عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

معرفی کتاب‌هایی درباره رمزارزها و آینده پول

معرفی ۱۰ عنوان کتاب از انتشارات راه پرداخت که هم‌زمان با برگزاری دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از آنها رونمایی شد

زمان مطالعه: 7 دقیقه

عصر تراکنش ۷۶؛ رزا فربودمنش / انتشارات راه پرداخت هم‌زمان با برگزاری دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت که در روزهای ۲۹ و ۳۰ آبان ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، از ۱۰ عنوان کتاب در دست انتشار خود رونمایی کرد. این ۱۰ عنوان کتاب که توسط انتشارات مطرح جهان و از کتاب‌های پرفروش دنیا هستند، در زمینه رمزارزها، پول فیات و آینده پول، اقتصاد بلاکچین و محیط‌های آزمون تنظیم‌گری فناوری مالی در کشورهای جهان از جمله ایران، هستند. انتشارات راه پرداخت در نظر دارد این 10 عنوان کتاب را تا پایان سال 1402 منتشر کند و به دست علاقه‌مندان برساند. انتشارات راه پرداخت پیش از این نیز از انتشار ۹ کتاب با موضوعات مربوط به فناوری‌های نوین مالی خبر داده بود که این کتاب‌ها به مناسبت رویداد ۹ ژانویه منتشر شده و به صورت رایگان در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار می‌گیرند. آخرین اخبار از انتشار این کتاب‌ها را می‌توانید از طریق وب‌سایت انتشارات راه پرداخت به آدرس w2ppress.ir دنبال کنید. در ادامه نگاهی به این ۱۰ عنوان کتاب انتشارات راه پرداخت داریم.


۱. اربابان کریپتو


کتاب «اربابان کریپتو»، نوشته جف جان رابرتز، توسط انتشارات هاروارد بیزینس ریویو در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است. این کتاب که مسیر پرتلاطم برایان آرمسترانگ، کارآفرین سیلیکون‌‌ولی، و نحوه شکل‌‌گیری صرافی کوین‌بیس را شرح می‌دهد، با ترجمه محمد خلج و فاطمه درستکار، توسط انتشارات راه پرداخت در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ منتشر می‌شود. کوین‌بیس که در سال 2012 تأسیس شد، اکنون هر هفته میلیاردها دلار ارز دیجیتال را پردازش کرده و مشتریان بیشتری نسبت به غول‌های سرمایه‌گذاری قدیمی دارد. آن نقشی را که گوگل برای جست‌وجوی محتوا و اوبر برای اشتراک‌گذاری وسایل نقلیه دارند کوین‌بیس برای ارزهای دیجیتال ایفا می‌کند. جف جان رابرتز، نویسنده کتاب، به‌دقت فضای حاکم بر دنیای ارزهای دیجیتال، ظهور استارت‌آپ‌های این حوزه و تقابل آنها با دنیای مالی سنتی را در کتاب «اربابان کریپتو» به تصویر می‌کشد.

عنوان اصلیKings of Crypto: One Startup’s Quest to Take Cryptocurrency Out of Silicon Valley and Onto Wall Street
نویسندهجف جان رابرتز
انتشاراتانتشارات هاروارد بیزینس
سال انتشار۲۰۲۰

۲. استاندارد فیات


پس از انتشار کتاب پرفروش «استاندارد بیت‌کوین: جایگزین غیرمتمرکز برای بانکداری مرکزی»، نوشته سیف‌الدین آموس، اقتصاددان مشهور بین‌المللی، او کتاب «استاندارد فیات» را در سال ۲۰۲۱ منتشر کرد. در این کتاب، نویسنده لنز تحلیلی منحصربه‌فرد خود را روی سیستم پولی فیات اعمال می‌کند و آن را به‌عنوان یک شاهکار مهندسی و فناوری توضیح می‌دهد. در این کتاب، آموس به تغییر روند جهانی از استاندارد طلا به سیستم امروزی پول فیات تحت حمایت دولت‌ها می‌پردازد، اهداف و شکست‌های استاندارد فیات را تشریح کرده و پیامدهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی گسترده استفاده از پول فیات و همچنین بررسی چگونگی تأثیر بیت‌کوین بر آن در طول زمان را شرح می‌دهد.

عنوان اصلیThe Fiat Standard: The Debt Slavery Alternative to Human Civilization
نویسندهسیف‌الدین آموس
انتشاراتانتشارات سیف هاوس
سال انتشار۲۰۲۱

۳. اسکناس


اسکناس مهم‌ترین و پرتکرارترین تصویر در زندگی روزمره مردم یک کشور است. ما اطلاعات زیادی درباره اسکناس‌های کشورهای دیگر نداریم. از طرفی، در سال‌های اخیر و با خلق رشته‌هایی مانند مطالعات فرهنگی مادی می‌توانیم امیدوار باشیم که رابطه میان افراد، اشیا و سایر چیزها دقیق‌تر مطالعه شود. همه این‌ها در بستر اقتصادی رخ می‌دهد که آن را اقتصاد روایی می‌خوانیم؛ این روایت‌ها هستند که زندگی ما را معنادار می‌کنند و حتی گاهی بر شاخص‌های آن اثر جدی می‌گذارند. در این میان اسکناس‌ها یکی از بهترین دریچه‌ها برای شناخت روایت‌های حاکم بر جهان امروز هستند. اسکناس هر کشوری معمولاً مهم‌ترین نمادهای آن کشور را در یک چیز کوچک کنار هم جمع کرده و با نگاه به اسکناس یک کشور می‌توان اطلاعات زیادی درباره آن کشور به دست آورد. انتشارات راه پرداخت، در کتاب «اسکناس»، به بهانه جام‌ جهانی ۲۰۲۲ قطر، ۳۲ کشور جام جهانی را از دریچه اسکناس‌های آنها مرور کرده است. ایده‌ای که ظاهراً ساده است، ولی در اجرا پیچیدگی‌های زیادی بر ما تحمیل کرد.

عنوان اصلیاسکناس؛ روایتی از اسکناس‌های 32 کشور حاضر در جام جهانی قطر
نویسندگانمحسن محمودی، علی ورامینی، رضا قربانی، محسن آزموده، سپهر خرمی، مسعود شاه‌حسینی، کاوه رهنما
انتشاراتراه پرداخت
سال انتشار۱۴۰۲

۴. آینده پول


کتاب «آینده پول»، نوشته اسوار پراساد، استاد اقتصاد دانشگاه کرنل، بهترین کتاب سال هفته‌نامه اکونومیست و بهترین کتاب سال فایننشال تایمز، توسط انتشارات بلکنپ (زیرمجموعه انتشارات دانشگاه هاروارد) در سال ۲۰۲۱ منتشر شد. نویسنده در این کتاب به‌وضوح بیان می‌کند که پایان نقدینگی فیزیکی، اساساً نحوه زندگی ما را بازنویسی می‌کند. بیت‌کوین، اتریوم و سایر رمزارزها تازه در آغاز راه هستند. از طرفی، بانک‌های مرکزی به دلیل ظهور رمزارزها، به طور فزاینده‌ای رمزارزهای دیجیتالی (CBDC) باثبات‌تر خود را توسعه خواهند داد. در همین حال، با ورود شرکت‌های مطرحی مانند متا، اپل و آمازون به این حوزه، ارزهای دیجیتال به طرز چشم‌گیری تکامل خواهند یافت. پراساد در کتاب آینده پول نشان می‌دهد که چگونه این نوآوری‌ها، مفهوم پول را بازتعریف کرده و آن را از کارکردهای سنتی و قدیمی خود متمایز می‌کنند. کتاب «آینده پول» توسط امیرحسین مردانی، مدیرعامل بیت‌پین، ترجمه شده و انتشارات راه پرداخت در نیمه دوم سال 1402 آن را منتشر می‌کند.

عنوان اصلیThe Future of Money: How the Digital Revolution Is Transforming Currencies and Finance
نویسندهاسوار پراساد
انتشاراتبلکنپ (انتشارات دانشگاه هاروارد)
سال انتشار۲۰۲۱

۵. توکنومیکس


کتاب «توکنومیکس» نوشته علی‌اصغر قائمی‌نیا، دریچه‌ای برای ورود به دنیای جدید اقتصادی معرفی می‌کند که با کمک فناوری بلاکچین ساخته شده است. شرح مختصری از انتظام جدید مفاهیم اقتصادی، اقتصاد خرد و اقتصاد کلان مبتنی بر بلاکچین، رهاورد بلاکچین برای اخلاق و اقتصاد و جستارهایی از اقتصاد اسلامی در این حوزه، شاکله اصلی این کتاب را شکل می‌دهد. مطالعه این کتاب به پژوهشگران و فعالان اقتصادی به‌خصوص در زمینه‌های تأمین مالی، توکن‌سازی و بازارهای مالی توصیه می‌‌شود. نویسنده کتاب، علی‌اصغر قائمی‌نیا، فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد با گرایش اقتصاد اسلامی از دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه است. او تاکنون کتاب‌هایی در حوزه روش‌شناسی اقتصاد خرد، راه‌اندازی کسب‌و‌کار و توکنومیکس ترجمه و تدوین کرده است.

عنوان اصلیتوکنومیکس
نویسندهعلی‌اصغر قائمی‌نیا
انتشاراتراه پرداخت
سال انتشار۱۴۰۲

۶. داستان رمزارز


کتاب «داستان رمزارز» هر آنچه را در رابطه با رمزارزها لازم است بدانید در اختیارتان قرار می‌دهد. این کتاب ترجمه یک شماره اختصاصی از هفته‌نامه «بلومبرگ بیزینس‌‌ ویک» با موضوع رمزارزهاست که در سال ۲۰۲۲ منتشر شده است. ما در انتشارات راه پرداخت، طی چند سال گذشته «بلومبرگ بیزینس‌ ویک» را به‌ صورت مداوم دنبال کرده‌ایم؛ این رسانه با اینکه بر دنیای کسب‌وکارها تمرکز دارد، ولی به‌ صورت پیوسته از دیدگاه مالی به موضوعات نگاه می‌کند. اگر جلدهای این ماهنامه و مطالبش در این چند سال را دنبال کرده باشید، می‌دانید که فناوری‌های مالی و به طور خاص رمزارزها و بیت‌کوین مورد توجه این رسانه بوده‌اند. زمانی که دیدیم این رسانه یک شماره کامل را به رمزارزها اختصاص داده، تصمیم گرفتیم کل شماره را ترجمه و صفحه‌آرایی کرده و آن را برای علاقه‌مندان فارسی‌زبان منتشر کنیم.

عنوان اصلیThe Crypto Story; Where it came from, what it all means, and why it still matters
نویسندهمت لوین
انتشاراتبلومبرگ
سال انتشار۲۰۲۲

۷. دانشنامه فناوری بانکداری


کتاب «دانشنامه فناوری بانکداری» روایتی از اسکناس‌های ۳۲ کشور حاضر در جام جهانی قطر و نتیجه بیش از ۵۰ سال کاربرد فناوری در حوزه بانکداری (از پردازنده‌های مرکزی تا میکروسرویس‌ها) را شرح می‌دهد. در این کتاب، عملیات خرده‌بانک‌های تجاری ازجمله حساب‌های بانکی، پرداخت تسهیلات، تراکنش‌ها و تمام عملکردهای یک بانک مدرن، از عملیات و امور مالی گرفته تا بازاریابی، بررسی شده است. همچنین توضیح می‌دهد که چرا فناوری در قلب تمام بانک‌های مدرن قرار دارد و چگونه با پیاده‌سازی، کاربرد و مدیریت فناوری در این حوزه، می‌توان ضمن پایبندی به قوانین و مقررات، تغییری گسترده و مثبت در درآمدها و سود بانک‌ها ایجاد کرد. این کتاب علاوه بر مدیران و قانون‌گذاران حوزه بانکداری، کسانی را مخاطب خود می‌داند که در حوزه فناوری‌های بانکی فعالیت می‌کنند یا به دنبال راه‌اندازی یک بانک جدید یا استارت‌آپ فین‌تک‌اند.

عنوان اصلیThe Handbook of Banking Technology
نویسندهتیم واکر و لوسین موریس
انتشاراتوایلی
سال انتشار۲۰۲۱

۸. راهنمای انافتی


کتاب «راهنمای ان‌اف‌تی» توسط انتشارات وایلی در سال ۲۰۲۲ منتشر شده است. این کتاب بدون نیاز به پیشینه فنی، راهنمای دقیقی از نحوه ایجاد، فروش و خرید توکن‌های غیرمثلی است. پس از مطالعه این کتاب می‌توانید دقیقاً بیاموزید ان‌اف‌تی‌ها چه هستند، چگونه تکامل یافته‌‌اند و چرا ارزش دارند. در این کتاب انواع و جنبه‌های مختلف ان‌اف‌تی‌ها بررسی شده‌ و در مورد بازارهای مختلف ان‌اف‌تی و مزایا و معایب هر‌کدام بحث شده است. به واسطه دستورالعمل‌های گام‌به‌گام در مورد تمام جنبه‌های ایجاد ان‌اف‌تی، می‌توانید ان‌اف‌تی‌های خود را بسازید و نحوه دریافت ان‌اف‌تی‌ها در بلاکچین، فرآیند خریدوفروش ان‌اف‌تی‌ها و روش جلوگیری از کلاهبرداری را بیاموزید. همچنین گام‌به‌گام به شما نشان داده می‌شود که چگونه کیف پول رمزنگاری خود، جایی که ان‌اف‌تی‌ها و رمزارزهایتان ذخیره می‌‌شود، را ایجاد، ایمن و تأمین مالی کنید. کتاب «راهنمای ‌ان‌اف‌تی» توسط انتشارات راه پرداخت ترجمه شده و در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ منتشر می‌شود.

عنوان اصلیThe NFT Handbook: How to Create, Sell and Buy Non-Fungible Tokens
نویسندگانمت فورنتو، کوهریستون تری
انتشاراتوایلی
سال انتشار۲۰۲۱

۹. راهنمای بینالمللی محیطهای آزمون تنظیمگری فناوری مالی


کتاب «سندباکس؛ راهنمای بین‌المللی محیط‌های آزمون تنظیم‌گری فناوری مالی» ترجمه‌ای است از گزارش منتشرشده توسط شرکت بیکرمکنزی به همراه معرفی محیط آزمون تنظیم‌گری بانک مرکزی که توسط شرکت ملی انفورماتیک با حفظ ساختار سند اصلی اضافه شده است. این کتاب نمایی کلی و مقایسه‌ای از بسترهای محیط آزمون تنظیم‌گری در سراسر دنیا ارائه می‌دهد که شامل مناطق آسیا-اقیانوسیه، اروپا، خاورمیانه، آفریقا و آمریکای شمالی و جنوبی می‌شود.

عنوان اصلیInternational Guide to Regulatory Fintech Sandboxes
نویسندهگروه نویسندگان بیکر مک‌کنزی
انتشاراتبیکر مک‌کنزی
سال انتشار۲۰۱۸

۱۰. فرهنگ واژههای فینتک


کتاب «فرهنگ واژه‌های فین‌تک» توسط انتشارات اشپرینگر در سال ۲۰۲۲ منتشر شده است. این کتاب به خوانندگان کمک می‌کند تا عبارات کلیدی را که در زمینه فناوری مالی (فین‌تک) ظهور کرده‌اند توضیح دهند. کتاب «فرهنگ واژه‌های فین‌تک» دایره گسترده‌ای از لغات تخصصی حوزه بانکداری و بیمه، فناوری اطلاعات، بلاکچین و همچنین مدیریت نوآوری را پوشش می‌دهد؛ مجموعه ارزشمندی که تعاریف مختصر و به‌روز بیش از ۸۳۰ کلمه کلیدی در حوزه‌های نام‌برده را به ترتیب حروف الفبا به خواننده ارائه می‌دهد. مخاطبان این کتاب طیف گسترده‌ای از پژوهشگران حوزه فین‌تک، مدیران این حوزه و تمامی علاقه‌مندان به مباحث فناوری مالی هستند.

عنوان اصلیFintech Dictionary; Terminology for the Digitalized Financial World
نویسندگانرینر آلت، استفان هوخ
انتشاراتاشپرینگر
سال انتشار۲۰۲۲
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حامیان عصر تراکنش