عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

ارائه تحلیل‌های کلان و عقلایی

مصطفی قمری، رئیس هیئت‌مدیره بینوست درباره مأموریت اصلی این شرکت مطرح کرد

زمان مطالعه: 6 دقیقه

عصر تراکنش ۷۰ / همزمان با رشد اکوسیستم رمزارز در کشور، شرکت‌های مشاوره نیز در این حوزه فعال شده‌اند و کار مدیریت سرمایه را برای سرمایه‌گذاران این بازار انجام می‌دهند. یکی از شرکت‌های فعال در زمینه مشاوره مدیریت سرمایه در بازار رمزارز در کشور، بینوست است؛ شرکتی که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ آغاز کرد تا با ارائه صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوع این امکان را به افراد بدهد که بهترین تصمیم را برای سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو بگیرند. در همین راستا بینوست‌ماشین که یکی از محصولات مهم این شرکت است، یک تحلیلگر داده مالی مبتنی بر هوش مصنوعی است که با حذف خطاها و احساسات انسانی، ریسک بازار را کنترل و به مدیریت بهینه و Rational (عقلایی) صندوق‌ها کمک می‌کند. مصطفی قمری، رئیس هیئت‌مدیره بینوست مأموریت اصلی بینوست را نه پیش‌بینی کوتاه‌مدت قیمت رمزارزها، بلکه ارائه راهکارهای به‌روز و امن برای حضور در بازار رمزارزها با تحلیل‌هایی بلندمدت و عقلایی می‌داند. در گفت‌وگویی که با مصطفی قمری داشتیم، به نحوه شکل‌گیری این شرکت، عملکرد و چشم‌انداز آن پرداختیم. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


آماده برای حضور در آینده


بینوست شرکتی فعال در زمینه مشاوره مدیریت سرمایه در بازار کریپتو است که فعالیت خود را از سال 1398 آغاز کرده است. مصطفی قمری، رئیس هیئت‌مدیره بینوست درباره شکل‌گیری و فعالیت‌های این شرکت می‌گوید: «ما در ابتدا یک صرافی رمزارزی به اسم کریپتا داشتیم. پس از مدتی تصمیم گرفتیم کریپتا را متوقف و بینوست را تأسیس کنیم. نکته اول اینکه هسته اصلی توانایی‌هایمان فنی نبود و نیاز اصلی یک صرافی در سال‌های ابتدایی مباحث فنی است و آن تیم‌هایی که توانایی فنی بالایی ندارند، نمی‌توانند رشد کنند. نکته دوم اینکه بر این باور بودیم که رشد بازار رمزارزها به معنی ورود سرمایه‌های زیاد به این بازار و به تبع آن ایجاد نیازهای جدید خواهد بود. ترجیح دادیم صنعت مدیریت دارایی را انتخاب کنیم؛ با این فرض که هر کلاس دارایی جدید نیازمند صنعت مدیریت دارایی است و تصمیم گرفتیم عاقبت‌اندیشی کنیم و پیش از پررنگ‌شدن این نیازهای جدید و ارائه راهکارهای متفاوت، سرویس‌های خود را توسعه دهیم و تجربه زیسته بیشتری داشته باشیم.»


کت و تی‌شرت!


او توضیح می‌دهد که این تجربه به‌دست‌آمده چیزی نیست که با پول کپی شود و صبر عنصر اصلی آن است؛ در صنعت مدیریت دارایی اساساً با چرخه انتظارات و اتفاقات مواجه هستیم؛ به این معنی که ما با توجه به جهان‌بینی خودمان و انتظارات‌مان از آینده، روی یک دارایی به‌خصوص سرمایه‌گذاری می‌کنیم و از اینجا به بعد نیاز به صبوری و دیسیپلین داریم تا به نتیجه مورد انتظار برسیم و یکی از وظایف مدیر دارایی ری‌بالانس‌کردن سرمایه‌گذاری با توجه به رخدادهای مختلفی است که انتظارات نسبت به آینده را تغییر می‌دهد.

قمری با اشاره به اینکه بینوست اولین شرکت فعال در زمینه مشاوره مدیریت سرمایه در بازار رمزارز نبوده، می‌گوید: «مخاطب اصلی مدیران دارایی در چند سال آینده نسل جوانی خواهد بود که نیازهای متفاوتی دارند و مدیران دارایی موفق در چنین دنیایی الزاماً کت‌وشلواری‌ها نیستند، تی‌‌شرت و کتونی‌پوش‌ها هم الزاماً در این فضا موفق نخواهند بود، بلکه به باور ما از این به بعد کسانی در صنعت مدیریت دارایی باقی خواهند ماند و رشد خواهند کرد که تی‌شرت و کت می‌پوشند؛ در واقع افرادی در این کسب‌وکار موفق خواهند شد که هم دیسیپلین و صبوری نسل‌های قبل را داشته باشند و هم رویکرد خلاق و توانایی بر هم زدن برخی نظم‌های پیشین.»


بینوست‌ماشین؛‌ یک تحلیلگر داده


بنا بر صحبت‌های قمری، بینوست ارائه‌دهنده صندوق‌های سرمایه‌گذاری آن‌چِین است که بر اساس بلاکچین کار می‌کنند و اگر فردی قصد ورود به این صندوق‌ها را داشته باشد، لازم نیست یک قرارداد کاغذی را امضا کند، بلکه با استفاده از قرارداد هوشمند می‌تواند وارد صندوق شود؛ زیرساخت اعتمادآفرین در صندوق‌های سرمایه‌گذاری کنونی بر اساس سیستم‌های مجوزدهی است، به این معنی که اعتماد یک سرمایه‌گذار به یک مدیر دارایی از مجوزهای او حاصل می‌شود، در حالی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری آن‌چیِن مبتنی بر بلاکچین هستند و شفافیت بسیار بالایی دارند و هر اقدامی که مدیر دارایی روی صندوق انجام می‌دهد، روی بلاکچین ثبت می‌شود و ترکیب دارایی‌ها و هر اقدامی را خود سرمایه‌گذار در ثانیه می‌تواند ببیند و همچنین سرمایه‌گذار می‌داند که بر پایه قرارداد هوشمند، هیچ‌کس جز خودش حق برداشت دارایی‌هایش را ندارد که این امر می‌تواند جایگزینی بر زیرساخت اعتمادآفرین پیشین باشد.

او در این‌باره می‌گوید: «ما به این باور رسیده‌ایم که زیرساخت مدیریت دارایی در آینده، بلاکچین و قراردادهای هوشمند است و ما در بینوست از سال 1400 صندوق‌های سرمایه‌گذاری خود را بر بستر بلاکچین راه‌اندازی کردیم. ما در سال ۱۴۰۱ بر بهبود فرایند تصمیم‌گیری و فرایند مدیریت سرمایه‌گذاری متمرکز بودیم و به همین منظور بینوست‌ماشین را طراحی کردیم تا به ما در فرایند تصمیم‌گیری عقلایی کمک کند. در این ماشین، استراتژی جامع هر یک از صندوق‌ها را به کد تبدیل کردیم و با مقایسه نتایج و انتظارات پیشین یک پارامتر و ماژول با یکدیگر، تصمیم می‌گیریم که پارامتر مربوطه را تقویت یا حذف کنیم.»


دو عنصر ثبات و هدف


افراد زیادی وجود دارند که وارد بازار کریپتو می‌شوند و ضرر می‌کنند. قمری علت این امر را در ازدیاد گزینه‌‌های پیش روی افراد و فقدان ثبات در تصمیم‌گیری‌‌هایشان می‌داند و توضیح می‌دهد: «برای مثال فردی که بیت‌کوین خریده، وقتی متوجه رشد بیشتر اتریوم نسبت به بیت‌کوین می‌شود، احساس نارضایتی می‌کند و این نارضایتی با هدف سود بیشتر، او را به سمت تصمیم‌هایی بیشتر می‌برد و این تعدد تصمیم‌ها به ضرر منجر می‌شود. افراد معمولاً اطلاع درستی از آنچه می‌خواهند ندارند و نمی‌دانند با چه حدی از ریسک، چگونه و در چه زمانی خواهان سود هستند و این‌گونه مسا‌ئل در بازار کریپتو مهم است، چون نوسانات زیادی دارد و بازاری 24ساعته است.

در بازار سرمایه ایران مثلاً افراد بین ساعات ۹ تا 14 خریدوفروش خود را انجام می‌دهند، اما بازار کریپتو این‌طور نیست و افراد در هر ساعتی از شبانه‌روز در معرض تصمیم‌گیری و اجرا هستند. از طرفی بورس به بازارهای داخلی محدود می‌شود، اما بازار کریپتو نامحدود و جهانی است و اتفاقات ریزودرشت  جهان تأثیر زیادی بر نوسانات آن دارد. در نتیجه افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو دارند، باید در وهله اول بدانند چه می‌خواهند و در مسیر رسیدن به خواسته‌ها ثبات داشته باشند.»

بنا بر صحبت‌های قمری،‌ فضای بازار رمزارزها فضایی بدون مرز و همانند اقیانوس است و برد واقعی از آن کسانی است که تور خود را وسط اقیانوس می‌اندازند و به ماهی‌های کنار ساحلِ خود راضی نمی‌شوند. او در این‌باره می‌گوید:‌ «برای رسیدن به وسط اقیانوس نیازمند قدرت و توان بیشتری هستیم، به همین جهت ما در بینوست بیش از فکر کردن به رقابت با بازیگران داخلی به فکر تعامل و مشارکت جهت ساخت تورها و لنج‌های بزرگ‌تر به‌منظور دسترسی به ماهی‌های بیشتر در عمقِ اقیانوس هستیم!»


پذیرش و پیشروی


بر خلاف کسب‌وکارهایی که ۱۴۰۱ را سال ایستایی و تلاش برای بقا می‌نامند، قمری بیان می‌کند که ۱۴۰۱ برای بینوست سال سختی نبوده و آنچه موجب حرکت روبه‌جلوی آنها شده، نوع دیدگاه‌شان نسبت به وضعیت و پذیرفتن آن بوده است. او در این‌باره بیان می‌کند: «به گمان من وظیفه هر کسی پس از پذیرش شرایط و آنچه هست، آغاز می‌شود. همه ما از وضعیت کنونی کشور باخبریم و می‌دانیم که فعالیت در چنین بستری انرژی و انگیزه زیادی را طلب می‌کند، اگر تصمیم گرفتیم در ایران بمانیم، باید خستگی‌ناپذیر باشیم و با پذیرش آنچه هست، پیشروی کنیم.»

او توضیح می‌دهد که به واسطه کوچک‌بودن تیم و ماهیت کسب‌وکار بینوست، آنها با مشکل جذب و نگهداشت نیروی انسانی مواجه نبوده‌اند. بینوست با یک تیم هفت‌نفره همزمان با فعالیت در بازار ایران، مجموعه غیرایرانی خود را نیز شکل داده‌ و قصد دارد در سال‌های آینده خارج از مرزهای ایران نیز به توسعه فعالیت‌های خود بپردازد.


آینده‌ای عادلانه‌تر


او با اشاره به این مسئله که فناوری خالق فرصت‌های جدید است، درباره چشم‌انداز کلی حوزه مدیریت سرمایه در بازار کریپتو می‌گوید: «فناوری فرصت‌های جدیدی خلق می‌کند که افراد دارای ذهن سنتی در فهم آن ناتوان‌اند و نمی‌توانند جهانی را متصور شوند که به‌طور کلی با آنچه امروز تجربه کرده‌اند، متفاوت است. بنا بر گزارش PwC، اگر این صنعت را متشکل از سرمایه‌گذار و مدیر سرمایه بدانیم، صنعت مدیریت دارایی در جهان طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ میلادی رشد قابل توجهی داشته است. تعداد سرمایه‌گذاران در حد فاصل این سال‌ها ۹۰۰ درصد افزایش داشته است، این در حالی است که تعداد مدیران سرمایه با رشد ۴۷درصدی مواجه بوده است. این تفاوت معنادار رشد به هزینه‌های زیاد و قانون‌گذاری‌های سختی برمی‌گردد که برای ورود به فضای مدیریت سرمایه وجود دارد.

آنلاین‌شدن، صنعت مدیریت دارایی را برای سرمایه‌گذاران دموکراتیزه کرد و این امکان را به آنها داد که با هر میزان دارایی که دارند، بتوانند از خدمات مدیریت دارایی استفاده کنند و به گمان ما به واسطه آن‌چِین‌شدن، در آینده‌ای نه‌چندان دور این صنعت برای مدیران دارایی نیز دموکراتیزه خواهد شد؛ به این معنی که تعداد مدیران دارایی به‌شدت بیشتر خواهد شد و محصولات و سرویس‌های بسیار متنوع‌تری ارائه خواهند داد و احتمالاً در چند سال آینده بلک‌راک که یکی از بزرگ‌ترین مدیران دارایی جهان است، به جای 10 تریلیون دلار 7 تریلیون دلار دارایی تحت مدیریت خواهد داشت و مجموعه‌هایی مانند بینوست چند میلیارد دلار!»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 9 دقیقه

حامیان عصر تراکنش