عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

کتاب‌هایی درباره آینده

معرفی چهار کتاب «حکمرانی دیجیتال»، «آینده در اشتراک است»، «راهنمای تصویری فریلنسری» و «زیکونومی» از انتشارات راه پرداخت

زمان مطالعه: 6 دقیقه

عصر تراکنش ۶۹ / به روال همیشگی در شماره شصت‌ونهم ماهنامه عصر تراکنش به معرفی چهار کتاب فین‌تکی پرداختیم. «حکمرانی دیجیتال»، «آینده در اشتراک است»، «راهنمای تصویری فریلنسری» و «زیکونومی» کتاب‌های معرفی‌شده در این شماره هستند. کتاب حکمرانی دیجیتال با توضیح مسائل مربوط به فرصت‌ها و خطرات مرتبط با فناوری دیجیتال، نقشی را که فناوری دیجیتال می‌تواند در سراسر سازمان‌ها ایفا کند، توصیف می‌کند. کتاب آینده در اشتراک است نیز توضیح می‌دهد که مدل اشتراک چگونه می‌تواند صنایع مختلف جهان از جمله حمل‌ونقل و نرم‌افزار سازمانی، خرده‌فروشی، خبرنگاری، رسانه و مدل‌های مالی پایه‌ای را متحول کند. راهنمای تصویری فریلنسری نیز کتابی است که با تمرکز بر مسائلی مانند مالیات، بیمه، مدیریت حساب‌ها، قوانین و مقررات، احقاق حقوق ازدست‌رفته، بازنشستگی و سایر مسائل کسب‌وکارهای حقیقی و جامعه فریلنسرها می‌کوشد تا روش‌های رویارویی با این مسائل را به زبانی ساده و با تکیه‌ بر قوانین و مقررات بریتانیا به تصویر بکشد. کتاب زیکونومی نیز می‌کوشد تا ما را با نسل زد و دنیای او آشنا کند. در ادامه درباره این چهار کتاب بیشتر بخوانید.


حکمرانی دیجیتال؛ پیشرو بودن در جهان فناوری‌های در حال تغییر


چرا مهم است: امروزه فناوری دیجیتال در قلب هر شرکتی قرار دارد و فرایندهای کسب‌وکار و نحوه کار کردن ما را تغییر می‌دهد. از این فناوری اغلب به‌طور ناکارآمد، پرخطر و نامناسب استفاده می‌شود و بسیاری از رهبران سازمانی در درک فرصت‌هایی که ارائه می‌دهد، ناتوان‌اند و در نتیجه در به‌کارگیری فناوری برای ایجاد تغییر در سازمان خود شکست می‌خورند. کتاب حکمرانی دیجیتال ۳۲۴ صفحه است و 14 فصل دارد که در آنها به موضوعاتی مانند حکمرانی دیجیتال، راهبرد حکمرانی دیجیتال، مدیریت تغییر سریع، دیجیتالی‌شدن عملیات درونی، تحول در خدمات و محصولات، بازاریابی و فروش، تفکر دیجیتال، تأثیر فناوری دیجیتال و شیوه برخورد مناسب با آن در بخش‌های دیگر سازمان‌ها و فناوری‌های نوظهور پرداخته شده است.

این کتاب با مخاطب قرار دادن نهادهای حکمران، مدیران، کارمندان و رهبران سازمان‌ها بر آن است تا آنان را صاحب بینشی کند که از طریق آن بتوانند استراتژی‌هایی برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از فناوری دیجیتال داشته باشند. این کتاب با توضیح مسائل مربوط به فرصت‌ها و خطرات مرتبط با فناوری دیجیتال، نقشی را که فناوری دیجیتال می‌تواند در سراسر سازمان‌ها ایفا کند، توصیف می‌کند. این کتاب اصول حکمرانی دیجیتال مانند مسئولیت‌پذیری، رهبری، توانایی، صداقت و رفتار اخلاقی را پوشش می‌دهد. مسئله حکمرانی، برای دولت‌ها و سایر نهادهای حکمران موضوعی مهم به حساب می‌آید و نویسندگان این اثر تلاش کرده‌اند تا همه ابعاد یک حکمرانی خوب در زمینه فناوری‌های دیجیتال را ترسیم کنند. امروزه هیچ حاکمیتی را نمی‌توان یافت که در زمینه تنظیم‌گری فناوری‌ها با چالش مواجه نباشد و این کتاب مقدمه خوبی برای تسهیل حکمرانی در عصر دیجیتال است.

عنوان اصلیDigital Governance: Leading and Thriving in a World of Fast-Changing Technologies
نویسندگاناستفان دانیلز، جرمی سوئینفن گرین
مترجمانحسین خسروپور، مژگان شوندی
انتشاراتراه پرداخت
سال انتشار۱۴۰۱

آینده در اشتراک است؛ چرا مدل کسب‌وکار اشتراکی آینده کسب‌وکارهاست و برای موفقیت در آن چه باید کرد؟


چرا مهم است: کتاب آینده در اشتراک است از دو بخش و ۱۵ فصل با ۲۵۲ صفحه تشکیل شده که هدف آن بیان مسائل بنیادین برای تبدیل شرکت مرسوم مبتنی بر محصول به مدل درآمدی مبتنی بر اشتراک است. در بخش اول آن به اینکه اشتراک چگونه در حال متحول‌کردن چند صنعت متفاوت است و در بخش دوم به جزئیات تاکتیکی‌تر عملیاتی پیاده‌سازی مدل اشتراک در همه جنبه‌های شرکتی پرداخته شده است. این کتاب توضیح می‌دهد که مدل اشتراک چگونه می‌تواند صنایع مختلف جهان از جمله حمل‌ونقل و نرم‌افزار سازمانی، خرده‌فروشی، خبرنگاری، رسانه و مدل‌های مالی پایه‌ای را متحول کند و رویکرد ما به مهندسی، بازاریابی، فروش و فناوری اطلاعات را تغییر دهد.

نویسندگان این اثر با معرفی هشت استراتژی رشد برای تمامی کسب‌وکارهای مبتنی بر اشتراک و چهارچوب عملیاتی مشتری‌محور به پیشرفت و پیشبرد کسب‌وکارهای این‌چنینی کمک می‌کنند. بخش اول کتاب که هشت فصل دارد، به موضوعاتی مانند پایان یک عصر، دگرگون‌کردن سناریوی خرده‌فروشی، عصر طلایی جدید رسانه، هواپیماها، قطارها و خودروها، شرکت‌هایی که پیش‌تر با روزنامه شناخته می‌شدند، قورت‌دادن ماهی، درس‌هایی از تولد دوباره فناوری، اینترنت اشیا و سقوط و ظهور تولید و پایان مالکیت می‌پردازد. نویسندگان در بخش دوم کتاب نیز به لحظه غافلگیری، نوآوری همیشه در وضعیت بتا، بازاریابی، فروش، بخش مالی، فناوری اطلاعات و ایجاد فرهنگ اشتراک با مدل عملیاتی پادره می‌پردازند. در این کتاب مدل کسب‌وکار شرکت‌هایی مانند نتفلیکس، اسپاتیفای و سلزفورس بررسی شده است.

عنوان اصلیSubscribed: Why the Subscription Model Will Be Your Company’s Future – and What to Do About It
نویسندگانتین زو، گیب وایزرت
مترجممحمد رهبان
انتشاراتراه پرداخت
سال انتشار۱۴۰۱

راهنمای تصویری فریلنسری؛ مبانی کاربردی فعالیت در دنیای خلق ارزش‌افزوده خلاق


چرا مهم است: راهنمای تصویری فریلنسری کتابی است که  با تمرکز بر مسائلی مانند مالیات، بیمه، مدیریت حساب‌ها، قوانین و مقررات، احقاق حقوق ازدست‌رفته، بازنشستگی و سایر مسائل کسب‌وکارهای حقیقی و جامعه فریلنسرها می‌کوشد تا روش‌های رویارویی با این مسائل را به زبانی ساده و با تکیه‌ بر قوانین و مقررات بریتانیا به تصویر بکشد. این کتاب ۱۷۴ صفحه است و مدیران میانی، پژوهشگران، کارشناسان و کسانی را که می‌خواهند به‌صورت فریلنسری کار کنند، مخاطب قرار می‌دهد و طی پنج فصل با عنوان‌های تبدیل‌شدن به فریلنسر خلاق، فعالیت به‌عنوان فریلنسر خلاق، از خودتان محافظت کنید، وقتی اشتباهی رخ می‌دهد و سازمان‌دهی جمعی درباره فریلنسر شدن و مسائل آن صحبت می‌کند.

نویسندگان این کتاب در فصل اول آن هر آنچه را که یک فرد باید درباره راه‌اندازی و عملیاتی‌کردن فریلنسری خلاق بداند، توضیح می‌دهند و در فصول‌ دوم و سوم به بیان تعیین حقوق و خطوط قرمز یک فریلنسر و مرزهای کاری آن می‌پردازند. فصول چهارم و پنجم کتاب به این مسئله می‌پردازند که در مواقعی که شرایط کاری برای یک فریلنسر سخت می‌شود، چگونه از پس آن برآید. فریلنسری و مفاهیم مرتبط با آن در سال‌های گذشته رشد زیادی داشته است. با اینکه این روزها شاهد نسل جدیدی از فعالان اقتصادی هستیم که به شکل فریلنسری فعالیت می‌کنند، ولی هنوز هم ادبیات این حوزه رشد کافی نداشته و هنوز هم بسیاری از مفاهیم، ابزارها و روش‌ها گنگ و ناشناخته است؛ در نتیجه این کتاب می‌تواند راهنمایی همه‌فهم درباره فرهنگ فریلنسری، بسترسازی و خلق مشوق‌هایی برای رفع دغدغه‌های مشترک فریلنسرها در جهان باشد.

عنوان اصلیThe Illustrated Freelancer’s Guide
نویسندههیتر پری
تصویرگرماریا استویان
مترجممحمدرضا قلعه‌نوی
انتشاراتراه پرداخت
سال انتشار۱۴۰۱

زیکونومی؛ چگونه نسل زد آینده کسب‌وکار را تغییر می‌دهد و چه باید کرد؟


چرا مهم است: کتاب زیکونومی در ۲۹۸ صفحه می‌کوشد تا ما را با نسل زد و دنیای او آشنا کند و به این چهار پرسش پاسخ دهد که نسل زد چه کسانی هستند؟ چه روشی برای بازاریابی و فروش در آنها مؤثر است؟ برای استخدام، نگهداری و به‌کارگیری آنها به‌عنوان کارمند چه باید کرد؟ چگونه نسل زد آینده کسب‌وکار ما را دستخوش تحول می‌کند؟ این کتاب بر اساس تحقیقات گسترده و آموخته‌های بیش از ۶۰ پروژه مطالعاتی و تعامل و همکاری با ۵۰۰ شرکت در سراسر جهان نوشته شده است. بخش اول کتاب که دربرگیرنده پنج فصل است، به بررسی ساختار نسل زد، بازتعریف مفهوم نسل و وقایع و ویژگی‌های این نسل و منابع مالی که دارند، می‌پردازد.

بخش دوم کتاب نیز در فصول مختلف به توقعات نسل زد از برندها، سبک زندگی و سلیقه مصرفی‌شان، چگونگی جلب وفاداری و تعلق خاطر آنها به‌عنوان مصرف‌کنندگان اصلی جهان و در نهایت نحوه اشتغال آنان و توانمندی‌هایشان در بلندمدت می‌پردازد. مترجمان این کتاب بر این باورند که کتاب زیکونومی می‌تواند به‌عنوان یک مرجع به بسیاری از سؤالات مربوط به نسل زد پاسخ دهد و به ما در شناخت و پیش‌بینی رفتار نسل‌ها کمک کند. به نظر آنها هرگونه تحلیل اقتصادی-فناوری بدون در نظر گرفتن عاملیت نسل‌ها بی‌ارزش است و مطالعات نسلی می‌تواند تکمیل‌کننده تحلیل‌های دیگر باشد. در بخشی از این کتاب آمده است: «در حال حاضر هر آنچه مدیران باید برای رشد و پایدار نگه‌داشتن کسب‌وکار خود انجام دهند، تحت ‌تأثیر عاملی به نام نسل زد قرار گرفته است. نسل زد همه آنچه را پیش از این برای مدیریت کسب‌وکارها می‌دانستیم، زیر سؤال برده است. مدیران کسب‌وکارها اکنون در شرایطی هستند که برای حفظ مشتریان و پرسنل خود باید همه‌چیز را از نو طراحی و خود را با نسل زد همراه کنند.»

عنوان اصلیZconomy: How Gen Z Will Change the Future of Business
نویسندگانجیسون دورسی، دنیس ویلا
مترجمانمهدی دریایی، عباس خمسه
انتشاراتراه پرداخت
سال انتشار۱۴۰۱
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش