عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

دیجیتالی‌شدن نظام‌های پرداخت و قدم به دنیای بدون پول نقد

مروری بر مهم‌ترین مطالب شش مجله معتبر فناوری‌های مالی جهان

زمان مطالعه: 7 دقیقه

عصر تراکنش ۷۱ / طبق روال همیشگی‌مان، در بخش راهنمای شماره هفتادویکم ماهنامه عصر تراکنش نیز به معرفی شش مجله معتبر فناوری‌های مالی در جهان پرداختیم. «آمریکن‌بنکر»، «اکونومیست»، «کیپلینگرز»، «بلومبرگ مارکتس»، «فوربس» و «فورچون» شش مجله‌ای هستند که مروری بر آنها داشته‌ایم.


نوآورانِ سال


شماره ژوئن 2023 مجله آمریکن‌بنکر: اصلی‌ترین موضوع مجله آمریکن‌بنکر در ژوئن 2023، مبحث «نوآوری» بوده است. طی یک سال گذشته افراد بسیاری در عرصه فناوری مالی و بانکداری اقدام به نوآوری کرده‌اند. این نشریه تلاش کرده به برترین نوآوران در عرصه مدیریت مالی و بانکداری بپردازد.

«آشیش گرگ» به‌عنوان مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار پلتفرم دیجیتالی التروپی، به‌عنوان مطرح‌ترین فرد در عرصه نوآوری در این زمینه معرفی شده است. گرگ از ابتدا ایده راه‌اندازی استارتاپ التروپی را به میان آورده و از مسیر تجربه‌های شخصی، این شرکت را توسعه داده است. او و همسرش بدون هیچ سابقه کاری در آمریکا، از هند به کالیفرنیا مهاجرت کردند و سپس دست‌‌به‌کار شدند. نخستین‌بار سال 2013 بود که گرگ ایده التروپی را مطرح کرد. اما سال 2022 برای این شرکت جزء حساس‌ترین و مهم‌ترین سال‌ها بود.

تاریخ این شرکت در یک دهه گذشته، در سال 2022 کاملاً دگرگون شد. بهره‌گیری از هوش مصنوعی و همچنین به میان آمدنِ ویدئوبنکینگ از جمله مسائلی بود که در سال 2022 شرایط را در استارتاپ التروپی متفاوت کرد. مشتریان این شرکت با خدمات جدیدی روبه‌رو شدند که تاکنون در جای دیگری ندیده بودند. قابلیت‌هایی که ویدئوبنکینگ به التروپی می‌داد، به مزیتی بزرگ تبدیل شد و نوآوری این شرکت را خیلی زود بر سر زبان‌ها انداخت.

بسیاری از مشتریان التروپی می‌گویند اقدامی که این شرکت انجام داده، شرایط را کاملاً برایشان تغییر داده و وضعیتی جالب توجه برایشان ساخته است. اما گرگ تنها کسی نیست که به لحاظ ایده‌های نوآورانه مورد توجه نشریه آمریکن‌بنکر قرار گرفته؛ «کتی گریگ» در زمینه امور بانکی، شرایط ذخیره اطلاعات را بهبود بخشیده و کاری کرده که شرکت‌شان می‌تواند بدون ریسک، اطلاعات مشتریان را در اختیار داشته باشد. این امر هم مورد استقبال مشتریان واقع شده است. فهرست نوآورانِ آمریکن‌بنکر بیش از اینهاست، اما دو نفری که نام برده شد، برجسته‌ترین موارد و موفق‌ترین‌ها در سال 2022 بوده‌اند.

صاحب‌امتیازArizent (آریزنت)
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره1885
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتamericanbanker.co
سوژه‌‌ها#نوآوری #بانک #بانکداری

آینده امور مالی جهان


شماره ژوئن و جولای 2023 مجله بلومبرگ مارکتس: فناوری به‌سرعت در حال پیشرفت است و در مسیر پیشرفت خود، هر آنچه را با آن در ارتباط باشد، برای همیشه تغییر می‌دهد. صنعت مالی هم به‌دلیل ارتباط با فناوری، در مسیر تحول قرار گرفته است. مجله بلومبرگ مارکتس در شماره‌ای که به آینده امور مالی اختصاص داده، از اثرات فناوری و تغییراتی که در صنعت امور مالی ایجاد می‌کند، گفته است.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و دغدغه‌های صنعت مالی، هک‌شدن است. اطلاعات ارزشمند در کنار دارایی‌های کلان مشتریان در اختیار صنعت مالی قرار دارد، اما این روزها کلاهبرداری‌ها و هک هم حسابی رواج یافته است. حملات سایبری هم به امری طبیعی تبدیل شده، اما با پیشرفت فناوری می‌توان در انتظار فناوری‌هایی بود که به جنگ حملات سایبری می‌روند و امنیت را در صنعت مالی ارتقا می‌دهند. به این ترتیب به گفته نشریه بلومبرگ مارکتس، آینده صنعت امور مالی با پیشرفت فناوری از لحاظ حملات سایبری، تغییراتی اساسی خواهد داشت و شرایط بهتر خواهد شد. یکی دیگر از بخش‌های صنعت مالی که با پیشرفت فناوری دچار تغییر و تحول خواهد شد، کریپتوها هستند که انتظار می‌رود شکل نقد کردن آنها هم تغییر کند.

در واقع می‌توان انتظار داشت که با پیشرفت فناوری، نقدشوندگی کریپتوها هم بهبود پیدا کند. البته تحلیل‌ها نشان می‌دهند بزرگ‌ترین تحولات در زمینه زیرساخت‌ها و بهبود آنها، در آمریکا صورت خواهد گرفت. در واقع آمریکا محل توسعه فناوری و بهبود شرایط برای صنعت مالی خواهد بود. هرچند سایر کشورها هم شاهد توسعه در این زمینه خواهند بود، اما بی‌تردید آمریکا بزرگ‌ترین تحولات را در این زمینه تجربه خواهد کرد و به همین خاطر سرمایه‌گذاران در صنعت مالی بیشتر به سمت این کشور مایل خواهند شد.

صاحب‌امتیازمایکل بلومبرگ
تیراژ325 هزار نسخه
انتشار اولین شمارهسپتامبر 1929
دفتر مرکزینیویورک‌، آمریکا
وب‌سایتbloomberg.com/businessweek
سوژه‌ها#امور_مالی #فایننس #آینده_مالی

کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟


شماره جولای 2023 مجله کیپلینگرز: نشریه کیپلینگرز جدیدترین شماره خود را به توصیه‌هایی در زمینه بهترین نقاط برای سرمایه‌گذاری اختصاص داده است. از آنجا که این نشریه پایگاهی آمریکایی دارد و در آمریکا، اصلی‌ترین بخش برای سرمایه‌گذاری «بازار سهام» است، توصیه‌ها هم به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف بازار سهام اختصاص یافته است. مهم‌ترین توصیه این نشریه به سرمایه‌گذاران این است که همیشه عملکرد گذشته را مدنظر داشته باشند. اتفاقاتی که در گذشته رخ داده، می‌تواند تا حدود زیادی مسیر آینده را مشخص کند.

به هر حال، برخی امور قابل پیش‌بینی هستند و می‌توان از طریق بررسی روند گذشته، آینده را تا حدودی برآورد کرد و برای آن آماده شد. البته بازار سهام همیشه این قابلیت را دارد که سرمایه‌گذاران را غافلگیر کند، ولی اگر گذشته را به‌خوبی رصد کرده باشید، می‌توانید نگرانی کمتری نسبت به آینده و تحولات غافلگیرانه داشته باشید. سرمایه‌گذاران تنها در شرایطی باید وارد ریسک سرمایه‌گذاری شوند که از آینده بلندمدت سهام خود اطمینان حاصل کرده باشند. در این شرایط می‌توانند حتی از منفی‌شدن‌های کوتاه‌مدت هم به‌سادگی بگذرند و چشم به پیشرفت و سبز شدنِ بازار در بلندمدت بدوزند. البته این در صورتی است که درست‌ترین سهام را برای سرمایه‌گذاری در بلندمدت انتخاب کرده باشند. «وارن بافت» به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین سرمایه‌گذاران آمریکا شناخته می‌شود.

نشریه کیپلینگرز نیز به همین خاطر به توصیه‌های بافت اشاره می‌کند و از سرمایه‌گذاران می‌خواهد در قالب دستورالعمل‌هایی که این سرمایه‌گذار بزرگ برای خرید سهام ارائه داده، رفتار کنند تا از بیشترین سود برخوردار شوند. این روزها به‌دلیل اقدامات بانک‌های مرکزی در زمینه افزایش نرخ بهره برای مهار تورم، کنترل ارزش سهام قدری برای سرمایه‌گذاران دشوار شده، اما با توصیه‌هایی که کیپلینگرز مطرح کرده، هر کسی می‌تواند در مسیر پیشرفت و سود گام بردارد.

صاحب‌امتیازام کیپلینگر
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره1920
دفتر مرکزیواشنگتن، آمریکا
وب‌سایتkiplinger.com
سوژه‌‌ها#سرمایه #سرمایه_گذاری #سود

ثروتمندترین زنان خودساخته آمریکا


شماره جولای 2023 مجله فوربس: اصلی‌ترین سوژه‌ای که نشریه فوربس در جدیدترین شماره خود به آن پرداخته «زنان» است؛ البته آن دسته از زنانی که در آمریکا زندگی می‌کنند و به شکلی خودساخته توانسته‌اند به ثروت برسند. در میان این زنان؛ مدیران عامل، کارآفرینان و هنرمندان به چشم می‌خورد. فوربس به نام 100 زنی اشاره کرده که در آمریکا به‌عنوان زنان ثروتمندِ خودساخته شناخته می‌شوند و توانسته‌اند علاوه بر تولید ثروت، برای دیگران هم درآمدزایی کنند. طبق گزارش فوربس مجموع ارزش ثروت این زنان در آمریکا بیش از 124 میلیارد دلار برآورد شده است.

این رقم در سال 2022 نسبت به سال گذشته رشد 12درصدی داشته که بسیار قابل توجه است. «دایان ماری هندریکس» برای ششمین سال متوالی، رتبه نخست را در این زمینه به خود اختصاص داده است. این زن تاجر که در زمینه تهیه‌کنندگی فیلم هم فعالیت دارد، در ویسکانسین به دنیا آمده و اکنون نیز همان‌جا مشغول به کار است. هندریکس دختر یک مزرعه‌دار است که توانسته از کارگری به کارآفرینی دست پیدا کند. او متولد 1947 است و از سال 1975 به‌طور جدی مشغول به کار شده است.

اهالی سینما، هندریکس را به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین تهیه‌کنندگان در هالیوود می‌شناسند. او در زمینه امور خیریه‌ای هم فعالیت دارد. ارزش خالص ثروت این زن برابر با 15 میلیارد دلار است. به‌دنبال او، نام زنانی را می‌بینیم که در زمینه بهره‌گیری از هوش مصنوعی، طلایه‌دار هستند و توانسته‌اند از این مسیر در آمریکا تولید ثروت کنند و نام خود را در صدر فهرست زنان ثروتمند و خودساخته فوربس قرار دهند. این زنان منشاء الهام‌گرفتن برای سایر افراد در جهان به‌شمار می‌آیند و نشان می‌دهند با وجود تبعیض‌های جنسیتی که در جوامع مختلف حاکم است، می‌توان به پیشرفت دست پیدا کرد. آنها کاری کرده‌اند که اعداد و ارقام بزرگِ دلاری، مختص مردان نباشد.

صاحب‌امتیازشرکت سرمایه‌گذاری وال‌مدیا
تیراژ657 هزار و 215 نسخه
انتشار اولین شماره15 سپتامبر 1917
دفتر مرکزینیوجرسی، آمریکا
وب‌سایتforbes.com
سوژه‌‌ها#زنان #ثروت #کارآفرینی

معرفی بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکایی


شماره ژوئن و جولای 2023 فورچون: یکی از کارهای متداول نشریه فورچون این است که هر چند وقت یک بار، فهرستی از 500 شرکت برتر آمریکایی منتشر می‌کند. جدیدترین شماره این نشریه هم به برترین شرکت‌های آمریکایی که غول‌هایی بزرگ در این کشور به‌شمار می‌آیند، اختصاص داده شده است. این نشریه بر اساس درآمدی که شرکت‌ها در سال گذشته داشته‌اند، فهرستی از آنها تهیه می‌کند.

این فهرست مربوط به یک سال مالی کامل است. امسال ذخیره درآمد این 500 شرکتی که در فهرست فورچون قرار دارند، معادل 7.2 میلیارد دلار بوده که 13 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. این شرکت‌ها در مجموع نمایندگی دوسوم از شرکت‌های درآمدزا در آمریکا را بر عهده دارند. البته مسائل و مشکلات مالی باعث شده که این شرکت‌ها هم نسبت به گذشته تا حدودی افت درآمدزایی داشته باشند؛ مسائلی نظیر افزایش نرخ بهره برای مهار تورم، روی وضعیت این شرکت‌ها اثر گذاشته است. البته اکنون سیاست‌های فدرال‌رزرو یا همان بانک مرکزی آمریکا در حال تغییر است و امکان دارد که شرایط هم به‌مرور برای این شرکت‌ها بهبود پیدا کند، اما به‌صورت کلی، شرایط این شرکت‌ها در سال 2022 آنچنان که برآورد می‌شد، خوب نبوده است.

یکی از نکات جالب توجه، مدیریت برخی از این شرکت‌های برتر توسط زنان است. در گذشته مدیریت این شرکت‌ها عمدتاً با مردان بود و کاری مردانه به‌شمار می‌آمد، اما در سال 2022 از میان 500 شرکت فعال، 52 شرکت را زنان مدیریت کرده‌اند. سال گذشته تعداد زنانی که مدیرعاملی این شرکت‌ها را بر عهده داشتند، 44 نفر بود. این رشد قابل توجه است و نشان می‌دهد وضعیت زنان در مسیر بهبود قرار دارد. شرکت‌های والمارت، آمازون، اکسون‌موبیل و اپل چهار شرکتی هستند که رتبه اول تا چهارم را در میان 500 شرکت به خود اختصاص داده‌اند. رتبه‌بندی 500 تاییِ مجله فورچون همیشه مورد استقبال اهالی بازار و علاقه‌مندان به کسب‌وکار و کارآفرینی قرار می‌گیرد.


به استقبال تحولات دیجیتالی برویم


شماره می 2023 مجله اکونومیست: نشریه اکونومیست در یکی از شماره‌های اخیر خود به دولت جو بایدن و اشتباهاتش پرداخته است. آمریکا همیشه به‌عنوان بزرگ‌ترین ابرقدرت در جهان شناخته شده است، اما آیا دولت بایدن توانسته این قدرت را حفظ کند و همچنان رهبری قدرت‌های جهان را بر عهده داشته باشد؟ البته در کنار این سوژه، پرونده‌ای ویژه داشته با عنوان «جهان بدون پول نقد». نخستین بخش از این گزارش ویژه درباره دیجیتالی‌شدن نظام پرداخت در اکثر نقاط جهان است که به تحول در امور مالی جهانی منجر شده است.

در بخش دیگری از این گزارش به این نکته اشاره شده که بانک‌ها و شبکه‌های انتظار کارتی، در مواجهه با تحولات دیجیتالی، کاملاً انعطاف‌پذیر هستند و با آغوش باز به استقبال تحولات دیجیتالی می‌روند. ارزهای دیجیتال از دیگر مواردی است که در این پرونده مورد توجه قرار گرفته و تأکید شده که بانک‌های مرکزی هنوز به‌خوبی در این زمینه وارد میدان نشده‌اند. آنها قدری کُند هستند، اما می‌دانند که بالاخره باید از ارز دیجیتال استقبال کنند. قطعاً پرداخت دیجیتالی در کنار وعده‌های بسیاری که داده، خطراتی نیز به همراه دارد، اما آینده بدون این نظام‌های پرداخت مدرن قابل تصور نیست.

به هر حال، باید برآورد هزینه و فایده کرد و همین برآورد نشان می‌دهد به هر حال بهره‌گیری از نظام پرداخت آنلاین فایده‌هایش بیشتر از هزینه‌هایش است. یکی دیگر از گزارش‌ها درباره انقلاب نظام پرداخت در هند است. این کشور به‌عنوان یک اقتصاد نوظهور، توانسته از سایر اقتصادهای هم‌تراز خودش پیش‌تر برود و مدل‌های جدیدی را برای پرداخت دیجیتال در اختیار مردم قرار دهد. در نهایت یکی از جذاب‌ترین گزارش‌های اکونومیست در این زمینه این است که اگر جهان به نظام پرداخت دیجیتالی روی بیاورد، آیا وابستگی‌اش را به دلار از دست می‌دهد یا خیر؟ ظاهراً این اتفاق می‌تواند تا حدودی وابستگی به دلار را کاهش دهد که اتفاق خوبی برای کشورهای شرقی، به‌ویژه چین و روسیه به‌شمار می‌آید.

صاحب‌امتیازگروه اکونومیست
تیراژ1300000
انتشار اولین شمارهسپتامبر 1843
دفتر مرکزیلندن
وب‌سایتeconomist.com
سوژه‌ها#پول_نقد #پرداخت_آنلاین #اکونومیست
از طريق مترجم: نسیم بنایی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش