عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

بیش از ۲۵ میلیون کاربر به طور روزانه در روبیکا فعالیت می‌کنند

امیرعلی نجفی، معاون بازاریابی روبیکا در گفت‌وگو با استودیو راه‌کار در اینوتکس ۲۰۲۴ مطرح کرد

هر کدام از ما در سال‌های گذشته بارها اسم اپلیکیشن روبیکا را شنیده‌ایم. این اپلیکیشن در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷، هم‌زمان با روند روز و داغ شدن تب‌وتاب استفاده از شبکه‌های اجتماعی میان کاربرهای داخلی راه‌اندازی شد تا تجربه‌ای بومی از زندگی دیجیتال را در اختیار جامعه ایرانی قرار دهد. علی‌رغم حواشی مختلفی که در برهه‌های مختلف حول این اپلیکیشن وجود داشته، به نظر می‌رسد روبیکا همواره تلاش کرده تا با به‌روزرسانی و بهینه‌کردن خدمات خود و همچنین افزودن سرویس‌های تازه، خود را با سرعت سرسام‌آور پیشرفت در این حوزه در جهان هماهنگ کند و بتواند کاربرهای خود را متقاعد کند تا در این ساختار فعال بمانند. در خلال برنامه‌های استودیو راه‌کار در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴، با امیرعلی نجفی، معاون بازاریابی روبیکا در مورد روند پیشرفت این اپلیکیشن و چشم‌انداز آن برای سال‌های پیشرو گفت‌وگو کرده‌ایم که گزارشی از آن را در ادامه خواهید خواند.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است


پوست‌اندازی روبیکا از یک پیام‌رسان به یک سوپراپلیکیشن


امیرعلی نجفی، معاون بازاریابی روبیکا در مورد پوست‌اندازی این اپلیکیشن به‌عنوان یک پیام‌رسان و تبدیل‌شدن آن به یک پلتفرم جامع گفت: «روبیکا در وهله اول یک شبکه اجتماعی همانند اینستاگرام بود که افراد در آن فعالیت‌های اجتماعی خودشان را منتشر می‌کردند و کنار این، فرآیند پیام‌رسانی را هم انجام می‌دادند. درواقع محدوده فعالیت‌های روبیکا به همین دو حوزه خلاصه می‌شد. اما در سالیان اخیر به تدریج به این دو حوزه سرویس‌های مختلف دیگری نیز اضافه شده است.»

بنا به گفته نجفی، در حال حاضر روبیکا چهار سرویس پایه دارد که می‌خواهند به‌تدریج به تعداد آن‌ها اضافه کنند. اولین سرویس مکانیزم پیام‌رسان این اپلیکیشن با نام روبیکس است و سرویس دوم نیز شبکه اجتماعی این اپلیکیشن، یعنی سرویس روبینو است. سرویس بعدی، VOD روبیکا است که امکان تماشای فیلم و سریال را برای کاربرها مهیا می‌کند. آخرین سرویس روبیکا نیز فروشگاه روبیکا است که یک سوشال‌کامرس است و شامل فروشگاه پلاس نیز می‌شود و در آن سبد خرید و پرداخت امن تعریف شده و این امکان وجود دارد که پرداخت پس از رسیدن محصول به دست مشتری انجام شود. نجفی می‌گوید: «روبیکا درواقع یک نوع اگریگیتور در بخش VOD است که هفت VOD نظیر فیلم‌نت، نماوا، تماشاخانه و… را به‌صورت ترافیک محور در دسترس کاربرها قرار می‌دهد.»

مطابق گفته‌های نجفی، مدیران روبیکا به دنبال آن هستند که بتوانند مدل‌هایی غیر از مدل ترافیک‌محور را هم برای کسب درآمد تعریف کنند که بعضی از آن‌ها مبتنی بر دریافت خدمات از محصولات و خدمات سایر شرکت‌ها هستند؛ نظیر امکان تهیه شارژ و بسته اینترنتی که توسط خود روبیکا توسعه پیدا نمی‌کنند و برای ارائه آن‌ها از استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهایی استفاده می‌شود که زیرساخت‌های لازم جهت انجام چنین کاری را دارند. در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۱ سرویس با این سیاق توسط روبیکا قرار است ارائه شود که تفاوت رویکرد این شرکت در سال جاری را با سال‌های گذشته نشان می‌‌دهد.

نجفی با بیان این موارد می‌گوید: «در استراتژی توسعه‌مان برای سال ۱۴۰۳ قصد داریم به یک سوپراپلیکیشن تبدیل شویم که البته این هدف همین حالا هم تا حدود زیادی محقق شده است. به‌خاطر دارم حدود ۱۰ سال پیش وقتی درباره محصول تکنیکالی که ۱۰۰ هزار کاربر داشته باشد صحبت می‌شد، همه این سؤال را می‌پرسیدند که مگر مدیریت چنین ارقامی امکان‌پذیر است؟ اما حالا ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که قادر هستیم بیش از ۲۵ میلیون کاربر را که به طور روزانه و پیوسته در اپلیکیشن روبیکا فعالیت می‌کنند را مدیریت می‌کنیم که به طور تقریبی از این لحاظ به حدود ۷۰ درصد آمار اپلیکیشن اینستاگرام رسیده‌ایم که در دوران اوج خودش عدد ۴۰ میلیون کاربر روزانه را به ثبت رسانده است. البته در برخی روزها به عدد ۲۸ میلیون کاربر در روز نیز رسیده‌ایم.  قبل‌تر به‌صورت فنی در این مسئله مشکل داشتیم و سرویس‌های ما داون می‌شد؛ اما حالا می‌توانیم حضور تعداد بسیاری زیادی از کاربرها در این اپلیکیشن را مدیریت کنیم و حالا نیاز ما به پلتفرم‌های خارجی که بعضاً به دلایلی نظیر تحریم به ما سرویس نمی‌دادند خیلی کم‌تر شده است.»

نجفی می‌گوید بیشترین میزان مصرف ترافیک اپلیکیشن روبیکا در سرویس شبکه اجتماعی روبینو و بیشتر حضور کاربرها و فعالیت آن‌ها به بخش پیام‌رسان روبیکس مربوط می‌شود که حدود ۶۵ درصد از دامنه فعالیت آن‌ها را در برمی‌گیرد.

نجفی فعالیت شرکت گلرنگ را در یک سال گذشته و حضورش در اقتصاد دیجیتال کشور را باتوجه‌به سبقه‌ای که در فعالیت‌های آفلاین داشته، الهام‌بخش توصیف کرد. او در این باره می‌گوید: «این موضوع نشان می‌دهد صنایع مختلفی می‌توانند در این حوزه حضور پیدا کنند و با سرمایه‌گذاری موجب دلگرمی و امیدواری سرمایه انسانی بشوند تا در کشور خودشان کار کنند و حقوق خوبی داشته باشند و بتوانند در کنار خانواده‌شان هم بمانند.» نجفی در آخر هم با معرفی کتاب «باشگاه ۵ صبحی‌ها»، خواندن آن را برای هر کسی مفید دانست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.