عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

خداحافظی با نسل قدیم بی‌سیم‌ها

معرفی سرویس واکه ایرانسل؛ ابتکاری در تاریخ بی‌سیم‌های ایران

زمان مطالعه: 2 دقیقه

عصر تراکنش 54 / ایرانسل نسل جدید بی‌سیم‌ها را وارد پروژه‌های عملیاتی و سازمانی خود کرده است؛ این سرویس که «واکه» نام دارد، مهم‌ترین ویژگی‌اش قابلیت برخورداری از مرکز کنترل است؛ بستری که به‌اصطلاح به فرمانده عملیات این امکان را می‌دهد که با فشردن یک دکمه نظارت و تعامل کامل با تمامی گروه‌های کاری عملیات و پروژه را داشته باشد. از دید فنی و ساختاری نیز واکه مقاومت بالایی نسبت به گوشی‌های هوشمند دارد و همین موضوع باعث می‌شود که در مناطق کارگاهی از آن استفاده شود. این راهکار می‌تواند در طیف وسیعی از کسب‌وکارها در حوزه تدارکات، حمل‌ونقل، تأمین امنيت و حراست و مکان‌هایی چون مجتمع‌های تجاری، فرودگاه‌ها، راه‌آهن، بنادر، پارکینگ‌های عمومی، فروشگاه‌های بزرگ، هتل‌ها و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

شعار ایرانسل برای پردازش سرویس واکه «ارتباطی آنی و چندرسانه‌ای» بوده و هدف اولیه این سرویس تسهیل دریافت این خدمات است؛ همچنان که با توجه به فناوری آن، به برخورداری از طيف فرکانسی مجزا و اخذ فرکانس از سازمان تنظيم ارتباطات راديویی نیازی نیست. وجه تمایز بعدی واکه با نسل قدیم بی‌سیم، حذف محدودیت پهنای باند است. در نسل قدیم بی‌سیم باید از پهنای باند اختصاصی استفاده می‌شد، اما در واکه از آنجا که سرویس توسط اپراتور ارائه می‌شود، محدودیت پهنای باند وجود ندارد. همین پهنای باند بدون محدودیت نیز این امکان را فراهم کرده که این محصول بر خلاف سایر فناوری‌ها، در تمام نقاط پوشش‌دهی اپراتور قابلیت استفاده داشته باشد.

ایرانسل در حال حاضر در سرویس واکه، سه نوع محصول ارائه می‌دهد؛ محصولات واکه در قالب یک گوشی تجلی پیدا می‌کند که اصطلاحاً به آن «ترمینال» گفته می‌شود. اولین ترمینال ارائه‌شده از سوی واکه، مدل 370 است. این ترمینال ساده‌ترین و ارزان‌ترین محصول این سرویس است و هرچند در مقایسه با بی‌سیم‌های نسل قدیم پیشروتر است، اما به‌نسبت سایر ترمینال‌های واکه قابلیت‌های کمتری دارد. در این مدل فقط خدمات صوتی ارائه می‌شود و قابلیت دوربین ندارد.

مدل دوم ترمینال‌ها، 380 است که قابلیت شماره‌گیری به آن اضافه شده، دوربین دارد و ارسال پیام و انجام تماس تصویری امکان‌پذیر است. نسل بعدی ترمینال‌ها، مدل 550 است که به لحاظ ظاهری شباهت زیادی به گوشی‌های هوشمند دارد. این مدل دارای مانیتور لمسی است و خدمات صوتی آن با فشردن یک دکمه آغاز می‌شود.

با استفاده از ترمینال‌ها، تماس‌ها بدون تأخیر و بر بستر شبکه امن ایرانسل انجام می‌شود و رفت‌وبرگشت پیام‌ها با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. این سرویس از طریق تجهیزات اختصاصی (دستگاه‌های بی‌سیم) برای تماس‌های فرد به فرد و فرد به گروه قابل استفاده است. سرويس واکه در صورت خريداری لايسنس بهره‌مندی از خدمات ديسپچر، می‌تواند امکان استفاده از اين سامانه را روی کامپيوترهای سازمان ميسر کند؛ بنابراین فرمانده پروژه می‌تواند حتی در زمانی که در موقعیت مکانی حضور ندارد، از روی کامپیوتر خود موقعیت تمامی بی‌سیم‌ها را ببیند و با آنها ارتباط برقرار کند. امنيت و سرعت بالا در برقراری تماس بدون شماره‌گیری، واکه را به راهکاری ایده‌آل برای کاربرانی که در ارتباطات صوتی و چند‌رسانه‌ای خود نیازمند سرعت، امنيت و پایداری هستند، تبدیل کرده است.

در این سرویس تجهیزات بر اساس نیازمندی مشتری پیشنهاد می‌شود. در ساده‌ترین حالت لازم است به تعداد پرسنل یا همکاران متقاضی استفاده از این سرویس در شرکت یا سازمان مورد نظر، ترمینال‌های بی‌سیم تهیه شود.

2 نظرات
  1. […] خداحافظی با نسل قدیم بی‌سیم‌ها / معرفی سرویس واکه ایرا… […]

  2. وحيد اوردخاني می گوید

    سلام اطلاعات بيشتري مي خواهم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش