عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

فروپاشی یکباره و عجیب

سقوط امپراتوری اف‌تی‌ایکس و دستگیری سم بنکمن فرید، مدیرعامل آن در باهاما، سرمایه‌گذاران را بیش از پیش پریشان کرده است

زمان مطالعه: 2 دقیقه

عصر تراکنش ۶۵ / سم بنکمن فرید، بنیان‌گذار صرافی رمزارزی اف‌تی‌ایکس که مدتی است سقوط ناگهانی‌اش دنیای کریپتو را در بهت و حیرت فرو برده، اواخر آذرماه در باهاما دستگیر شد. به گفته پلیس، سم بنکمن فرید به‌دلیل «جرائم مالی» علیه قوانین ایالات متحده آمریکا و باهاما دستگیر شده است. ماه گذشته، صرافی بزرگ رمزارزی اف‌تی‌ایکس به ‌یکباره اعلام ورشکستگی کرد و با سقوط آن، میلیون‌ها دلار از موجودی مشتریان بلاتکلیف ماند.

بر اساس پرونده‌ای که ماه گذشته در دادگاه تشکیل شده، اف‌تی‌ایکس به ۵۰ طلبکار بزرگ خود چیزی حدود 3.1 میلیارد دلار (2.5 میلیارد پوند) بدهکار است. در حال حاضر، در خصوص اینکه مشتریان این صرافی که وجوه خود را به آن سپرده بودند، در پایان مراحل ورشکستگی چه مقدار از پول خود را پس خواهند گرفت، اطلاعاتی در دست نیست. هرچند بسیاری از کارشناسان این حوزه، از همان ابتدای سقوط صرافی هشدار داده‌اند که به‌ احتمال زیاد، در صورت جبران، تنها کسر کوچکی از مبلغ مورد نظر به مشتریان بازخواهد گشت.

صرافی اف‌تی‌ایکس به کاربران این امکان را می‌داد تا پول معمولی را با رمزارزهایی نظیر بیت‌کوین معامله کنند. سم بنکمن فرید، بنیان‌گذار این صرافی که زمانی به‌عنوان نسخه جوان‌تر افسانه سرمایه‌گذاری ایالات متحده آمریکا، وارن بافت، شناخته می‌شد، اخیراً و در اواخر اکتبر توانسته بود دارایی خالص خود را به بیش از ۱۵ میلیارد دلار برساند.

او، در واشنگتن‌ دی‌سی به‌عنوان یک حامی سیاسی شناخته می‌شد که عمدتاً به سیاست‌مداران و گروه‌های دموکرات در راستای پیشگیری از همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ و بهبود مقررات حوزه رمزارزها کمک می‌کرد. دادستان کل باهاما در بیانیه‌ای اعلام کرد که آقای بنکمن فرید «بر اساس قانون استرداد کشور» در بازداشت به سر می‌برد.

دفتر دادستانی ایالات متحده آمریکا در منهتن، در توییتی اعلام کرد که «مقامات باهاما ساموئل بنکمن فرید را به درخواست دولت ایالات متحده و بر اساس کیفرخواست مهروموم‌شده ارسالی از سوی دادگاه ناحیه‌ای ایالات متحده آمریکا برای ناحیه جنوبی نیویورک دستگیر کردند»؛ ضمن اینکه رگولاتورهای وا‌ل‌استریت نیز ادعا کرده‌اند علیه بنکمن فرید اقدام خواهند کرد.

«گوربیر گروال»، مسئول کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از شرکای مجری قانون خود به خاطر تلاش برای تضمین دستگیری آقای سم بنکمن فرید در باهاما قدردانی می‌کنیم.» او افزود: «کمیسیون بورس و اوراق بهادار، به‌طور جداگانه اتهامات مربوط به نقض قوانین اوراق بهادار توسط آقای بنکمن فرید را تأیید کرده که به‌صورت عمومی در دادگاه ناحیه‌ای ایالات متحده آمریکا برای ناحیه جنوبی نیویورک به ثبت خواهد رسید.»

اف‌تی‌ایکس، مالک و اپراتور صرافی مشتقات رمزارزهای اف‌تی‌ایکس دات‌کام، در سال ۲۰۱۹ توسط سم بنکمن فرید، تاجر سابق وال‌استریت و «گری وانگ»، کارمند سابق گوگل راه‌اندازی شد. این صرافی توانست به‌سرعت به دومین صرافی بزرگ جهان در زمینه رمزارز تبدیل شده و معاملات خود را به حدود ۱۰ میلیارد دلار در روز برساند. اما در نهایت، در ۱۱ سپتامبر سال جاری و در پی بیرون‌‌کشیدن حدود شش میلیارد دلار از موجودی کاربران از پلتفرم و در ادامه آن، کناره‌گیری صرافی رقیب بایننس از معامله نجات‌بخش ادغام و تملیک، اعلام ورشکستگی و درخواست حمایت کرد. همزمان، سم بنکمن فرید از سمت مدیریت اجرایی اف‌تی‌ایکس استعفا داد.

سم بنکمن فرید در خلال صحبت‌هایی که با BBC داشته، اذعان کرد که اشتباهاتی در این شرکت رخ‌ داده، اما مؤکداً سعی کرد از اتهامات وارده در خصوص فعالیت‌های غیرقانونی در این شرکت فاصله بگیرد. او به BBC گفت: «من آگاهانه مرتکب کلاهبرداری نشده‌ام، فکر نمی‌کنم مرتکب کلاهبرداری شده باشم، من نمی‌خواستم هیچ‌‌یک از اینها اتفاقات بیفتد. مطمئناً آن‌قدرها هم که فکر می‌کردم، صلاحیت نداشتم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 24 دقیقه

حامیان عصر تراکنش