عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

فضای صنعت بانکی برای حرکت به سمت داده باز مناسب است

در گفت‌وگو با مهدی ملکی، مدیرعامل فینوتک درباره حرکت این شرکت به سمت داده باز مطرح شد

فینوتک یکی از شرکت‌‌هایی است که فعالیت خود را با ارائه سرویس‌های حوزه بانکداری باز از دی‌ماه ۱۳۹۵ آغاز کرد و اکنون با رشد و توسعه خدمات مالی باز در کشور، به سمت ایجاد بستری برای پیاده‌سازی مفهوم داده باز در حرکت است. مهدی ملکی، مدیرعامل فینوتک با حضور در غرفه استودیو راه‌کار در اینوتکس ۲۰۲۴ درباره گذارشان از بانکداری باز به داده باز صحبت کرد. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است.

ارائه خدمت به کسب‌وکارهای نوپا


فینوتک که فعالیتش را ابتدا به‌عنوان بومی برای ارائه خدمات بانکداری باز آغاز کرد و ارائه‌دهنده سرویس‌های بانکی به کسب‌وکارها بود، کم‌کم در مسیر توسعه قرار گرفت و خدماتش را به صنایع بورس، بیمه‌، خودرو و… به‌گونه‌ای صورت‌بندی کرد که بتواند آنها را به طیف وسیعی از کسب‌وکارهای نوپا ارائه دهد. مهدی ملکی، مدیرعامل فینوتک، اینوتکس را بستر مناسبی برای شبکه‌سازی بین کسب‌وکارهای نوپا و فینوتک می‌داند و در این باره می‌گوید: «اینوتکس فرصت خوبی را فراهم کرده تا بتوانیم با کسب‌وکارهای نوپا و فضاهای کسب‌وکاری گوناگون در ارتباط باشیم و به آنها کمک کنیم تا احتیاجات اولیه کسب‌وکارشان را تأمین کنند و زمان و انرژی خود را صرف فعالیت‌های نوآورانه‌شان کنند.»


فراتر رفتن فینوتک از بانکداری باز


به عقیده ملکی فضای صنعت بانکی کشور برای حرکت از بانکداری باز به سمت داده باز مناسب است و فینوتک نیز در این مسیر قرار گرفته است. او در این باره می‌گوید: «حاکمیت و سازمان‌های مختلف به این بلوغ رسیده‌اند که اگر می‌خواهند در کسب‌وکار خود پیشرفتی داشته باشند، باید آرام‌آرام به سمت ارائه وب‌سرویس به فضای اقتصادی کشور حرکت کنند. درک این موضوع بسیار مهم است و در بسیاری از حوزه‌ها به مرحله اجرا نیز رسیده که شرکت‌هایی نظیر فینوتک می‌توانند سرویس‌های مختلفی را در اختیار کسب‌وکارها قرار دهند. بوم‌هایی مثل فینوتک کارشان را با ارائه سرویس‌های بانکی آغاز کردند و با توجه به کششی که بازار داشت، رفته‌رفته به سمت داده‌ باز رفتند. فینوتک نیز در این زمینه موفق بوده و توانسته خود را در بخش‌های مختلف توسعه دهد. این شرکت در حال حاضر دیگر یک شرکت بانکداری باز نیست، بلکه سرویس‌های بیمه، بازار سرمایه، خودرو، قوه قضائیه، تلکام و امثالهم را نیز ارائه می‌دهد.»


معرفی کتابی برای ماندن در مسیر توسعه فردی


به نظر او،‌ یکی از مهم‌ترین چالش‌های کسب‌وکارهای فعال در ایران، جذب و نگهداشت نیروی انسانی است و نیروهای متخصص حوزه فناوری بسیار کم‌یاب و گران شده‌‌اند. او در آخر «از خوب به عالی» را به‌عنوان کتابی اثرگذار معرفی می‌کند و توضیح می‌دهد که این کتاب به ما می‌گوید که نباید قانع باشیم و باید برای پیشرفت‌مان تلاش کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.