عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

قانون‌گذاری، پیش‌برنده صنایع خواهد بود

علیرضا قنادان،‌ مدیرعامل لندو در گفت‌وگو با استودیو راه‌کار در اینوتکس ۲۰۲۴ عنوان کرد

امسال سیزدهمین دوره‌ای بود که رویداد اینوتکس برگزار شد و استودیو راه‌کار نیز با حمایت مینی‌پی و با همکاری ماهنامه عصر تراکنش، در محل غرفه خود میزبان مدیران و فعالان صنایع مختلف بود و در گفت‌وگوهایش با این افراد به موضوعات و چالش‌های اکوسیستم‌هایی که در آن مشغول به کار هستند، پرداخت. علیرضا قنادان،‌ مدیرعامل لندو یکی از مهمان‌های این استودیو بود که از چالش‌های سه‌گانه شرکت‌های لندتکی در فضای کسب‌وکاری ایران صحبت کرد و گفت که اصلی‌ترین چالش آنها این است که بانک مرکزی آنها را به‌عنوان یک موجودیت مستقل در نظر نمی‌گیرد. در ادامه جزئیات صحبت‌های او را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

چالش‌های سه‌گانه شرکت‌های لندتکی در ایران


رگولاتوری پرتکرارترین واژه‌ای است که اعضای اکوسیستم‌ فین‌تک کشور از آن به‌عنوان مانعی اساسی در راه توسعه خود یاد می‌کنند؛‌ موضوعی که لندتک‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داده است. علیرضا قنادان، مدیرعامل لندو درباره وضعیت رگوله‌شدن کسب‌وکارهای لندتکی در ایران توضیح می‌دهد: «یکی از چالش‌های کسب‌وکارهای لندتکی در سال ۱۴۰۳، رگولاتوری است. اکوسیستم لندتک ایران نیاز دارد تا هویت کسب‌وکارهایش به رسمیت شناخته شود و بانک مرکزی و سایر نهادهای قانون‌گذار موجودیت لندتک‌ها را به‌صورت مستقل بپذیرند. صنعت لندتک دوره اولیه رشد خود را پشت سر گذاشته و اکنون زمان آن رسیده که در جایگاه محکم‌تری قرار گیرد و وضعیت رگوله شدن آن مشخص شود. این تنها چالش ما نیست و چالش‌های دیگری نیز وجود دارد. برای مثال برای تأمین مالی برنامه‌هایمان نیز با مشکل روبه‌رو هستیم و چون نرخ پول در کشور متغیر است، دچار چالش می‌شویم.

ما واسط میان مصرف‌کننده نهایی و نظام تأمین مالی هستیم و تغییر مدام نرخ پول روی توسعه کسب‌وکارمان تأثیرگذار خواهد بود. در سال‌های اخیر تعداد بازیگران این صنعت به‌شدت افزایش یافته و این کار کردن را دشوار می‌کند. در این فضای رقابتی که شکل گرفته، اگر کسب‌وکاری نتواند نوآور باشد و سرویس‌های باارزش ارائه دهد، بخش بزرگی از بازارش را از دست می‌دهد و کسب‌وکارها باید مدام به فکر توسعه خودشان باشند. این سه مسئله اداره کسب‌وکارهای لندتکی را دشوار کرده و ما هم به‌عنوان یکی از اعضای این صنعت تمام تلاشمان را کرده‌ایم تا برای هر یک از این چالش‌ها برنامه‌ای داشته باشیم.»


به رسمیت‌شناخته نشدن لندتک‌ها


اواخر سال گذشته بانک مرکزی در بخشنامه‌ای فعالیت لندتک‌ها را محدود کرد و باعث برآمدن جریان‌های مختلفی شد؛ جریان‌هایی که برخی از آنها با این اقدام بانک مرکزی مخالف بودند و می‌گفتند که اگر این رویه ادامه‌دار شود، کسب‌وکارهای لندتکی نابود خواهند شد. مدیرعامل لندو با تأکید بر اینکه با ذات رگوله کردن مشکلی ندارد و این نحوه رگوله کردن است که می‌تواند محل مناقشه باشد، می‌گوید: «درباره بخشنامه مذکور دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. برخی از افراد هستند که به‌طور کلی با قانون‌‌گذاری این حوزه مشکل دارند و فکر می‌کنند که رگوله‌شدن می‌تواند محدودیت‌های زیادی را برای آنها به وجود بیاورد. این در حالی است که به نظر من وقتی قانون‌گذاری وارد یک حوزه‌ای می‌شود، جایگاه اعضای آن حوزه را محکم‌تر می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که قانون‌گذاری به‌طور کلی پیش‌برنده صنایع خواهد بود. اعتراض لندتک‌ها به بخشنامه بانک مرکزی از این جهت است که در این بخشنامه کسب‌وکارهای لندتکی به‌عنوان یک هویت مستقل به رسمیت شناخته نشده‌اند و این می‌تواند به توسعه آنها لطمه بزند. نقش کسب‌وکارهایی نظیر لندو گسترده‌تر و متنوع‌تر از چیزی است که در این بخشنامه آمده و نحوه رویارویی رگولاتور با ما درست نبوده است.»


دشواری‌های اداره یک کسب‌وکار در ایران


قنادان به‌عنوان مدیرعامل یکی از کسب‌وکارهای فعال در ایران معتقد است که اداره کردن شرکت‌ها در کشور کار دشواری است و هر شرکتی با چالش‌های زیادی روبه‌رو است. او می‌گوید: «هر یک از کسب‌وکارها به‌عنوان زیرسیستمی از سیستم اقتصاد کشور فعالیت می‌کنند و وقتی اقتصاد کلان پیچیده و سخت می‌شود، آنها هم نمی‌توانند یک زیرسیستم بی‌نقص بسازند که در آن همه‌ چیز عالی باشد. در واقع، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها این است که به‌صورت عمومی فضای اقتصاد کشور به سمت رکود رفته و این می‌تواند کار شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. از طرفی با چالش تأمین منابع انسانی نیز مواجهیم و دسترسی به نیروهای فنی سخت شده است. نیروی دانش‌محور، نیرویی فرار است که در معرض پیشنهادهای زیادی از سمت کسب‌وکارهای دیگر قرار می‌گیرد و نگهداشت آن در یک مجموعه کار آسانی نیست. علاوه‌بر همه این موارد، ما با یکسری مشکلات داخلی نظیر نقدینگی نیز روبه‌رو هستیم.»

به نظر او، تمام شرکت‌های خردمقیاسی که در وضعیت فعلی کشور، علی‌رغم شرایط اقتصادی سختی که وجود دارد، فعالیت می‌کنند تا به توسعه اقتصاد کشورشان کمک کنند، الهام‌بخش هستند.


معرفی کتابی درباره تصمیم‌های غیرعقلانی افراد


«نابخردی‌های پیش‌بینی‌پذیر» عنوان کتابی است که او خواندن آن را به دیگران پیشنهاد می‌کند و در این باره می‌گوید: «افرادی که در حوزه کسب‌وکار فعال هستند، می‌توانند از موضوعات این کتاب استفاده کنند. ایده محوری این کتاب این است که می‌گوید همه تصمیم‌های انسان‌ها هم عقلانی نیستند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.