عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

کتاب‌هایی درباره آینده اقتصاد جهانی، پول، متاورس و دنیای امروز کسب‌وکارها

معرفی چهار کتاب «گذشته و آینده پول»، «پایان عصر کیمیاگری»، «مبانی متاورس» و «کسب‌وکار نوین مشاوره»

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۷۱ / «گذشته و آینده پول: از سکه‌های پادشاهان لیدیا تا بیت‌کوین و دیگر پول‌های دیجیتال»، «پایان عصر کیمیاگری:‌ پول، بانکداری و آینده اقتصاد جهانی»، «مبانی متاورس؛ چرا باید از هم‌اکنون به متاورس اهمیت دهیم؟» و «کسب‌وکار نوین مشاوره: اصول مشاوره پایه و فراتر از آن» کتاب‌های معرفی‌شده در هفتادویکمین شماره ماهنامه عصر تراکنش هستند که به ترتیب به موضوعاتی مانند تاریخ شکل‌گیری پول و آینده آن، تحولات و بحران‌های اقتصاد جهانی، چشم‌انداز متاورس در سال ۲۰۳۲ و لزوم مراجعه به مشاوران کسب‌وکاری می‌پردازند. در ادامه مروری اجمالی بر محتوای این کتاب‌ها خواهیم داشت.


گذشته و آینده پول: از سکه‌های پادشاهان لیدیا تا بیت‌کوین و دیگر پول‌های دیجیتال


چرا مهم است: این کتاب ۳۸۶ صفحه‌ای در ۱۱ فصل می‌کوشد تا علاوه بر مرور تاریخ پول به اکنون و آینده آن نیز بپردازد. فصول یازده‌گانه این کتاب به موضوعات «پول فلزی»، «پول مسکوک»،‌ «پیدایش پول کاغذی»، «پول کاغذی در ایران»،‌ «منشاء ارزش پول کاغذی»، «ابرتورم‌های کاغذی»،‌ «پول تحریری»، «پول جهانی»، «نظام‌های پولی بین‌المللی و جهان‌روا شدن دلار»، «بیت‌کوین» و «پول دیجیتالی» اختصاص داده شده است. عمده مطالب تاریخی قدیمی این کتاب برگرفته از دیگر کتاب نویسندگانش با عنوان «پول و تورم» است که در دهه ۶۰ شمسی منتشر شده و برای استناد مجدد به آن هر کجا که لازم بوده، به‌روز و کامل شده است.

نویسندگان این کتاب که استادان دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی بوده‌‌اند، به‌منظور رعایت یک سنت پسندیده آکادمیک،‌ کوشیده‌اند تا برای غنی‌کردن متن خود هر کجا لازم است، به اسناد، مقالات و کتاب‌هایی که از آن استفاده کرده‌اند، ارجاع دهند و معتقدند گرچه ممکن است این اقدام برای خوانندگان غیرآکادمیک با دشواری‌هایی روبه‌رو باشد، اما امتیازاتی دارد که بر معایبش می‌چربد. آنها معتقدند تحولات اقتصادی آینده جهان و خلق انواع جدیدی از پول توسط کشورهای دیگری همچون چین، بر آینده اقتصادی ایران نیز تأثیرگذار خواهد بود و این کتاب تشریح همین دگرگونی‌ها و پیش‌بینی ماهیت و ویژگی‌های پولی است که قرار است در آینده جایگزین سکه‌های طلا و نقره قدیمی، پول‌های کاغذی کنونی و به حاشیه راندن رمزارز‌ّها شود. آنها معتقدند از زمان نوشتن کتاب «پول و تورم» وضعیت اقتصادی کشورها، مناسبات و مختصات آن تغییر کرده و نوشتن این کتاب ضرورتی در راستای بازنگری در تاریخ تکامل پول و تشریح تحولات آن بوده است.

نویسندگانفرخ قبادی و فریبرز رئیس‌دانا
انتشاراتنگاه معاصر
سال انتشار۱۴۰۰

پایان عصر کیمیاگری:‌ پول، بانکداری و آینده اقتصاد جهانی


چرا مهم است: این کتاب ۴۸۸ صفحه‌ای در فصل‌های نُه‌گانه خود به موضوعاتی مانند ریشه‌های رشد اقتصادی و داستان بحران، ثبات ارزش پول، دگرگونی‌های بانکداری، اطمینان، نقش بانک‌های مرکزی، پول و کشورها، اصلاحات بانکی و پولی، اقتصاد کینزی و نئوکلاسیک و بحران‌های پیش روی کشورها می‌پردازد. «مروین کینگ»، نویسنده این کتاب در بخشی از آن می‌نویسد: «دوره 20‌ساله گذشته برای جهان مدرن بهترین و به‌نوعی بدترین روزگار بوده است؛ ابتدا رشد و ثبات و سپس بدترین بحران بانکی تاریخ جهان صنعتی. در عرض یک سال و چند ماه، یعنی حد فاصل آگوست ۲۰۰۷ و اکتبر ۲۰۰۸،‌ آنچه به نظر عصر آگاهی می‌رسید،‌ به عصر ناآگاهی تبدیل شد و اعتقاد جای خود را به بی‌اعتقادی داد و بانک‌های بزرگ دنیا ورشکست شدند.» این کتاب تلاشی است برای پاسخ به اینکه این اتفاقات چگونه رخ داد؟ و نشانه شکست افراد و نهادها بود یا اندیشه‌ها؟

نویسنده بر این باور است که اگر امروز به این سؤالات پاسخ ندهیم و فکری به حال وضعیت کنونی اقتصاد جهانی نکنیم،‌ 50 سال بعد نوادگان ما خواهند پرسید که چرا شجاعت کافی برای انجام اصلاحات و متوقف‌کردن بحرانی را که ممکن است در زمان آنها رخ داده باشد، نداشته‌ایم؟ حوادث موجب برانگیختن اندیشه‌‌ها شده و تجربه بحران اقتصاددانان را ترغیب می‌کند تا به فکر ارائه نظریه‌های نو باشند تا راهی برای مقابله با قدرت گروه‌های ذی‌نفع و لابی‌گران پیدا کنند. او توضیح می‌دهد که پول و بانکداری کیمیاگر مالی چند سده گذشته بوده و برنامه بلندمدت برای اصلاح نظام پولی جهان تنها با انقلاب در اندیشه‌ها ممکن خواهد شد. جوانان امروز کسانی‌اند که از بحران‌های مالی آینده رنج می‌برند و این ضرورت تغییر اندیشه‌‌ها و اصلاحات ساختاری را چندین‌برابر می‌کند.

عنوان اصلیThe end of alchemy: money, banking, and the future of the global economy
نویسندهمروین کینگ
مترجمعلی حبیبی
انتشاراتدنیای اقتصاد
سال انتشار۱۳۹۷

مبانی متاورس؛ چرا باید از هم‌اکنون به متاورس اهمیت دهیم؟


چرا مهم است: کتاب مبانی متاورس در ۱۹۸ صفحه و 9 بخش مجزا به بررسی موضوعاتی مانند چشم‌انداز متاورس در ۲۰۳۲، چیستی و لزوم اهمیت‌دادن به آن،‌ تاریخچه و اجزای سازنده‌اش، ورود به آن، دارایی‌های متاورسی و چالش‌های آن می‌پردازد. همچنین، کتابی الهام‌بخش و آموزش‌محور است که بیش از ۱۰۰ نفر از پدیدآورندگان ابزارهای جدید دیجیتال را به شما معرفی کرده تا با الگوبرداری از آنها بتوانید وارد دنیای متاورس شوید. زبان این کتاب ساده و محتوای آن کاربردی است. در نتیجه می‌توان ادعا کرد که منبعی ارزشمند و کاربردی برای رهبران کسب‌وکارها و متخصصان دیجیتال است و به آنها کمک می‌کند تا خود را برای فهم جهان متاورس و سازوکارهایش آماده کنند.

نویسندگان این کتاب، کارشناسان باتجربه حوزه فرهنگ و فناوری هستند و به شما می‌آموزند که چطور در جوامع دیجیتالی امکان‌های متاورس را کشف کرده و با آن تجارت کنید. در بخشی از این کتاب درباره چیستی متاورس آمده است: «تکامل اینترنت در قالب متاورس اتفاق افتاده و متاورس را می‌توان نقطه اوج اینترنت تلقی کرد که با امکانات بی‌حدوحصری از فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده گره خورده است.» اینترنت همه ابعاد زندگی ما را دگرگون کرده و مانند هر پدیده دیگری،‌ رفته‌رفته رشد و تکامل پیدا می‌کند. در نتیجه بر همه کسانی که می‌خواهند در دنیای جدید حرفی برای گفتن داشته باشند، واجب است که با تغییرات در حال ظهور در این حوزه و نوآوری‌های جدیدی که مرحله بعدی اینترنت را رقم می‌زنند، آشنا شده و آنها را به کار ببندد.

عنوان اصلیThe metaverse handbook: Innovation for the internets next tectonic shift
نویسندگانکوهریسون تری و اسکات کینی
مترجممرتضی حمزه سرکانی
انتشاراتراه پرداخت
سال انتشار۱۴۰۱

کسب‌وکار نوین مشاوره: اصول مشاوره پایه و فراتر از آن


چرا مهم است: «کسب‌وکار نوین مشاوره» ساده و قابل فهم است و توصیه‌های آن می‌تواند بلافاصله عملی شود؛ در این کتاب نظریه‌پردازی نشده و موضوعات با ارجاع به نمونه‌های دنیای واقعی و تاکتیک‌های اثبات‌شده برای ایجاد و رشد یک کسب‌وکار موفق مشاوره بیان شده‌اند. نویسنده این کتاب، تمام آنچه را که باید درباره دنیای امروز کسب‌وکارها بدانیم، در همان چند سطر اول مقدمه کتاب نوشته، اما این بدان معنا نیست که خواندن مابقی کتاب کار بیهوده‌ای است. او که تجربه سال‌ها مشاوره در دهه‌های مختلف قرن بیستم و بیست‌ویکم را دارد،‌ در ۱۱ فصل نقشه‌راه عملی برای کارآفرینان مشتاق ارائه داده و توضیح می‌دهد که چگونه وضعیت اشتغال در دهه‌های گذشته تغییر کرده است.

به نظر او، تغییرات سریع جمعیت‌شناختی و پیشرفت‌های فناورانه باعث شده تا سازوکارهای شرکت‌ها و نیروهای انسانی‌شان متحول شود و روش‌های جدیدی را برای حضور بازار به کار ببندند. در چنین فضایی، نیاز افراد به مشاوره‌های کسب‌وکاری بیشتر شده تا بهترین مسیر انطباق با جهان شغلی کنونی را انتخاب کنند. این کتاب در ۴۷۲ صفحه به موضوعاتی مانند انتقال آرام شغلی، نحوه تعیین هزینه مشاوره، تکنیک‌های جذب مشتری، نکات متعادل‌کردن تجارت خود، چگونگی نام‌گذاری یک کسب‌وکار و مدیریت مسائل مالی می‌پردازد. ما خواندن این کتاب را به شما پیشنهاد می‌دهیم، زیرا نویسنده با تعریف دقیق مفهوم مشاوره، دیدگاه‌های موجود در این حوزه، استعدادها و انطباق با اکوسیستم و حفظ و بقای کسب‌وکارها به متخصصان مشاور و مشاوران شغلی کمک می‌کند تا دیدگاه‌ خود نسبت به مسائل شغلی را به‌روز کرده و در وضعیت مشاغل مداخله کنند.

عنوان اصلیThe new business of consulting: the basics and beyond
نویسندهالین بیک
مترجمانمحمدرضا قلعه‌نوی و سعید چراغعلی
انتشاراتراه پرداخت
سال انتشار۱۴۰۱
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش