عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

روشی حرفه‌ای برای حفظ و توسعه دارایی‌ها

اهمیت و لزوم استفاده از مبحث مدیریت دارایی در حوزه رمزارزها

زمان مطالعه: 3 دقیقه

عصر تراکنش ۷۳؛ ایثار قمری، مدیرعامل بینوست / مدیریت دارایی (Asset Management)، فرایندی است که برای حفظ ارزش دارایی مشتری صورت گرفته و در آن تمام یا بخشی از پرتفوی سرمایه‌گذار توسط یک شرکت یا شخص مدیریت می‌شود. به‌طور کلی هر منبعی که ارزش اقتصادی داشته باشد و افراد یا شرکت‌ها بتوانند از این منبع منفعت و درآمدی در آینده کسب کنند، دارایی در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند شامل بحث مدیریت دارایی شود. در واقع مدیریت دارایی روشی سازمان‌یافته و حرفه‌ای برای حفظ، بهبود و توسعه دارایی‌های گوناگون یک فرد یا شرکت با روشی مقرون‌به‌صرفه است. اصولاً مدیریت دارایی فرایندی است که در آن یک فرد یا مؤسسه‌ مالی از دارایی‌های مشتری با گذشت زمان نگهداری کرده و آن را مدیریت می‌کند و توسعه می‌دهد. همچنین در عین حال ریسک آن را مدیریت کرده و کاهش می‌دهد. به بیانی ساده، دانش و مهارت سرمایه‌گذاری با ریسک حداقلی در راستای کسب بازدهی حداکثر را مدیریت سرمایه می‌نامند. هدف اصلی مدیریت سرمایه در وهله اول، کنترل ریسک و حفظ دارایی است.

نقش مدیر دارایی این است که با توجه به پارامترهایی از‌جمله استراتژی هر مشتری، مقدار ریسک فرد و شرایط مالی او و همینطور مدت زمان مدنظر مشتری، درباره نحوه برخورد با دارایی مشتری تصمیم‌گیری مناسبی انجام دهد. مدیران دارایی معمولا دارای تجربه زیادی در صنعت مربوط به خود هستند و تحقیقات دقیقی انجام داده و با استفاده از ابزارهای خرد و کلان تحلیلی و همچنین تجزیه و تحلیل آماری بازار سرمایه به دنبال هدف خود یعنی افزایش دارایی‌ مشتریان هستند.

اعمال صحیح قوانین مدیریت ریسک در فرآیند معاملات، می‌تواند در کاهش ضرر و زیان‌های احتمالی تأثیر به ‌سزایی داشته باشد. ترکیب یک استراتژی معاملاتی کارا و مدیریت سرمایه، ضمن پیش‌گیری از وقوع ضررهای سنگین و غیر منتظره، به مرور زمان منجر به رشد سرمایه شما خواهد شد. اعمال مدیریت ریسک در معاملات، تابع قوانین واحد و مشخصی نیست و از یک فرد تا دیگری متفاوت است. در واقع جزئیات و نحوه اعمال مدیریت سرمایه، تا حد زیادی به دیدگاه سرمایه‌گذاری، اهداف مالی، طرز تفکر و روحیات شخص بستگی دارد. در واقع مدیر سرمایه‌گذاری و مدیر دارایی باید بر اساس میزان تحمل ریسک سرمایه‌گذار و ویژگی‌های مطلوب سرمایه‌گذار، بهترین سرویس مدیریت دارایی را به شخص ارائه کند.


اهمیت مدیریت دارایی در حوزه رمزارزها


در این بین حوزه رمزارزها که یکی از نوظهورترین و جذاب‌ترین بازارهای مالی است در سال‌های اخیر بسیار رونق داشته و افق بسیار روشنی را پیش روی سرمایه‌گذاران قرار داده است. ولی ویژگی‌های خاص این حوزه، اهمیت مبحث مدیریت دارایی را دوچندان کرده است. این اهمیت به دلیل ویژگی‌های خاص این بازار و محیط‌های ناپایداری که گاها در آن به وجود می‌آید است. در ادامه، به برخی از اصول و دلایل مهم مدیریت دارایی‌ها در حوزه رمزارزها پرداخته می‌شود:

پایداری: بازار رمزارزها به دلیل نوسانات شدید و پیچیدگی‌های فنی می‌تواند بسیار ناپایدار باشد. مجموعه‌های مدیریت دارایی‌ به سرمایه‌گذار کمک می‌کند با رصد و بررسی تغییرات بازار و ریسک‌ها، دارایی‌های خود را مدیریت کند و خطرات ناشی از نوسانات را کاهش دهد.

انتخاب دارایی‌های مناسب: بازار رمزارزها گزینه‌های متعددی از دارایی‌ها را ارائه می‌دهد. انتخاب درست دارایی‌ها و تعادل مناسب بین آن‌ها نقش حیاتی در بهبود عملکرد سرمایه‌گذاری دارد. مجموعه‌های مدیریت دارایی‌ها به سرمایه‌گذار کمک می‌کنند تا با توجه به اهداف سرمایه‌گذاری‌شان، بهترین دارایی‌ها را انتخاب کنند.

مدیریت ریسک: بازار رمزارزها با ریسک‌های خاص خود همراه است. مجموعه‌های مدیریت دارایی به سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد ریسک‌های مرتبط با امنیت، نگهداری، نوسانات بازار و… را ارزیابی کند و استراتژی‌های مناسب برای کاهش و مدیریت این ریسک‌ها را پیاده‌سازی کند.

بهبود عملکرد کلی: مدیریت دارایی‌ به سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد تا نقاط ضعف و قوت پرتفوی خود را شناسایی کند و بهبودهای لازم را انجام دهد. نتیجتاً با بهینه‌سازی ترکیب دارایی‌ها و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری، عملکرد کلی پرتفوی سرمایه‌گذار بهبود می‌یابد.

محافظت از امنیت: امنیت در دنیای رمزارزها بسیار مهم و حیاتی است. مدیریت دارایی‌ به افراد کمک می‌کند تا از تکنیک‌های مدیریت ریسک، استفاده از کیف‌های سرد (Cold Wallets)، به‌روزرسانی‌های امنیتی و دیگر اقدامات مرتبط با امنیت استفاده کنند و جلوی خطرات بی‌شماری که سرمایه‌های آنان را تهدید می‌کنند بگیرند.

پیش‌بینی نیازها و هدف‌ها: با مدیریت دارایی‌، افراد قادر خواهند بود نیازها و هدف‌های مالی خود را بهتر پیش‌بینی کنند و برنامه‌ریزی‌های مالی خود را مطابق با آن‌ها انجام دهند.

در سال های اخیر موارد بسیار متعددی دیده شده که در آنها افراد سرمایه‌های بسیاری را به خاطر یکی یا ترکیبی از عوامل بالا از دست داده‌اند. با رونق گرفتن مجدد حوزه رمزارزها و احتمال ورود افراد عادی بسیاری در جامعه به این حوزه، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در خصوص استفاده از خدمات حرفه‌ای مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در این حوزه از طریق سبدهای رمزارزی بسیار ضروری می‌نماید.

در این بین، ما در مجموعه مدیریت دارایی رمزارزی بینوست که یکی از مجموعه‌های فعال در حوزه مدیریت دارایی رمزارزی در ایران است و بیش از 4 سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارد، با ارائه خدمات مدیریت دارایی و سبدهای متنوع رمزارزی بر اساس نیاز سرمایه‌گذاران، می‌توانیم کمک بزرگی در مدیریت ریسک سرمایه‌گذاران شخصی و نهادی در این حوزه داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حامیان عصر تراکنش