عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

گلرنگ قصد دارد در سال ۲۰۳۰ جزو ۵۰۰ شرکت تجاری برتر دنیا باشد

در گفت‌وگو با علیرضا کیان‌پور، معاون فناوری دیجیتال هلدینگ گلرنگ درباره رویکرد این گروه صنعتی به مقوله نوآوری مطرح شد

در سالی که گذشت، نام گروه صنعتی گلرنگ را به واسطه حضور آن در اکوسیستم نوآورانه کشور بارها شنیده‌ایم و گاهاً با این تعبیر مواجه شده‌ایم که ورود این هلدینگ‌های سنتی به حوزه نوآوری و دیجیتال می‌تواند الهام‌بخش صنایع مختلف و متنوعی در داخل کشور باشد تا با حضور در آن، روح و جان تازه‌ای به کالبد اقتصاد دیجیتال کشور بدمند. در گفت‌وگو با علیرضا کیان‌پور، معاون فناوری دیجیتال هلدینگ گلرنگ در استودیو راه‌کار و در خلال اینوتکس ۲۰۲۴، درباره چگونگی ورود این شرکت به حوزه فناوری و نوآوری‌های دیجیتال گفت‌وگو کردیم و درباره مهم‌ترین چالش‌های توسعه و همچنین دورنمای این شرکت گپ زدیم. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

نوآوری؛ مهم‌ترین دارایی نامشهود گلرنگ


علیرضا کیان‌پور، معاون فناوری دیجیتال هلدینگ گلرنگ باور دارد ورود این گروه صنعتی به حوزه نوآوری کشور به تازگی اتفاق نیفتاده است. کیان‌پور می‌گوید: «اگر به مسیری که این گروه در ۵۰ سال اخیر طی کرده نگاه کنید، رشد تصاعدی این هلدینگ محسوس است. در گلرنگ نوآوری مهم‌ترین دارایی نامشهود شرکت تلقی می‌شود و این مسئله همیشه در روحیه مدیران و رهبران گلرنگ در بخش‌ها و زیرمجموعه‌های آن وجود داشته است. آن چیزی که موجب شده این شرکت سهم خود را در بازار بزرگ‌تر کند همین توجه ویژه به نوآوری است.»

کیان‌پور معتقد است که این مسئله اخیراً شاید به این خاطر توجهات زیادی را به خودش جلب کرده که در فرهنگ اقتصادی کشور، هر وقت از نوآوری صحبت می‌شود ناخودآگاه ذهن افراد به سمت نوآوری دیجیتال می‌رود درحالی‌که خلاقیت در ارائه محصول تنها به این حوزه خلاصه نمی‌شود. او می‌گوید: «گلرنگ قصد دارد در سال ۲۰۳۰ جزو ۵۰۰ شرکت تجاری برتر دنیا باشد که برای رسیدن به این مهم چاره‌ای جز روی آوردن به نوآوری ندارد.»

کیان‌پور می‌گوید شاخص امید در یک جامعه به صورت تابعی تعریف می‌شود که با میزان خلق نوآوری در آن جامعه نسبت مستقیم دارد: «رشد شاخص امید تولید ناخالص داخلی را افزایش می‌دهد و این مسئله برای کشور خلق مزیت می‌‌کند. حضور هلدینگ‌های صنعتی و سنتی نظیر گلرنگ در اکوسیستم فناوری و دیجیتال کشور، این امید را میان جوانان افزایش می‌دهد که جریان مالی دارد به این سو هدایت می‌شود و این اتفاق بسیار خوبی است که به بالاتر رفتن شاخص امید و میزان تولید ناخالص داخلی منجر می‌شود.»

او معتقد است یکی از چالش‌هایی که در همه کشورهای دنیا وجود دارد جای انداختن ذهنیتی است که پذیرای حسابداری نوآوری باشد. کیانپور در این باره می‌گوید: «حسابداری نوآوری پدیده‌ای است که بیان می‌کند با شاخص‌های معمول نمی‌توان نرخ‌های پیشرفت توسعه نوآوری را در یک کسب‌وکار ارزیابی کرد. جای انداختن این مقوله در ذهن رهبران و مدیران کسب‌وکارها فرایندی دشوار و زمان‌بر است که به سادگی رخ نمی‌دهد.»

از طرفی کیان‌پور معتقد است چالش نوآوری بدون نوآور شبیه سلاح رزم بدون رستم است و پدیده مهاجرت دارد دست اکوسیستم را برای توسعه حوزه فناوری خالی می‌کند. او عملکرد گروه صنعتی گلرنگ را به واسطه الگوبرداری از شرکت‌های بزرگ دنیا الهام‌بخش توصیف می‌کند و معتقد است این شرکت آرزوهای بزرگی را در سر دارد و در ابتدای مسیر تحقق آن‌ها است. کیان‌پور مطالعه کتاب «راهبری تحول دیجیتال» را که توسط انتشارات راه‌پرداخت ترجمه و منتشر شده است را برای افرادی که در حوزه فین‌تک و سایر حوزه‌های فناوری فعالیت می‌کنند مفید می‌داند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.