اضافه می‌کند: «ما در همایش بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت امسال، به‌صورت ویژه روی محصولات حوزه هوش مصنوعی تمرکز کردیم. همچنین تحلیل صوت محتواهای مطرح‌شده در این همایش طی یک همکاری مشترک با پژوهشکده پولی و بانکی صورت گرفت و نتیجه آن در قالب یک داشبورد اطلاعاتی در اختیار شرکت‌کنندگان همایش قرار گرفت. بدین‌ترتیب ابرکلیدواژه‌های پرتکرار همایش نیز توسط تیم آرتین استخراج شد. در این پروژه صوت ۹ نشست تخصصی، ۱۱ کارگاه‌ آموزشی، ۷ سخنرانی و ۱۵ فرصت ارائه مقاله این همایش بلافاصله پس از برگزاری با دقت بالایی به متن تبدیل شد و توسط پلتفرم هوش مصنوعی آرتین مورد تحلیل قرار گرفت. از ۳۷۵۴ دقیقه محتوای آنالیزشده، تعداد ۲۶۸۷۵۶ کلمه استخراج شد و ابرکلیدواژه‌های همایش ایجاد شد که در وبگاه همایش بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت قابل‌دسترسی است.»


ارائه کارت‌خوان‌های اندرویدی با قیمتی نزدیک به کارت‌خوان‌های سنتی


توسن‌تکنو تلاش کرده تا سبد محصولاتش در حوزه پرداخت بر اساس نیازهای بازار باشد. در همین راستا شش محصول فعال در سبدش دارد و بالغ بر پانصدهزار دستگاه کارت‌خوان اندرویدی به بازار ارائه کرده است. او با اشاره به این موضوع درباره رویکردشان در کارت‌خوان‌های سنتی بیان می‌کند: «کارت‌خوان‌های ما فقط ابزار پرداخت نیستند و نوعی دستگاه‌ تجاری نیز محسوب می‌شوند. متنوع‌کردن سبد محصول، استراتژی ما در سال جاری بوده است. ما کارت‌خوان‌های اندرویدی را به قیمتی نزدیک به کارت‌خوان‌های سنتی ارائه می‌دهیم. به نظر ما، خرید دستگاه‌های کارت‌خوان سنتی غلط است و کارت‌خوان‌های هوشمند می‌توانند با امکانات بیشتر جایگزین بهتری برای کارت‌خوان‌های قدیمی باشند.

کارت‌خوان‌های هوشمند موقعیت‌یاب دارند و می‌توان به‌راحتی آنها را به‌روز کرد. ما هم‌اکنون پانصد هزار دستگاه کارت‌خوان متصل به TECHSTORE داریم و TECHSTORE بزرگ‌ترین بازارگاه اندرویدی کارت‌خوان در کشور است. روی TECHSTORE صد اپلیکیشن غیرپرداختی نیز داریم که ۱۷درصد از نصب‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. این اپلیکیشن‌ها شامل نرم‌افزارهای کاربردی پرداخت، حمل‌ونقل، سفارش‌گیری، حسابداری، فروش، پخش، پارکینگ، مالیات و قرائت کنتور می‌شوند و به نظر می‌رسد که در سال ۱۴۰۴ سهم بیشتری هم خواهند داشت.»

بنا بر صحبت‌های او، TECHSTORE از طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن‌ها پشتیبانی می‌کند. اپلیکیشن‌های مدیریت فروش، سیستم‌های وفاداری مشتری، ابزارهای تحلیل فروش در لحظه و اپلیکیشن‌های تبلیغاتی که بر اساس رفتار مشتری عمل می‌کنند،‌ ازجمله اپلیکیشن‌هایی هستند که TECHSTORE از آنها پشتیبانی می‌کند. همچنین،‌ اپلیکیشن‌هایی که پرداخت‌های بدون تماس (NFC) یا پرداخت‌های مبتنی بر QR Code را ممکن می‌کنند و می‌توانند به طور مستقیم در فروشگاه‌های فیزیکی استفاده شوند هم در TECHSTORE قابل‌ارائه هستند. چنین ابزارهایی به کسب‌وکارها کمک می‌کنند که تجربه مشتری را بهینه کنند و عملکرد فروش حضوری را بهبود ببخشند.


ایجاد نرم‌افزارهای سلف‌سرویس برای صنعت بانکی


توسن‌تکنو در بخش بانکداری نیز فعال است و یک نرم‌افزار جدید سلف‌سرویس دارد که حدود سه سال برای آن وقت گذاشته‌اند. او در این باره توضیح می‌دهد: «در بخش بانکداری، نرم‌افزار سلف‌سرویسی با نام TECHNO ITM را ارائه داده‌ایم که آن را از طریق مانی‌تک پیگیری کرده‌ایم و توانستیم پروژه بانک ملی را هم به‌روز کنیم. ما در این بخش مسئله‌محور جلو می‌رویم و یک بسته مانیتورینگ خوب هم داریم. توسن‌تکنو از همگرایی فناوری، نرم‌افزار و سخت‌افزار تشکیل شده‌ و قدرت شرکت در ایجاد راهکارهای مالی است. علاوه بر این، در مانی‌تک ماهانه پنجاه میلیارد تومان شارژ می‌فروشیم و کیوسک‌های طلا را هم در مانی‌تک اجرایی کرده‌ایم.»

طبق صحبت‌های مظاهری، توسن‌تکنو در سراسر کشور دفاتر فروش و پشتیبانی و بیشتر از هشتصد نفر نیروی کار دارد و اگرچه قبلاً بیشتر به صنعت بانکی کشور خدمات می‌دادند، امروز این‌طور نیست و به صنایع گوناگونی ارائه خدمت می‌کنند. او در این باره می‌گوید: «قرار است تا سال ۱۴۰۴ خدمات پس از فروش را وارد صنعت پرداخت کشور کنیم تا هزینه شرکت‌های پرداخت کم شود. ظرفیت این حوزه خیلی بالاست و می‌توان سیصد هزار دستگاه را در سال تعمیر کرد. بزرگ‌ترین ویژگی ما خوش‌قولی ماست و این همان ارزشی است که به آن شناخته می‌شویم. همچنین روابط تجاری و تجارب سازمانی بالغ‌شده‌ای هم داریم. درباره خوش‌قولی و سرعت عملی که داریم باید این را هم اضافه کنم که در سال جاری تمام پروژه‌هایمان را چه در صنعت بانکداری و پرداخت، چه در صنعت فین‌تک زیر سه ماه تحویل داده‌ایم.»


اولین صادرات دستگاه‌های کارت‌خوان


توسن‌تکنو زمستان سال گذشته به یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه دستگاه‌های کارت‌‌خوان تبدیل شده و دانش‌بنیانی آن باعث شد که مجوز صادر کردن دستگاه‌ها به کشورهای دیگر را نیز به دست آورد. او در این باره اظهار می‌کند: «مالکیت معنوی محصول TECHNO M500 برای ماست و این تجربه در مقیاس بالا در ایران وجود نداشته است. شرکت‌های دیگر نماینده محصولات خارجی در ایران هستند و دامنه فعالیت‌هایشان گسترده نیست. ما توانستیم محصولات خودمان را هم تجاری کنیم و آن را برای اولین‌بار صادر کنیم. در مناقصه‌‌ای که برگزار شد، شرکت‌‌کننده‌های بین‌المللی چینی هم حضور داشتند و بردن مناقصه برای ما افتخار بزرگی بود. علاوه بر این حدود پانصد هزار دستگاه کارت‌خوان اندرویدی هم به بازار ایران داده‌ایم.»


ضرورت توجه به بازارگردانی «فن‌افزار»


توسن‌تکنو در بازار سرمایه نیز فعالیت می‌کند و در سال گذشته تلاطم‌های بسیاری را تجربه کرده است. او دراین‌باره می‌گوید: «نماد فن‌افزار در بازار سرمایه بالا و پایین‌های زیادی داشته است. سرمایه در گردش بالایی داریم که به چهارصد میلیارد تومان ارتقا داده شده است. با وجود این P/E پایینی داریم که زیر چهار است و باید روی بازارگردانی‌ سهم کار کنیم. اتفاق خوب این حوزه برای ما ورود سهام‌دارها و سرمایه‌گذارهای جدید بوده است.»


چهار سال آینده؛ متمرکز بر هوش مصنوعی


رویکرد کلی توسن‌تکنو این است که با به‌کارگیری هوش مصنوعی و پلتفرم‌سازی، پروژه‌های گوناگونی را رقم بزند که همگی یک هدف واحد دارند: بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های صنایع و حوزه‌های مختلف. او با اشاره به این موضوع درباره چشم‌انداز بلندمدت این شرکت و برنامه‌هایی که دارند، توضیح می‌دهد: «ما خالق فناوری نیستیم، اما می‌توانیم آن را در راستای حل مسائل صنایع و حوزه‌های گوناگون کاربردی کنیم و از این طریق به توسعه اکوسیستم دیجیتال کشور کمک کنیم. برای مثال در حوزه انرژی در کشور ناترازی‌هایی وجود دارد که می‌توان با به‌کارگیری هوش مصنوعی برطرفشان کرد. سرعت رشد و توسعه هوش مصنوعی در این سال‌ها بیشتر شده و حالا حتی مردم عادی هم از آن استفاده می‌کنند.

ما هم باید در سال‌های آتی روی آن سرمایه‌گذاری کنیم و چنین هم کرده‌ایم. یعنی یک برنامه چهارساله برای سرمایه‌گذاری روی فناوری هوش مصنوعی داریم تا از این طریق به یکی از بازیگران اصلی و شناخته‌شده صنایع مختلف تبدیل شویم. برای مثال در حوزه انرژی که درباره آن صحبت کردم،‌ مترهای هوشمندی ایجاد کرده‌ایم که به کنترل گاز و مانیتورینگ کنتورها کمک کرده و از هدررفت گاز در کشور جلوگیری می‌کند.

اقتصاد ایران را باید با افزایش کارایی و بهره‌وری صنایع توسعه داد و خیلی نمی‌توان روی رشد و سود آن تمرکز کرد. باید با استفاده از فناوری به دنبال خلق روش‌های موازی ارزان و سریع، استفاده از داده‌ها و نوآوری بود. باید با تمرکز روی جلوگیری از هدررفت‌ها، اقتصاد را سازماندهی کرد و هدف ما در سال‌های آتی همین است. یک کار فین‌تکی در حوزه خرده‌فروشی دیجیتال هم انجام داده بودیم که در آن موفق نبودیم. منظورم پروژه شاپ است. آن را هم به‌زودی از نو شروع خواهیم کرد.»


چالش‌های ۱۴۰۳


جذب و نگهداشت نیروی انسانی، تورم،‌ تحریم و رگولاتوری؛ کلیدواژه‌های پرتکراری که عمده کسب‌وکارهای ایرانی با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند و توسن‌تکنو نیز با آنها بیگانه نیست. مدیرعامل این شرکت درباره چالش‌هایی که دارند می‌گوید: «هزینه نیروی انسانی گران و خواسته‌های نسل جدید متفاوت شده است. دهه ۱۳۷۰ که ما وارد بازار کار شدیم، فضا فضای امیدواری بود، اما امروز این‌طور نیست و جوانان تحت‌فشارهای اجتماعی و اقتصادی هستند که شرکت‌ها را هم درگیر می‌کند.

به همین منظور، شاید بزرگ‌ترین چالش همه کسب‌وکارهای ایرانی همین مسئله تأمین نیروی انسانی باشد. تحریم، تورم و محدودیت‌های ارزی را هم داریم. سیاست‌ها و قانون‌گذاری‌ها نیز شفاف و چابک نیست و برای ما که خط تولید داریم هر وقفه‌ای یعنی ضرر. به نظرم یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند در ایران توسعه پیدا کند و به توسعه امثال ما هم کمک کند، حوزه تأمین مالی زنجیره تأمین است که هنوز در ایران خیلی رونق نگرفته است. چالش نقدینگی را هم داریم که به سیاست‌های انقباضی برمی‌گردد که خواه‌ناخواه رکود ایجاد می‌کند. با وجود همه این موارد تلاش کردیم تا قیمت‌ها را ثابت نگه داریم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.