عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

فیلترینگ؛ بلای جان روابط‌عمومی‌ها

در گفت‌وگو با امیرعباس تقی‌پور، مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات مطرح شد

یکی از عوامل مهمی که در پیشبرد اهداف و سرنوشت کسب‌وکارها از اهمیت شایانی برخوردار است، شکل و شمایل رابطه آن شرکت با جامعه هدف و افکار اعضای یک جامعه‌ است؛ رابطه‌ای که در صورت وجود یک مدیر روابط عمومی متخصص، به‌درستی شکل می‌گیرد و مسیر را برای تداوم همکاری‌های میان سازمانی هموارتر می‌کند. با توجه به اهمیت این بخش، در گفت‌وگو با امیرعباس تقی‌پور، مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات درباره مفهوم روابط عمومی پرسش‌هایی را مطرح کرده‌ایم که خلاصه‌ای از آن ‌را در ادامه می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

ورود فناوری در حوزه روابط عمومی


امیرعباس تقی‌پور، مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات با اشاره به تاریخچه روابط عمومی در کشور می‌گوید: «روابط عمومی در کشور ما از سال ۱۳۳۰ به‌عنوان یک ساختار در شرکت نفت شکل گرفته است. امروزه ورود فناوری باعث شده جریان روابط عمومی در پاسخگویی به مردم راحت‌تر صورت گیرد. معدل نهاد روابط عمومی از چند جهت در حال رشد است: یکی از این موارد ورود افراد جوان به این حوزه است که به طور تخصصی در مشاغل جدید روابط عمومی در حال کار هستند. البته باید در نظر داشت که روابط عمومی هم جزئی از ساختار یک سازمان است که خود سازمان هم در مجموعه بوروکراسی کشور می‌گنجد و مقاومتی که همواره در برابر تکنولوژی وجود داشته است، در مسیر روابط عمومی چالش ایجاد می‌کند. به خصوص پدیده فیلترینگ که از برقراری ارتباط ساده و آسان میان روابط عمومی و ارباب رجوع جلوگیری می‌کن و بلای جای روابط عمومی‌هاست.»

تقی‌‌پور معتقد است که در گذشته اتفاقی که می‌افتاد این بود که نیروهای غیرمتخصص سایر واحدهای سازمانی که به هر دلیلی جایگاهشان را در واحد خودشان از دست داده بودند به واحد روابط عمومی منتقل می‌شدند. اما حالا در این موقعیت نیروهای متخصص به کار گرفته می‌شوند و این اتفاق مبارکی است. تقی‌پور می‌گوید: «مقاومت در برابر تکنولوژی فقط معطوف به رگولاتوری نیست و در میان افراد مختلف و حتی ذی‌نفعان این حوزه نیز ما این مسئله را شاهد هستیم. هر چند که این مقاومت با گذر زمان کم‌رنگ می‌شود و شاید از بین هم برود، اما ممانعت قانونی کماکان وجود دارد و نمی‌توان نقش آن‌را انکار کرد.»

تقی‌پور مثال‌های ماهواره و ویدئو و مقاومتی که برای استفاده از آن‌ها وجود داشت را در سال‌های گذشتنه مطرح می‌کند و می‌گوید: «آیا حالا در جامعه ما شاهد چنین مقاومت‌هایی هستیم؟ خیر. اما به لحاظ قانونی استفاده از این موارد کماکان امکان‌پذیر نیست.»

تقی‌پور مطالعه کتاب «پیوست رسانه‌ای» را برای مسئولان روابط عمومی مفید می‌داند. زیرا تسلط به حوزه سواد رسانه‌ای برای این نهاد از ضرورت بالایی برخوردار است. تقی‌پور به عموم مردم توصیه می‌کند که کتاب‌های کودک و نوجوان را مجدداً مرور کنند، زیرا این مسئله به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند نگرش لطیف‌تر و انسانی‌تری نسبت به مسائل جامعه داشته باشند و همین مسئله روابط بین افراد و کیفیت آن را بهبود می‌بخشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.