عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

بررسی عملکرد شرکت پرداخت الکترونیک سامان در جدیدترین گزارش نیلسون ریپورت

تداوم صدرنشینی در خاورمیانه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

عصر تراکنش ۷۶ / «نیلسون ریپورت» در تازه‌‏ترین شماره خود عملکرد شرکت‌‏های پرداخت را از جهت میزان تراکنش در سال ۲۰۲۲ مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است تا مطابق سال‌‏های گذشته فهرست ۱۵۰ شرکت برتر این حوزه را معرفی کند. کسب رتبه اول شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) در خاورمیانه باعث شد تا به تجزیه‌ و‌ تحلیل آمار منتشرشده در گزارش جدید نیلسون و البته به‏ طور اختصاصی به عملکرد سپ در این فهرست بپردازیم. شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش برای دومین سال متوالی رتبه نخست خاورمیانه را به دست آورده و در چهار سال اخیر نیز توانسته روند صعودی خود را حفظ کند. ابتدا نگاهی به نشریه نیلسون ریپورت و در ادامه نگاهی به عملکرد سپ خواهیم داشت.


آشنایی با مرجع صنعت پرداخت در جهان


«نیلسون ریپورت» با سابقه‌ای فراتر از ۵۲ سال به‏ عنوان یکی از منابع و مراجع معتبر رصد و پایش صنعت پرداخت جهان شناخته می‌‏شود. این نشریه وضعیت بیش از دوهزار مؤسسه مالی و مشاغل مرتبط با صنعت پرداخت و کارت‏های اعتباری را در سراسر جهان به‌دقت ارزیابی می‏کند تا گزارش‏ها و تحلیل‏‌های ریزبینانه خود از وضعیت صنعت پرداخت و مالی را با دیدگاهی مستقل و بی‏طرفانه منتشر کند.

دیوید رابرتسون، ناشر نیلسون ریپورت، یک متخصص نام‌آشنا در صنعت پرداخت محسوب می‏‌شود که همیشه یک پای ثابت کنفرانس‌‏ها و همایش‌‏های مرتبط با این صنعت است؛ همین موضوع باعث شده تا در سراسر جهان بیش از ۱۸هزار متخصص و فعال حوزه پرداخت به نیلسون ریپورت برای پیگیری و ارزیابی روندهای جاری صنعت و همچنین ارائه اطلاعات این بازار استناد ‏کنند. این مجله سالانه حدود ۲۳ شماره در حوزه‏‌های معرفی محصولات و خدمات جدید در صنعت پرداخت، فهرست ماهانه سرمایه‏‌گذاری‌‏ها و خریدهای انجام‌شده، اخبار انتصاب‏‌های اجرایی مربوط به بزرگ‌ترین صادرکنندگان کارت‏های اعتباری و نقدی، خریداران تجاری در ایالات متحده، کانادا، اروپا، آسیا/اقیانوسیه، خاورمیانه/آفریقا و آمریکای لاتین را منتشر می‏‌کند.


رکوردشکنی برای ایران


نیسلون ریپورت در تازه‌‏ترین گزارش خود که به بررسی و عملکرد شرکت‌‏های مالی بر اساس میزان تراکنش در سال ۲۰۲۲ پرداخته، فهرست ۱۵۰ شرکت تجاری برتر جهان در حوزه پرداخت را منتشر کرده است. مجموع تراکنش این شرکت‌‏ها حدود ۴۶۶.۸۹ میلیارد است که نسبت به سال گذشته خود رشد ۱‍۲درصدی را تجربه کرده است. شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) از این میزان تراکنش انجام‌شده، سهم بیش از ۸۷۹۲.۱ میلیاردی داشت و توانست رتبه دوازدهم جهان و جایگاه نخست خاورمیانه را در حوزه پرداخت کسب کند. این در شرایطی است که سپ در قاره کهن نیز پس از یک شرکت چینی (China UMS) رتبه دوم را در اختیار دارد. این آمارها نشان‌‏دهنده عملکرد موفق این شرکت پیشرو ایرانی در میزان تراکنش‌‏های انجام‌شده و میزان محبوبیت و مقبولیت آن در حوزه پرداخت کشور است.

شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش برای دومین سال متوالی توانست رتبه نخست خاورمیانه را از آن خود سازد و این در شرایطی است که در چهار سال اخیر نیز توانسته روند صعودی خود را حفظ کند. این عملکرد سپ در چند سال اخیر باعث شده تا این شرکت در عرصه‌‏های جهانی بالاتر از رقبای خود در خاورمیانه و آفریقا قرار گیرد.

نکته مهم درباره منبع آمارهای نیلسون ‏ریپورت این است که ویزا، مسترکارت و ارائه‏‌دهندگان خدمات پرداخت بین‌‏المللی منبع اصلی آمارهای این نشریه هستند؛ در نتیجه به دلیل متصل‏ نبودن سیستم پرداخت کشور به سیستم‌‏های پرداخت بین‌‏المللی، منبع آمارهایی که در خصوص شرکت‌‏های ایرانی آورده می‌‏شود، تراکنش‏‌های داخلی آن‌هاست. این در حالی است که ویزا و مسترکارت در ایران پذیرش نمی‏‌شوند؛ در نتیجه شرکت‌‏های ایرانی با توجه به این مسئله نسبت به دیگر شرکت‌‏هایی که ویزا و مسترکارت را پذیرش می‏‌کنند، جایگاه پایین‏‌تری در جدول رتبه‏‌بندی دریافت کرده‌‏اند.


جایگاه شرکت‏‌های ایرانی در نیلسون ریپورت


سپ در عرصه جهانی نیز همچون فعالیت‏‌های داخلی خود توانسته روند صعودی خود را همچون گذشته حفظ کند؛ این‏‌بار شاهد عملکرد موفق این شرکت در میزان تراکنش‏‌های انجام‌شده در سال ۲۰۲۲ در حوزه پرداخت بودیم. جدول زیر روند ۴ساله شرکت‌‏های پی‌‏اس‌‏پی ایرانی را در رتبه‏‌بندی نیلسون ریپورت نشان می‏‌دهد. طبق این جدول، پرداخت الکترونیک سامان کیش طی چهار سال روند صعودی در ارتقای جایگاه خود داشته و از کانال رتبه‌‏ای ۱۳ در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۱۲ در سال ۲۰۲۲ رسیده است. این شرکت در چهار سال گذشته در کانال ۲۰ شرکت برتر جهان روند صعودی در جایگاه داشته و اکنون طبق رتبه‌‏بندی ۲۰۲۲ تنها دو پله با تک‌‏رقمی شدن فاصله دارد.


برترین‏‌های گزارش نیلسون ریپورت ۲۰۲۲


گزارش نیلسون ‏ریپورت نشان می‏دهد که حجم کل تراکنش‌‏ها در سال ۲۰۲۲ رقمی معادل ۴۶۶.۸۹ میلیارد تراکنش بوده است و «جی‏پی‌‏مورگان چیس» با افت ۲.۰درصدی همچنان مقام اول را در جهان دارد. در ادامه نگاهی کوتاه به برترین‏‌های گزارش نیلسون ریپورت ۲۰۲۲ خواهیم داشت.

  • مجموع معاملات 10 شرکت برتر حدود ۲۴۵.۰۶ میلیارد تراکنش بود که سهم ۵.۵۲درصدی از کل معاملات را در برداشت.
  • سپ در چهار سال اخیر توانسته روند صعودی خود را حفظ کند و برای دومین سال متوالی با کسب رتبه نخست در خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ بیش از ۸۷۹۲ میلیارد تراکنش دارد.
  • بانک ملی کویت و بانک الفلاح پاکستان برای اولین بار در میان ۱۵۰ شرکت برتر قرار گرفتند.
  • شرکت Akbank از ترکیه و شرکت Alfa Bank از روسیه برای اولین بار به مرز یک میلیارد تراکنش رسیدند.
  • کاهش سهم بازار دارنده رتبه نخست (JPMorgan Chase) در گزارش نیسلون ریپورت ۲۰۲۲ از ۷.۹ درصد به ۵.۹ درصد از نکات مهم و قابل‌ توجه این گزارش است. همچنین سهم شرکت Sberbank روسیه که مقام سوم را در اختیار دارد از ۱.۹ ‏درصد به ۹ ‏درصد کاهش یافته است؛ این در حالی است که سپ توانست سهم بازار خود را بیش یک‌میلیارد تراکنش نسبت به دوره قبل افزایش دهد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 9 دقیقه

حامیان عصر تراکنش