عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

فروپاشی بزرگ

مروری بر مجله‌های معتبر فناوری‌‌های مالی جهان که به ماجرای ورشکستگی صرافی اف‌تی‌ایکس پرداخته‌اند

زمان مطالعه: 7 دقیقه

عصر تراکنش ۶۵ / به روال هر شماره، در بخش راهنمای شماره شصت‌وپنجم ماهنامه عصر تراکنش نیز نگاهی به آخرین شماره مجلات فناوری‌های مالی جهان داشتیم. «فورچون»، «بلومبرگ بیزینس‌ویک»،‌ «بنکینگ‌تکنولوژی»، «اینکورپوریشن»، «اکونومیست» و «مانی‌ویک» شش مجله‌ای هستند که در ادامه مروری بر مطالب هر یک داشتیم.


راهنمای دوران رکود


شماره دسامبر 2022 و ژانویه 2023 مجله فورچون: یک خبر بد؛ سال 2023 به لحاظ وضعیت اقتصادی در جهان احتمالاً بسیار دیوانه‌کننده‌تر از سال 2022 خواهد بود. اما یک خبر خوب؛ رهبران و مدیران کسب‌وکارها همیشه در شرایط بد کاری و در اوقات سخت‌تر، عملکرد بهتری از خود بروز می‌دهند. این خلاصه آن چیزی است که مجله فورچون در شماره آخر نوامبر خود روی جلد آورده و به آن پرداخته‌ است.

همه می‌دانند که سال 2022 الزاماً سال خوبی نبود. کسب‌وکارهای مربوط به رمزارزها وضعیت نامطلوبی داشتند و بسیاری از سرمایه‌گذاران به خاک سیاه نشستند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ ناچار به تعدیل نیروهای گسترده شدند و نارضایتی‌هایی در زمینه نیروهای کار در این مدت پیش آمد. همه به‌دنبال افزایش بهره‌وری هستند و به‌صورت کلی به نظر می‌رسد چشم‌انداز مطلوبی پیش رو نداریم. مجله فورچون می‌گوید سال 2023 قرار است وضعیت از این هم بدتر شود و با رکود اقتصادی به معنای واقعی مواجه خواهیم شد.

اما بررسی‌های این مجله نشان می‌دهد که اصولاً مدیران کسب‌وکارها وقتی بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرند، بیشتر می‌توانند شرایط را مدیریت کنند. در نتیجه عملکرد بهتری از خود بروز می‌دهند. تصویری که روی جلد مجله فورچون قرار گرفته، تصویر «جروم پاول»، رئیس فدرال‌رزرو یا همان بانک مرکزی آمریکاست. او اثرگذارترین چهره در دنیای اقتصاد امروز است. افزایش نرخ تورم در آمریکا باعث شده بانک مرکزی این کشور به فکر سیاست‌های انقباضی بیفتد و نرخ بهره را افزایش دهد. افزایش نرخ بهره با هدف مهار نرخ تورم صورت می‌گیرد، اما در عین ‌حال خطر ایجاد رکود اقتصادی را به همراه دارد. فورچون پیش‌بینی کرده که سیاست‌های انقباضی یا افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو ادامه پیدا کند.

به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که احتمال وقوع رکود اقتصادی در سال 2023 تقریباً قطعی خواهد بود. فورچون نیز به همین خاطر تصویر پاول را روی جلد خود قرار داده و می‌گوید آینده اقتصادی فعلاً در دستان این مرد است. او با سیاست‌های خود آینده اقتصاد آمریکا و حتی اقتصاد جهان را تعیین می‌کند.

صاحب‌امتیازCharoen Pokphand (کرون پوکفند)
تیراژ۸۵۲ هزار نسخه
انتشار اولین شماره۱۹۲۹
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتfortune.com
سوژه‌ها#اقتصاد #رکود #فدرال_رزرو

سقوط امپراتوری کریپتو


شماره 21 نوامبر 2022 مجله بلومبرگ بیزینس‌ویک: مجله بلومبرگ بیزینس‌ویک تصویر مجسمه‌ای ویران‌شده را روی جلد خود قرار داده که اگر کمی به آن دقت کنیم، می‌بینیم تصویر چهره «ساموئل بنکمن فرید» است. او کارآفرین، سرمایه‌گذار و میلیاردر سابق آمریکایی است که توانسته بود با بنیان‌گذاری صرافی ارزهای دیجیتال با عنوان اف‌تی‌ایکس، حیطه رمزارز را به یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها برای سرمایه‌گذاری تبدیل کند. اما اواخر سال 2022 بود که ورق برگشت. ناگهان این صرافی اعلام کرد دچار بدهی‌های سنگین و ورشکستگی شده‌ است.

این اتفاق به‌سادگی به سقوط امپراتوری رمزارزها منجر شد. کار به جایی رسید که سم بنکمن فرید از سِمت مدیرعاملی صرافی خود کناره‌گیری کرد؛ بنابراین دارایی او در مدت‌زمانی کوتاه 94 درصد سقوط کرد. بلومبرگ می‌گوید چنین سقوطی در تاریخ سابقه نداشته است. اتفاقی که برای فرید رخ داد، چشم‌انداز رمزارزها را تیره و تار کرد؛ چنانچه سرمایه‌گذاران دیگر میلی به سرمایه‌گذاری در زمینه رمزارزها نشان نمی‌دهند. در واقع اتفاقی که در زمینه فرید رخ داد، شوک عمیقی به بازار رمزارزها وارد کرد. سرمایه‌گذارانی که در صرافی سم بنکمن فرید سرمایه‌گذاری کرده بودند، امیدوار بودند که این بار رمزارزها برایشان سودی کلان به ارمغان آورد، اما بازار رمزارز آنها را ناامید کرد و این شوک بزرگ احتمالاً به قدری خواهد بود که تا مدت‌ها تمایلی به سرمایه‌گذاری در این زمینه نشان ندهند.

در واقع اتفاقی که برای صرافی اف‌تی‌ایکس رخ داد به‌نوعی شکست برای کل بازار رمزارزها محسوب می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت بازار رمزارز‌ها تا اطلاع ثانوی تعطیل شده و مشتری خود را از دست داده ‌است. بلومبرگ بیزینس‌ویک معتقد است امپراتوری رمزارزها سقوط کرده و فعلاً با ویرانه‌ای روبه‌رو هستیم که مسئول اصلی آن سم بنکمن فرید است. سرمایه‌گذاران اصولاً نیاز دارند از امنیت سرمایه خود اطمینان حاصل کنند، اما ظاهراً رمزارزها این اطمینان را به آنها نمی‌دهد. به همین خاطر احتمالاً فعلاً در این زمینه سرمایه‌گذاری نخواهند کرد.

صاحب‌امتیازمایکل بلومبرگ
تیراژ۳۲۵ هزار نسخه
انتشار اولین شمارهسپتامبر ۱۹۲۹
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتbloomberg.com/businessweek
سوژه‌ها#کریپتو #سم_بنکمن_فرید #رمزارز

الهام‌بخشی زنان در دنیای فناوری مالی


شماره نوامبر 2022 بنکینگ‌تکنولوژی: صنعت فین‌تک مسیر پرفرازونشیبی را در سال 2022 طی کرده ‌است. نکته اینجاست که انتظار نمی‌رود در سال 2023 وضعیت این صنعت بهبود پیدا کند؛ زیرا برخی بانک‌های دیجیتالی نتوانستند دوام بیاورند و پس از بحران‌هایی که در سال گذشته با آنها مواجه شدند، به‌کلی از صنعت فین‌تک کنار رفتند. بسیاری از آنها ضررهای کلانی دیده‌اند، اما هنوز غول‌های بزرگ بانکی وضعیت رضایت‌بخشی دارند و می‌توانند به حیات خود ادامه دهند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که مجله بنکینگ‌تکنولوژی تمرکز خود را روی آن قرار داده، الهام‌بخشی زنان در صنعت فناوری مالی است.

در تصویر روی جلد مجله نیز زنانی را می‌بینیم که اندیشه خود را فریاد می‌زنند و اندیشه‌هایشان همچون نوری به اطراف‌شان می‌تابد. در این مجله داستان‌ها و قصه‌های مختلفی درباره زنان نوآور می‌بینیم که با راهکارهای خلاقانه و نوآورانه خود الهام‌بخش صنعت فین‌تک بوده‌اند و با استفاده از قابلیت‌های دنیای دیجیتال، موج جدیدی را در دنیای فناوری مالی به پا کرده‌اند.

البته مهم‌ترین مسئله‌ای که در این مجله به آن پرداخته شده، این است که بسیاری از افراد با بحران در صنعت فناوری مالی، شغل خود را از دست داده‌اند و به این ترتیب با موجی از بیکاری مواجه شده‌ایم. با این حال، انتظار می‌رود با راهکارهای خلاقانه افراد نوآور، از جمله زنانی که قصه آنها در این مجله آمده، وضعیت صنعت فین‌تک دوباره در مسیر بهبود پیش برود. بانک‌های دیجیتالی بزرگ تلاش دارند با بهره‌گیری از قابلیت‌ها و توانایی‌های زنان، به این راهکارهای نوآورانه دست پیدا کنند و از این طریق خودشان را در صنعت فین‌تک مطرح کنند.

هرچند همه اینها موجی جدید است، اما همراهی غول‌های بزرگ بانکی در عرصه دیجیتالی با آنها، می‌تواند شرایط را به‌کلی تغییر دهد و بهبود حاصل کند. همان‌طور که روی جلد نشریه هم می‌بینیم، از اندیشه‌های این زنان، نور به دنیا تابیده می‌شود.

صاحب امتیازاینفورما
تیراژ
انتشار اولین شماره۱۹۸۳
دفتر مرکزیلندن، انگلستان
وب‌سایتfintechfutures.com
سوژه‌ها#بانکداری #زنان #فناوری_مالی

اسکار کسب‌وکارهای ۲۰۲۲


شماره دسامبر 2022 مجله اینکورپورشن: مجله اینک در آخرین شماره سال 2022 با استفاده از نظر کارشناسان و تحلیلگران خود بهترین‌های کسب‌وکار در این سال را انتخاب کرده‌ است. پیش از پرداختن به جایزه اصلی، دو جایزه بسیار جالب را داشتیم؛ قدرتمندترین زنان در کسب‌وکار و نوآورترین مدیران عامل. در بین زنان الهام‌بخشی که در سال جاری فعالیت‌های جذابی داشتند، جایزه مجله اینک به «لتیسیا لایل» رسید.

لایل مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار شرکت آموزشی کامینو است. این شرکت یک پلتفرم در زمینه آموزش است که با استفاده از رویکردهای نوآورانه کیفیت مسئله آموزش را ارتقا داده‌ است. «کِرت بوش»، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار گروه اقتصادی سینتیانت هم به‌عنوان نوآورترین مدیرعامل سال برگزیده شد. سینتیانت در زمینه افزودن هوش مصنوعی و ساختن بستر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در هر محیطی فعالیت می‌کند. جدای از جوایز دیگر، مهم‌ترین جایزه سال 2022 به شرکت تولید پوشاک پاتاگونیا و مدیر 84ساله این شرکت رسید.

پاتاگونیا تقریباً نیم‌قرن پیش توسط «ایوون چوینارد»، صخره‌نورد معروف تأسیس شد. وجه متمایزکننده این شرکت، حضور پررنگ در فعالیت‌های اجتماعی و محیط ‌زیستی گوناگون است. پاتاگونیا برای اولین‌بار در سال 1985، تصمیم گرفت یک درصد از مجموع فروش خود را به گروه‌های فعال زیست‌محیطی اختصاص دهد. این شکل از فعالیت‌ها ادامه پیدا کرد و پاتاگونیا در دولت ترامپ درگیری حقوقی فراوانی با رئیس‌جمهوری ایالات متحده داشت.

این شرکت با انتقاد از پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام، تبلیغات در این فضاها را متوقف کرد و در سال 2021، یک میلیون دلار را به دفاع از حقوق سیاه‌پوستان آمریکا اختصاص داد. به‌طور کلی پاتاگونیا طی چند دهه و پیش از بسیاری کسب‌وکارهای جهان، تعهد اجتماعی خود را به‌صورت کامل و دقیق ایفا کرده‌ و این مسئله طی سال‌های اخیر با نظم و پیوستگی بیشتری نیز ادامه پیدا کرده ‌است. البته جوایز دیگری مانند برترین بازاریاب سال، نوآورترین مدیر مالی سال و… نیز در این شماره اینک پوشش داده شدند.

صاحب‌امتیازبردنی گلدهیرش
تیراژ۶۵۰ هزار نسخه
انتشار اولین شماره۱۹۷۹
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتinc.com
سوژه‌ها#کسب_و_کار #زنان #نوآوری

سقوط کریپتو


شماره نوامبر 2022 مجله اکونومیست: فاجعه‌ای که در دنیای رمزارزها رخ داد، سوژه بسیاری از مجلات و نشریات شده؛ اکونومیست نیز بدون واکنش از کنار این فاجعه عبور نکرده‌ است. روی جلد اکونومیست، ستاره‌های درخشانی را می‌بینیم که با شتاب به پایین و به سمت زمین سقوط می‌کنند. تیتری که اکونومیست انتخاب کرده، این است: «سقوط کریپتو». این مجله به سقوط رمزارزها اشاره دارد؛ سقوطی که تقریباً یک‌شبه و با سرعت زیادی رخ داد. ماجرا هم به ورشکستگی صرافی اف‌تی‌ایکس و مدیرعامل آن یعنی سم بنکمن فرید مربوط می‌شود.

ماجرای کریپتوها به خوبی نشان داد که در دنیای سرمایه‌گذاری چقدر سریع و ساده می‌توان از بالاترین درجه شکوه و بزرگی ناگهان به قعر رسید. به فاصله چند شب کوتاه، سم بنکمن فرید از نابغه سیلیکون‌ولی در آمریکا به فردی تبدیل شد که اکنون هیچ سرمایه‌گذاری به او اعتماد و اطمینان ندارد. در حالی‌ که فرید می‌توانست به یک تریلیاردر تبدیل شود، اکنون اما در دام سقوط رمزارزها گرفتار شده و سرمایه‌اش را از دست داده ‌است. او از چهره مورد اعتماد دنیای کریپتو به فردی عادی تبدیل شده‌ است.

بسیاری از افراد تصور می‌کردند اگر زمانی دولت‌هایی نظیر دولت آمریکا تصمیم به قانون‌گذاری در زمینه رمزارزها بگیرند، شاهد سقوط رمزارزها باشیم. اما حالا می‌بینیم که بازار رمزارزها حتی نسبت به بدهی‌ها و ورشکستگی صرافی‌های فعال در این زمینه هم حساس است و به‌سرعت دچار مشکل می‌شود. حالا بازار رمزارزها به بازاری مملو از رسوایی و ضرر تبدیل شده که اکثر سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند چیزی جز شکست از آن بیرون نمی‌آید. اما اکونومیست می‌گوید این بازار کاملاً ناشناخته است، همان‌طور که یک‌شبه شاهد سقوط آن بودیم، ممکن است یک‌شبه شاهد صعود دوباره آن در جهان باشیم. در واقع ناامید شدن از یک بازار بزرگ به این سادگی نیست و اصولاً ماهیت بازارها کاملاً ناشناخته است و عملکردی ناگهانی دارند.

صاحب‌امتیازگروه اکونومیست
تیراژ
انتشار اولین شمارهسپتامبر ۱۸۴۳
دفتر مرکزیلندن، انگلستان
وب‌سایتeconomist.com
سوژه‌ها#رمزارز #کریپتو #سرمایه_گذاری

واژگونی کریپتو


شماره 18 نوامبر 2022 مجله مانی‌ویک: مجله مانی‌ویک نیز آخرین شماره خود را به مقوله محو شدن امپراتوری بزرگ ارزهای دیجیتالی اختصاص داده‌ است. این مجله تلاش کرده توضیح دهد چرا سقوط کریپتوها اهمیت دارد و باید به آن توجه داشته باشیم. به‌دنبال سقوط کریپتوها، هر آنچه مربوط به بازارهای دیجیتالی بوده، زیر ذره‌بین قرار گرفته ‌است. تصور کنید شرکتی به ارزش 32 میلیارد دلار یک‌شبه گویی غیب شده و دیگر اثری از آن نیست، طوری که گویی هیچ‌وقت نبوده‌ است!

این اتفاقی بود که در دنیای رمزارزها رخ داد. صرافی اف‌تی‌ایکس ناگهان غیب شد و در حالی‌ که به‌عنوان یک استارتاپ بزرگ و مطرح شناخته می‌شد، ناگهان همه را شگفت‌زده کرد. کشف رمز در این زمینه مدت‌ها زمان می‌برد، اما می‌توانیم اثرات آن را از همین حالا مشاهده کنیم. حتی جان‌سخت‌های بازار کریپتو هم سعی کرده‌اند فاصله‌ای میان خودشان و صرافی اف‌تی‌ایکس بیندازند تا بحران این شرکت دامان آنها را نگیرد.

شاید بسیاری از سرمایه‌گذاران تاکنون توانسته باشند خیزش رمزارزها را نادیده بگیرند، اما از حالا به بعد باید حواس‌شان به ریزش آن باشد؛ چراکه در ریزش رمزارزها، درس‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاران نهفته است. یکی از نکات مهمی که سرمایه‌گذاران باید به آن توجه داشته باشند، این است که سقوط اف‌تی‌ایکس به‌نوعی با صنعت فناوری در ارتباط است و در نتیجه سرمایه‌گذارانی که در این عرصه یعنی صنعت فناوری فعالیت دارند، باید تمرکز بیشتری روی این قضیه داشته باشند؛ چراکه این سقوط ماهیت این صنعت را نشان می‌دهد. سقوط صرافی اف‌تی‌ایکس به ما نشان داد که هنوز باید منتظر سقوط و حتی ظهور بخش‌های جدید در عرصه دیجیتال و فناوری برای سرمایه‌گذاری باشیم. در نتیجه باید به‌خوبی ماجرای کریپتوها را بشناسیم تا در آینده بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های موفقی در عرصه دیجیتالی داشته باشیم.

صاحب‌امتیازجانی کانل
تیراژ۴۶.۴۹۸
انتشار اولین شمارهنوامبر ۲۰۰۰
دفتر مرکزیلندن، انگلستان
وب‌سایتmoneyweek.com
سوژه‌ها#رمزارز #کریپتو #سم_بنکمن_فرید
از طريق مترجم: نسیم بنایی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش