عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

حرکت به سمت رگولاتوری مشارکتی

گفت‌وگوی استودیو راه‌کار با محمدحسین کاشی، عضو هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در اینوتکس ۲۰۲۴

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از نهادهای مهم و تأثیرگذار بر توسعه اقتصاد دیجیتال کشور است و می‌تواند تسهیل‌گر سازکارها و فرایندهای این حوزه باشد. محمدحسین کاشی، عضو هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت یکی از مهمانان استودیو راه‌کار در اینوتکس ۲۰۲۴ بود که با ما درباره همین مسئله صحبت کرد و گفت که در سال‌های اخیر رابطه بین این نهاد و زیرمجموعه‌هایش با کسب‌وکارهای مختلف بهتر شده و همه چیز به سمت یک فضای تعاملی در حرکت است. او در آخر درباره نقش پررنگ لندتک‌ها در اقتصاد ایران و دو کتاب مورد علاقه‌اش صحبت کرد و خواندن آنها را به مخاطبان ما پیشنهاد داد. در ادامه جزئیات این گفت‌وگو را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

چابک‌تر بودن کسب‌وکارها از رگولاتور


وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بازوی فناوری و ارتباطات مجموعه دولت و حاکمیت است که خود از زیرمجموعه‌های مختلفی نظیر سازمان تنظیم مقررات رادیویی و ارتباطی، شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان فناوری اطلاعات و… تشکیل می‌شود که همه آنها به‌نحوی با کسب‌وکارهای مختلف در تعامل هستند و در بحث‌های مربوط به امور اجرایی و قانون‌گذاری مداخله می‌کنند.

محمدحسین کاشی، عضو هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت‌وگوی خود با استودیو راه‌کار با اشاره به نقش این نهاد می‌گوید: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید تسهیل‌گر امور باشد و کمک کند تا نهال نحیف اقتصاد دیجیتال در ایران به درختی پربار تبدیل شود. همه ما این را می‌دانیم که کسب‌وکارها جلوتر از نهاد تنظیم‌گر حرکت می‌کنند و معمولاً ابتدا یک حوزه یا کسب‌وکار جدیدی شکل می‌گیرد و بعد رگولاتوری آن اتفاق می‌افتد. در سال‌های اخیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی تعامل مستقیم‌شان با کسب‌وکارها را بیشتر کرده‌اند و یک الگوی تنظیم‌گری مشارکتی شکل گرفته تا با درگیر کردن همه ذی‌نفعان و حفظ قوانین به رگوله کردن حوزه‌های مختلف پرداخته شود. تغییرات در حال رخ دادن هستند و فضا به‌صورتی شده که رغبت کسب‌وکارها و سرمایه‌گذارها بیشتر شده است و مجوزها با توجه به نیازهای مردم و تغییرات فناوری به‌روز شده است. با وجود این، ما به کارگروه‌هایی نیاز داریم که این الگوی تنظیم‌گری مشارکتی را تقویت کنند.»


لندتک‌ها؛ کسب‌وکارهای تأثیرگذار بر زندگی مردم


کاشی بر این باور است که تمام کسب‌وکارهای لندتکی فعال در ایران اثرگذار و الهام‌بخش هستند و کار مهمی می‌کنند و در این باره توضیح می‌دهد: «شرایط اقتصادی ایران به‌صورتی است که وجود لندتک‌ها برای آن ضروری است. کسب‌وکارهای لندتکی فرایند اعتبارسنجی تا اختصاص وام را تسهیل کرده‌اند و تأثیر عملکرد آنها در زندگی روزمره مردم احساس می‌شود.»

او در آخر کتاب‌های «هل اول: رازها و رمزهای خلق، حفظ و رشد ثروت در ایران» و «پایان نوآوری نمایشی»‌را به‌عنوان دو کتاب مهم و خواندنی معرفی می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.