عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

آغاز فصل ره‌نگاری تنظیم‌گران برای فین‌تک

گزارش تصویری عصر تراکنش از دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌‏های پرداخت

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۷۶ / دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع «گذار به بانکداری هوشمند»، روزهای 29 و 30 آبان‌ماه 1402 برگزار شد. این همایش به همت پژوهشکده پولی و بانکی و حمایت شرکت ملی انفورماتیک در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما با ۱۶ نشست تخصصی، ۱۳ کارگاه آموزشی و ۲۴ کارگاه معرفی محصول، سخنرانی‌های مقامات و صاحب‌نظران، معرفی نوآوری‌های برتر در قالب جشنواره دکتر نوربخش و نمایشگاه محصولات تخصصی در صنعت پرداخت برگزار شد. دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت دارای چهار محور اصلی بانکداری هوشمند؛ مفاهیم، روندها و آثار؛ نقشه راه بانکداری هوشمند؛ تجربه مشتری در بانکداری هوشمند و سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری هوشمند بود. طبق اعلام علیرضا ماهیار، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک، دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در مجموع بیش از شش‌هزار بازدیدکننده داشت و این استقبال نشان‌دهنده آینده روشن صنعت بانکداری است.

پیمان قربانی، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی کشور، در مراسم اختتامیه این همایش اعلام کرد که قرار است هم‌راستا با گذار از بانکداری الکترونیک به سمت نسل چهارم بانکداری، نام همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت به بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت تغییر کند. شاید بتوان گفت دو مورد از مهم‌ترین مواردی که در دهمین همایش بانکداری و الکترونیک و نظام‌های پرداخت مطرح شد، حل معضل تمرکزگرایی و تقسیم متوازن منابع میان استان‌های کشور و همچنین رونمایی از ره‌نگاشت فین‌تک بانک مرکزی بود.

سیدحسن هاشمی، رئیس‌کل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، در دومین روز همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت،‌ تمرکزگرایی و پایتخت‌محوری را یکی از معضلات مهم کشور مطرح کرد و با ارائه آماری از مقایسه توسعه شرکت‌های نوآور در تهران و سایر استان‌ها، به بررسی تبعات منفی این موضوع پرداخت. به عقیده او مهاجرت داخلی در ابتدا منجر به کاهش کیفیت منابع انسانی در شهرهای مبدأ و در نهایت منجر به تورم، بیکاری و کاهش بهره‌وری می‌شود. هاشمی تأکید کرد که برای رشد متوازن باید منابع را به صورت متوازن در میان استان‌ها تقسیم کرد.

علاوه بر این، مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، نیز در سخنرانی ابتدایی خود در روز دوم همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از سند ره‌نگاشت فین‌تک بانک مرکزی رونمایی کرد. به نظر می‌رسد حوزه فین‌تک در حال جانمایی در میان مسئولان کشور و سازمان‌های مهمی نظیر بانک مرکزی است.

براساس آنچه معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در مراسم رونمایی از ره‌نگاشت فین‌تک بانک مرکزی عنوان کرد برنامه بانک مرکزی برای تنظیم‌گری بخش‌های مختلف فین‌تک با تأکید بر شفافیت در فضای کسب‌وکار و حمایت از نوآوری تدوین شده و شمولیت مالی یکی از چشم‌اندازهای اصلی آن است. محرمیان تأکید کرد که سعی شده در برنامه جدید، رگولاتوری از مجوز‌دهی فاصله بگیرد و به جای آن به سمت ارائه چهارچوب به فعالان و کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک حرکت کند. او همچنین عنوان کرد که مقررات بانک مرکزی در راهبردهای جدید باید به‌گونه‌ای طراحی شود که توسط ماشین قابل‌خواندن باشد.

از دیگر نکات مهم ره‌نگاشت فین‌تک بانک مرکزی، تأکید این نهاد بر ایجاد یک رگولاتوری واحد برای تنظیم‌گری فین‌تک‌هاست. محرمیان در این خصوص عنوان کرد که انجام این مورد کار دشواری است؛ چراکه هر سازمانی وظایف خودش را دارد اما تلاش ما بر این است که در هم‌افزایی با سایر نهادهای تنظیم‌گر، به سمت ایجاد نوعی رگولاتور یکپارچه حرکت کنیم. فعالان حوزه فین‌تک معتقدند ره‌نگاشت بانک مرکزی در حوزه اپن‌دیتا، نوآوری در پرداخت لندتک (پرداخت تسهیلات به عموم مردم)، رگ‌تک (فناوری‌ای که به شرکت‌ها کمک می‌کند قانون‌ها و الزامات را به‌موقع دریابند و به آن عمل کنند تا ریسک کاهش پیدا کند) و حوزه اعتبارسنجی نگاه توسعه‌ای دارد، اما در بخش تبادل رمزارزها دو واژه «محدودیت» و «شفافیت» استفاده شده که باعث فرار کاربران از پلتفرم‌های مجاز به پلتفرم‌های خارجی تبادل رمزارزها و کانال‌های زیرزمینی می‌شود و برای جلوگیری از خروج ارز از کشور و ادامه فعالیت در سکوهای قانونی باید اقداماتی صورت بگیرد.

تا پیش از این 9 دوره از همایش‌های سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار شده و بازآفرینی الگوها و رونق کسب‌و‌کار بانکی،‌ گسترش ارتباطات بین المللی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها، بازآفرینی نظام بانکی در عصر ارتباطات نوین،‌ نوآوری، بازیگران جدید و کارآیی در کسب‌وکار مالی،‌ انقلاب بلاکچین و ارزش‌آفرینی دیجیتال از محورهای اصلی این ادوار گذشته بوده است.

شرکت‌های داده‌پردازی پارسیان، تجارت الکترونیک پارسیان کیش، همراه اول، هلدینگ توسعه فناوری اطلاعات گردشگری ایران، افرانت،‌ پست‌بانک، تجارت الکترونیکی ارتباط فردا، بازرگانی مبناکارت آریا، سکوی نوآوری باز داده‌محور سنباد، گروه فناوری اطلاعات بهپویان هوشمند امید، گسترش فناوری‌های نوین، سامانه‌های شناسایی پویا رایانه سپند (سیناپ)، مسیر هوشمند یکپارچه نوین، دیجی‌پی، بانک سینا، مؤسسه اعتباری ملل، مرکز نوآوری بانک ملی ایران (فینوداد)، فن‌آواکارت، هلدینگ بهسازان فردا، به‌پرداخت ملت، پرداخت‌ الکترونیک سپهر، بانک شهر، هلدینگ جهان ارقام پارس (جامپ)، گروه ملی انفورماتیک و… ازجمله شرکت‌های حاضر در دهمین دوره همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 9 دقیقه

حامیان عصر تراکنش