عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

رقابت بر سر هوش مصنوعی

مروری بر شش مجله معتبر فناوری‌های مالی جهان

زمان مطالعه: 7 دقیقه

عصر تراکنش ۷۲ / در بخش دکه هفتادودومین شماره ماهنامه عصر تراکنش به سراغ شش مجله معتبر فناوری‌های مالی جهان؛ «اد ویک»، «بلومبرگ بیزینس‌ویک»، «بارونز»، «اکونومیست»، «فین‌تک» و «بنکینگ تکنولوژی» رفتیم تا مروری اجمالی بر مهم‌ترین مطالب منتشر شده در آنها داشته باشیم. هوش مصنوعی کلیدواژه اصلی مطالب مرورشده در این مجله‌ها است.


نبوغ در برندسازی


شماره جولای ۲۰۲۳ اد ویک: ساختن یک برند و پیش‌بردن آن در مسیر موفقیت، کار ساده‌ای نیست. مجله «اد ویک» در جدیدترین شماره تابستانی خود به یکی از موفق‌ترین برندها پرداخته که در زمینه ساخت «لگو» فعالیت دارد. نخستین‌بار سال 1932 بود که اولین اسباب‌بازی لگو به‌صورت چوبی در قالب یک بچه‌اردک ساخته شد، اما لگوهای پلاستیکی که این روزها می‌شناسیم و با آنها سروکار داریم، در سال 1949 وارد بازار شدند.

نشریه اد ویک تصویر کسی را روی جلد خود قرار داده که او را «نابغه» این برند می‌داند. همه بچه‌ها با وسایل پلاستیکی مربع و مستطیل‌شکلی که با عنوان لگو شناخته می‌شود، بازی کرده‌اند یا می‌کنند. در اتاق همه بچه‌ها، تکه‌های لگو را می‌توان هر جایی پیدا کرد. حالا این لگوها سر از اپلیکیشن‌ها و حتی دنیای متاورس درآورده‌اند. همین تلاش برای برندسازی‌های دوباره و دوباره، باعث شده لگو به‌عنوان یکی از برندهای محبوب و مطرح در جهان شناخته شود. کسی که در حال حاضر مدیریت شرکت اسباب‌بازی لگو را بر عهده دارد، 9 سال پیش این مأموریت را بر عهده گرفت.

در سال 2014 که «جولیا گلدین»، مدیر این شرکت شد، به‌دلیل دهه‌ها رشد، شرکت وضعیت بسیار خوبی داشت. او قرار نبود چرخ را از ابتدا اختراع کند، صرفاً باید تلاش می‌کرد این چرخ را همچنان بچرخاند، اما جولیا گلدین می‌خواست چیزهای جدیدی را به نام خودش به ثبت برساند. علاقه او به بازاریابی از مسیر ترکیب هنر و علم، باعث شده تاکنون موفقیت‌های بسیاری را در عرصه بین‌المللی به نام خودش به ثبت برساند و حالا با این افتخارات، لگو را وارد عصر جدیدی کرده است. او توانست با اقدامات نوآورانه، برندسازی جدیدی را برای لگو آغاز کند. به همین خاطر از او با عنوان نابغه برندسازی یاد شده است.

صاحب‌امتیازشامراک کاپیتال
تیراژ
انتشار اولین شماره۱۹۷۹
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتadweek.com
سوژه‌ها#برند #برندسازی #متاورس

سلام بر کامپیوتر!


شماره ۱۹ ژوئن ۲۰۲۳ بلومبرگ بیزینس‌ویک: هوش مصنوعی به جدید‌ترین فناوری انقلابی در دنیای فناوری تبدیل شده که در حال تغییر جهان است. سیلیکون‌ولی هم این روزها نهایت بهره را از آن می‌برد. مجله بلومبرگ بیزینس‌ویک نیز در جدیدترین شماره خود به تب هوش مصنوعی پرداخته و توضیح داده که چطور جهانیان در حال رقابت بر سر هوش مصنوعی هستند. ظاهراً شرکت مایکروسافت بیشترین پیشرفت را در زمینه بهره‌گیری از هوش مصنوعی داشته و توانسته ساختار قدرت را در سیلیکون‌ولی هم تغییر دهد. به این ترتیب شاهد رقابتی بی‌بدیل در زمینه توسعه فناوری هوش مصنوعی در میان شرکت‌های استارتاپی هستیم.

چت جی‌پی‌تی و ربات‌هایی که شبیه انسان‌ها فکر و رفتار می‌کنند، از جمله مهم‌ترین فناوری‌ها به‌شمار می‌آیند. شرکت‌ها هم با آگاهی از پیشرفت و آینده چت جی‌پی‌تی، در حال سرمایه‌گذاری روی این فناوری‌ها هستند. این روزها میلیون‌ها دلار روانه ساخت و توسعه این ربات‌ها می‌شود. در این بین، بازار کار دچار آشفتگی شده و بسیاری نگران این هستند که فناوری‌های جدید هوش مصنوعی از جمله چت جی‌پی‌تی، شغل آنها را از دست‌شان برباید. همه این مسائل کامپیوتری که نخ اتصال همه آنها هوش مصنوعی است، شرایط را برای دنیای فناوری تغییر داده و آینده را عوض کرده است.

شرکت‌های چینی که به‌دنبال رقابت با آمریکایی‌ها هستند هم به دنیای هوش مصنوعی ورود کرده‌اند و سعی دارند با قراردادهای جدید و وسوسه‌برانگیز، برنده این ماجرا باشند. همه اینها به سوژه روی جلد مجله بلومبرگ بیزینس‌ویک در ماه جولای تبدیل شده است. تصویر انسانی که شبیه ربات شده و انسان دیگری را در اختیار خود گرفته، به ما نشان می‌دهد که چطور آینده‌مان در دستان هوش مصنوعی قرار گرفته است. روی هم رفته، هوش مصنوعی تمام تلاشش را می‌کند تا جای هوش انسانی را بگیرد. تا همین‌جایی که اکنون پیش رفته هم در گذشته قابل پیش‌بینی نبود، به همین دلیل است که انتظار می‌رود در آینده شاهد پیشرفت‌های عجیب‌تری از هوش مصنوعی باشیم.

صاحب‌امتیازمایکل بلومبرگ
تیراژ325 هزار نسخه
انتشار اولین شمارهسپتامبر ۱۹۲۹
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتbloomberg.com/businessweek
سوژه‌ها#هوش_مصنوعی #چت_جی‌پی‌تی #کامپیوتر

خرده‌فروشی‌ها بال درمی‌آورند!


شماره ژوئن ۲۰۲۳ بارونز: فناوری وارد همه بخش‌های زندگی انسان‌ها شده و شرایط را متحول کرده است. اخیراً شاهد ورود جدیدترین شکل‌های فناوری به صنایعی نظیر صنعت خرده‌فروشی هستیم. شرکت والمارت که سال‌هاست در عرصه خرده‌فروشی فعالیت دارد و به‌عنوان یکی از غول‌های این صنعت شناخته می‌شود، سعی دارد با بهره‌گیری از شکل‌های جدید فناوری، تجربه مشتری را بهبود ببخشد.

این همان موضوعی است که مجله بارونز به آن پرداخته و روی جلد خود آورده است. پهپادها یکی از جدیدترین شکل‌های فناوری به‌شمار می‌آیند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت والمارت هم به‌تازگی برای ارسال محصولات خود از پهپادها استفاده می‌کند. از آنجا که همه شهرهای بزرگ جهان با معضل‌هایی نظیر ترافیک روبه‌رو هستند، ارسال برخی مرسوله‌ها از طریق پهپاد می‌تواند تا حدودی سرعت تحویل به مشتری را افزایش دهد. پهپادها این امکان را دارند که بالای شلوغ‌ترین مسیرها هم پرواز کنند و مرسوله را به دست مشتری برسانند. جرقه اتوماسیون چنین فرایندهایی از زمان همه‌گیری کرونا زده شد.

در آن زمان، بسیاری از افراد ترجیح می‌دادند هر کاری را از راه دور و بدون تماس با سایر افراد انجام دهند. هوش مصنوعی و فناوری‌های جدید در این زمینه بسیار کمک‌کننده بودند. البته فرایند اتوماسیون قدری پیچیده است و گاهی موانعی پیش روی آن قرار می‌گیرد. با این حال، چنین تقاضایی از سمت مشتریان وجود داشته است. در واقع مشتریان بر این باور هستند که حتی اگر لازم باشد، هزینه بیشتری پرداخت می‌کنند تا بتوانند بدون نیاز به بیرون‌رفتن از خانه و در سریع‌ترین زمان ممکن، خریدشان را انجام دهند. شرکت والمارت با در نظر گرفتن این تمایل در میان مشتریان، سعی کرده بیشترین بهره را از فناوری‌های جدید ببرد. استفاده از پهپادها هم در همین زمینه بوده و قرار است تجربه مشتریان را بهبود ببخشد. نشریه بارونز نگاهی به این پدیده داشته است.

صاحب‌امتیازداوجونز
تیراژ۳۰۵ هزار و ۵۱۳ نسخه
انتشار اولین شماره۱۹۲۱
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتbarrons.com
سوژه‌‌ها#خرده‌فروشی #والمارت #هوش_مصنوعی

نخستین قدم‌های بریتانیا در راه هوش مصنوعی


شماره ژوئن ۲۰۲۳ اکونومیست: مجله اکونومیست در یکی از شماره‌های تابستانی خود به مقوله هوش مصنوعی در کشور بریتانیا پرداخته است. «ریشی سوناک»، نخست‌وزیر این کشور به استقبال هوش مصنوعی رفته و برنامه‌هایی برای بریتانیایی‌ها دارد که با هوش مصنوعی به مرحله اجرا درمی‌آید. اکونومیست می‌گوید طبق برنامه‌های سوناک، البته اگر همه‌چیز خوب پیش برود، بریتانیا تا سال 2030 به یکی از ابرقدرت‌ها در زمینه هوش مصنوعی تبدیل خواهد شد. نخست‌وزیر بریتانیا به‌دنبال بهره‌گیری از فرصت‌هایی است که هوش مصنوعی در اختیارمان می‌گذارد. اقدامات او از همین حالا جنب‌وجوشی را در میان سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.

در واقع همه سعی دارند از این فرصت بهره بگیرند. آنچه سوناک دنبال می‌کند، در وهله نخست، افزایش بهره‌وری از مسیر هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی قابلیت‌های ویژه‌ای دارد که می‌تواند شرایط زندگی برای انسان‌ها را متحول کند. بر اساس گزارش اکونومیست، برخی اقداماتی که سوناک برای بریتانیا در نظر گرفته، نفس‌گیر است و می‌تواند با چالش‌های بسیاری همراه شود، اما جهان در گذشته نیز شاهد چنین تجربیاتی بوده است.

در حقیقت، هوش مصنوعی به‌نوعی فرصت به‌شمار می‌آید و سوناک سعی دارد از این فرصت بیشترین استفاده را ببرد. از آنجا که برخی از مهم‌ترین شرکت‌های فناوری هوش مصنوعی در جهان، در لندن مستقر هستند، بریتانیا از مزیتی متفاوت برخوردار است و احتمال اینکه بتواند به یکی از قطب‌های اصلی هوش مصنوعی و همچنین ابرقدرت در این زمینه تبدیل شود، بسیار زیاد است. علاوه بر آن، بسیاری از دانشگاه‌های برجسته جهان هم در خاک بریتانیا واقع شده‌اند که می‌توان از طریق آنها پژوهش‌هایی برای توسعه هوش مصنوعی صورت داد. البته به‌صورت کلی مشکلاتی هم وجود دارد؛ برای مثال، بریتانیا کشور خیلی بزرگی نیست و به‌سختی می‌تواند سلطه آمریکا بر هوش مصنوعی را کنار بزند. با این حال، انتظار می‌رود سوناک در پیشبرد برنامه‌های خود برای بریتانیا در زمینه هوش مصنوعی موفق شود.

صاحب‌امتیازگروه اکونومیست
تیراژ۱۳۰۰۰۰۰
انتشار اولین سپتامبر ۱۸۴۳
لندن، انگلستان
economist.com
#بریتانیا #اقتصاد #هوش‌_مصنوعی

پیشبرد تجارت با هوش مصنوعی


شماره ژوئن ۲۰۲۳ فین‌تک: رقابت بر سر بهره‌گیری از فناوری در شرکت‌ها بالا گرفته و همه این‌طور تصور می‌کنند که اگر امروز برای تحولات فناورانه اقدام نکنند، از بقیه عقب می‌افتند. واقعیت این است که درست فکر می‌کنند. شرکت‌های خدمات مالی نیز همین تصور درست را دارند و در نتیجه برای آن تلاش می‌کنند. نشریه فین‌تک در جدیدترین شماره خود با کارآفرینانی صحبت کرده که به‌دنبال ایجاد برهم‌زنندگی در صنایع مالی هستند و این کار را از طریق نوآوری و ابتکار پیش می‌برند. انجام فرایندهای تجاری همیشه با موانعی پیش‌بینی‌ناپذیر روبه‌رو می‌شود، اما نوآوری‌هایی که در این زمینه صورت گرفته، این امکان را می‌دهد که به‌کلی موانع را حذف کرد.

در واقع می‌توان گفت وارد عصری شده‌ایم که در آن همه‌چیز با فناوری پیش می‌رود و در هیچ بخشی عقب نمی‌مانیم. کارآفرینانی که مجله فین‌تک به سراغ آنها رفته، سعی دارند از طریق ایجاد فرصت‌های رقابتی و همچنین با بهره‌گیری از ابزارهای تجارت و هوش مصنوعی، شرکت‌شان را متمایز از بقیه جلوه دهند و در این زمینه موفق هم بوده‌اند. آنها به‌عنوان برهم‌زنندگان در عرصه فین‌تک شناخته می‌شوند. این دو برادر دوقلو، در حقیقت شرکت‌شان با عنوان سفیر را راه‌اندازی کرده‌اند و اکنون در صنعت مالی بسیار شناخته‌شده و مطرح هستند.

مشتریان این شرکت معتقدند از مزایای متفاوتی بهره‌مند می‌شوند. این دو برادر در مصاحبه خود به مدیریت سرمایه‌گذاری در شرکت‌شان اشاره کرده‌اند و می‌گویند از این طریق توانسته‌اند موفقیت بیشتری را رقم بزنند. در حال حاضر، سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه تجارت و ایجاد تحولات دیجیتال در این بخش صورت می‌گیرد. آنها در مصاحبه با نشریه فین‌تک از جدیدترین برنامه‌های خود برای این شرکت هم پرده‌برداری کرده‌اند. در نهایت اینکه آنها توانسته‌اند از مسیر نوآوری به بازیگران اصلی در بازار تبدیل شوند و نقشی تعیین‌کننده داشته باشند.

صاحب‌امتیازByzclick Media Group
تیراژانتشار آنلاین
انشتار اولین شماره۲۰۱۹
دفتر مرکزینوروویچ، بریتانیا
وب‌سایتfintechmagazine.com
سوژه‌‌ها#فین‌تک #تجارت #هوش_مصنوعی

بانکداری از مسیر هوش مصنوعی


شماره ژوئن ۲۰۲۳ بنکینگ‌تکنولوژی: هوش مصنوعی وارد همه صنایع از جمله صنعت بانکداری شده و نشریه بنکینگ‌تکنولوژی هم سعی کرده به این سوژه بپردازد. تصویر روی جلد این نشریه هم به همین موضوع اشاره دارد و هوش مصنوعی را نشان می‌دهد. طبق گزارش این نشریه، هنوز بانکداری حتی در قالب دیجیتال، برای بسیاری از افراد فرایندی زمان‌بر دارد. با این حال، الگوریتم‌های جدیدی که از سوی هوش مصنوعی برای صنعت بانکداری معرفی شده، می‌تواند فناوری مالی را تا چند سطح بالاتر ارتقا دهد و در نتیجه کیفیت را افزایش دهد.

نخستین اتفاقی که به کمک هوش مصنوعی می‌تواند رخ دهد، این است که فرایندهای بانکی، شخصی‌سازی شوند. در واقع هوش مصنوعی می‌تواند تمایلات و علاقه‌مندی‌های مشتری را دنبال کند و بر اساس آن، مدیریت مالی را برای مشتری پیش ببرد. دومین بخش امور بانکی که می‌تواند به کمک هوش مصنوعی بهبود پیدا کند، پرداخت وام است. فرایند اعطای وام عمدتاً برای مشتریان بسیار زمان‌بر است، اما می‌توان قراردادها را به کمک هوش مصنوعی تنظیم کرد و در نتیجه شرایط را بهبود بخشید. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به کمک ربات‌هایی که در اختیار صنایع قرار می‌دهد، شرایط را برای مشتری بهبود ببخشد.

در صنعت بانکداری هم این امکان وجود دارد که مشتری از ربات‌های چت استفاده کند و به کمک آنها، کارهای معمول بانکی را به‌سرعت پیش ببرد. تشخیص موارد کلاهبرداری از دیگر مسائلی است که بانک‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه تشخیص این موارد بسیار کاربردی و مؤثر واقع شود. در واقع فرایندهای آنالیز و تحلیل برای تشخیص موارد کلاهبرداری، از این طریق به‌سرعت و با راحتی بیشتری انجام می‌شود. در نهایت، هنوز می‌توان از قابلیت‌های هوش مصنوعی برای بهبود فرایندهای بانکی استفاده کرد و عمده قابلیت‌های بالقوه را به‌صورت بالفعل درآورد.

صاحب امتیازاینفورما
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره۱۹۸۳
دفتر مرکزیلندن، انگلستان
وب‌سایتfintechfutures.com
سوژه‌‌‌ها#فین‌تک #فناوری-مالی #بانکداری
از طريق مترجم: نسیم بنایی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش