عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

آشوب بانکی به‌دنبال سقوط بانک سیلیکون‌ولی

مروری بر شش مجله «بلومبرگ بیزینس‌ویک»، «هاروارد بیزینس‌ریویو»، «فورچون»، «بارونز»، «اکونومیست» و «فین‌تک»

زمان مطالعه: 7 دقیقه

عصر تراکنش ۶۹؛ نسیم بنایی / به روال هر شماره، در بخش راهنمای شماره شصت‌ونهم ماهنامه عصر تراکنش نیز نگاهی به شش مجله معتبر فناوری‌های مالی جهان داشتیم. «بلومبرگ بیزینس‌ویک»، «هاروارد بیزینس‌ریویو»، «فورچون»، «بارونز»، «اکونومیست» و «فین‌تک» مجلاتی هستند که در ادامه مطالب آنها را بررسی کردیم.


عقبگرد ناگهانی سیلیکون‌ولی


شماره ۲۰ مارس ۲۰۲۳ بلومبرگ بیزینس‌ویک: بانک محبوب سیلیکون‌ولی دچار ورشکستگی شد و تمام پول‌هایی که سرمایه‌گذاران استارتاپ‌ها در آن ذخیره کرده بودند، دود هوا شد. این بانک 40ساله به جامعه استارتاپی‌ها کمک می‌کرد پول خود را پس‌انداز کنند و به آنها وام می‌پرداخت. اما این بانک ناگهان با کمبود 200 میلیارد دلاری روبه‌رو شد و همین مسئله جرقه بحران را برای آن زد. به‌دنبال همین اتفاق بود که تحلیلگران نسبت به وضعیت نظام بانکی در آمریکا ابراز نگرانی کردند و گفتند این ماجرا می‌تواند سرآغاز یک سلسله‌ورشکستگی‌های بانکی در آمریکا باشد. البته اکنون به نظر می‌رسد که با اقدامات و سیاست‌های فدرال‌رزرو یا همان بانک مرکزی آمریکا، نظام بانکی این کشور از این بحران عبور کرده است. اما اتفاقی که برای این بانک رخ داد، تمامی فعالان کسب‌وکارهای آنلاین در سیلیکون‌ولی را به وحشت انداخت.

از آنجا که بانک سیلیکون‌ولی یکی از کلیدی‌ترین بانک‌ها در زمینه تأمین اعتبار و وام‌دهی به استارتاپ‌های فعال در سیلیکون‌ولی بود، بلومبرگ بیزینس‌ویک به این مسئله پرداخته که سقوط این بانک چطور روی وضعیت استارتاپ‌ها اثر گذاشته است. صنعت فناوری به دلیل این اتفاق، روندی نزولی را در پیش گرفته و برخی شرکت‌ها را دچار بحران کرده است. به‌ویژه شرکت‌های کوچکی که در این صنعت فعال بوده‌اند، عمدتاً دچار شوک شده‌اند و اکنون به‌دنبال راهکارها و حمایت‌های بانک مرکزی آمریکا هستند تا خودشان را از بحران نجات دهند. سقوط بانک سیلیکون‌ولی بر اساس بسیاری از تحلیل‌ها می‌توانست سرآغاز بحرانی جدی در آمریکا باشد، اما اقتصاد آمریکا هنوز به رشد خود ادامه می‌دهد و خبری از رکود و بحران در آن نیست، نظام بانکی‌اش نیز همچنان بدون مشکل و بحران، در مسیر توسعه قرار دارد.

صاحب امتیازمایکل بلومبرگ
تیراژ۳۲۵ هزار نسخه
انتشار اولین شمارهسپتامبر ۱۹۲۹
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتbloomberg.com/businessweek
سوژه‌ها#سیلیکون_ولی #بانک #اس_وی_بی

تله سرشلوغی


شماره مارس تا آوریل ۲۰۲۳ هاروارد بیزینس‌ریویو: ایده پرونده اصلی این شماره هاروارد بیزینس‌ریویو به یک مشکل سازمانی بسیار مهم اشاره می‌کند؛ اشتباه‌گرفتن میزان مشغله با میزان دستاورد. صورت‌بندی خلاصه این مشکل به کمبود زمان و وجود استرس همیشگی در دنیای کار امروزی، به‌ویژه در شرکت‌های بزرگ اشاره می‌کند. این مسئله باعث می‌شود افراد نتوانند زمان خود را به شکل مولد مدیریت کنند و در نتیجه آن دچار استهلاک و فرسایش می‌شوند. دلیل اصلی این مشکل بت‌سازی از میزان مشغله نیروی کار از سوی فرهنگ سازمانی است. حتی زمانی که آسیب‌های بلندمدت چنین رویکردی آشکار می‌شود، دیگر افراد نمی‌توانند دست از کار طاقت‌فرسا بردارند و بیشتر به افرادی شبیه می‌شوند که کورکورانه از حس بیکاری گریزان‌اند.

البته هاروارد بیزینس‌ریویو صرفاً به صورت‌بندی و آسیب‌شناسی این شکل از اعتیاد به مشغله اکتفا نمی‌کند و راه‌حلی هم برای برون‌رفت از این چرخه باطل چسبیدن به مشغله‌های عمدتاً ناسودمند ارائه می‌دهد. در اینجا مفهومی با عنوان «کار عمیق» مطرح می‌شود و از رهبران و مدیران چنین سازمان‌هایی خواسته می‌شود که عملکرد نیروی کار خود را بر اساس این مفهوم بسنجند.

مدیران می‌توانند با استفاده از ابزارهایی چون مرخصی اجباری، فرهنگ «مشغله‌پرستی» را در سازمان خود از بین ببرند و به جای آن کارمند را به انجام کار مفید و عمیق تشویق کنند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید مورد نظر هر رهبر سازمانی قرار بگیرد، تاب‌آوری واحد تحت رهبری خود است. توسعه و تشویق کار عمیق، نه‌تنها به افزایش بهره‌وری هر سازمانی منجر می‌شود، بلکه می‌تواند آن را تا حدی تاب‌آور کند که در صورت بروز بحران بهترین راه‌حل از دل نیروی کار سازمان بیرون بیاید. مطالعه این بخش از مجله برای مدیران سازمان‌ها قطعاً مفید خواهد بود و جدای از آن، هم مدیران و هم نیروی کار می‌توانند با درک مفهوم «کار عمیق» رشد و پیشرفت واقعی را تجربه کنند.

صاحب امتیازانتشارات هاروارد بیزینس
تیراژ ۲۶۳.۶۴۵ نسخه
انتشار اولین شماره۱۹۹۲ (۱۰۰ سال پیش)
دفتر مرکزیبرایتون، ماساچوست
وب‌سایتhbr.org
سوژه‌‌ها#سازمان #فرهنگ_سازمانی #کار_عمیق

مرور یک قانون پس از بحران


شماره آوریل تا می ۲۰۲۳ فورچون: ماجرای بحران بانکی و سقوط بانک سیلیکون‌ولی به سوژه همه رسانه‌های اقتصادی و سیاسی در آمریکا تبدیل شده است. مجله فورچون هم در آخرین شمار خود به این مسئله پرداخته و مقوله «پس از سقوط» را مطرح کرده است. این مجله به قانون «داد-فرانک» اشاره کرده است. این قانون که با عنوان قانون اصلاح وال‌استریت و حفاظت مصرف‌کننده هم شناخته می‌شود، نخستین‌بار در سال 2010 به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا رسید. طبق این قانون، بخش خدمات مالی در آمریکا از جمله بانک‌ها، مورد حمایت قرار می‌گیرند تا دچار بحران نشوند.

پرسشی که این مجله اکنون پس از بحران مطرح کرده، این است که چرا این قانون در زمانی که باید، نتوانست بانک سیلیکون‌ولی را از بحران نجات دهد؟ واقعیت این است که هنوز کارشناسان در حال بررسی ابعاد این ماجرا هستند و نمی‌توان با صراحت گفت چه اتفاقی رخ داده، اما برخی اقتصاددانان می‌گویند تغییراتی که بعدها دونالد ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری خود در این قانون اعمال کرد، اثرگذاری آن را کاهش داده و باعث شده دامنه اثرگذاری آن کاهش یابد، به این ترتیب بانک سیلیکون‌ولی مشمول این قانون نشده و نتوانسته به کمک آن از مهلکه ورشکستگی بگریزد.

البته ترامپ این مسائل را تکذیب کرده، اما بایدن همچنان انگشت اتهام را به سوی او نشانه رفت و سایر اقتصاددانان سعی دارند با بررسی‌های بیشتر، صحت و سقم این ماجرا را مشخص کنند. قانون داد-فرانک جزء مواردی بود که ترامپ همیشه با آن مشکل داشت و تلاش می‌کرد با حمایت جمهوری‌خواهان، اثرگذاری آن را کاهش دهد. اما دموکرات‌ها معتقدند این قانون می‌تواند جلوی ورشکستگی بانک‌ها را بگیرد و به این ترتیب در بلندمدت مانع از بروز بحرانی مشابه بحران اقتصادی سال 2008 شود.

صاحب امتیازCharoen Pokphand (کرون پوکفند)
تیراژ۸۵۲ هزار نسخه
انتشار اولین شماره۱۹۲۹
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتfortune.com
سوژه‌‌‌ها#اقتصاد #رکود #داد_فرانک

غول‌های بانکی روی پای خود ایستادند


شماره ۲۰ مارس ۲۰۲۳ بارونز: آشوب بانکی که به‌دنبال سقوط بانک سیلیکون‌ولی در آمریکا به وجود آمد، بسیاری از کارشناسان را نسبت به وضعیت بانک‌ها نگران کرد. به این ترتیب بانک‌ها دچار چالش شدند. مجله بارونز به این مسئله پرداخته که اتفاقاً غول‌های بانکی در این ماجرای پرآشوب، برنده بودند و توانستند موقعیت خودشان را تثبیت کنند. از سال‌های 2008 و 2009 که بحران بانکی به بحران اقتصادی در آمریکا منجر شده بود، سابقه نداشت که بانکی در آمریکا دچار ورشکستگی شود.

همه تحلیلگران می‌گفتند یک بار در آمریکا بانکی دچار ورشکستگی شد و در پی آن اقتصاد به خاک سیاه نشست، در نتیجه اکنون هم با ورشکستگی یک بانک بزرگ در این کشور باید در انتظار فجایع اقتصادی باشیم. اما به‌مرور و با گذشت چند هفته از این بحران، شاهد مدیریت نظام بانکی بودیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد بزرگ‌ترین بانک‌ها برنده این ماجرا بودند و توانستند از طریق اعتبارشان، مشتریان خود را حفظ کنند. تزریق بسته‌های حمایتی از طرف دولت و فدرال‌رزرو، به بانک‌ها کمک کرد همچنان به مشتریان خود وام بدهند.

به این ترتیب مشتریان بانک‌ها خیال‌شان راحت شد که خبری از ورشکستگی نیست؛ به این ترتیب دست به خروج پول و سرمایه خود از بانک‌ها نزدند و در نهایت بانک‌ها توانستند پس از این بحران روی پای خود بایستند. بانک‌های بزرگی نظیر جی‌پی‌مورگان و ولزفارگو توانستند سلامت خود را در این اوضاع پرتلاطم حفظ کنند و همچنان به سرمایه‌گذاری و افزایش سرمایه ادامه دهند. به این ترتیب صنعت بانکداری در آمریکا توانست از مسیر مدیریت صحیح، بحرانی بزرگ را پشت سر بگذارد؛ بحرانی که بسیاری از کارشناسان بر اساس تجربه خود معتقد بودند قابل عبور نیست.

صاحب امتیازداوجونز
تیراژ۳۰۵.۵۱۳ نسخه
انتشار اولین شماره۱۹۲۱
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتbarrons.com
سوژه‌‌ها#بانک #بحران_بانکی #نظام_بانکی

بانک‌ها را چه شده؟


شماره ۱۸ مارس ۲۰۲۳ اکونومیست: بانک‌های مرکزی در اکثر کشورهای توسعه‌یافته به‌دلیل افزایش نرخ تورم، ناچار به استفاده از تنها ابزار خود شدند؛ نرخ بهره. آنها برای مهار تورم اقدام به افزایش نرخ بهره کردند، اما همین امر به گفته مجله اکونومیست، باعث شده این بانک‌ها آسیب‌پذیر شوند. ولی حالا به نظر می‌رسد که بانک‌ها به ترمیم نیاز دارند. آخرین‌باری که بانک‌ها دچار کابوس شدند، سال‌های 2007 تا 2009 بود که در پی آن، بحران اقتصادی در جهان ایجاد شد. حالا دوباره انتظار می‌رفت بحران شکلی جدی به خود بگیرد، اما این‌گونه نشد.

اکونومیست در گزارشی گفته هنوز هم باید به فکر ریشه مشکلات بود. در واقع اگر اتفاقی که برای بانک سیلیکون‌ولی رخ داده، اتفاقی ریشه‌ای و نظام‌مند بوده، باید به فکر آن باشند. در غیر این صورت، حتی با وجود حمایت‌های دولتی و همچنین تزریق بسته‌های حمایتی از طرف بانک مرکزی آمریکا، باز هم شاهد بروز مشکلات در آینده‌ای نه‌چندان دور خواهیم بود. برای مثال باید مشکلات را در مرحله قوانین به‌درستی شناسایی و برطرف کرد. در حال حاضر بانک‌ها نرخ بهره را افزایش داده‌اند و فعلاً سرمایه‌گذاران ترسی ندارند، اما به‌زودی بانک‌های مرکزی باید سیاست خود را تغییر دهند؛ در نتیجه ممکن است سرمایه‌گذاران به‌دلیل کاهش نرخ بهره، رفتارهای هیجانی از خود نشان دهند.

همه اینها به این معناست که بانک‌های آمریکا کاملاً آسیب‌پذیر شده‌اند. در نتیجه مشکلات باید به شکل ریشه‌ای برطرف شوند. در غیر این صورت، بحران بانک‌ها به‌زودی در شکلی جدید نمایان خواهد شد و اقتصاد را به‌صورت کامل به دردسر می‌اندازد. این مسئله‌ای است که اکونومیست روی آن تأکید کرده و تلاش دارد ریشه خراب شدن نظام بانکی را زیر ذره‌بین قرار دهد.

صاحب امتیاز۱۸ مارس ۲۰۲۳
تیراژ۱.۳۰۰.۰۰۰ نسخه
انتشار اولین شمارهسپتامبر ۱۸۴۳
دفتر مرکزیلندن، انگلیس
وب‌سایتeconomist.com
سوژه‌‌ها#بانک #نظام_بانکی #اکونومیست

مسیر صعودی کیف‌ پول‌های الکترونیکی


شماره آوریل ۲۰۲۳ فین‌تک: سوژه اصلی مجله فین‌تک، بحث قانون‌گذاری رمزارزها بوده، اما در یکی از بخش‌ها به مسئله کیف‌ پول‌های الکترونیکی پرداخته که این روزها با استقبال نسل جوان مواجه شده است. این مجله به پیشرفت‌ها و پیش‌بینی آینده کیف پول‌های الکترونیکی پرداخته است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد دیر یا زود در نسل‌های بعدی، شاهد محو شدن پول‌های واقعی در سطح جامعه خواهیم بود. در واقع به‌مرور بهره‌گیری از پول‌های کاغذی به شیوه مرسوم امروزی، از میان خواهد رفت. به عبارت دیگر، تا چند سال آینده، پرداخت با اسکناس، شیوه‌ای باستانی محسوب خواهد شد. بخش عمده این ماجرا به کیف‌ پول‌های الکترونیکی مربوط می‌شود. اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هایی که در زمینه نقل‌وانتقال پول طراحی شده‌اند، عمده فعالیت‌های بانکی را پیش می‌برند. به این ترتیب نیاز به بانک‌ها نیز تا حدود زیادی کاهش خواهد یافت. کارت‌های پرداخت پول و کارت‌های اعتباری، اصلی‌ترین ابزار برای پرداخت محسوب خواهند شد. کیف‌ پول‌های الکترونیکی نخستین‌بار در سال 1997 ظهور کردند. البته در آن زمان شکل امروزی را نداشتند. در آن زمان، کیف پول به نظام پرداخت دیجیتالی متصل بود و می‌توانست کار پرداخت را برای مشتری انجام دهد. کمی بعد، شرکت کوکاکولا سازوکاری طراحی کرد تا مشتریانش بتوانند به شیوه آنلاین، عملیات پرداخت خود را انجام دهند. مجله فین‌تک مرحله‌به‌مرحله این پیشرفت و تحول را زیر ذره‌بین قرار داده و در گزارش خود درباره کیف‌ پول‌های الکترونیکی، به آن پرداخته است. این مجله در بخش دیگری از همین گزارش، به بررسی برترین کیف پول‌های الکترونیکی در دنیا پرداخته که این روزها مشتریان از آنها بهره می‌برند. اپل‌پی، دوالا، گوگل‌پی، کش‌اپ و پی‌پال معروف‌ترین کیف پول‌های جهان هستند که این روزها کاربران از آنها استفاده می‌کنند.

صاحب امتیازByzclick Media Group
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره۲۰۱۹
دفتر مرکزینوروویچ، بریتانیا
وب‌سایتfintechmagazine.com
سوژه‌ها#کیف_الکترونیکی #فین‌تک #کیف_پول
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش