عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

معرفی چهار کتاب از انتشارات استریپ‌پرس

مروری بر کتاب‌های «الحاقات تغییرناپذیر»، «معمای باشکوه»، «کار کردن در جامعه» و «آزادی علمی»

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۶۵ / به روال همیشه در شماره شصت‌وپنجم ماهنامه عصر تراکنش نیز به معرفی چهار کتاب خواندنی پرداختیم. «الحاقات تغییرناپذیر»، «معمای باشکوه»، «کار کردن در جامعه» و «آزادی علمی» چهار کتاب این شماره هستند. کتاب الحاقات تغییرناپذیر در حقیقت مجموعه‌ای از اندیشه‌های اقتصادی و فلسفی است که «تایلر کوئن»، نویسنده کتاب، آن را جمع‌آوری کرده و در اختیار مخاطب قرار می‌دهد تا بتواند به بهبود رفاه برای خود و دیگران به شکلی متفاوت بیندیشد. «ویل لارسن»، نویسنده کتاب معمای باشکوه، با توجه به تجربه‌هایی که از دنیای مهندسی دارد، سعی کرده بهترین روش برای مدیریت مهندسی را ارائه دهد. نادیا اقبال نیز در کتاب خود نگاهی عمیق‌تر به این جریان داشته و مسیر توسعه نرم‌افزارهای منبع‌باز را مورد بررسی و تحلیل قرار داده ‌است و در آخر نویسنده کتاب «آزادی علمی» به‌دنبال شکلی از آزادی است تا درک ما را از علم و علوم متحول کند.


الحاقات تغییرناپذیر؛ نگاهی به جامعه آزاد، همراه با رفاه و مسئولیت فردی


رشد اقتصادی همیشه در طول تاریخ، یکی از مهم‌ترین عناصر احساس سعادت و خوشبختی بوده ‌است. در واقع افرادی که رشد اقتصادی را تجربه کرده‌اند، بیشتر از فرصت‌های توسعه حقوق سیاسی، افزایش طول عمر و بهبود چشم‌انداز زندگی برخوردار بوده‌اند. اگر ما واقعاً به‌دنبال زندگی باکیفیت‌تر با جنبه‌های مثبت بیشتر در عرصه اجتماعی هستیم، بیشتر باید به لحاظ فردی درگیر شویم و نگران میزان رفاه خود باشیم. در واقع باید نسبت به رفاه یکدیگر حساس باشیم. این یعنی باید به فکر پرورش شکلی از دیگرخواهی در میان مردم باشیم، اما چطور می‌توان دیگرخواهی را در میان مردم افزایش داد؟

کتاب الحاقات تغییرناپذیر در حقیقت مجموعه‌ای از اندیشه‌های اقتصادی و فلسفی است که «تایلر کوئن»، نویسنده کتاب، آن را جمع‌آوری کرده و در اختیار مخاطب قرار می‌دهد تا بتواند به بهبود رفاه برای خود و دیگران به شکلی متفاوت بیندیشد. در این کتاب، با اندیشه‌های ناقص و ایرادهای آنها بیشتر آشنا می‌شویم. در عین حال، می‌آموزیم که چطور می‌توان رشد اقتصادی را با آینده‌نگری ایجاد کرد. تایلر کوئن به‌عنوان یکی از بانفوذترین اقتصاددانان جهان شناخته می‌شود و کتاب‌هایش تاکنون بارها در فهرست کتاب‌های پرفروش نیویورک‌تایمز قرار گرفته‌ است. کتاب‌های او عمدتاً نگاه مخاطبان را به زندگی تغییر می‌دهد. خواه با او موافق باشید یا مخالف، به‌هرحال با خواندن کتاب‌هایش یاد می‌گیرید از زاویه‌ای متفاوت به جهان پیرامون‌تان بنگرید. در این کتاب هم مخاطب می‌آموزد اندیشه‌های مدرن اقتصادی را وارد زندگی‌اش کند و برای دست‌یافتن به رفاه اقتصادی، نگاهی متفاوت به جهان پیرامون خود داشته باشد.

عنوان اصلیStubborn Attachment: A Vision for a Society of Free, Prosperous, and Responsible Individuals
نویسندهتایلر کوئن
انتشاراتاستریپ‌پرس
سال انتشار۱۶ اکتبر ۲۰۱۸

معمای باشکوه؛ نظام‌های مدیریت مهندسی


مدیریت در هر سازمانی، نقشی کلیدی را ایفا می‌کند، اما مدیریت مهندسی مهم‌ترین مسئله‌ای است که اغلب اوقات، مدیران، چالش‌های بسیاری با آن دارند. به‌ویژه در محیط‌هایی که به‌تازگی راه‌اندازی شده‌اند و هنوز برای توسعه، در ابتدای مسیر قرار دارند، مدیریت مهندسی یکی از مهم‌ترین چالش‌ها به‌شمار می‌آید. برای مثال، وقتی عده‌ای از مهندسان در کنار شما کار می‌کنند، چه زمانی باید بدهی‌های خود را بپردازند؟ این پرسشی است که مدیریت مهندسی تلاش دارد پاسخی برای آن ارائه دهد. یکی از اساسی‌ترین پرسش‌ها این است که آیا مهندسان فعال در شرکت شما، در مسیر درستی برای پیشرفت قرار دارند؟ این پرسشی است که مدیران صرفاً از طریق مدیریت مهندسی می‌توانند به آن پاسخ دهند. شرکت‌های بزرگ فناوری که با مهندسان فعالیت دارند، باید بیشترین بهره را از مدیریت مهندسی ببرند.

«ویل لارسن»، نویسنده کتاب معمای باشکوه، با توجه به تجربه‌هایی که از دنیای مهندسی دارد، سعی کرده بهترین روش برای مدیریت مهندسی را ارائه دهد. کتاب او در حقیقت راهنمایی است که به مدیران کمک می‌کند مشکلات خود را در حوزه مدیریتی، حل کنند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات برای مدیران، ایجاد تعادل در محیط کار است. این موضوع جزء مواردی است که نویسنده کتاب تلاش کرده برای آن راهکاری در اختیار مخاطب قرار دهد. معمای باشکوه به مدیران نشان می‌دهد که مدیریت مهندسی، نقشی حیاتی در کارشان دارد و از طریق ایجاد آن در سازمان، می‌توانند به حیات خود ادامه دهند. این کتاب به‌ویژه برای افرادی که در حوزه فناوری و مهندسی فعالیت دارند، مؤثر است و به مدیریت مهندسی به شکلی بهینه کمک می‌کند

عنوان اصلیAn Elegant Puzzle: Systems of Engineering Management
نویسندهویل لارسن
انتشاراتاستریپ‌پرس
سال انتشار۲۰ می ۲۰۱۹

کار کردن در جامعه؛ ایجاد پایداری در نرم‌افزار منبع‌باز


از نرم‌افزار متن‌باز یا نرم‌افزار منبع‌باز چه می‌دانید؟ افراد می‌توانند در کد منبع این نرم‌افزارها تغییراتی ایجاد کنند و از این طریق به رفع اشکالات در آن کمک کنند. کتاب «نادیا اقبال» در حقیقت درباره همین نرم‌افزارهاست. این نرم‌افزارها طی 20 سال گذشته شاهد تغییر و تحولات بسیاری بوده‌اند. در ابتدا تلاش این نرم‌افزارها ایجاد بهینه‌ترین مدل برای همکاری‌های جمعی بوده‌، اما حالا تلاش آنها برای حفظ و پایداری اجتماع است. اقدامی که در این نرم‌افزارها صورت می‌گیرد، اغلب به‌صورت فردی و توسط یک نفر انجام می‌شود، اما حاصل آن برای میلیون‌ها کاربر مفید است. نادیا اقبال در کتاب خود نگاهی عمیق‌تر به این جریان داشته و مسیر توسعه نرم‌افزارهای منبع‌باز را مورد بررسی و تحلیل قرار داده ‌است.

در حالی‌ که در دهه‌های گذشته به لطف تحولات اینترنت شاهد تکامل در مسیر کامپیوترها و دنیای فناوری هستیم، نرم‌افزارهای منبع‌باز می‌توانند قدم‌های نهایی را برای تکامل در این دنیا بردارند. در واقع این نرم‌افزارها مسیر جدیدی را برای دنیای فناوری تعیین می‌کنند. نویسنده این کتاب با تحلیل ساختار نرم‌افزارهای منبع‌باز، سعی دارد راهی برای توسعه بهتر آنها پیدا کند. بررسی تولیدات حاصل از این نرم‌افزارها از جمله مواردی است که نویسنده این کتاب سعی کرده به آن بپردازد. این کتاب به ما کمک می‌کند با حجم زیاد داده‌ها و محتواهای آنلاین بیشتر آشنا شویم. نادیا اقبال در حقیقت محقق حوزه اینترنت است که به شکل مستقل در زمینه زیرساخت‌های اینترنتی مطالعه و پژوهش می‌کند. این پژوهش‌ها به ما نشان می‌دهد که پشت پرده اینترنت چه خبر است و چه زحماتی برای توسعه آن کشیده می‌شود.

عنوان اصلیWorking in Public: The Making and Maintenance of Open Source Software
نویسندهنادیا اقبال
انتشاراتاستریپ‌پرس
سال انتشار۴ آگوست ۲۰۲۰

آزادی علمی؛ اکسیر تمدن


ما در دنیای مدرنی زندگی می‌کنیم که در آن افراد مبتکر هر روز با نوآوری‌های علمی خود، زندگی را برایمان ساده‌تر می‌کنند. دولت‌ها سعی دارند با بهره‌گیری از علوم نوآورانه، اکوسیستم متفاوتی برای شهروندان ایجاد کنند. در قرن بیستم، به لطف تحقیق و توسعه‌هایی که تاکنون صورت گرفته، به علوم زیادی دسترسی داریم. در واقع تاکنون سایر عالمان و دانشمندان، علم را کاشته‌اند و حالا ما در حال درو کردن محصولات هستیم. از فیزیک کوانتوم گرفته تا شیمی به شکل مدرن، همگی به مرحله‌ای رسیده‌اند که ثمر داده‌اند و ما می‌توانیم محصولاتش را برداشت کنیم. به لطف همین علم، می‌توانیم شاهد معجزه‌های کوچک و بزرگ باشیم، اما این علم زمانی به درد می‌خورد که بتوانیم دسترسی آزادانه‌ای به آن داشته باشیم.

نویسنده کتاب «آزادی علمی» به‌دنبال شکلی از آزادی است تا درک ما را از علم و علوم متحول کند. کتاب آزادی علمی نخستین‌بار در سال 2008 به انتشار رسیده و اکنون کسانی می‌توانند از آن بهره بگیرند که می‌خواهند قدمی در راستای علوم نوآورانه بردارند. دکتر «دونالد دبلیو باربن»، بنیان‌گذار مؤسسه‌ای است که فعالیت‌های پژوهشی انجام می‌دهد. این نویسنده، 16 سال از عمر خود را در تأسیسات هسته‌ای سپری کرده و آشنایی گسترده‌ای با فیزیک دارد. به همین خاطر است که در زمینه علوم دست‌به‌قلم شده و کتابی در این زمینه نوشته ‌است. کتاب او شامل هفت فصل می‌شود که از قلمرو علوم آغاز می‌شود و در نهایت خواننده را به مرحله‌ای می‌رساند که بتواند علم مورد نظرش را برای ایجاد تغییر و تحول برداشت کند.

عنوان اصلیScientific Freedom: The Elixir of Civilization
نویسندهدونالد دبلیو باربن
انتشاراتاستریپ‌پرس
سال انتشار۹ آگوست ۲۰۰۷
از طريق مترجم: نسیم بنایی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش