عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

متمرکز بر مسائل رگولاتوری، رگ‌تک، سوپ‌تک و کاربردهای فناوری در قانون‌گذاری

گفت‌وگو با رضا قربانی، دبیر محتوایی فروم حکمرانی اینوتکس ۲۰۲۴ درباره این رویداد

اینوتکس ۲۰۲۴ بخش‌های محتوایی متفاوتی داشت که یکی از آنها فروم حکمرانی بود. این بخش که در ساختمان فن‌بازار پارک فناوری پردیس برگزار شد، به منظور پرداختن به مسائل رگولاتوری طراحی شده بود و در دو روز متوالی میزبان کارشناسان، مدیران و فعالان اقتصاد دیجیتال کشور در دو بخش خصوصی و دولتی بود. استودیو راه‌کار نیز با رضا قربانی، مدیرعامل کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار و دبیر محتوایی این بخش گفت‌وگویی داشت و از او درباره جزئیات محتواها، سخنرانی‌ها و میزگردهای این رویداد پرسید. قربانی در ادامه درباره کسب‌وکارهای الهام‌بخش فعال در کشور و کتاب مورد علاقه‌اش نیز صحبت کرد که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

حضور بخش خصوصی و دولتی در فروم حکمرانی


اینوتکس ۲۰۲۴ بیش از ۱۰ برنامه دارد، اما سه مورد از آنها است که بیشتر از بقیه به چشم می‌آید؛ استیج، نکستیشن و فروم حکمرانی. رضا قربانی، دبیر محتوایی فروم حکمرانی با اشاره به این موضوع می‌گوید: «هر یک از این سه بخش به موضوعات مشخصی می‌پردازند و فروم حکمرانی نیز به مسئله رگولاتوری در اقتصاد نوآوری ایران پرداخته است. ما نوزده و بیست اردیبهشت در ساختمان فن‌بازار میزبان کارشناسان، مدیران و فعالان اقتصاد نوآوری کشور هستیم و اولین میزگردمان نیز با محوریت رسانه به‌عنوان رکن چهارم در گفت‌وگو با مدیرمسئول‌های رسانه‌های هفت صبح و مدیریت ارتباطات آغاز شده است. برای برگزاری میزگردها تعامل خوبی با مجلس شورای اسلامی، مرکز نوآوری قوه مققنه و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی داشتیم و در برخی از این میزگردها شاهد حضور مدیران و فعالان بخش دولتی بودیم. میزگرد هوش مصنوعی را نیز داشتیم، در میزگرد دیگری تجربه‌های دیگران در زمینه رگولاتوری را بررسی کردیم، درباره دیجیتال ‌مارکتینگ و مسئولیت متقابل پلتفرم‌ها و مردم نیز صحبت کردیم. همین حالا پنلی درباره بلاکچین در حال برگزاری است و امروز کارمان را با میزگردی درباره اقتصاد دیجیتال دبی تمام می‌کنیم. فردا نیز قرار است به مسائلی نظیر سایبربولی، تقلب و کلاه‌برداری بپردازیم. همچنین در تعامل با مرکز نوآوری قوه مقننه میزگرد دولت‌ها و نوآوری در ایران، قانون‌‌گذار از چه می‌ترسد و رابطه حساس مجلس و نوآوری را خواهیم داشت. در کل در این دو روز قرار است روی مسائل مربوط به رگولاتوری، رگ‌تک، سوپ‌تک و کاربردهای فناوری در قانون‌گذاری متمرکز شویم.»


درگیری کسب‌وکارها با مالیات و بیمه


کسب‌وکارهای فعال در ایران برای بقا و توسعه‌شان با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند که مهم‌ترین آنها جذب و نگهداشت نیروی انسانی است. قربانی در این باره توضیح می‌دهد: «یک زمانی جذب و نگهداشت نیروی انسانی مسئله شرکت‌های فناوری‌محور بود و حالا همه کسب‌وکارها با این چالش روبه‌رو هستند. علاوه‌بر این، با بیمه و مالیات نیز درگیریم و در نهایت به این مسئله برمی‌خوریم که هیچ‌ چیز ثبات ندارد و افراد نسبت به آینده‌شان نمی‌توانند با قطعیت صحبت کنند و عدم اطمینان نسبت به آن وجود دارد. تمامی این موارد ازجمله مهم‌ترین چالش‌هایی هستند که کسب‌وکارها این روزها با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.»

او معتقد است که شرکت‌هایی نظیر گلرنگ، ایرانسل، انتخاب و فناپ در سال گذشته الهام‌بخش بوده‌اند و قابل ستایش‌اند.


معرفی کتاب قانون بی‌قانونی


«قانون بی‌قانونی» نام یکی از کتاب‌های انتشارات راه‌ پرداخت است که از برآمدن نتفلیکس در جهان صحبت می‌کند و کتاب مورد علاقه قربانی نیز است. او درباره این کتاب می‌گوید: «این کتاب داستان برآمدن و توسعه نتفلیکس را توضیح می‌دهد و روی فرهنگ سازمانی این مجموعه متمرکز می‌شود؛ اینکه چطور از صفر شروع کردند و بعد از مدتی به یکی از برترین پلتفرم‌های فناوری و سرگرمی در جهان تبدیل شدند. تأثیر این مجموعه در صنعت فشرده‌سازی و سینما غیرقابل انکار است و آنها با فراتر رفتن از اینکه یک پلتفرم باشند، چهارچوب‌های فناورانه جدیدی خلق کردند و مهم‌ترین تمایز آنها با رقبایشان همین فرهنگ سازمانی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.