عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

از سیاست‌های پولی و بانکی تا کاربست‌ فناوری اطلاعات برای مدیران

معرفی چهار کتاب «ارز سیاست»،‌ «لباس جدید بانکداران»،‌ «رازگشایی از فناوری اطلاعات» و «پایان وفور در فناوری»

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۷۴؛ نسیم بنایی / «ارز سیاست؛ نظریه سیاسی پول از ارسطو تا کینز»، «لباس جدید بانکداران؛‌ مشکل بانک‌ها چیست و چه کار می‌توان کرد؟»،‌ «رازگشایی از فناوری اطلاعات؛ زبان فناوری اطلاعات برای مدیران عامل»‌و «پایان وفور در فناوری؛ چطور رهبران فناوری اطلاعات به بهره‌وری دسترسی پیدا کنند»‌ چهار کتابی هستند که در هفتادوچهارمین شماره ماهنامه عصر تراکنش به معرفی آنها پرداخته‌ایم. کتاب‌هایی که به ترتیب به مسائلی مانند نظریه‌های پول، سیاست‌هایی که بحران‌های بانکی را رقم می‌زنند، نقش فناوری اطلاعات در توسعه شرکت‌ها و مدیران‌شان و چگونگی استفاده از فناوری برای ایجاد کسب‌وکاری پایدار می‌پردازند. در ادامه مروری اجمالی بر مطالب آنها خواهیم داشت.


ارز سیاست؛ نظریه سیاسی پول از ارسطو تا کینز


چرا مهم است: در میانه بحران مالی سال 2008، توجه کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی از خود اقتصاد به مسائل پایه‌ای و بنیادین در بازارهای مالی معطوف شد و مهم‌ترین مسئله چیزی نیست جز پول! با این حال درک محدودیت‌ها و سیاستی که پیرامون «پول» قرار دارد، کار ساده‌ای نیست. کتاب «ارز سیاست» پول را از زمان یونان قدیم تا امروز مورد بررسی قرار داده و از مسیر نگاه فلاسفه سیاسی، دیدگاه‌هایی در این زمینه ارائه کرده است. در این کتاب می‌بینیم که چطور پول از ابزاری برای معاوضه و مبادله به کانون سیاست تبدیل شده است. پول به مقوله‌ای کاملاً سیاسی بدل شده و در عین حال نمی‌توان نقش آن را در دموکراسی به‌درستی تشخیص داد.

با این حال، نویسنده این کتاب تلاش کرده از منظر ارسطو گرفته تا کارل مارکس و جان مینارد کینز، مسیری برای تشخیص نقش پول ترسیم کند. با تشخیص نقش دقیق پول در دنیای سیاست، می‌توان بحران‌های مالی را هم بهتر شناسایی و در نهایت حتی درمان کرد. هر بار که بحران پولی در جهان رخ داده، این بحران ارتباط تنگاتنگی با تعریف مردم در آن زمان از پول داشته است. کتاب ارز سیاست تلاش کرده آگاهی نسبی از سیاست پولی ایجاد کند. این کتاب همچنین مفهوم پول را به شکلی شفاف برای خواننده تعریف می‌کند. موفقیت این کتاب در زمینه تعریف سیاست پولی باعث شده جوایزی هم در زمینه علوم سیاست و اقتصادی در آمریکا به دست آورد. کسانی‌ که می‌خواهند با تاریخ پول و اندیشه‌های سیاسی مرتبط با آن آشنا شوند، می‌توانند از این کتاب بهره بگیرند.

عنوان اصلیThe currency of politics: the political theory of money from Aristotle to Keynes
نویسندهاستفان آیک
انتشاراتدانشگاه پرینستون
سال انتشار۲۲ آگوست ۲۰۲۳

لباس جدید بانکداران؛‌ مشکل بانک‌ها چیست و چه کار می‌توان کرد؟


چرا مهم است: بسیاری از افراد تصور می‌کردند پس از بحران مالی سال 2008 که از بانک‌ها آغاز شد و طی آن شاهد ورشکستگی بسیاری از بانک‌های بزرگ بودیم، نظام بانکی اصلاح شده است، اما اخیراً شاهد مشکلات بزرگی برای بانک‌ها بوده‌ایم که نشان می‌دهد این‌طور نیست! افرادی که تصور می‌کردند بانک‌ها اصلاح شده‌اند، ظاهراً نمی‌خواستند باور کنند که هنوز نظام بانکی به تغییر و تحولات اساسی نیاز دارد تا دیگر دچار بحران نشود. هنوز پس از گذشت سال‌ها، بانک‌ها دچار این بحران می‌شوند که چطور ترازنامه مالی‌شان را کنترل کنند. هنوز هم بانک‌ها خطرناک محسوب می‌شوند و دولت‌ها در دنیای اقتصاد، نگران آنها هستند.

دو نویسنده به نام‌های «آنات آدماتی» و «مارتین هلویک» تلاش کرده‌اند به زبان ساده و به گونه‌ای که برای همه قابل فهم باشد، از سیاست‌ها و قوانینی بگویند که بحران را در نظام بانکی آغاز می‌کند. آنها توضیح می‌دهند که اصلاحات در نظام بانکی نباید صرفاً اسمی باشد؛ بلکه باید به شکلی مؤثر اجرایی شود تا بتواند نظام بانکی امن‌تر و سالم‌تری را ایجاد کند. کتاب آنها در چهار فصل تشریح می‌کند که چطور می‌توان اصلاحات بانکی را به‌صورت مؤثر به اجرا درآورد. بانکداری می‌تواند حتی پایه‌های دموکراسی را به لرزه درآورد. به همین دلیل است که یافتن ریشه‌های مشکل و حل آن در نظام بانکی هر کشوری، امری حیاتی به شمار می‌آید. این کتاب علاوه بر اینکه ریشه مشکلات را به بانکداران نشان می‌دهد، راهکاری نیز برای آن عرضه می‌کند تا بتوانند از آن بهره بگیرند. کتاب «لباس جدید بانکداران» کتاب منتخب سال از نگاه وال‌استریت ژورنال، فایننشال‌تایمز و بلومبرگ بیزینس‌ویک بوده است.

عنوان اصلیThe Bankers’ New Clothes: what’s wrong with banking and what to do about it
نویسندهآنات آدماتی و مارتین هلویگ
انتشاراتدانشگاه پرینستون
سال انتشار۹ ژانویه ۲۰۲۴

رازگشایی از فناوری اطلاعات؛ زبان فناوری اطلاعات برای مدیران عامل


چرا مهم است: مدیران شرکت‌های متوسط باید آشنایی معقولی با فناوری اطلاعات داشته باشند. کتاب «رازگشایی از فناوری اطلاعات» دقیقاً با هدف آشنایی همین مدیران با مقوله فناوری اطلاعات نوشته شده است. واقعیت این است که در دنیای امروز، فناوری اطلاعات یکی از مهم‌ترین مقولاتی است که می‌تواند کسب‌وکارها را به بیزینس‌های ارزشمند و سودآور بدل کند. فناوری اطلاعات این امکان را به کسب‌وکارها می‌دهد که فضایی پایدار و رقابتی برای خود ایجاد کنند. با این حال، باید بدانیم چطور می‌توان از قابلیت‌های فناوری اطلاعات بهره گرفت! نویسندگان این کتاب، دهه‌ها در این زمینه تجربه کسب کرده‌اند. آنها با مشکلات پروژه‌های دیجیتال‌سازی آشنایی کامل دارند، چراکه خودشان پروژه‌های متعددی را در این زمینه پیش برده‌اند.

به همین دلیل است که از چالش‌های آن هم آگاهی دارند. فناوری اطلاعات به شرکت‌ها کمک می‌کند قلمرو خودشان را در زمینه رشد، توسعه بدهند و در نهایت به سود بیشتری دست پیدا کنند. مهم‌ترین نکته‌ای که در این کتاب مطرح می‌شود، این است که مدیران عامل و مدیران اجرایی نیازی نیست با پیچیدگی‌های فناوری اطلاعات آشنایی پیدا کنند؛ آنها صرفاً باید از اهمیت آن در کسب‌وکار خود آگاه شوند و در نهایت به بهترین شکل از آن بهره بگیرند تا بتوانند کارشان را توسعه بدهند. به این فکر کنید که شما از تلفن همراه هوشمند خود فقط برای تماس‌گرفتن با دیگران استفاده نمی‌کنید، بلکه از قابلیت‌های متعدد آن بهره می‌گیرید! این موضوع در مورد فناوری اطلاعات در کسب‌وکارها هم صدق می‌کند، اهالی کسب‌وکار باید از همه قابلیت‌های فناوری اطلاعات بهره بگیرند تا مزیت رقابتی به کسب‌وکار خود ببخشند. نویسندگان این کتاب، مسیر دستیابی به این مزیت را روشن کرده‌اند.

عنوان اصلیDemystifying IT: The language of IT for the CEO
نویسندهساراجیت کانانگو و بوپی دال
انتشاراتفوربس
سال انتشار۱۱ آگوست ۲۰۲۳

پایان وفور در فناوری؛ چطور رهبران فناوری اطلاعات به بهره‌وری دسترسی پیدا کنند


چرا مهم است: آیا به‌دنبال راهکارهای پایدار برای پیشبرد کسب‌وکارتان هستید؟ پس مطالعه این کتاب برای شما مؤثر خواهد بود. پایه‌های اقتصاد مدرن در دنیای امروز بر فناوری بنا نهاده شده است. در واقع اگر به‌دنبال راه‌اندازی کسب‌وکاری بزرگ و مطرح در دنیای امروزی هستید، چاره‌ای ندارید جز اینکه حداکثر بهره را از فناوری در کار خود ببرید! از نقطه صفر که بخواهید با مشتری ارتباط برقرار کنید و محصول‌تان را به او بفروشید تا پس از فروش و رصد کردن احوالات مشتری و دریافت تجربه او؛ در همه این مسیر باید از فناوری کمک بگیرید تا بتوانید بهره‌وری را در کسب‌وکارتان بالا ببرید و در مسیر پیشرفت قدم بردارید. اطلاعات بسیاری وجود دارد که می‌توانید در قالب داده از آنها استفاده ببرید. البته نیازی نیست که در نقش یک مدیر حرفه‌ای در عرصه فناوری اطلاعات ظاهر شوید؛ کافی است از اهمیت فناوری اطلاعات آگاه باشید و از آن نهایت بهره ببرید. کتاب «پایان وفور در فناوری» تلاش کرده مدیران اجرایی را با رویکردهایی آشنا کند که بتوانند از طریق آنها کسب‌وکاری پایدار و در مسیر پیشرفت داشته باشند. برای مثال، مدیران باید محیط کسب‌وکار را به گونه‌ای به لحاظ فناوری توسعه بدهند که در مسیر بهره‌وری قدم بردارد.

در واقع هر نوع فناوری، مناسب کسب‌وکارتان نیست، باید از آن دست فناوری‌هایی بهره بگیرید که می‌دانید بهره‌وری را در کسب‌وکارتان بهبود می‌بخشد. به عبارت ساده‌تر، هدف از فناوری، افزایش بهره‌وری است. ایجاد شفافیت هم از دیگر مقوله‌هایی است که نویسنده این کتاب روی آن تأکید دارد و معتقد است به کمک آن می‌توان هزینه‌های فناوری را کاهش داد. اگر به‌دنبال بلوغ در عرصه بهره‌وری در کسب‌وکارتان هستید، این کتاب می‌تواند راهکارهای خوبی در اختیارتان قرار دهد.

عنوان اصلیEnd of Abundance in Tech: How IT leaders can find efficiencies to drive business value
نویسندهبی دیبو
انتشاراتفوربس
سال انتشار۱ آگوست ۲۰۲۳
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش