عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

فعالیت جزیره‌ای راه به جایی نمی‌برد

گفت‌وگو با جمشید عباسپور، مدیرعامل کوینینو درباره مسیری که او را به اینجا رساند و آینده فعالیت این شرکت

زمان مطالعه: 12 دقیقه

عصر تراکنش ۶۹؛ المیرا حسینی / کوینینو محصول صرافی آنلاین شرکت توسعه سرمایه بُنیتا است و با وجود اینکه بنیان‌گذاران آن از چهار سال پیش روی حوزه رمزارزها تمرکز داشتند، فعالیت خود را به‌عنوان یک صرافی رمزارزی در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ شروع کرد. با گذشت قریب به یک سال از فعالیت این مجموعه، در گفت‌وگویی که با جمشید عباسپور، مدیرعامل کوینینو داشتیم، به داستان شکل‌گیری این مجموعه و اقداماتی که در این مدت انجام داده‌اند، پرداختیم. عباسپور می‌گوید برنامه‌های متنوعی برای رشد این کسب‌و‌کار دارند و دو نوع رشد افقی و عمودی را برای آن در نظر گرفته‌اند.

به گفته او، در رشد افقی روی مباحث پیشنهادهای منطقی سرمایه‌گذاری خرد کاربران تمرکز کرده‌اند و برای کاربران برنامه‌هایی تدارک دیده‌اند که طبق آن کاربران می‌توانند میزان، مدت و ریسک سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنند. این سرمایه‌گذاری فقط مختص کریپتو نمی‌شود و کوینینو قصد دارد تا جایی که منع قانونی وجود نداشته باشد، وارد بحث سبدهای سرمایه‌گذاری نیز شود. او می‌گوید که تمرکز کوینینو روی ایجاد یک کوین جدید نیز هست؛ کوینی با پشتوانه طلا که سعی دارند تا مهر ۱۴۰۲ آن را راه‌اندازی کنند. در ادامه گزارشی از گفت‌وگوی عصر تراکنش را با جمشید عباسپور می‌خوانید.


راه‌اندازی اینوتک


جمشید عباسپور ابتدا درباره اینکه چگونه وارد حوزه رمزارز شد و پیش از آن مشغول به چه کارهایی بوده، توضیحاتی  می‌دهد که مطالعه آن خالی از لطف نیست:  «پس از چند تجربه شکست استارتاپی بود که متوجه شدم هنوز خیلی چیزها وجود دارد که باید یاد بگیرم و صرفاً با دوست‌داشتن و پشتکار نمی‌شود تیم و استارتاپ موفقی داشت و بین دوراهی رفتن از ایران و ماندن در ایران شاید به‌اشتباه ایران را انتخاب کردم. یکی از مهم‌ترین تجربیات کاری من در یک مجموعه ایرانی-کانادایی به اسم Business X بود.

سرمایه‌گذاری در این مجموعه توسط تیمی از کانادا انجام شده بود، اما تیم فنی در ایران مستقر بود. در بیزینس ایکس در زمینه مدیریت تیم نرم‌افزار و اصول کلی رهبری تیم آموخته‌های بسیار خوبی کسب کردم. پس از سه سال فعالیت در این شرکت دوباره دست به راه‌اندازی یک استارتاپ به اسم کارینو واش در زمینه ارائه خدمات کارواش و سرویس‌های خودروها در محل زدم که فعالیت موفقی به حساب می‌آمد، ولی در نهایت به‌دلیل درگیری بیش از حد موضوع شرکت با موضوعات اجرایی و کمرنگ‌بودن بحث نرم‌افزار و فناوری کار را به شریک خودم واگذار و بعد از چند ماه در مجموعه بامیلو و راکت اینترنت شروع به کار کردم. کار در بامیلو برعکس ظاهر خوب و شیک و نام معروفش به‌عنوان رقیب جدی دیجی‌کالا و تیم مدیریت خارجی و… با آن چیزی که درون شرکت تجربه می‌کردی، اصلاً یکسان نبود و با وجود داشتن سمت خوب مدیریتی بعد از مدت کوتاهی از آنها جدا شدم.»

او درباره مهم‌ترین آموخته‌اش از بامیلو می‌گوید: «یک نکته بسیار مهم بود که با همه دانسته‌های قبلی من برای راه‌اندازی استارتاپ مغایرت داشت! من همواره فکر می‌کردم محصول نرم‌افزاری باید صفر تا صد تمام فرایند‌های مورد نیاز مشتری را به‌صورت اتوماتیک انجام بدهد و عملاً همیشه با یک ذهنیت کمال‌گرایانه به‌دنبال طراحی، تعریف و تولید یک محصول بزرگ نرم‌افزاری بودم که کار هرچند کوتاه من و آشنایی با فرایندهای بسیار زیاد و پیچیده بامیلو از زمان ثبت سفارش تا تحویل کالا به مشتریان، این باور من را نقض کرد و متوجه شدم بسیاری از امور را می‌شود به دست نیروی انسانی جلو برد و از ابتدا برای همه پروسه‌های مورد نیاز شرکت سراغ گنجاندن آن فرایند در محصول نرم‌افزاری نرفت و بهتر است محصول نرم‌افزاری تا می‌تواند کوچک و مختصر تولید شود و در آینده به شکل پخته‌تری تک‌تک فرایندهای غیراتومات به ماژولی جدید در محصول نرم‌افزاری تبدیل شود.»

عباسپور می‌گوید ماحصل این همکاری‌ها در مجموعه‌های مختلف، تجربیات ارزشمند و شبکه‌ای از دوستان و افراد بسیار ارزشمند بود. سرانجام در سال ۱۳۹۶ با دوستان و همکاران جوانش مجموعه نرم‌افزاری اینوتک را راه‌اندازی می‌کند. اینوتک با مدل استارتاپ استودیو که یک مدل جدید در ایران بود، راه‌اندازی و وارد اکوسیستم استارتاپی ایران شد که می‌شود گفت این مدل کسب‌وکار در ایران کاملاً جدید بود و بیشتر در کنار شتاب‌دهنده‌ها و در برخی اوقات در مقابل و رقیب آنها شمرده می‌شد! ویژگی اینوتک این بود که به هر حوزه‌ای وارد می‌شد، اما به گفته مدیرعامل کوینینو، تیم پنج‌نفره‌ای که این استارتاپ استودیو را راه انداخت، با وجود اینکه در حوزه آی‌تی و فناوری بسیار قوی بودند، اما در بخش مارکتینگ با ضعف‌هایی مواجه بودند و همیشه برای پیشبرد این بخش به پارتنر و شریک نیاز داشتند و به همین دلیل با وجود داشتن ایده‌های مناسب، بازار را به رقبای بعد از خود واگذار ‌کردند.

او در این مورد یک نمونه را مثال می‌زند: «برای مثال ما مجموعه پیک‌یاب را در حوزه حمل‌ونقل درون‌شهری راه‌اندازی کردیم که اتفاقاً شش ماه پیش‌تر از الوپیک وارد بازار شد، اما به خاطر ضعف در مارکتینگ کم آوردیم و الوپیک توانست بازار را از ما بگیرد. بعدها با مجموعه دیگری به اسم «محموله» وارد بازار شدیم که کسب‌وکاری در حوزه حمل‌ونقل بین‌شهری بود. «ماهور مدیا» نیز راه‌اندازی شد که حوزه فعالیتش آموزش آنلاین بود. در حوزه سفر و توریسم هم چندین تجربه داشتیم.»

این‌طور که عباسپور می‌گوید، جوان بودند و برای شروع هر چیزی شوق و ذوق بیش از اندازه داشتند و همواره محیط اینوتک مشابه لابراتوار موضوعات جدید و پرچالش بود، ولی همواره مشکل اصلی تمامی استارتاپ‌های دنیا یعنی تأمین مالی مسئله اصلی شرکت بود که باعث شکست، تعطیلی یا الزام به فروش و خروج موفق چندین استارتاپ اینوتک شد.


کوینینو چگونه شکل گرفت؟


عباسپور و برادرش سال ۱۳۹۶ و همزمان با تأسیس اینوتک، یک شرکت مالی به اسم «میشو» در ترکیه راه‌اندازی کردند که در بازار فارکس (بازار سهام جهانی) فعالیت می‌کرد. به گفته او، فضای فارکس در آن زمان در ایران دقیقاً مانند فضای کریپتو بود؛ نه مجاز بود، نه غیرمجاز. بازار هدف میشو کاربران خارجی و همچنین ایرانی‌ای در نظر گرفته شده بود که توانایی کار با این بازار را داشتند. میشو پابه‌پای اینوتک رشد کرد؛ شرکتی که برادرش مدیریت آن را بر عهده گرفته بود. عباسپور می‌گوید اینوتک به ‌واسطه حضور میشو، از سه سال پیش روی بازارهای مالی تمرکز کرده بود. میشو توانسته بود بزرگ شود و در گرجستان، ارمنستان،‌ دوبی، ‌افغانستان و عراق دفتر و شریک تجاری داشته باشد. در واقع میشو توانسته بود شبکه بسیار خوب مالی برای بنیان‌گذارانش ایجاد کند.

عباسپور می‌گوید با توجه به تجربه و شبکه خوب مالی مذکور، تمرکز اینوتک را روی چند محصول در زمینه فین‌تک گذاشتند. یکی از آنها اینوپی بود که بر مسئله انتقال پول و رمیتنس متمرکز بود: «کاربران می‌توانستند بعد از ثبت‌نام در اینوپی هم خدمات پرداخت و هم خدمات صرافی دریافت کنند و انتخاب کنند دارایی خود را در قالب چه ارزی نگه دارند. به‌علاوه می‌توانستند با استفاده از این اپلیکیشن به هر حساب بانکی در هر جای دنیا و به هر شخصی که می‌توانست الزاماً کاربر اینوپی هم نباشد، پول انتقال دهند.»

مدیرعامل کوینینو توضیح می‌دهد که قصد داشتند فرایند کریپتویی را نیز به این اپلیکیشن اضافه کنند، اما با همزمانی با دوران روند شدن صرافی‌های آنلاین کریپتویی در ایران مصادف شد. او می‌گوید: «با جذب سرمایه تمرکز ما به همین مورد خاص معطوف شد و کم‌کم اینوپی به حاشیه رفت و به‌دنبال آن، روی رمزارز و صرافی داخل ایران تمرکز کردیم، زیرا سرمایه‌گذاران ما فقط این را می‌خواستند. در نتیجه شرکت توسعه سرمایه بُنیتا و مجموعه نرم‌افزاری کوینینو شکل گرفت. در حال حاضر ما با مجموعه کوینینو و چند خدمات پیش‌بینی‌شده برای آینده در حال ارائه خدمات مالی هستیم. با این تفاوت که ما این خدمات را از گذشته داشتیم و حالا قصد داریم در کنار محصول صرافی مجدد آنها را فعال کنیم.»


تمرکز بر کوینینو


شرکت توسعه سرمایه بُنیتا هلدینگی است که با سهام‌داری شرکت اینوتک و چند سرمایه‌گذار خصوصی شکل گرفته است. در واقع کوینینو محصول صرافی آنلاین این هلدینگ است. محصول دیگر این هلدینگ، اینومکس (innoMEX) است و کمی با کوینینو تفاوت دارد و بر اساس بازار P2P برنامه‌ریزی شده که می‌تواند قطبی مهم  بین صرافی‌ها باشد: «هدف اینومکس این بود که صرافی‌های داخلی به‌صورت جزیره‌ای و جداگانه فعالیت نکنند. اینومکس در نظر داشت حجم معاملات صرافی‌ها را با اتصال به یک هسته معاملاتی بر اساس یکسری قواعد یکپارچه‌سازی کند و یک موقعیت برد-برد برای همه صرافی‌ها رقم بزند.»

اینومکس در واقع پلتفرمی ساده جهت ایجاد و راه‌اندازی صرافی رمزارز جدید برای اشخاص یا شرکت‌هایی است که برنامه ورود به این صنعت را دارند و همچنین هسته‌ای قدرتمند برای اتصال هسته معاملاتی دیگر صرافی‌های مستقل به یکدیگر است. با این ‌همه عباسپور می‌گوید مهم‌ترین کسب‌و‌کار آنها کوینینو است و توضیح می‌دهد: «رمیتنس اکنون کسب‌وکار آفلاین ماست و نرم‌افزار آن را در حال حاضر از دسترس خارج کرده‌ایم، با این حال حجم درخواست‌های ماهیانه رمیتنس ما از 10 میلیون دلار بیشتر است و از طریق این زیرساخت و پلتفرم ارقام خرد و بزرگ از مسیر قانونی بین بسیاری از کشورها همچون آلمان، دوبی و حتی ایران مبادله می‌شود.

محبوبیت رمزارزها صنعت رمیتنس را هم متحول کرده و باعث شده بسیاری از ترنسفرها بر بستر کریپتو انجام شود که برای شرکت‌های رمیتنس به این معنی است که نمی‌توانند رشد این فناوری را نادیده بگیرند و سنتی باقی بمانند. ما هم به‌عنوان شرکتی که هم خدمات رمیتنس و هم خدمات صرافی آنلاین ارائه می‌دهیم، درصدد ادغام این خدمات روی یک بستر و پلتفرم هستیم و امیدواریم مسیر دریافت مجوز این صنعت از طرف دولت سریع‌تر پیش رود.»


شفافیت و جلب اعتماد در ابتدای راه


به گفته عباسپور، آنها در سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را در حوزه کریپتو آغاز کردند. در آن زمان کوینینو در کار نبود و فقط قرار بود یک ماژول کریپتو به نرم‌افزار اینوپی افزوده شود. فعالیت در بازارهای مالی بین‌المللی و بازار فارکس به آنها آموخته بود کار کردن در فضایی که مجوز ندارد، دارای چه چالش‌هایی است. در چنین مواقعی کاربر نگران است که اگر سرمایه‌ای را به شرکت بدهد، آیا این سرمایه به او بازمی‌گردد یا خیر؟ او می‌گوید: «می‌شود گفت بزرگ‌ترین دغدغه کاربران امنیت سرمایه‌هایشان است که جای مطمئنی به امانت گذاشته شده باشد و ما سعی کردیم در کوینینو هرچه بیشتر بر این چالش بزرگ افراد تمرکز کنیم و ایجاد اطمینان برای کاربر همواره اولویت ما بوده است.»

مدیرعامل کوینینو می‌گوید در ایران یک بررسی خیلی ساده انجام داده‌اند و متوجه شده‌اند که تا سال گذشته هیچ صرافی آنلاین رمزارز ایرانی در وب‌سایت خود آدرس و شماره تلفن ندارد و پشتیبانی نهایتاً از طریق رویه تیکتینگ و چت آنلاین انجام می‌شود. حتی اسم درگاه بانکی‌شان هم به نام خودشان نیست و نمی‌توان تشخیص داد پول به حساب چه شرکتی یا چه شخصی واریز می‌شود. این موضوع باعث ایجاد عدم اطمینان از سمت کاربر می‌شود. او توضیح می‌دهد: «این موضوع از جدیت خاصی برای ما برخوردار بود. از ابتدا شرکت حقوقی قدرتمندی برای این موضوع تأسیس کردیم. همه واریز و برداشت‌های مبالغ و سرمایه به حساب رسمی شرکت خواهد بود، به این معنی که کاربر می‌داند مبلغ واریزی خود را به چه کسی و چه شرکتی می‌دهد. از روز نخست برای کاربران پشتیبانی تلفنی و حتی مشاوره حضوری در نظر گرفتیم. آدرس شرکت نیز در سایت درج شده است. کاربران بسیاری به شرکت آمدند تا از نزدیک از شرکتی که قرار است سرمایه زیادی را به آن بسپارند، مطمئن شوند. این تفاوتی بود که نیاز بود ایجاد کنیم. با ایجاد چنین تفاوتی، فضا را برای ورود به این حوزه مناسب دیدیم.»


نیازهای یک بازار بالغ


شفافیت یکی از موارد مهمی است که برای بلوغ هر شرکتی که خدمات مالی ارائه می‌دهد، به‌خصوص اکوسیستم رمزارزی ایران لازم و حیاتی است، اما چه نکات مهم دیگری باید مورد توجه قرار گیرند؟ عباسپور می‌گوید همان‌طور که از مدیران توقع بلوغ وجود دارد، از قانون‌گذاران نیز انتظار می‌رود به بلوغ برسند. بلوغ در قانون‌گذاری چگونه تجلی می‌یابد؟ عباسپور مثالی از کشور همسایه در آستین دارد: «دو سال‌ پیش در کشور ترکیه دو صرافی یک‌شبه سرمایه‌های مردم را به تاراج بردند و رفتند. مجموع سرمایه‌ای که به تاراج رفت، به دو میلیارد دلار می‌رسید.

قانون‌گذار این کشور می‌توانست سایر شرکت‌ها را نیز به همین بهانه تعطیل کند، اما با «BTCTurk» که بزرگ‌ترین شرکت رمزارزها در این کشور بود، جلسات سازنده و مفیدی برگزار کرد. متون قانون کریپتویی کشور را به کمک آن شرکت بازنویسی کرد و فضا، این کسب‌‌وکار را به بایدها و نبایدهای کاملاً قانونی پیوند زد و باعث شد آگاهی مردم بالاتر رود و به این ترتیب از اینکه این اتفاق دوباره در این کشور بیفتد،‌ جلوگیری کرد. در حقیقت این تهدید را به فرصت تبدیل کردند.»

او معتقد است این رویکرد در بین قانون‌گذاران ما در ایران وجود ندارد و ادامه می‌دهد: «با اینکه در فضای تحریمی کشور، کریپتو می‌تواند از هر لحاظ به دولت کمک کند، جای سؤال دارد که چرا سریع‌تر قانون‌گذاری در این زمینه انجام نمی‌شود؟»

در چنین شرایطی مدیران ارشد و فعالان این فضای کسب‌وکار چه کاری می‌توانند انجام دهند؟ عباسپور می‌گوید کاری که از دست‌شان برمی‌آید، این است که به‌صورت مستقل و جداگانه و جزیره‌ای فعالیت نکنند، چراکه این روش مسیر درستی را به آنها نشان نخواهد داد. او درباره ضرورت این همگرایی این‌گونه توضیح می‌دهد: «شرکت‌های مالی باید پشتوانه‌ای قوی داشته باشند و تمامی ریسک مالی و ارزی ناشی از ماهیت کارشان را خود متحمل نشده و درصدی از آن را باید به مجموعه‌های دیگر یا اصطلاحاً مجموعه بالادستی (یا لیکوئیدیتی پرووایدر)  انتقال دهند. یعنی شرکت‌ها باید ال‌پی دیگری داشته باشند تا ریسک را به آنها منتقل کنند. نوسانات بازار مالی می‌تواند یک‌شبه یک شرکت بزرگ را نابود کند. من تبلیغاتی مبتنی بر پرداخت سودهای عجیب از یکسری شرکت‌های همکار را که می‌بینم، واقعاً تعجب می‌کنم که بر اساس چه استراتژی‌ای این‌گونه پیشنهادهای سرمایه‌گذاری را ارائه می‌دهند. بسیار ترسناک است. من البته اسمش را سودجویی نمی‌گذارم، اما آن روزی که نتوانند سرمایه مردم را تضمین کنند و برگردانند، چگونه می‌توانند مال‌باختگان را قانع کنند؟»

او معتقد است چنین اتفاقاتی می‌تواند همان مسئله‌ای را که در بازار بورس روی داد، تکرار کند. آنجا همه‌چیز به شکلی کاملاً قانونی و دولتی پیش می‌رفت، اما مجموعه اتفاقات سبب شد اعتماد مردم به این بازار از دست برود. او اظهار امیدواری می‌کند که این اتفاق در بازار کریپتو ایران رخ ندهد: «چند بار تا مرز این اتفاق در کشور رفته‌ایم و کاربران پا پس کشیدند و قانع‌کردن دوباره کاربران  و جلب اعتمادشان به این بازار واقعاً هزینه‌بر بوده است.»

به گفته مدیرعامل کوینینو، تمام صرافی‌ها از هزینه گزاف جلب اعتماد مجدد کاربران آگاه‌اند و توصیه می‌کند صرافی‌ها همواره همراه کاربران‌شان بوده و پاسخگوی آنها باشند و معتقد است ارائه پشتیبانی و مشاوره خوب بهترین گزینه برای جلب اعتماد کاربران است.


مسیر دشوار حضور در بازار جهانی


یکی از مشکلات شرکت‌های فعال در ایران این است که اسکیل‌آپ آن‌طور که باید و شاید رخ نمی‌دهد. گاه مسائل تحریمی راه را برای حضور شرکت‌ها در بازار بین‌الملل می‌بندند، گاه گرفتار خودتحریمی هستیم و بعضاً این شرکت‌ها هستند که توان رقابت در عرصه بین‌الملل را ندارند.

عباسپور می‌گوید صرافی‌های ایرانی به دلایل متعدد برای حضور در عرصه بین‌الملل با گرفتاری‌هایی مواجه هستند. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «در بازارهای مالی، بیزینس شما عمدتاً یک واسط است؛ این وساطت یا بین دو مشتری یا بین مشتری و بالادستی (ال‌پی) مطرح است. به همان دلایل مدیریت ریسک که مطرح کردم در داخل کشور نمی‌توان به‌صورت مستقل و جداگانه فعالیت کرد، در سطوح بالاتر نیز همین‌طور است؛ یعنی کل بازار مالی کریپتو کشور ایران نمی‌تواند مستقل از سایر کشورها فعالیت کند و نمی‌تواند مفهوم مستقل داخلی و بومی خود را داشته باشد و نمی‌توان گفت همه کسب‌وکارهای ایرانی با هم در داخل کشور کار کنند و درها را ببندند.

بازار مالی، مخصوصاً بازار کریپتو باید به بازار جهانی متصل باشد، ولی برای این اتصال مالی تحریم از سمت خارج مشکل اساسی‌ای است که به ما اجازه نمی‌دهد به‌راحتی کار کنیم. هر‌کدام از صرافی‌ها برای مقابله با تحریم‌ها به‌سختی یک راه هوشمندانه پیدا کرده‌اند تا با شرکت‌های خارج از ایران کار کنند، با این حال متأسفانه هر روز محدودیت‌ها از طرف قانون‌گذاران خارجی بیشتر می‌شود و حساسیت‌ها نسبت به ایران افزایش می‌یابد. افزایش محدودیت‌ها و کاهش دسترسی‌ها در داخل ایران که دیگر نور علی نور است؛ بنابراین اتصال به کسب‌و‌کارهای مشابه خارجی و داشتن ارتباطات خارج از ایران، جزء ضرورت‌هاست.»

با همه این تفاسیر، او معتقد است کاربر از آن اتفاقی که پشت صرافی‌ها روی می‌دهد، نه خبر دارد و نه اهمیتی برایش قائل است. کاربر یک واسط کاربری راحت، پروسه KYC (احراز هویت) ساده، واریز سریع و آنی و بدون پیچیدگی می‌خواهد. آن هم حالا که مردم تمام پول خود را به دلار و تتر تبدیل می‌کنند و بسته به نیاز خود آن را در لحظه تبدیل می‌کنند، موضوع واریز و برداشت بسیار مهم‌تر از گذشته شده است.

او می‌افزاید: «از دید یک کاربر به‌‌جرئت می‌توانم بگویم از لحاظ نرم‌افزاری هیچ‌یک از سایت‌های داخلی توان رقابت با صرافی‌های مطرح خارجی را ندارند و از لحاظ توان نرم‌افزاری و دانش فنی فاصله بسیاری با آنها دارند. اشخاص بسیار قوی در صرافی‌های ایرانی مشغول به کار هستند، اما به‌ندرت نفراتی داریم که در پروژه‌های به‌روز کریپتو در خارج نقشی داشته باشند. ما در این صنعت علناً مصرف‌کننده دانش هستیم، نه تولیدکننده آن و همیشه از لحاظ نوآوری در این صنعت عقب هستیم و با این روندها و محدودیت‌های دانش، فناوری، زیرساخت آی‌تی و محدودیت‌های خاص کشور و قانون‌گذاری همیشه دنباله‌رو ایده‌های موفق خارجی خواهیم ماند و بعید می‌دانم تغییری در این وضعیت رخ دهد.»

عباسپور می‌گوید در زمینه سهولت فرایندهای KYC یا لیکوئیدیتی هم صرافی‌های خارجی بهتر عمل می‌کنند: «برای مثال ماکزیمم بیت‌کوینی که می‌توان از پرحجم‌ترین صرافی داخلی خرید، معمولاً نهایتاً یک بیت‌کوین است. این عدد در مقایسه با نیاز واقعی بازار ناچیز است و کاربران مجبور می‌شوند به سراغ صرافی‌های خارجی یا شرکت‌های واسطی که با خارجی‌ها کار می‌کنند، برود؛ بنابراین با صرافی‌های بزرگ دنیا و استانداردهای روز این صنعت بسیار فاصله داریم و در واقع یکسری کسب‌وکارها در ایران به علت ممنوعیت فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران، معنی و مفهوم پیدا کرده‌اند.»


ایجاد کوینی با پشتوانه طلا


هرچند بنیان‌گذاران کوینینو از چهار سال پیش روی این حوزه تمرکز داشته‌اند، اما کوینینو به‌عنوان یک صرافی رمزارزی اردیبهشت سال گذشته متولد شد. شهریور ۱۴۰۰ امور ثبتی شرکت و تیم‌سازی انجام شد و اردیبهشت سال ۱۴۰۱ کوینینو به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. با گذشت قریب به یک سال از فعالیت این مجموعه، عباسپور می‌گوید برنامه‌های متنوعی برای رشد این کسب‌و‌کار دارند و می‌افزاید: «ما دو نوع رشد افقی و عمودی را در نظر گرفته‌ایم و برای هر‌کدام برنامه داریم. قصد داریم آپشن‌های خدمات کنونی را تا حدی کم‌وزیاد کنیم و لاین‌های بیزینسی و خدماتی جدیدی ایجاد کنیم. توسعه محصول کریپتویی هم  مسیر مشخصی دارد؛ از جمله اینکه چه آیتم‌هایی باید به آن اضافه کنیم. ارائه اپلیکیشن آی‌اواس را هم در برنامه کاری خود داریم که ممکن است با برداشته‌شدن تحریم‌های اپل اجرایی شود.»

به گفته مدیرعامل این شرکت، در رشد افقی روی مباحث پیشنهادهای منطقی سرمایه‌گذاری خرد کاربران تمرکز شده است. او می‌گوید برای کاربران برنامه‌هایی تدارک دیده‌اند و طبق این برنامه‌ها کاربران می‌توانند میزان، مدت و ریسک سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنند. این سرمایه‌گذاری فقط مختص کریپتو نمی‌شود و کوینینو قصد دارد تا جایی که منع قانونی وجود نداشته باشد، وارد بحث سبدهای سرمایه‌گذاری شود.

آنها روی محصول دیگری در ارتباط با حوالجات نیز فعالیت‌های دیگری انجام داده بودند که برایش منع قانونی ایجاد شده است؛ عباسپور درباره این محصول می‌گوید: «ما مسیر خاصی را برای انجام حوالجات به خارج از ایران در بستر کریپتویی ایجاد کرده بودیم. به ‌جای اینکه ارز مرجع حوالجات که دلار است مسیر پیچیده‌ای را طی کند، این روند را ساده‌تر کرده بودیم. برای مثال برای ثبت حواله ریال به لیر ابتدا ریال به دلار تبدیل و به ترکیه ترنسفر شده و سپس به لیر تبدیل می‌شود،‌ ما این فرایند را در بستر کریپتو ایجاد کرده بودیم تا این فرایند به ‌جای دلار با رمزارزی همچون تتر انجام شود، اما متأسفانه به دلایل منع قانونی نتوانستیم این محصول را راه‌اندازی کنیم.»

آنها همچنین در تلاش‌اند تا بتوانند اجازه معامله کوین‌های متنوع را با سرعت بالایی به کاربران خود ارائه دهند: «یکی از مزیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که ایجاد کرده‌ایم، توانایی افزودن کوین جدید در کمتر از پنج دقیقه است. در نتیجه بسیار سریع می‌توانیم یک کوین جدید را فهرست کنیم. تمرکز ما روی ایجاد یک کوین جدید نیز هست؛ کوینی که پشتوانه آن طلاست. این موضوع یکی از اهداف اصلی ماست و سعی داریم آن را تا مهر ۱۴۰۲ راه‌اندازی کنیم. در مورد ان‌اف‌تی هم در ابتدا آن را از جنبه تحقیقاتی دنبال کردیم، ولی خیلی زود به این نتیجه رسیدیم که ان‌اف‌تی در سطح جهانی هنوز خام است و باید پخته‌تر شود و تیم ما چندان ان‌اف‌تی را باور ندارد. ممکن است کاربران از خرید ان‌اف‌تی‌ها متحمل ضررهای زیادی شوند و صرافی ما تصمیم گرفت فعلاً به این موضوع ورود نکند.»

عباسپور درباره تعداد کاربران این صرافی می‌گوید کمپین‌های مختلفی داشته‌اند و جذب کاربرشان هر روز بیشتر رشد می‌کند و در کمتر از یک سال گذشته بیش از 100 هزار کاربر (احراز هویت‌شده) داشته‌اند. او می‌افزاید: «میزان ثبت‌نامی‌های بدون احراز هویت خیلی بیشتر بوده است. هدف ما این است که تا پایان شهریورماه به رقم ۵۰۰ هزار کاربر برسیم و با این روند رشد تصور می‌کنم به این هدف خواهیم رسید. حجم معاملات‌مان هم در بهمن‌ماه رکورد زد و از هزار میلیارد تومان گذشت که این هم نقطه‌عطفی برای کسب‌و‌کار به حساب می‌آید.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 21 دقیقه

حامیان عصر تراکنش