عصر تراکنش ۹۸ / در نودوهشتمین شماره از ماهنامه عصر تراکنش همانند سابق نگاهی اجمالی بر تازهترین و مهمترین مطالب شش مجله معتبر فناوریهای مالی جهان داشتیم. «فستکمپانی»، «فینتک»، «فورچون»، «بنکینگ تکنولوژی»، «هاروارد بیزینس ریویو» و «وایرد» شش مجلهای هستند که در این شماره به آنها پرداختهایم. در ادامه نگاهی اجمالی به مهمترین مطالب آنها خواهیم داشت.
همگانی شدن ابزار تولید ویدئو با هوش مصنوعی
شماره پاییز ۲۰۲۵ فست کمپانی / شماره پاییز فست کمپانی نگاهی عمیق به نقطه تلاقی خلاقیت، فناوری و رهبری دارد؛ جایی که شرکتها و مدیران در تلاشاند آینده را دوباره تعریف کنند. این شماره با تمرکز بر نوآوری در برندهای بزرگ، تحولات هوش مصنوعی و ظهور چهرههای خلاق در صنایع مختلف منتشر شده است. در گزارش روی جلد این شماره از فست کمپانی با عنوان «آزمایش استارباکس»، فست کمپانی به سراغ برایان نیکول، مدیرعامل جدید استارباکس رفته و از برنامه او برای بیدار کردن غول قهوه میگوید. این مقاله، طرحهای بلندپروازانه نیکول برای بازتعریف تجربه استارباکس را بررسی میکند؛ تلاشی برای بازگرداندن اصالت و شور به برندی که در میانه رقابت جهانی به نقطهای حساس رسیده است.

در مقاله دیگری با عنوان «پیکا؛ جاهطلبی بزرگ در دنیای ویدئوی هوش مصنوعی»، تمرکز بر استارتاپ پیکا (Pika) و مدیرعامل آن دومی بوث است؛ شرکتی که با هدف همگانی کردن امکانات پیشرفته برای تولید محتوای ویدئویی، ابزارهایی ساده و دردسترس برای خلق محتوای باکیفیت ارائه میکند. این گزارش نشان میدهد که در دنیای امروز، موفقیت در فناوری تنها به پیشرفت فنی وابسته نیست، بلکه به میزان کارآمدی و دسترسی آن برای کاربران بستگی دارد. مضاف بر این دو مقاله، فست کامپنی در بخشهای دیگر به معرفی ۱۰ فرد برتر خلاق سال جهان فینتک پرداخته است و ذیل مقالاتی مفاهیمی نظیر مراکز داده و چگونگی رهبری در عصر هوش مصنوعی را مورد بررسی قرار داده است. این شماره تصویری الهامبخش از آینده کسبوکار و فناوری ارائه میکند؛ آیندهای که در آن خلاقیت مهمترین سرمایه است.
| عنوان | فست کمپانی |
| تاریخ انتشار | پاییز ۲۰۲۵ |
| صاحب امتیاز | Mansueto Ventures |
| تیتراژ | ۲۵۰ هزار نسخه |
| انتشار اولین شماره | ۱۹۹۵ |
| دفتر مرکزی | نیویورک |
| وبسایت | Fastcompany.com |
| سوژهها | #داده #هوش-مصنوعی #فین-تک |
اسبهای تکشاخ جهان فینتک
شماره اکتبر ۲۰۲۵ مجله فینتک / شماره اکتبر ۲۰۲۵ مجله فینتک به بررسی و رتبهبندی ۱۰ استارتاپ یونیکورن برتر فینتک اختصاص دارد؛ شرکتهایی که ارزششان از مرز یک میلیارد دلار گذشته و هر یک بهنوعی در حال بازتعریف آینده خدمات مالیاند. این گزارش تحلیلی، علاوه بر معرفی این استارتاپها، گفتوگو با مدیران ارشد مؤسسات بزرگی همچون HSBC، Finastra و VyStar Credit Union را نیز در بر میگیرد. همچنین این شماره شامل مقالاتی درباره بانکداری دیجیتال، هوش مصنوعی و مقابله با کلاهبرداری است.
در میان شرکتهای معرفیشده، ریوولوت (Revolut) جایگاه ویژهای دارد. این سوپراپلیکیشن مالی که توسط نیک استورونسکی، بنیانگذاری شد، از دل نارضایتی از کارمزدهای سنگین تبدیل ارز شکل گرفت. ریوولوت کارش را با کارت چندارزه آغاز کرد و امروز با بیش از ۵۰میلیون کاربر در ۴۸ کشور، مجموعهای کامل از خدمات مالی از بانکداری شرکتی تا معاملات رمزارزها را ارائه میدهد. دریافت مجوز بانکداری در بریتانیا نقطهعطفی در مسیر بلوغ این شرکت بود.

شرکت دوم، استرایپ (Stripe) است؛ زیرساخت نامرئی پرداختهای آنلاین که اقتصاد دیجیتال بدون آن شکل نمیگرفت. پاتریک و جان کالینز با هدف سادهسازی پذیرش پرداخت برای کسبوکارها، APIهایی طراحی کردند که امروز در میلیونها وبسایت و اپلیکیشن استفاده میشود. استرایپ نشان داده که خدمترسانی به توسعهدهندگان و سادهسازی پیچیدگیهای فنی میتواند به اندازه محصولات مصرفی، ارزشی میلیاردی خلق کند.
در کنار این دو، نامهایی چون Square (Block)، Klarna، Chime، Ant Group و Robinhood نیز در این فهرست دیده میشوند؛ شرکتهایی که هر یک از زاویهای متفاوت در حال بازآفرینی صنایع بانکداری و پرداخت هستند.
| عنوان | فینتک |
| تاریخ انتشار | اکتبر ۲۰۲۵ |
| صاحب امتیاز | Byzclick Media Group |
| تیراژ | انتشار آنلاین |
| انتشار اولین شماره | ۲۰۱۹ |
| دفتر مرکزی | نوروویچ، بریتانیا |
| وبسایت | fintechmagazine.com |
| سوژهها | #فین-تک #بانکداری-دیجیتال #هوش-مصنوعی |
نسل جدید کارتهای اعتباری شرکتی
شماره اکتبر ۲۰۲۵ مجله فورچون / شماره اکتبر ۲۰۲۵ مجله فورچون به تحولات بزرگ دنیای فناوری میپردازد؛ از استارتاپهای میلیارددلاری گرفته تا نقش انسان در عصر هوش مصنوعی و کاربردهای نوین این فناوری در پیشبینی آبوهوا. این شماره با نگاهی تحلیلی و آیندهمحور، تصویری از نقطه تلاقی نوآوری، سرمایه و جامعه ترسیم میکند. در گزارش روی جلد این شماره از فورچون با عنوان «استارتاپ ۲۲.۵میلیارددلاری که میخواهد کارتهای سازمانی را متحول کند»، فورچون به سراغ شرکت فینتک رامپ (Ramp) و بنیانگذارانش، اریک گیلمان و کریم عطیه، رفته است. هدف رامپ بازتعریف نظام سنتی کارتهای اعتباری شرکتی و کاهش هزینههای سازمانی است؛ تلاشی که آن را به یکی از پرارزشترین استارتاپهای فینتک جهان تبدیل کرده است.

در مقاله تحلیلی «تفکر بزرگ با هوش مصنوعی»، بینا عمانث، مدیر مؤسسه جهانی هوش مصنوعی دیلویت، یادآور میشود که مزیت رقابتی آینده نه در دسترسی به فناوری، بلکه در نحوه استفاده انسانها از آن نهفته است. او سه محور کلیدی برای پیشرفت معرفی میکند: آموزش و مهارتآموزی، مدیریت ریسک و برنامهریزی برای نیروی کار آینده. سومین مطلب مهم این شماره از فورچون، گزارشی با عنوان «هوش مصنوعی در حال متحول کردن پیشبینی آبوهوا» است. این گزارش با بررسی پروژههای گوگل دیپمایند و ناسا، نشان میدهد مدلهای هوش مصنوعی میتوانند مسیر و شدت طوفانها را سریعتر و دقیقتر از روشهای سنتی پیشبینی کنند و در کاهش هزینهها و مدیریت ریسک کاربرد گستردهای داشته باشند. این شماره از فورچون، بازتابی از عصری است که در آن مرز میان علم، فناوری و تجارت روزبهروز محوتر میشود.
| عنوان | فورچون |
| تاریخ انتشار | اکتبر ۲۰۲۵ |
| صاحب امتیاز | کرون پوکفند |
| تیتراژ | ۸۵۲ هزار نسخه |
| انتشار اولین شماره | ۱۹۲۹ |
| دفتر مرکزی | نیویورک |
| وبسایت | fortune.com |
| سوژهها | #هوش-مصنوعی #کارت-اعتباری #نوآوری |
بانکداری بر پایه احساسات
شماره اکتبر ۲۰۲۵ مجله بنکینگ تکنولوژی / شماره اکتبر ۲۰۲۵ بنکینگ تکنولوژی تصویری بهروز از مسیر تحول بانکداری در عصر داده، احساس و تابآوری سایبری ارائه میدهد. این شماره با دو محور اصلی «بانکداری بر پایه احساسات» و «انطباق با قانون تابآوری عملیاتی دیجیتال (DORA)» منتشر شده و رویکردی تحلیلی و آیندهنگر در قبال چالشها و فرصتهای پیش روی صنعت مالی دارد.
در یکی از مقالات مهم این شماره با تیتر «بانکداری بر پایه احساسات» که روی جلد هم فضایی به آن اختصاص یافته است، نویسنده بر این نکته تأکید میکند که آینده بانکداری تنها در پردازش تراکنشها خلاصه نمیشود، بلکه در درک تجربه انسانی و احساسات مرتبط با پول معنا پیدا میکند. به باور نویسنده، بانکها برای ایجاد رابطهای واقعیتر با مشتریانشان باید به سمت «اقتصاد احساسات» حرکت کنند؛ اقتصادی که در آن تحلیل صدای مشتریان، دادههای بیومتریک و رفتار دیجیتال آنها، به ابزاری برای فهم استرس، اضطراب یا شادی افراد بدل میشود. در این راستا مانع اصلی از تحقق این جریان به باور نویسنده، نه منوط به محدودیتهای فناورانه، که در دسترسی ایمن به دادههای حساس و تنظیم چهارچوبهای نظارتی تازه خلاصه میشود.

در مقاله «سازگاری با چالشهای تابآوری سایبری DORA» نیز این مجله به مقررات جدید اتحادیه اروپا میپردازد که از ژانویه ۲۰۲۵ لازمالاجرا شده است. مؤلف این مقاله با تأکید بر اهمیت DORA، آن را فراتر از یک دستورالعمل انطباقی، و بهمثابه ضرورتی حیاتی برای محافظت از زیرساختهای دیجیتال مؤسسات مالی توصیف میکند.
| عنوان | بنکینگ تکنولوژی |
| تاریخ انتشار | اکتبر ۲۰۲۵ |
| صاحب امتیاز | اینفورما |
| تیراژ | – |
| انتشار اولین شماره | ۱۹۸۳ |
| دفتر مرکزی | لندن |
| وبسایت | fintechfutures.com |
| سوژهها | #فین-تک #بانکداری #امنیت |
ظهور عصر رهبران شجاع
شماره سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۵ مجله هاروارد بیزینس ریویو / این شماره از مجله هاروارد بیزینس ریویو با عنوان جلد «راهنمای رهبری شجاعانه» منتشر شده است؛ عنوانی که روح حاکم بر این شماره را بهخوبی بازتاب میدهد. این شماره بر این ایده تکیه دارد که در زمانههای پرتلاطم، تنها رهبران جسور میتوانند مسیر تازهای برای سازمانها بگشایند. مقاله روی جلد با عنوان «اکنون زمان شجاعت است» به قلم رانجای گولاتی، به مفهوم «رهبری شجاعانه» میپردازد. گولاتی تأکید میکند که در شرایط پرابهام اقتصادی و فناورانه، سازمانها نمیتوانند صرفاً در حالت تدافعی بمانند؛ بلکه باید ریسکهای سنجیده را بپذیرند و جهتگیریهای استراتژیک تازهای را ترسیم کنند. او شجاعت را نه نادیده گرفتن ترس، بلکه توانایی پیشروی در حضور آن میداند و برای تقویت این رویکرد در سطوح مختلف رهبری، راهنمایی عملی ارائه میدهد.

دومین مقاله شاخص این شماره از هاروارد بیزینس ریویو با عنوان «مشکل کنترل کیفیت در هوش مصنوعی مولد» نوشتهی استفان تامکه و همکارانش، یکی از دغدغههای اصلی عصر دیجیتال را بررسی میکند: چگونگی حفظ دقت و اعتبار در خروجی ابزارهای هوش مصنوعی مولد. نویسندگان هشدار میدهند که استفاده از این فناوری بدون چهارچوب تضمین کیفیت، میتواند منجر به تصمیمهای نادرست و لطمه به برند شود و راهکارهایی عملی برای پیشگیری از آن پیشنهاد میکنند. در کنار این دو مقاله، در این شماره از هاروارد بیزینس ریویو مطالب متنوعی درباره استراتژی، رهبری، زنجیره ارزش دیجیتال، مدلهای قیمتگذاری نو و مدیریت هوشمندانه سرمایهگذاریها نیز منتشر شده است.
| عنوان | هاروارد بیزینس ریویو |
| تاریخ انتشار | سپتامبر-اکتبر ۲۰۲۵ |
| صاحب امتیاز | انتشارات هاروارد بیزینس |
| تیتراژ | ۲۶۳هزار و ۶۴۵ نسخه |
| انتشار اولین شماره | ۱۹۲۲ |
| دفتر مرکزی | برایتون، ماساچوست |
| وبسایت | hbr.org |
| سوژهها | #رهبری #هوش-مصنوعی #استراتژی |
جهان فناوری متأثر از سیاست
شماره اکتبر مجله وایرد / این شماره با طرح جلدی جنجالی و قالب توجه به رابطه پیچیده و روبهتغییر سیلیکونولی با قدرت سیاسی میپردازد؛ جایی که رهبران فناوری جهان را نشسته بر سر یک میز، همراه با دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده آمریکا، به تصویر میکشد و بر این مسئله صحه میگذارد که مرز میان نوآوری و نفوذ حاکمیتی، تا چه اندازه هر روز باریکتر میشود و تصویر جلد این شماره نیز در واقع نمادی است از این پیوند تازه میان سرمایه و قدرت. مقاله اصلی این شماره به قلم استیون لوی در همین راستا نگاشته شده است و چرخش ایدئولوژیک چهرههای فناوری را تحلیل میکند؛ از آرمانگرایانی که زمانی پرچم آزادی در فضای دیجیتال را برافراشته بودند، تا مدیرانی که امروز در کنار سیاستمداران محافظهکار ایستادهاند. نویسنده با اشاره به نمونههایی چون تغییر موضع جف بزوس و تعامل نزدیک تیم کوک با ترامپ، از بازتعریف ارزشهای سیلیکونولی سخن میگوید.

در مقالات دیگر، به هشدار درباره تمرکز قدرت در دست چند میلیاردر و اتحادشان با نهادهای حکومتی پرداخته شده است؛ اتحادی که به تعبیر یکی از استادان استنفورد، در تاریخ بیسابقه است. روایت از فضای سرد و محتاط شرکتهای بزرگ فناوری و بازگشت به روزگار «دهه ۹۰» نیز، تصویری از رکود در تنوعطلبی و خلاقیت ترسیم میکند. شماره اکتبر وایرد در تلاش است با پرداختن به اتفاقات اخیر جهان فناوری، از عصری تازه سخن بگوید که در آن آرمانگرایی دیجیتال به قدرتگرایی فناورانه بدل شده و اتحاد تازهی سیلیکونولی و سیاست، آینده دموکراسی را به چالشی جدی کشانده است.
| عنوان | وایرد |
| تاریخ انتشار | اکتبر ۲۰۲۵ |
| صاحب امتیاز | Condé Nast |
| تیتراژ | ۸۷۰ هزار |
| انتشار اولین شماره | ۱۹۹۳ |
| دفتر مرکزی | سانفرانسیسکو، ایالات متحده |
| وبسایت | wired.com |
| سوژهها | #سیلیکون-ولی #سیاست #نوآوری |