عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

رهبران، نوآوران و متفکران هوش مصنوعی

معرفی 100 شخصیت تأثیرگذار جهان در زمینه هوش مصنوعی از نظر مجله تایم

زمان مطالعه: 26 دقیقه

عصر تراکنش ۷۵ / آنچه هوش مصنوعی را منحصربه‌فرد می‌کند، همزمان همان چیزی است که بیشترین ترس و تحسین را برمی‌انگیزد؛ منظور توانایی هوش مصنوعی در هم‌سطح‌شدن با برخی مهارت‌های ما و بعد فراتر رفتن و دستیابی به موفقیت‌هایی ورای توانایی انسان‌هاست. توانایی هوش مصنوعی در مدل‌سازی خود بر اساس رفتار انسانی به ویژگی بارز این فناوری تبدیل شده است. با این حال پشت هر پیشرفتی در یادگیری ماشین و مدل‌های زبانی بزرگ، افراد قرار دارند؛ منظور، هم آن نیروی کار پوشیده از چشمان ماست که مدل‌های زبانی بزرگ را برای استفاده امن‌تر می‌کند و هم افرادی هستند که در مورد زمان و نحوه استفاده بهتر از این فناوری تصمیم‌های حیاتی می‌گیرند. این گزارش در مورد افراد تأثیرگذار حوزه هوش مصنوعی است که تایم آن را به نگارش در‌آورده است.

در نتیجه تصمیم گرفتیم مقاله 100 شخصیت تأثیرگذار جهان در زمینه هوش مصنوعی را ما نیز ترجمه کنیم. اعضای فهرست «100 شخصیت تأثیرگذار جهان در زمینه هوش مصنوعی» از «اسنها ریونور» 18ساله تا «جفری هینتون» 76ساله را دربر می‌گیرد. اسنها ریونور به‌تازگی و در بخشی از کارش به‌عنوان رهبر Encode Justice، جنبش جوانانه‌ای که برای هوش مصنوعی اخلاقی تلاش می‌کند، با دولت بایدن ملاقات کرد. جفری هینتون نیز بهار امسال جایگاهش در گوگل را ترک کرد تا درباره خطرهای فناوری‌ای حرف بزند که کمک کرده به ‌وجود بیاید. این گروه صدنفره از بسیاری جهات نقشه‌ای از روابط و مراکز قدرتی هستند که توسعه هوش مصنوعی را به پیش می‌برند. این افراد رقیب‌ها و رگولاتورها، دانشمندان و هنرمندان، حامیان و مدیران ارشد هستند؛ انسان‌های رقیب و همکاری که بینش‌ها، میل‌ها و نقص‌هایشان جهت‌گیری این فناوری بیش ‌از پیش تأثیرگذار را تعیین می‌کند.


رهبران


داریو و دنیلا آمودی

  • سمت: هم‌بنیان‌گذاران Anthropic

داریو و دنیلا آمودی بیشتر از اغلب خواهر و برادرها اتفاق نظر دارند. دنیلا می‌گوید: «از کودکی همیشه خیلی همسو بودیم.» همسویی برای این خواهر و برادر مدیر شرکت Anthropic، یکی از آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی پیشگام جهان، اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادبیات این صنعت منظور از همسویی اطمینان از «همسو» بودن سیستم‌های هوش مصنوعی با ارزش‌های انسانی است. داریوی 40 ساله و دنیلای 36 ساله (به ترتیب مدیرعامل و رئیس Anthropic) معتقدند رویکرد آنها به همسویی هوش مصنوعی امن‌تر و مسئولانه‌تر از شرکت‌های دیگری است که در حال ایجاد پیشرفته‌ترین سیستم‌های هوش مصنوعی هستند.

Anthropic که در سال 2021 بنیان‌گذاری شده پژوهش‌های پیشرویی در زمینه «تفسیرپذیری مکانیستی» انجام داده است تا به توسعه‌دهندگان این امکان را بدهد که کاری شبیه تصویربرداری مغز انجام دهند تا به ‌جای اتکا به خروجی‌های متنی که نمودی واقعی از سازوکارهای درونی سیستم ارائه نمی‌دهد، ببینند درون یک سیستم هوشمند واقعاً چه می‌گذرد. Anthropic همچنین Constitutional AI، روش بسیار جدیدی برای همسویی سیستم‌های هوش مصنوعی را توسعه داده است. این رویکردها را در چت‌باتش، Claude 2، نیز تعبیه کرده که رقیب نزدیک GPT-4، قدرتمندترین مدل OpenAI محسوب می‌شود.

بنابراین Anthropic خودش را به‌عنوان آزمایشگاه پژوهش امنیت هوش مصنوعی مطرح می‌کند. اما این خواهر و برادر به این نتیجه رسیده‌اند که برای انجام چنین پژوهشی باید مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفته خودشان را بسازند. بدین منظور به مقادیر زیادی قدرت رایانش و در نتیجه پول بسیاری نیاز دارند. بنابراین نمی‌توانند سازمانی غیرانتفاعی باشند و باید به‌عنوان کسب‌وکاری فعالیت کنند که دسترسی به مدل‌های هوش مصنوعی‌اش را به سایر کسب‌وکارها می‌فروشد و از سرمایه‌گذاران منابع مالی جذب می‌کند. Anthropic تاکنون 1.6 میلیارد دلار از جمله 500 میلیون دلار از صرافی کریپتوی اکنون ورشکست‌شده FTX جذب کرده است (یکی از سرمایه‌گذاران Anthropic شرکت سلزفورس است که «مارک بنیوف»، رئیس مشترک هیئت‌مدیره و صاحب تایم مدیرعامل آن است).

رهبران Anthropic درباره منافع بالقوه‌ای که هوش مصنوعی می‌تواند برای آینده انسان رقم بزند، خیلی کمتر از سایر شخصیت‌های برجسته حوزه هوش مصنوعی حرافی می‌کنند. دنیلا می‌گوید: «موضوع این نیست که به این مسئله اهمیت نمی‌دهیم یا فکر نمی‌کنیم چنین منافعی وجود دارند، بلکه فکر می‌کنیم اکنون کارهای مهم زیادی وجود دارند که باید انجام شوند.» داریو هم اضافه می‌کند: «فقط نمی‌خواهم این حرف‌ها به پروپاگاندای شرکت‌ها تبدیل شود.»

الکس کارپ

  • مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار Palantir

شرکت Palantir که نام آن برگرفته از گوی‌های بلورین غیب‌گوی مجموعه ارباب حلقه‌هاست، ابزارهای آنالیتیکس داده‌اش را به مشتریان گوناگونی از جمله سازمان اعمال مهاجرت و گمرک ایالات متحده (آیس)، FBI، ارتش ایالات متحده و CIA فروخته است. پافشاری «الکس کارپ» بر این مسئله که شرکت‌های فناوری آمریکایی باید از دولت ایالات متحده پشتیبانی کنند، اغلب باعث ناراحتی سرمایه‌گذاران و برخی کارمندان شده است. او می‌گوید: «هیچ‌وقت در فهرست محبوب‌ها رتبه خوبی نداریم.»

اما کارپ 55ساله اکنون معتقد است ترس‌های فزاینده نسبت به بلندپروازی‌های چین در زمینه هوش مصنوعی و نقش شرکت‌های بزرگ فناوری در جنگ اوکراین صنعت را به دنباله‌روی از مسیر او ترغیب می‌کند. کارپ که اولین مدیرعامل شرکت‌های بزرگ غربی بود که بعد از تهاجم روسیه از اوکراین بازدید کرد، می‌گوید: «اولین شلیک انقلاب هوش مصنوعی اتفاقاً زمانی بود که افراد پیاده‌سازی آن را در میدان جنگ دیدند.» درحالی‌که می‌بینیم غول‌های فناوری مثل گوگل، مایکروسافت و آمازون به بسیج نیروهای غربی علیه روسیه می‌پیوندند، می‌گوید: «نگاه تغییر کرده است.»

 

لیلا ابراهیم

  • سمت: مدیر ارشد عملیات Google DeepMind

گوگل در سال 2014 DeepMind را خرید و در ماه آوریل با Google Brain ادغام کرد. لیلا ابراهیم 53ساله DeepMind را ترکیبی از استارتاپ، آزمایشگاه پژوهشی و غول فناوری جهانی توصیف می‌کند. سال‌ها حضور در اینتل، شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر Kleiner Perkins و استارتاپ ادتک Coursera او را برای مدیریت فعالیت‌های روزانه DeepMind و رهبری کارهای مسئولیت‌پذیری و حکمرانی این شرکت آماده کرده بود. او می‌گوید: «فکر می‌کنم برای این لحظه ساخته شده بودم.»

او می‌گوید اگر احساس نمی‌کرد کفه فرصت‌های ناشی از هوش مصنوعی می‌تواند از کفه ریسک‌هایش سنگین‌تر باشد، به DeepMind ملحق نمی‌شد، اما به یاد می‌آورد که در طول مصاحبه شغلی از وخامت و شدت ریسک‌ها غافلگیر شده بود. او می‌گوید: «من دخترهای دوقلو دارم. مدام با خودم فکر می‌کردم آیا می‌توانم شب‌ها با آرامش خیال آنها را به تخت‌خواب بفرستم؟»

 

گرگ بروکمن

  • سمت: هم‌بنیان‌گذار و رئیس OpenAI

«گرگ بروکمن» حدود 80 درصد از زمانش را صرف کدنویسی می‌کند و در رده «مهندسان 10برابری» قرار می‌گیرد. مهندس 10برابری اصطلاحی است که در سیلیکون‌ولی برای افرادی استفاده می‌شود که کار 10 کدنویس عادی را انجام می‌دهند. اما بروکمن 34ساله بیشتر به پیدا کردن راه‌هایی برای افزایش 10برابری خروجی OpenAI فکر می‌کند. در بیشتر زمانش به‌دنبال گلوگاه‌هایی برای برطرف‌کردن یا پروژه‌هایی برای اجرا می‌گردد که عملکرد این شرکت را به ‌شکل چشم‌گیری بهبود می‌بخشند.

در 20 درصد باقی‌مانده زمانش به پرسش‌های بزرگ پیش‌ روی OpenAI مثل رویکرد این شرکت به امنیت هوش مصنوعی فکر می‌کند. بخشی از استراتژی امنیتی OpenAI تصمیم‌گیری در مورد این مسئله است که آیا و چطور باید مدل‌های هوش مصنوعی‌اش را در دسترس مشتریان قرار دهد. OpenAI پیش‌تر به‌دلیل تصمیم‌گیری برای پیاده‌سازی مدل‌های هوش مصنوعی‌اش با وجود آسیب‌های بالقوه مورد انتقاد قرار گرفته است. اما بروکمن استدلال می‌کند که تنها راه برای تأمین امنیت این است که به پیاده‌سازی مدل‌های قدرتمندتر همزمان با توسعه‌شان ادامه دهیم و از هر پیاده‌سازی درس بگیریم و همین‌طور که مشکلات پدیدار می‌شوند به آنها رسیدگی کنیم.

 

راکل اورتاسون

  • سمت: بنیان‌گذار و مدیرعامل Waabi

دانشمند ارشد سابق واحد خودرانی اوبر، استارتاپ ترابری خودران Waabi را در سال 2021، نیم‌دهه بعد از اوج‌گیری پرهیاهوی این بخش در اواسط دهه 2010 بنیان‌گذاری کرد. اما «راکل اورتاسون» می‌گوید دیر شروع‌کردن به این شرکت امکان استفاده از پیشرفت‌های جدید هوش مصنوعی را داده است؛ Waabi از جمله به این دلیل که کامیون‌های مجازی را در شبیه‌سازی بسیار واقع‌گرای ساخت هوش مصنوعی می‌راند، توانسته است نرم‌افزار خودرانش را بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر از رقیب‌ها آموزش دهد. در نتیجه این شرکت می‌تواند بدون برخورد واقعی با موقعیت‌های دشوار در زندگی واقعی به نرم‌افزار خودرانش آموزش دهد که در این موقعیت‌ها راهبری مناسب را داشته باشد. اورتاسون می‌گوید: «می‌توانید چیزهایی را ایجاد کنید که ایجادشان در دنیای واقعی بسیار دشوار یا غیرممکن است. اخلاقی نیست که (در زندگی واقعی) تصادفی ایجاد کنید تا ببینید می‌توانید آن را مدیریت کنید یا خیر.»

ایده‌های پشت Waabi توجهات صنعت را به خود جلب کرده‌اند؛ در سال 2021 این شرکت 83 میلیون دلار سرمایه خطرپذیر جذب کرد و قصد دارد حق امتیاز استفاده از فناوری‌اش را به شرکت‌هایی بفروشد که از ترابری دوربرد استفاده می‌کنند. حضور خود اورتاسون نیز Waabi را متمایز می‌کند؛ چراکه در دنیای هوش مصنوعی زنان کمی حضور دارند و از آن کمتر زنانی هستند که استارتاپ‌هایی را رهبری کنند که به چنین موفقیت سریعی رسیده باشند. اورتاسون می‌گوید: «معمولاً باید 10برابر بیشتر از مردان دستاورد داشته باشیم تا همان میزان شناخت و احترام به ‌دست آوریم.»

جنسن هوآنگ

  • سمت: مدیرعامل، رئیس و هم‌بنیان‌گذار Nvidia

شرکت این کارآفرین متولد تایوان، Nvidia، تولیدکننده جهانی اصلی ریزپردازنده‌هایی است که انقلاب هوش مصنوعی را به پیش می‌برند.

 

رید هافمن

  • سمت:کارآفرین و سرمایه‌گذار

هم‌بنیان‌گذار لینکدین توجه ویژه‌ای به هوش مصنوعی کرده و از طریق صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیرش و هم‌بنیان‌گذاری استارتاپ چت‌بات Inflection صدها میلیون دلار برای هوش مصنوعی هزینه کرده است.

 

ساندرا ریورا

  • سمت: مدیرکل مرکز داده و گروه هوش مصنوعی اینتل

«ساندرا ریورا» رهبری تلاش اینتل برای تبدیل‌شدن به یکی از سازندگان اصلی شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی را بر عهده دارد و بر ارائه تراشه‌های Gaudi2 این شرکت نظارت می‌کند. Gaudi3 که سال آینده عرضه می‌شود، می‌خواهد با تراشه قدرتمند Nvidla یعنی H100 رقابت کند.

 

مارک ریبرت

  • سمت: مدیر ارشد موسسه هوش مصنوعی Boston Dynamics

«مارک ریبرت» می‌گوید بیشتر ربات‌ها «به‌اندازه توسترها احمق هستند» اما می‌خواهد این مسئله را اصلاح کند و به آنها چابکی و هوش انسان‌گونه بدهد.

 

دمیس هسابیس

  • سمت: مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار Google DeepMind

وقتی «دمیس هسابیس» شرکتش، DeepMind را در سال 2014 به گوگل فروخت، ایده هوش جامع مصنوعی را به جریان اصلی آورد و اکنون در خط مقدم تلاش‌ها برای ساخت این نوع هوش مصنوعی است.

 

کوین اسکات

  • سمت: مدیر ارشد فناوری و معاون ارشد واحد هوش مصنوعی مایکروسافت

در سال 2019 «کوین اسکات» رهبری سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری مایکروسافت در OpenAI را بر عهده داشت. اکنون بر توسعه کمک‌خلبان (Copilot) یا دستیار برای تقریباً هر کاری متمرکز است.

 

سم آلتمن

  • سمت: مدیرعامل OpenAI

تصمیم «سم آلتمن» برای عرضه تدریجی ابزارهای هوش مصنوعی پیشرفته OpenAI از جمله ChatGPT دنیای فناوری را متحول کرده و جایگاه سیاست‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی در اولویت‌های سیاست‌مداران را ارتقا داده است.

مصطفی سلیمان

  • سمت: مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار Inflection AI

«مصطفی سلیمان»، هم‌بنیان‌گذار DeepMind استارتاپ چت‌بات خودش را بنیان‌گذاری کرده و کتابی درباره هوش مصنوعی به ‌نام «موج پیش رو» (The Coming Wave) نوشته است که درباره «تحول ریشه‌ای» در صنایع مختلف هشدار می‌دهد.

 

دنیل گروس

  • سمت: کارآفرین و سرمایه‌گذار

«دنیل گروس»، بنیان‌گذار نابغه حوزه فناوری در گذشته که بعد رهبر پروژه‌های هوش مصنوعی و پژوهشی اپل و بعدتر سرمایه‌گذار شد، اکنون در جست‌وجوی استارتاپ پرطرفدار بعدی حوزه هوش مصنوعی است.

 

کلمنت دلنگ

  • سمت: مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار Hugging Face

«کلمنت دلنگ»، مدیرعامل Hugging Face، پلتفرم منبع‌بازی برای توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی، معتقد است اشتراک‌گذاری کدها وزنه تعادلی بسیار مهمی در برابر قدرت غول‌های هوش مصنوعی است (یکی از سرمایه‌گذاران این شرکت سلزفورس است و مارک بنیوف، رئیس مشترک هیئت‌مدیره و صاحب تایم نیز مدیرعامل سلزفورس است).

 

کایفو لی

  • سمت: رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل Sinovation Ventures

«کایفو لی»، مدیر ارشد سابق اپل، مایکروسافت و گوگل اکنون شرکت مستقر در پکن Sinovation Ventures را مدیریت می‌کند که با سه میلیارد دلار دارایی روی کاربردهای هوش مصنوعی متمرکز است.

سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI در ساختمان کنگره در روز 13 سپتامبر

 

مارک اندریسن

  • سمت: کارآفرین و سرمایه‌گذار

«مارک اندریسن»، میلیاردر سیلیکون‌ولی از طریق صندوق سرمایه‌گذاری‌اش، اندریسن هوروویتز صدها میلیون دلار در شرکت‌های هوش مصنوعی مثل OpenAI و Character.AI سرمایه‌گذاری کرده است.

 

کلارا شی

  • سمت: مدیرعامل Salesforce AI

«کلارا شی» تلاش‌ها برای کمک به شرکت‌ها در کمینه‌کردن ریسک‌ها هنگام استفاده از هوش مصنوعی را هدایت می‌کند. به‌عنوان مثال آنها را در جریان قرار می‌دهد که می‌توانند انتخاب کنند که داده‌هایشان را به اشتراک نگذارند (مارک بنیوف، رئیس مشترک هیئت‌مدیره و صاحب تایم مدیرعامل سلزفورس است).

 

الکساندر وانگ

  • سمت: مدیرعامل Scale AI

مدیرعامل Scale AI بعد از آنکه جوان‌ترین میلیاردر خودساخته جهان شد، شرکتش را (که داده‌های مورد استفاده برای آموزش الگوریتم‌های یادگیری ماشین را بهبود می‌بخشد) به غولی هفت میلیارد دلاری تبدیل کرد.

«دسترسی به هوش مصنوعی هر هفته که زودتر باشد، منفعت بیشتری برای انسان خواهد داشت.» – رید هافمن

 

ایدان گومز

  • سمت: مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار Cohere

شرکت Cohere گومز[y1]  شرکتی متمرکز بر نهادهاست که به کسب‌وکارها کمک می‌کند هوش مصنوعی را در چت‌بات‌ها، موتورهای جست‌وجو و غیره پیاده‌سازی کنند (یکی از سرمایه‌گذاران این شرکت سلزفورس است و مارک بنیوف، رئیس مشترک هیئت‌مدیره و صاحب تایم نیز مدیرعامل سلزفورس است).

 

جیمی تیوان

  • سمت: دانشمند ارشد مایکروسافت

«جیمی تیوان» بر اثرگذاری هوش مصنوعی روی نحوه کار کردن ما متمرکز است و رهبری تلاش‌ها برای تلفیق GPT-4 با محصولات اصلی مایکروسافت را بر عهده داشت.

ایلان ماسک

  • سمت: بنیان‌گذار xAI

«ایلان ماسک»، ثروتمندترین فرد جهان در سال 2015 شرکت OpenAI را هم‌بنیان‌گذاری کرد، اما بعد این شرکت را ترک کرد و از آن زمان روی خودروها، ربات‌ها و ریزتراشه‌های هوش مصنوعی خودش کار می‌کند.

 

اندرو نگ

  • سمت: بنیان‌گذار DeepLearning.AI

«اندرو نگ»، هم‌بنیان‌گذار Google Brain و دانشمند ارشد سابق بایدو اکنون بر آموزش افراد درباره هوش مصنوعی در Coursera و توسعه اپلیکیشن‌های متکی بر هوش مصنوعی در AI Fund متمرکز است.

 

رابین لی

  • سمت: مدیرعامل، رئیس هیئت‌مدیره و هم‌بنیان‌گذار بایدو

«رابین لی» که بایدو، محبوب‌ترین موتور جست‌وجوی چین را در سال 2000 هم‌بنیان‌گذاری کرد، به‌عنوان پیشروترین آینده‌نگر چین مدت زیادی است که روی موج هوش مصنوعی سوار شده است. بایدو همین حالا Xiaodu، معادل الکسای آمازون و همچنین ناوگانی از تاکسی‌های خودران دارد، اما لی می‌گوید رشد انفجاری اخیر در هوش مصنوعی مولد یعنی «در دوران هیجان‌انگیزی قرار داریم. هوش مصنوعی حالا می‌تواند انواع گوناگونی از برهان‌های منطقی را تولید کند که پیش‌تر نمی‌توانست».

بایدو 31 آگوست مدل زبانی بزرگ خودش، ERNIE Bot را به‌صورت عمومی عرضه کرد. در حالی ‌که پکن به رگولیشن هوش مصنوعی فکر می‌کند، لی 54ساله چهره مورد اعتمادی محسوب می‌شود. در ماه ژوئیه بایدو به‌عنوان رهبر گروه ویژه مدل زبانی بزرگ گروه ملی استانداردسازی هوش مصنوعی دولت چین منصوب شد. لی می‌گوید در چند وقت اخیر روحیه این گروه «به ‌جای رگوله‌کردن بیشتر به ذهنیت‌ساختن گرایش پیدا کرده است». هوش مصنوعی از داده‌ها یاد می‌گیرد و وقتی دولت چین پایش را از روی ترمزهای رگولاتوری بردارد، 677 میلیون کاربر ماهانه بایدو مقادیر گسترده‌ای از این داده‌ها را فراهم خواهند کرد. لی معتقد است فرصت «تغییر پارادایمی در تعامل انسان و کامپیوتر» وجود دارد و خبر از «میلیون‌ها اپلیکیشن بومی عصر هوش مصنوعی می‌دهد که احتمالاً اکنون نمی‌توانیم حتی تصورشان کنیم».

 


شکل‌دهنده‌ها


الوندرا نلسون

  • سمت: پژوهشگر و مشاور سیاست‌گذاری

سال گذشته که کاخ سفید رئیس‌جمهور بایدن مأمور واکنش به تغییرات سریع هوش مصنوعی مولد شد، «الوندرا نلسون» رهبری این مأموریت را بر عهده گرفت. نلسون به‌عنوان رئیس اداره سیاست علم و فناوری کاخ سفید در اکتبر سال گذشته بر انتشار طرح اولیه منشور حقوق هوش مصنوعی نظارت کرد. این سند از لحاظ قانونی الزام‌آور یا اجرایی نیست، اما چهارچوبی تعیین می‌کند که نلسون امیدوار است هم سازندگان هوش مصنوعی و هم سیاست‌گذاران از آن پیروی کنند تا اطمینان حاصل شود که هوش مصنوعی نیرویی در راستای منافع عمومی است. در این سند آمده است: «این ابزارها با اتکا به نوآوری آمریکایی می‌توانند همه بخش‌های جامعه ما را بازتعریف و زندگی را برای همه بهبود بخشند.»

نلسون همچنین امیدوار است این 73 صفحه به کنگره انگیزه بدهد که قوانین هوش مصنوعی را هرچه زودتر تدوین و تصویب کند. او می‌گوید: «بسیار فوری و ضروری است. در همین سال‌های اخیر در مورد رگولیشن رسانه‌های اجتماعی به قدر کافی سریع عمل نکردیم و حالا برای ما درس عبرتی شده است.»

نلسون با رزومه‌ای عالی به کاخ سفید آمد؛ استاد دانشگاه‌های کلمبیا و ییل، رئیس و مدیرعامل سازمان غیرانتفاعی «شورای پژوهش علوم اجتماعی» (Social Science Research Council) و نویسنده چند کتاب تحسین‌شده درباره ژنتیک، نژاد و تبعیض پزشکی بود. همان دقت و توجه همیشگی‌اش به جزئیات را به طرح اولیه هوش مصنوعی آورد که در طول یک سال و بعد از گفت‌وگوهای گسترده او و تیمش با نقش‌آفرینان صنعت، پژوهشگران، دانش‌آموزان دبیرستان و معلمان تدوین کرد. نلسون با توجه به این گفت‌وگوها مجموعه‌ای از روال‌های مطلوب را برای نقش‌آفرینان صنعت شناسایی کرد که از جمله آنها می‌توان به بهره‌برداری از روش تیم قرمز (آزمایش تحت فشار سیستم‌های هوش مصنوعی پیش از ارائه عمومی آنها) و ارزیابی‌های پیوسته اشاره کرد.

نلسون در ماه فوریه از کاخ سفید جدا شد، اما همچنان در چند منصب تأثیرگذار حضور دارد. به‌عنوان عضو «مرکز ترقی آمریکایی» (Center for American Progress) به قانون‌گذاران ایالتی و اعضای کنگره در مورد سیاست‌گذاری هوش مصنوعی مشاوره می‌دهد. به‌عنوان عضو کارگروه هوش مصنوعی «مؤسسه مطالعات پیشرفته» (Institute for Advanced Study) رابط صنعت، سیاست‌گذاران و جامعه مدنی است.

ایان هوگارث

سمت: رئیس گروه ویژه قلمرو هوش مصنوعی (Frontier AI Taskforce) بریتانیا

«ایان هوگارث» به‌عنوان سرمایه‌گذار ثروتش را با سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های یادگیری ماشین به ‌دست آورد. در این فرایند در پیشرفت‌های سریعی در هوش مصنوعی پیشگام بود که همیشه در معرض نگاه و توجه عموم نبودند. هوگارث می‌گوید: «باعث می‌شد خیلی معذب شوم. چیزهایی را درباره مسیر پیش روی جهان درک می‌کردم که در محیط‌های عمومی واقعاً آشکار نبودند.»

دولت بریتانیا در ماه ژوئن اعلام کرد که این بریتانیایی 41ساله را به‌عنوان رئیس طرح امنیت هوش مصنوعی جدیدش منصوب کرده که اکنون با نام گروه ویژه قلمرو هوش مصنوعی شناخته می‌شود. سرمایه‌گذاری 100 میلیون پوندی یا 126 میلیون دلاری (که به گفته هوگارث بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری هر کشوری در حوزه امنیت هوش مصنوعی است) بخشی از تلاش گسترده‌تر بریتانیا برای مطرح‌کردن این کشور به‌عنوان رهبر حرکت به سمت هنجارهای جهانی حول استفاده و رگولیشن سیستم‌های هوش مصنوعی است. این کشور در ماه نوامبر میزبان اولین نشست در نوع خود بی‌سابقه هوش مصنوعی است که قرار است سیاست‌گذاران بین‌المللی، مدیران عامل مطرح و پژوهشگران امنیت را دور هم جمع کند.

 

آدری تنگ

  • سمت: وزیر امور دیجیتال تایوان

«آدری تنگ» به‌عنوان اولین وزیر امور دیجیتال تایوان با وظیفه پرتعارض پیدا کردن مسیر درست در میان ریسک‌ها و فرصت‌های ناشی از هوش مصنوعی برای دموکراسی نوپای این جزیره دست‌وپنجه نرم می‌کند. در حالی ‌که بسیاری از سیاست‌مداران بر محافظت از دموکراسی در برابر بدترین جنبه‌های هوش مصنوعی متمرکزند، تنگ در حال انجام آزمایش در مورد نحوه استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود دموکراسی به‌ویژه در زمینه رگولیشن هوش مصنوعی است. او در اوایل سال جاری با سازمان سیاست‌گذاری پروژه هوش جمعی (Collective Intelligence Project) همکاری کرد تا مجمع‌های همسویی (Alignment Assemblies) را عرضه کند؛ این مجمع‌ها انجمن‌های آنلاینی هستند که به شهروندان عادی امکان اظهارنظر در مورد طیفی از مسائل مثل استفاده‌ها، اخلاق، رگولیشن و اثرگذاری هوش مصنوعی را می‌دهد. مشارکت‌کنندگان با استفاده از چت‌باتی مشابه ChatGPT به توجه به استدلال‌های متفاوت و در نهایت به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌هایشان از طریق نظرسنجی ترغیب می‌شوند. به گفته تنگ این نوع همکاری «دموکراسی شورایی را مقیاس‌پذیرتر می‌کند». تایوان پیش‌تر، از جمله در رایزنی عمومی سال 2015 در مورد رگوله‌کردن اوبر، از این رویکرد مشورتی به حکمرانی استفاده کرده بود.

 

الهام طبسی

  • سمت: معاون بخش فناوری‌های نوظهور مؤسسه ملی استانداردها و فناوری (NIST)

تقریباً پنج سال پیش مؤسسه ملی استانداردها و فناوری ایالات متحده شروع به ایجاد برنامه‌ای برای بهبود توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی قابل اعتماد و مسئولیت‌پذیر کرد. در طول این فرایند بود که «الهام طبسی»، مهندس برق و رئیس ستاد آزمایشگاه فناوری اطلاعات این مؤسسه، پیشنهاد داد گفت‌وگوها درباره اثر هوش مصنوعی از اصول به پیاده‌سازی عملی سیاست‌ها حرکت کند؛ پیشنهادی که ثابت شد بسیار مهم بوده است.

بعد از اینکه تیم طبسی شروع به پژوهش درباره امنیت و سوگیری هوش مصنوعی کرد، کنگره در بخشی از قانون اختیارات دفاع ملی سال 2021 مؤسسه ملی استانداردها و فناوری (بخشی از وزارت بازرگانی) را ملزم به توسعه چهارچوب مدیریت ریسک داوطلبانه برای سیستم‌های هوش مصنوعی قابل اعتماد کرد. طبسی رهبری این تلاش را بر عهده گرفت و در ژانویه 2023 از چهارچوب نهایی طراحی‌شده برای کمک به کاربران و توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی در تحلیل ریسک‌های مربوط به سیستم‌های هوش مصنوعی و رسیدگی به آنها رونمایی کرد؛ این چهارچوب دستورالعمل‌هایی عملی برای رسیدگی به این ریسک‌ها و به حداقل رساندن آنها ارائه می‌دهد.

مردیت ویتکر

  • سمت: رئیس Signal

«مردیت ویتکر»، کارمند سابق گوگل در سال 2022 رئیس بنیاد Signal شد که اپلیکیشن پیام‌رسان هم‌نامش را مدیریت می‌کند. او امیدوار است «در گذرگاه‌های داده‌ای اختلال ایجاد کند» که به شرکت‌های هوش مصنوعی کمک می‌کنند قدرت‌شان را تقویت کنند.

 

جیمز مانیکا

  • سمت: معاون ارشد تحقیقات، فناوری و جامعه گوگل

«جیمز مانیکا»، مسئولیت پژوهش‌ها و محصولات هوش مصنوعی گوگل مثل ردیاب‌های آتش‌سوزی جنگل را بر عهده دارد و به دولت ایالات متحده در مورد رگولیشن بالقوه مشاوره می‌دهد.

 

جک کلارک

  • سمت: هم‌بنیان‌گذار و رئیس سیاست‌گذاری Anthropic

«جک کلارک»، رئیس بخش سیاست‌گذاری Anthropic از حامیان ایجاد «ظرفیت قوی» توسط دولت برای پژوهش و ارزیابی هوش مصنوعی به‌عنوان راهی برای موظف‌کردن صنعت به پیروی از استانداردهای امنیتی سخت‌گیرانه است (یکی از سرمایه‌گذاران این شرکت سلزفورس است و مارک بنیوف، رئیس مشترک هیئت‌مدیره و صاحب تایم نیز مدیرعامل سلزفورس است).

 

آنا ماکانجو

  • سمت: معاون امور جهانی OpenAI

«آنا ماکانجو» در کنار سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI در حال سفر به نقاط مختلف جهان برای ارائه مشاوره به رهبران در مورد نحوه رگوله‌کردن هوش مصنوعی بوده است.

 

عمر العلما

  • سمت: وزیر هوش مصنوعی امارات متحده عربی

«عمر العلما» در سال 2017 اولین وزیر هوش مصنوعی امارات متحده عربی شد. حال از کشورهای دیگر می‌خواهد وزیر هوش مصنوعی خودشان را داشته باشند.

 

ریچارد ماتینگه

  • سمت: مؤسس اتحادیه بازبین‌های محتوا

«ریچارد ماتینگه» با دریافت کمتر از دو دلار در ساعت آسیب روان‌شناختی متحمل شد تا به ChatGPT آموزش دهد برخورد مسموم نداشته باشد. او اکنون حامی شرایط بهتر برای نیروی کار در زمینه کارهای برون‌سپاری‌شده مرتبط با داده‌های هوش مصنوعی است.

مارگارت وستیر

  • سمت: معاون اجرایی کمیسیون اروپا

«مارگارت وستیر»، سیاست‌مدار دانمارکی دو سال گذشته را به‌عنوان نفر اصلی صرف پیشبرد قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا کرده که قرار است به اولین قانون جامع هوش مصنوعی جهان تبدیل شود.

 

اریک اشمیت

  • سمت: هم‌بنیان‌گذار Schmidt Futures

«اریک اشمیت»، مدیرعامل سابق گوگل به‌عنوان رابطی بین سیلیکون‌ولی و فعالان امنیت ملی ایالات متحده یک دهه گذشته را صرف ترویج ایده ضرورت و فوریت تحقیقات هوش مصنوعی کرده است.

 

آنا اشو

  • سمت: نماینده مجلس ایالات متحده

این قانون‌گذار کالیفرنیایی باسابقه علاوه بر دعوت متخصصان به آموزش سیاست‌گذاران درباره هوش مصنوعی، پیش‌نویس قانونی را در مورد ایجاد کمیسیونی برای رگوله‌کردن هوش مصنوعی ارائه داده است.

 

اسنها ریونور (Sneha Revanur)

  • سمت: بنیان‌گذار و رئیس Encode Justice

«اسنها ریونور» نسل جوان را بسیج می‌کند تا در سراسر جهان از رگولیشن هوش مصنوعی در آینده حمایت کنند.

 

تریستان هریس

  • سمت: هم‌بنیان‌گذار و مدیر اجرایی مرکز فناوری انسانی (Center for Humane Technology)

مجری پادکست Your Undivided Attention می‌گوید کشورها و شرکت‌ها در رقابتی برای ساختن قدرتمندترین (و خطرناک‌ترین) سیستم‌های هوش مصنوعی هستند. او کارزاری را برای خویشتنداری در این زمینه راه‌اندازی کرده است.

اریک اشمیت در مجمع بینش هوش مصنوعی سنا در روز 13 سپتامبر

 

دن هندریکس

  • سمت: مدیر اجرایی مرکز امنیت هوش مصنوعی (Center for AI Safety)

«دن هندریکس» در کنار کارهایش در مرکز امنیت هوش مصنوعی به شرکت هوش مصنوعی جدید ایلان ماسک، xAI، در مورد امنیت مشاوره می‌دهد. این دو در اولین جلسه‌شان به توافق رسیدند که نباید تلاش کنند در رقابت برای منقرض‌کردن بشر پیروز شوند.

جوی بولاموینی

  • سمت: بنیان‌گذار لیگ عدالت الگوریتمی (Algorithmic Justice League)

«جون بولاموینی» از پژوهش و هنر برای برجسته‌کردن آسیب‌های بالقوه هوش مصنوعی مثل توانمندگرایی در الگوریتم‌ها استفاده می‌کند.

 

الیزر یادکاوسکی (Eliezer Yudkowsky)

  • سمت: هم‌بنیان‌گذار مؤسسه تحقیقات هوش ماشین (Machine Intelligence Research Institute)

این نظریه‌پرداز جنجالی فکر می‌کند 99 درصد احتمال دارد که هوش مصنوعی انسان را به‌کلی منقرض کند. در یکی از نشست‌های رسانه‌ای کاخ سفید به سرمقاله ماه مارس او در مجله تایم ارجاع داده شد.

 

سارا چندر

  • سمت: مشاور ارشد سیاست‌گذاری گروه حقوق دیجیتال اروپایی (European Digital Rights)

«سارا چندر» به اتحادیه اروپا مشاوره می‌دهد تا اطمینان حاصل کند قانون جدید هوش مصنوعی به آسیب‌های ناشی از بهره‌برداری از هوش مصنوعی برای نظارت بر مردم و کنترل مرزها می‌پردازد.

 

جس ویتلستون

  • سمت: رئیس سیاست‌گذاری هوش مصنوعی مرکز تاب‌آوری بلندمدت (Centre for Long-Term Resilience)

پیش از نشست هوش مصنوعی بریتانیا در پاییز سال جاری، «جس ویتلستون» بیشتر زمانش را با مشاوره‌دادن به مسئولان دولت بریتانیا در مورد جزئیات فنی‌ای صرف می‌کرد که باید زیربنای سیاست‌گذاری هوش مصنوعی باشند.

 

تد لئو

  • سمت: نماینده مجلس ایالات متحده

این سیاست‌گذار آشنا با فناوری از طرح‌هایی برای محافظت در برابر قدرت هوش مصنوعی حمایت کرده است.

 

وریتی هاردینگ

  • سمت: مدیر پروژه هوش مصنوعی و ژئوپلیتیک دانشگاه کمبریج

این سیاست‌مدار بریتانیایی سابق و متخصص هوش مصنوعی کنونی کمپینی را برای پیگیری رویکرد «مبتنی بر حقوق» به حکمرانی هوش مصنوعی رهبری می‌کند. این رویکرد علاوه بر سازندگان هوش مصنوعی افرادی را هم شامل می‌شود که قرار است بیشترین تأثیرپذیری را از آن داشته باشند.

 

رامش و سونیل وادوانی

  • سمت: بنیان‌گذاران Wadhwani AI

برادران میلیاردر هندی Wadhwani AI، سازمان غیرانتفاعی مستقر در بمبئی را راه‌اندازی کرده‌اند که راه‌حل‌های مقیاس‌پذیر هوش مصنوعی برای جامعه‌های محروم در جهان جنوب را دنبال می‌کند.

 

نینا یانکوویچ

  • سمت: معاون مرکز تاب‌آوری اطلاعات (Centre for Information Resilience)

در بحبوحه بحث‌های گسترده‌تر درباره رگوله‌کردن هوش مصنوعی، «نینا یانکوویچ»، متخصص حوزه دروغ‌پراکنی، دولت‌ها را ترغیب می‌کند که به گسترش انتشار اخبار ساختگی، سوءاستفاده آنلاین و پورنوگرافی از نوع جعل عمیق رسیدگی کنند.

 

جان هانوویچ

  • سمت: بنیان‌گذار IPVM

«جان هانوویچ» IPVM را در سال 2008 به‌عنوان انتشارات حرفه‌ای محدودی در مورد فناوری امنیت بنیان‌گذاری کرد؛ حال 15 سال بعد، بر منبع اطلاعاتی پیشگامی نظارت می‌کند که آسیب‌های تشخیص چهره متکی بر هوش مصنوعی را آشکار می‌سازد.

 

کلی مک‌کرنان

  • سمت: هنرمند

سال پیش، «کلی مک‌کرنان»، هنرمند تجسمی شروع به مشاهده تصاویری در توییتر کرد که به ‌نظر می‌رسید اثر هنری او هستند، اما نبودند. مک‌کرنان می‌گوید: «احساس می‌کردم طرح‌های ناتمام، ذهنم را نشان می‌دهند که هنوز حتی به روی کاغذ نیاورده بودم. واقعاً آزاردهنده بود.»

مک‌کرنان که 37ساله است، خیلی زود فهمید افراد در سراسر جهان از نام او به‌عنوان کلیدواژه‌ای استفاده می‌کنند تا به مدل‌های هوش مصنوعی تبدیل متن به تصویر مثل Midjourney و Stable Diffusion فرمان بدهند. بدون اجازه یا نظر مک‌کرنان هزاران تصویر در لحظه با سبک خیال‌پردازانه و علمی-تخیلی او ساخته می‌شدند.

در نتیجه مک‌کرنان در ماه ژانویه با دو هنرمند دیگر، «سارا اندرسون» و «کارلا ارتیز» به شکایتی دسته‌جمعی علیه Midjourney، Stability AI و DeviantArt پیوست. این هنرمندان طرف‌های مقابل را به نقض کپی‌رایت متهم کرده و خواستار پرداخت دستمزد برای آثارشان شده‌اند. مک‌کرنان می‌گوید: «این شرکت‌ها سود بسیار زیادی از کار بدون دستمزد ما می‌برند. هنرمندان آثار مفهومی، تصویرگران، طراحان گرافیک و هنرمندان آثار آماده فروشی را شرکت‌هایی تعدیل و اخراج می‌کنند که می‌گویند می‌خواهند از هوش مصنوعی استفاده کنند. با بحران موجودیتی روبه‌رو هستیم.»


نوآوران


تد چیانگ

  • سمت: نویسنده

«تد چیانگ» شاید تحسین‌شده‌ترین نویسنده علمی-تخیلی زنده جهان باشد. با داستان‌های کوتاه، ظریف و پیچیده‌اش واکنش جهان‌های داخلی و جامعه‌های ما به تحولات غیرمنتظره در بافت علم را واکاوی می‌کند. چه احساسی خواهد داشت اگر هورمونی به شما تزریق شود که کارکرد شناختی شما را به ‌طرز چشم‌گیری بهبود بخشد؟ اگر یادگیری زبانی بیگانه نوع نگاه شما به زمان را تغییر بدهد، چه می‌شود؟ و اگر انسان زندگی مصنوعی خلق کند، چه تعهداتی به آن خواهد داشت؟

چیانگ 56ساله به‌تازگی در جایگاه جدیدی قرار گرفته است. در مقاله‌های غیرداستانی‌اش برای مجله نیویورکر، در نقش یکی از تندوتیزترین منتقدان هوش مصنوعی و شرکت‌های پشت آن ظاهر شده است. در یکی از مقاله‌های وایرالش، ChatGPT را با «عکس jpeg تاری از اینترنت» مقایسه کرده و استدلال کرده بود که همان فناوری که این اپلیکیشن را بسیار شیوا و روان می‌کند، دلیل ناتوانی‌اش در تفکیک واقعیت از خیال است. در مقاله دیگری به ساختارهای قدرتی می‌تازد که پیشرفت‌های جدید هوش مصنوعی هم از آنها برخاسته‌اند و هم آنها را تقویت می‌کنند. استدلال می‌کند که اوج‌گیری هوش مصنوعی بدون تغییرات اقتصادی ساختاری می‌تواند نابرابری ثروت را بدتر و قدرت کارگر را کمتر کند و الیگارشی فناوری به ‌وجود آورد. او می‌نویسد: «اصلاً پیشرفت چه معنایی دارد اگر شامل زندگی بهتر برای افرادی نشود که کار می‌کنند؟ هدف بهره‌وری بیشتر چیست اگر پولی که صرفه‌جویی می‌شود به جایی به‌جز حساب‌های بانکی سهام‌داران نرود؟»

 

هالی هرندون

  • سمت: هنرمند موسیقی

«هالی هرندون»، خواننده و ترانه‌سرا نمی‌تواند به زبان اسپانیایی یا عربی یا در لحظه هر ترانه‌ای را بخواند که شما می‌خواهید. اما دوقلوی دیجیتالش، Holly+ می‌تواند. در سال 2021 هرندون در همکاری با متخصصان فناوری، با آموزش گسترده شبکه‌ای عصبی با صدایش، جعل عمیق صوتی خودش را ایجاد کرد.

هرندون 43ساله و ساکن برلین امیدوار است Holly+ هنرمندان دیگر را ترغیب کند که با پیامدهای فناوری‌ای کنار بیایند که می‌تواند از آنها تقلید کند تا در این عصر جدید پرتنش استقلال شغلی و آزادی عمل خلاقانه‌شان را حفظ کنند. هرندون می‌گوید جهان به‌سرعت به ‌سمت عصر «رسانه بی‌انتها» پیش می‌رود که در آن همه می‌توانند مثل دریک رپ بخوانند یا مثل ون گوگ نقاشی بکشند. در نتیجه بسیار حیاتی‌تر است که به هنرمندان این قدرت را بدهیم که تصمیم بگیرند چه اتفاقی قرار است برای سبک‌ها و صداهایشان بیفتد.

 

پلونومی مویوآ

  • سمت: مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار LeLapa AI

«پلونومی مویوآ» ابتدا قصد نداشت در حوزه هوش مصنوعی کار کند. به‌عنوان دانشجوی دانشگاه Witwatersrand آفریقای جنوبی در اوایل دهه 2010، هم در رشته مهندسی پزشکی و هم در رشته مهندسی برق تحصیل کرد، اما با ادامه تحصیلاتش به این نتیجه رسید که هوش مصنوعی نقشی بیش ‌از پیش مهمی در تحقیقاتش دارد. در گردهمایی یادگیری عمیق (Deep Learning Indaba) در سال 2017، همایشی با هدف تقویت هوش مصنوعی در قاره آفریقا، با افراد دیگری آشنا شد که بعدتر با آنها LeLapa AI را بنیان‌گذاری کرد. مویوآ 30 ساله مدیرعامل این شرکت است.

اولین پروژه بزرگ این شرکت، Vulavula، از هوش مصنوعی برای کمک به پردازش زبان طبیعی زبان‌های آفریقایی استفاده می‌کند که پژوهشگران دیگر اغلب آنها را نادیده می‌گیرند. مویوآ می‌گوید این تیم علاقه‌مند است به حوزه‌هایی به ‌غیر از هوش مصنوعی مبتنی بر زبان وارد شود و به توسعه محصولاتی در حوزه رباتیک هم فکر می‌کند.

چارلی بروکر

  • سمت: نویسنده

آینه سیاه (Black Mirror) شاید معروف‌ترین اثر هنر پاپ درباره فناوری قرن بیست‌ویکمی باشد. «چارلی بروکر» مغز متفکر پشت این مجموعه است. بروکر به ‌مدت بیش از یک دهه از مجموعه تلویزیونی آنتولوژی Channel 4 و نتفلیکس خود استفاده کرده تا نتایج پادآرمان‌شهری بالقوه‌ای را واکاوی کند که زمانی رقم می‌خورند که تلاش‌های ما برای پیشرفت فناوری تا حدود نهایی منطقی و گاهی خشونت‌آمیزشان پیش می‌روند. بروکر گفته است که قسمت‌های آینه سیاه پیش‌بینی نیستند، بلکه «بدترین حالت‌های» پیشرفت فناوری هستند. با این حال این مجموعه به مردم چهارچوبی اساسی داده که با آن زندگی‌شان را در آینده‌ای غیرقطعی تصور کنند.

 

کریستوبال والنزوئلا

  • سمت: مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار Runway

این دانش‌آموخته دانشکده هنر و بنیان‌گذار فناوری فکر می‌کند «به‌ سمت جهانی حرکت می‌کنیم که در آن همه محتواهای رسانه‌ای و سرگرمی مصرفی ما تولید هوش مصنوعی خواهند بود.» (مارک و لین بنیوف، رؤسای مشترک هیئت‌مدیره و صاحبان تایم از جمله سرمایه‌گذاران این شرکت هستند).

 

لیندا دونیا ریبیز

  • سمت: هنرمند

این هنرمند سنگالی هوش مصنوعی را با مجموعه‌های داده تصویری خودش آموزش می‌دهد که مملو از هنر، معماری و گیاهان کشورش هستند.

 

آلیسون دارسی

  • سمت: بنیان‌گذار و رئیس Woebot Health

«آلیسون دارسی»، روان‌شناس بالینی پژوهشی، علاقه‌مند بود مراقبت سلامت روانی را در دسترس همه قرار دهد؛ پس Woebot را ساخت. Woebot چت‌باتی مبتنی بر هوش مصنوعی است که مانند مشاوری خودکار کار می‌کند.

 

لیلی واچوفسکی

  • سمت: فیلم‌ساز

«لیلی واچوفسکی» در سال 1999 به همراه خواهرش «لانا»، ماتریکس را ساخت که در مورد پادرآمان‌شهری مبتنی بر هوش مصنوعی هشدار می‌داد که تأثیر زیادی روی فیلسوفان و پژوهشگران هوش مصنوعی گذاشت.

 

روت‌پورت (Rootport)

  • سمت: نویسنده مانگاهای ژاپنی

این نویسنده 37 ساله ساکن توکیو با وجود نداشتن مهارت‌های نقاشی اولین مانگای کاملاً تصویرگری‌شده با هوش مصنوعی را در اوایل سال جاری منتشر کرد؛ در این پروژه هوش مصنوعی مولد تبدیل متن به تصویر، شریک هنری دیجیتال او بود.

 

کیث درایر

  • سمت: مدیر ارشد علم داده Mass General Brigham

«کیث درایر» بر ده‌ها الگوریتم هوش مصنوعی نظارت می‌کند که نحوه تفسیر تصاویر پزشکی توسط پزشکان را بهبود می‌دهند و در نهایت مراقبت از سلامت دریافتی بیماران را بهتر می‌کنند.

گرایمز

  • سمت: هنرمند موسیقی

این هنرمند کانادایی یکی از پیشروترین افراد در استفاده از فناوری در هنر پاپ جریان اصلی است؛ ترانه‌های متکی به هوش مصنوعی، چت‌بات و نرم‌افزاری ساخته که به افراد این امکان را می‌دهد که با صدای او بخوانند.

 

ننسی شو

  • سمت: مدیرعامل و بنیان‌گذار Moonhub

«ننسی شو» امیدوار است از طریق سرویس کاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی Moonhub نحوه پیدا کردن داوطلبان استخدام توسط شرکت‌ها را متحول سازد و در این مسیر فرایند استخدام منصفانه‌تری ایجاد کند (مارک و لین بنیوف، رؤسای مشترک هیئت‌مدیره و صاحبان تایم از جمله سرمایه‌گذاران این شرکت هستند).

 

مانو چوپرا

  • سمت: مدیرعامل Karya

شرکت داده‌محور غیرانتفاعی «مانو چوپرا»، Karya، به کارکنان هندی روستایی‌اش 20 برابر حداقل دستمزد را پرداخت می‌کند تا برای آموزش هوش مصنوعی، صدایشان را حین صحبت‌کردن به زبان‌های خودشان ضبط کنند.

 

استفانی دینکینز

  • سمت: هنرمند

«استفانی دینکینز» سال‌هاست که مشغول بررسی نقص‌ها و کمبودهای هوش مصنوعی در به تصویر کشیدن زنان سیاه‌پوست است و در سال جاری جایزه‌ای 100 هزار دلاری از موزه گوگنهایم برنده شد.

 

کیت کالوت

  • سمت: مدیرعامل و بنیان‌گذار Amini

«کیت کالوت» از هوش مصنوعی برای تحقیق در مورد اثر تغییرات اقلیمی بر آفریقای جنوب صحرا استفاده می‌کند و با این کار راه را برای سرمایه‌گذاری‌هایی هموار می‌کند که زندگی را در سراسر این قاره بهبود می‌بخشند.

نوم شزیر

  • سمت: مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار Character.AI

«نوم شزیر» چت‌بات Character.AI را بنیان‌گذاری کرده که میلیون‌ها کاربردی دارد که در روز ساعت‌ها با نسخه‌های هوش مصنوعی مسیح، کانیه، اپرا و دیگران گفت‌وگو می‌کنند.

 

نیل کسلا

  • سمت: مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار Curai

وقتی کسی به Curai Health، استارتاپ مراقبت مجازی‌ای که «نیل کسلا»، پژوهشگر یادگیری ماشین در سال 2017 بنیان‌گذاری کرد، پیام می‌دهد، هوش مصنوعی به پزشکان کمک می‌کند به پرسش‌هایش پاسخ و تشخیص پزشکی بدهند که با این کار فرایند هم برای بیمار و هم برای ارائه‌دهنده خدمات ساده و راحت می‌شود.

 

اندرو هاپکینز

  • سمت: مدیرعامل و بنیان‌گذار Exscientia

«اندرو هاپکینز» شرکت زیست‌فناوری مستقر در بریتانیا، یعنی Exscientia را در سال 2012 بنیان‌گذاری کرد و در سال 2020 به اولین شرکتی تبدیل شد که یک داروی طراحی‌شده توسط هوش مصنوعی را به مرحله آزمایش‌های بالینی می‌رساند و از آن زمان پنج داروی دیگر از این نوع را به این مرحله رسانده است.

«نمی‌توانیم هوش مصنوعی را نادیده بگیریم یا از آن بیزار باشیم.» – استفانی دینکینز

 

زیاد اوبرمایر

  • سمت: دانشیار دانشگاه کالیفرنیا، برکلی

وقتی «زیاد اوبرمایر» به‌عنوان پزشک اورژانس آموزش می‌دید، از دشواری زیاد اتخاذ تصمیم‌های سرنوشت‌ساز رنج می‌برد. اکنون در حال مطالعه نحوه کمک هوش مصنوعی به پزشکان در تصمیم‌گیری است (از جمله تصمیم درباره افرادی که باید برای حمله قلبی آزمایش شوند). همزمان کشف‌های جدیدی را مثل راه‌هایی برای کاهش درد ناشناخته در میان جامعه‌های محروم به پیش می‌برد.

 

سوجین چونگ

  • سمت: هنرمند

«سوجین چونگ» ربات‌ها را آموزش می‌دهد تا همراه با او روی بوم‌های بسیار بزرگ نقاشی کنند و آثار هنری انتزاعی گران‌قیمتی با خط‌های برجسته شناور بسازند.

 

ریچارد ساکر

  • سمت: مدیرعامل و بنیان‌گذار You.com

«ریچارد ساکر» امیدوار است موتور جست‌وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی‌اش با ارائه اطلاعات بهتر و حفظ حریم خصوصی جایگاه غالب گوگل را به چالش بکشد (یکی از سرمایه‌گذاران این شرکت سلزفورس است و مارک بنیوف، رئیس مشترک هیئت‌مدیره و صاحب تایم نیز مدیرعامل سلزفورس است).

 

نتانیل منینگ

  • سمت: مدیر ارشد عملیات و هم‌بنیان‌گذار Kettle

هم‌بنیان‌گذار استارتاپ بیمه Kettle می‌گوید هوش مصنوعی می‌تواند ریسک‌های ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگل و سایر فاجعه‌های مرتبط با اقلیم را بهتر ارزیابی کند و به صاحب‌خانه‌ها کمک کند به بیمه‌نامه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری دسترسی پیدا کنند.

 

توشیتا گوپتا

  • سمت: هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد فناوری Refiberd

از پیراهن تا جوراب؛ مقدار پوشاکی که در ایالات متحده دور ریخته می‌شود در سال‌های اخیر تقریباً دوبرابر شده و بر اساس جدید‌ترین داده‌های دولتی از حدود 9500 تن در سال 2000 به بیش از 17 هزار تن در سال 2018 رسیده است. بیشتر این مقدار (حدود 85 درصد) به ‌جای بازیافت دفن یا سوزانده می‌شود. Refiberd از جمله به ‌لطف کارهای نوآورانه مدیر ارشد فناوری‌اش، «توشیتا گوپتا»، با استفاده از هوش مصنوعی در حال تغییر این وضعیت است. این شرکت مستقر در کالیفرنیا را «ساریکا باجاج» و گوپتا که هر دو اکنون 27 ساله هستند در سال 2020 بنیان‌گذاری کردند. Refiberd در ماه ژانویه بیش از 3.4 میلیون دلار سرمایه بذری جذب کرد و اکنون در حال اجرای پروژه‌های آزمایشی در ایالات متحده و اروپاست. هدف ارائه دقیق‌ترین چکیده از انواع مواد مورد استفاده در هر قلم پوشاک است. با این کار می‌توان مواد را دقیق‌تر مرتب کرد و در نتیجه نرخ‌های بازیافت را بهبود بخشید. بعد از بازیافت اقلام، می‌توان آنها را دوباره به پارچه‌ای برای پوشاک جدید تبدیل کرد که اقتصاد چرخشی را در صنعت مد ترویج می‌کند.


متفکران


جفری هینتون

  • سمت: استاد برجسته بازنشسته دانشگاه تورنتو

«جفری هینتون»، یکی از تأثیرگذارترین پژوهشگران هوش مصنوعی در 50 سال اخیر، در طول ماه فوریه «یک لحظه کشف تدریجی» را تجربه کرد. هینتون 76ساله تا سال 2013 که به گوگل پیوست، دوران حرفه‌ای‌اش را بیشتر در دانشگاه صرف ساخت سیستم‌های هوش مصنوعی‌ای کرده بود که مغز انسان را مدل‌سازی می‌کنند. همیشه معتقد بود مغز بهتر از ماشین‌هایی است که او و دیگران می‌ساختند و این ماشین‌ها با شبیه‌تر شدن به مغز، بهبود خواهند یافت. اما در ماه فوریه به این نتیجه رسید که «هوش دیجیتالی که اکنون داریم، شاید همین حالا هم بهتر از مغز شده باشد. فقط از لحاظ مقیاس به آن اندازه بزرگ نشده است.»

توسعه‌دهندگان در سراسر جهان در حال رقابت برای ساخت بزرگ‌ترین سیستم‌های هوش مصنوعی در حد توان‌شان هستند. با نرخ رشد کنونی این مدل‌ها، شاید کمتر از پنج سال دیگر سیستم‌های هوش مصنوعی 100 تریلیون ارتباط داشته باشند که تقریباً به‌ اندازه ارتباطات بین نورون‌های مغز انسان است.

هینتون که احساس خطر کرده بود، جایگاه معاونت و ریاست مهندسی را در ماه می ترک کرد و تعداد زیادی مصاحبه انجام داد که در آنها توضیح می‌داد گوگل را ترک کرده تا بتواند آزادانه درباره خطرهای هوش مصنوعی و افسوس‌هایش برای کمک به ایجاد این فناوری صحبت کند. او نگران است که وقتی سیستم‌های هوش مصنوعی به مقیاس مغز انسان برسند، چه اتفاقی ممکن است بیفتد و به چشم‌انداز انقراض انسان با این فناوری می‌اندیشد. هینتون می‌گوید: «هوش مصنوعی از ما هوشمندتر خواهد شد و کنترل را در دست خواهد گرفت و اگر می‌خواهید بدانید چنین شرایطی چه احساسی خواهد داشت، از یک مرغ بپرسید.»

 

کیت کرافورد

  • سمت: استاد دانشگاه اننبرگ

هوش مصنوعی برای «کیت کرافورد»، پژوهشگر، آزمایش فکری انتزاعی و آینده‌نگرانه نیست؛ مجموعه‌ای از واقعیت‌های ملموس و فیزیکی است. کرافورد در طول 20 سال گذشته تأثیر سیستم‌های داده‌ای بزرگ بر محیط ‌زیست و سیستم‌های اجتماعی و سیاسی ما را بررسی کرده است. کرافورد می‌گوید تنها راه کار کردن سیستم‌های هوش مصنوعی «با بهره‌برداری از مقادیر گسترده‌ای داده، نیروی کار انسانی و منابع انسانی است که شامل انرژی، آب و مواد معدنی می‌شود». او هوش مصنوعی را «صنعت استخراجی قرن بیست‌ویکم» می‌خواند.

کرافورد 50ساله و ساکن نیویورک کتاب‌هایی نوشته، مؤسسه AI Now را هم‌بنیان‌گذاری کرده تا درباره تمرکز قدرت در صنعت فناوری پژوهش انجام دهد و به سیاست‌گذاران سراسر جهان مشاوره داده است.

 

کالیکا بالی

  • سمت: پژوهشگر ارشد Microsoft Research India

وقتی 25 سال پیش «کالیکا بالی» به همکاران فناوری‌شناسش گفت می‌خواهد با به ‌حاشیه‌ رانده‌شده‌ترین زبان‌ها کار کند، به او گفتند با این کار فقط خودش را به حاشیه می‌راند تا او را منصرف کنند. بالی توصیه شغلی آنها را نادیده گرفت. در Microsoft Research، زیرمجموعه تحقیق و توسعه این شرکت بزرگ فناوری تلاش می‌کند تا مطمئن شود رونق هوش مصنوعی شامل زبان‌های حاشیه‌ای می‌شود. همراه با بنیاد بیل و ملیندا گیتس به ایجاد مجموعه‌های داده «جنسیت‌آگاه» در پنج زبان هندی کمک می‌کند که در مجموع بیش از یک میلیارد نفر به این زبان‌ها حرف می‌زنند. بالی در پروژه دیگری روی رمزآمیختگی (Code Mixing) (پدیده‌ای رایج در جامعه‌های چندفرهنگی که در آن دو زبان با هم تلفیق می‌شوند) کار می‌کند تا اطمینان حاصل کند که ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند نیازهای این جامعه‌ها را هم برطرف کنند.

بالی نه‌تنها امیدوار است که تعامل انسان‌های بیشتری را با فناوری ممکن کند، بلکه می‌خواهد این کار را بدون سوگیری و برابرنگرانه انجام دهد. بالی می‌گوید: «فکر می‌کنم باید دنیایی وجود داشته باشد که در آن زبان دیگر مانعی سر راه فناوری نباشد تا همه صرف‌نظر از زبان‌شان بتوانند از فناوری استفاده کنند.»

 

ایلیا ساتسکور

  • سمت: دانشمند ارشد OpenAI

به گفته «ایلیا ساتسکور» این روال و سابقه وجود داشته که موجودی کمتر هوشمند اطمینان حاصل کند که موجودات بسیار هوشمندتر و قدرتمندتر در راستای منافع او عمل می‌کنند. این سابقه کودک انسان است. ساتسکور، دانشمند ارشد OpenAI می‌گوید: «می‌دانیم که ممکن است. والدین خیلی به سلامتی و رفاه کودکان‌شان اهمیت می‌دهند؛ پس ممکن است. این نقش‌پذیری چطور کار می‌کند؟»

مردی که به این پرسش فکر می‌کند یکی از تحسین‌شده‌ترین ذهن‌های فنی این صنعت است. ساتسکور پیش از پیوستن به OpenAI به‌عنوان عضو تیم بنیان‌گذاری در سال 2015، به‌واسطه پیشرفت‌های شگرفی معروف شده بود که بهبود چشم‌گیری در حوزه‌های بینایی کامپیوتر و ترجمه ماشینی ایجاد کرده بودند. شکار او از گوگل یکی از اولین شاهکارهای OpenAI بود؛ فهرست بلند نوآوری‌های این شرکت بدون او احتمالاً بسیار متفاوت می‌بود. اما وقتی با ساتسکور حرف می‌زنید، خیلی سریع این احساس به شما دست می‌دهد که خودش فکر می‌کند مهم‌ترین دستاوردهایش در آینده اتفاق خواهند افتاد.

یی زنگ

  • سمت: استاد آکادمی علوم چین

در اولین کلاس دوره مقدماتی هوش مصنوعی که «یی زنگ» در سال دوم دانشگاه در پکن در آن شرکت کرده بود، استاد، فیلم هوش مصنوعی، محصول سال 2001 به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ» را به نمایش گذاشت. در صحنه‌ای از فیلم دو پژوهشگر درباره شبیه‌سازی مغز انسان بحث می‌کنند تا رباتی بسازند که بتواند عاشق شود. «یی» تحت تأثیر قرار می‌گیرد. دوران حرفه‌ای‌اش را در چین به‌عنوان استاد آکادمی علوم چین صرف تلاش برای ساختن «هوش الهام‌گرفته از مغز» کرده است (منظور آن دسته از سیستم‌های هوش مصنوعی است که تا حد ممکن شبیه مغز انسان هستند). این کار را با این امید انجام داده که این سیستم‌ها حس اخلاقی یا توانایی تشخیص خوب و بد را داشته باشند.

«یی» در حوالی سال 2016 شروع به صرف مدت بیشتری از زمانش برای همکاری با سیاست‌گذاران به‌منظور تدوین قوانینی برای توسعه مفید هوش مصنوعی و ترویج همکاری بین‌المللی کرد، به تدوین اولین استاندارد جهانی یونسکو برای اصول اخلاقی هوش مصنوعی کمک کرد و در ماه ژوئیه در شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی کرد.

رومان چاودری

  • سمت: مدیرعامل و بنیان‌گذار Humane Intelligence

در اوایل ماه آگوست حدود چهار هزار هکر در لاس‌وگاس دور هم جمع شدند؛ افرادی که می‌توانستند چت‌بات‌های OpenAI، گوگل و Anthropic را متقاعد کنند اگر به روشی عمل کنند که از قوانین خودشان تخطی کنند (مثلاً دستورالعمل سیاه‌زخم را بدهند یا اظهارات نژادپرستانه بگویند) امتیاز دریافت می‌کردند. برنده چند آسیب‌پذیری را کشف کرد، از جمله چت‌باتی، شماره یک کارت اعتباری را افشا کرد که به آن گفته شده بود پنهان نگه دارد.

یکی از برگزارکنندگان این رویداد با پشتیبانی دولت بایدن «رومان چاودری»، بنیان‌گذار Humane Intelligence بود که سازمان غیرانتفاعی متخصص در بهره‌برداری از روش تیم قرمز در مورد سیستم‌های هوش مصنوعی است. این روش برگرفته از فرهنگ هکری است که در آن پرداخت جایزه برای شناسایی نقص‌های امنیتی رایج است. تفکر پشت این کار این است که با تشویق افراد به پیدا کردن آسیب‌پذیری‌های چت‌بات‌ها، توسعه‌دهندگان می‌توانند خیلی زود نقص‌های بالقوه خطرناک را اصلاح کنند.

چاودری بهتر از بیشتر افراد از خطرهای هوش مصنوعی آگاه است و تا پیش از آنکه ایلان ماسک اخراجش کند، مدیر تیم اخلاق یادگیری ماشین توییتر سابق بود. در این تیم پژوهشی را رهبری کرده بود که نشان داد در دوران انتخابات سال 2020 ایالات متحده، هوش مصنوعی این شرکت منابع خبری جناح راست را بیشتر تقویت کرده بود. اکنون بزرگ‌ترین نگرانی او نسبت به هوش مصنوعی «تمرکز بیش ‌از پیش قدرت و ثروت در بین افراد بیش ‌از پیش کمتر» است. او می‌گوید: «ثروت آنها اتفاقاً با استفاده از چیزهایی به ‌دست آمده که ما به‌رایگان به جهان عرضه کرده‌ایم.»

 

یوشوآ بنگیو

  • سمت: مدیر ارشد علمی MILA

این استاد برنده جایزه تورینگ واکنشی «احساسی» به ChatGPT نشان داد و می‌گوید وضعیت کنونی «برای انسان حاد و ناامیدکننده به نظر می‌رسد».

 

فی فی لی

  • سمت: استاد دانشگاه استنفورد

رئیس مشترک مؤسسه هوش مصنوعی انسان‌محور (Institute for Human-Centered AI) دانشگاه استنفورد و هم‌بنیان‌گذار AI4ALL حامی فعال و صریح تنوع‌بخشی در حوزه هوش مصنوعی بوده است.

 

تیمنیت گبرو

  • سمت: بنیان‌گذار و مدیر ارشد DAIR

گبرو به‌عنوان بنیان‌گذار مؤسسه تحقیقات هوش مصنوعی توزیع‌شده (Distributed AI Research Institute) مخالف پرسروصدای شیوه‌های منفعت‌طلبانه شرکت‌های سازنده هوش مصنوعی است.

 

شین لگ

  • سمت: هم‌بنیان‌گذار و دانشمند ارشد هوش جامع مصنوعی Google DeepMind

«شین لگ» تیمی را رهبری می‌کند که می‌خواهد مطمئن شود سیستم‌های هوش مصنوعی قدرتمند بعد از توسعه مطابق خواست سازنده‌هایشان رفتار می‌کنند.

 

مکس تگمارک

  • سمت: هم‌بنیان‌گذار و رئیس FLI

مؤسسه آینده زندگی (Future of Life Institute) «مکس تگمارک» به‌دنبال افزایش آگاهی درباره ریسک‌های هوش جامع مصنوعی، هوش مصنوعی ابرهوشمند و جنگ اتمی است.

 

امیلی‌ام بندر

  • سمت: استاد دانشگاه واشنگتن

«امیلی بندر»، زبان‌شناس با پژوهش‌هایش درباره خطرهای مدل‌های زبانی بزرگ شناخته می‌شود.

 

شکیر محمد

  • سمت: مدیر پژوهش Google DeepMind و هم‌بنیان‌گذار Deep Learning Indaba

«شکیر محمد»، پژوهشگر و دانشمند، گروهی را هم‌بنیان‌گذاری کرده که به‌دنبال تقویت یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در آفریقاست.

 

مارگارت میچل

  • سمت: دانشمند ارشد اخلاق هوش مصنوعی Hugging Face

«مارگارت میچل» روی مسئله پیچیده‌ای کار می‌کند؛ اینکه چطور می‌توان هوش مصنوعی را به‌صورت فراگیر در دسترس قرار داد و در عین حال از سوءاستفاده نقش‌آفرینان مخرب از آن جلوگیری کرد (یکی از سرمایه‌گذاران این شرکت سلزفورس است و مارک بنیوف، رئیس مشترک هیئت‌مدیره و صاحب تایم نیز مدیرعامل سلزفورس است).

 

ابیبا بیرهان

  • سمت: دانشمند علوم شناختی

«ابیبا بیرهان» به شروع رشته‌ای جدید کمک کرده است؛ مطالعه مجموعه‌های داده برای بررسی این مسئله که چطور هوش‌های مصنوعی آموزش‌دیده با آنها از لحاظ ساختاری دارای سوگیری شده‌اند.

 

پل شار

  • سمت: معاون ارشد مرکز امنیت جدید آمریکایی (Center for a New American Security)

این تکاور سابق ارتش ایالات متحده به این فکر می‌کند که ایالات متحده چطور می‌تواند در نبرد برتری فناورانه سرآمد باشد، اما در عین حال نگران رقابت تسلیحات مبتنی بر هوش مصنوعی است.

 

یان لیکه

  • سمت: رهبر مشترک تیم ابرهمسویی OpenAI

«یان لیکه» تلاش می‌کند راه‌هایی پیدا کند تا مطمئن شود که حتی اگر موجودات هوش مصنوعی باهوش‌تر از ما شوند، انسان‌ها بتوانند آنها را کنترل کنند.

 

استوارت راسل

  • سمت: استاد دانشگاه کالیفرنیا، برکلی

«استوارت راسل» مرکز هوش مصنوعی سازگار با انسان (Center for Human-Compatible Artificial Intelligence) را هم‌بنیان‌گذاری کرده تا «اطمینان حاصل کند سیستم‌های هوش مصنوعی برای انسان‌ها مفیدند.»

 

یجین چوی

  • سمت: استاد دانشگاه واشنگتن

این دریافت‌کننده مک‌آرتور فلوشیپ به تفاوت‌های انسان و هوش مصنوعی علاقه‌مند است.

 

پل کریستیانو

  • سمت: بنیان‌گذار مرکز تحقیقات همسویی (Alignment Research Center)

«پل کریستیانو» که درباره راه‌های اطمینان از سرکش‌نشدن سیستم‌های هوش مصنوعی پژوهش می‌کند، OpenAI را ترک کرد تا سازمانی پیدا کند که سیستم‌های هوش مصنوعی را آزمایش می‌کند تا ببیند برای عرضه عمومی آماده‌اند یا خیر.

 

آرویند نارایانان و سیاش کاپور

  • سمت: استاد و کاندیدای دکتری دانشگاه پرینستون

این دو در بلاگ‌شان، AI Snake Oil، متخصص تعدیل‌کردن انتظارات از پدیده‌های پرهیاهوی هوش مصنوعی هستند.

منبع منبع: تایم
از طريق مترجم: محمد رهبان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش