عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

پارک‌های فناوری نباید فقط املاک‌دار باشند

در گفت‌وگو با مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس درباره نقش پارک‌های فناوری در توسعه کسب‌وکارها مطرح شد

پارک‌های علم و فناوری در فضای اقتصادی امروز کشور نقش مهمی را در راستای گرد هم آوردن اعضا و اجزاء اکوسیستم نوآوری ایفا می‌کنند. این پارک‌ها با مهیا کردن فضایی که به‌طور اختصاصی ظرفیت‌های لازم جهت پذیرایی از اکوسیستم نوآوری کشور را داشته باشد، از این اعضا میزبانی می‌کنند تا از طریق ایجاد نوعی همبستگی و هم‌افزایی، به ارتقا این اکوسیستم کمک کنند. پارک علم و فناوری پردیس یکی از همین پارک‌هاست که اردیبهشت‌ماه امسال نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ نیز در آن برگزار شد. در گفت‌وگو با مهدی صفاری‌نیا، رییس پارک فناوری پردیس راجع به برنامه‌های این پارک در سال آتی گپ زده‌ایم که در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

زمینه‌های تمرکز پارک در سال جاری


مهدی صفاری‌نیا، رییس پارک فناوری پردیس مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف این پارک را ذیل سه بخش تقسیم‌بندی کرد. حوزه نخست توسعه فیزیکی پارک به دلیل افزایش تقاضای کسب‌وکارها است. صفاری‌نیا باور دارد بزرگ‌ترشدن فضای پارک به لحاظ وسعت و زیرساخت منجر به رشد بیشتر پارک فناوری پردیس می‌شود؛ زیرا درخواست شرکت‌ها برای ورود به این پارک افزایش یافته و هر قدر که جرم این استارتاپ‌های فناوری بیشتر شود هم‌افزایی بین آن‌ها نیز توسعه می‌یابد و به رشد اکوسیستم منتهی می‌شود. مقوله دوم، بهبود شرایط سکونت کارکنان پارک است که این دغدغه آرامش ذهنی پرسنل را به خطر می‌اندازد. صفاری‌نیا در این‌باره می‌گوید: «از آن‌جایی که بیشتر کسب‌وکارهای مستقر در پارک، از شهر تهران به این پارک کوچ می‌کنند، نزدیک‌بودن محل سکونت نیروهای انسانی شاغل به محل کارشان، اهمیت زیادی دارد که به طور غیرمستقیم بر موفقیت این شرکت‌ها تأثیر زیادی می‌‌گذارد. در این زمینه با پیگیری‌هایی که در چند سال اخیر داشتیم بالأخره توانستیم در ماه‌های اخیر شهرک مسکونی پارک را فعال کنیم که این مسئله می‌تواند معضل سکونت سرمایه انسانی را برطرف کند. اگر این اتفاق رخ بدهد، شرکت‌های بیشتری نیز به پارک ما اضافه می‌شوند.»

صفاری‌نیا می‌گوید سومین بخشی که توجه مدیریت پارک روی آن متمرکز است، ارائه خدمات تجاری‌سازی باکیفیت‌تر، در راستای تسهیل دسترسی کاربرهای پارک به بازار کار است. صفاری‌نیا معتقد است که پارک‌های فناوری نباید تنها املاک‌دار باشند و باید بتوانند نقشی در برطرف شدن چالش‌های کسب‌وکارها نیز ایفا کنند.


چالش نیروی انسانی


صفاری‌نیا کمبود فضای پارک‌های فناوری در مقایسه با تقاضای بسیاری زیاد کسب‌وکارها برای حضور در این پارک‌ها را یکی از مهم‌ترین معضلات پارک‌های فناوری قلمداد می‌کند که مطابق گفته‌های او، پارک فناوری پردیس در تلاش است تا این معضل را از طریق درآمدزایی و توانمندی خودش برطرف کند و برای حل آن به کمک‌های دولت متکی یا امیدوار نیست. صفاری‌نیا درباره معضل نگه داشتن سرمایه انسانی و متقاعد کردن آن‌ها برای ماندن در کشور می‌گوید: «این مسئله تنها از طریق بهبود حقوق و دستمزد اتفاق نمی‌افتد زیرا وضعیت اقتصادی به‌گونه‌ای است که هر نوع کار کردن در خارج از ایران به صرفه‌تر است. نباید با نیروی انسانی به مثابه یک ماشین رفتار کنیم؛ اگر شرایط کاری به نحوی باشد که سرمایه انسانی از آن وضعیت لذت ببرد و حس خوبی نسبت به آن داشته باشد، وفاداری سازمانی رخ می‌دهد و نیرو حتی حاضر می‌شود با شرایط اقتصادی نازل‌تر به کار در همان سازمان ادامه دهد. در حوزه اقتصاد دیجیتال و نرم‌افزار ما می‌توانیم جوانان را به واسطه علاقه‌ای که دارند، فارغ از رشته‌ای که در آن تحصیل کرده‌اند آموزش دهیم و وارد بازار کار کنیم. اما شرکت‌ها غالبا دردسر چنین هزینه‌ای را به جان نمی‌خرند و دنبال نیرویی می‌گردند که آماده به کار باشد که چنین چیزی کم‌تر امکان‌پذیر است».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.