عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

قانون‌گذاری؛ مهم‌ترین علت سرگردانی داده‌ها

در گفت‌وگو با مسعود زندوکیلی، مدیرعامل گروه فن‌آوا مطرح شد

تجمیع و تحلیل داده از ارکان حکم‌فرمایی در نظام اقتصاد دیجیتال و به‌طورکلی فضای اقتصادی امروز کشور به شمار می‌رود. تحلیل داده قبل تولید هر خدمت یا محصول این امکان را فراهم می‌کند که شناخت خوبی نسبت به جامعه هدف و نیازها و دغدغه‌های آن رقم بخورد و ریسک و خطرات سرمایه‌گذاری را به حداقل می‌رساند. به همین خاطر امروزه و در حوزه‌های مختلف فین‌تک، همواره به این مقوله توجه خاصی شده است. در گفت‌وگو با مسعود زندوکیلی، مدیرعامل گروه فن‌آوا در مورد این مقوله و علت جایگاه سست تحلیل داده در اکوسیستم فناوری‌های نوآورانه کشور گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه گزارشی از آن را خواهید خواند.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

چشم‌انداز گروه فن‌آوا در سال جاری


بنا به گفته مسعود زندوکیلی، مدیرعامل گروه فن‌آوا، این هلدینگ کامل‌ترین مجموعه مجوزها را جهت ارائه خدمات به مشتریانشان را در اختیار دارد که مجوز ماهواره‌ای، مجوز زنجیره تأمین و مجوز سامانه مؤدیان مالیاتی از نمونه‌های متأخر این موارد هستند. زندوکیلی در مورد شرایط و دورنمای این شرکت در سال آتی می‌گوید: «گروه فن‌آوا یک شرکت بورسی است که سهام‌داران حقیقی و حقوقی دارد و به همین خاطر و در ماه‌های اخیر بیشتر روی افزایش بهره‌وری دارایی‌های گروه فن‌آوا تمرکز کرده‌ایم و قصدمان این بوده که تمام شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ را فعال کنیم و آن‌هایی را که کم‌تر فعالیت کرده‌اند را در حوزه‌های جدیدتر به کار بگیریم.»

زندوکیلی می‌گوید به این مسئله باور دارد که توجه به نوآوری موجب رشد و پیشرفت شرکت‌ها می‌شود و در همین راستا شرکت فن‌آوا اخیراً به‌طورجدی در حوزه‌های نوآوری سرمایه‌گذاری کرده است. زندوکیلی در این باره توضیح می‌دهد: «در ماه‌های اخیر زیرساخت‌های لازم جهت تأسیس مرکز نوآوری گروه فن‌آوا را فراهم کردیم و امیدواریم که بتوانیم از خود این مرکز نیز تا ماه آینده رونمایی کنیم. شرایط در این مرکز قرار است برای پذیرش طرح‌های نوآورانه و حمایت از استارتاپ‌‌ها و کسب‌وکارهایی که در ابتدای راه هستند مهیا شود. گروه فن‌آوا قرار است در حوزه زنجیره تأمین نیز به فعالیت‌های خودش ادامه دهد و این کار را در حوزه محصولات پروتئینی و در حدود ۷ الی ۸ استان کشور انجام داده و کالاهایی نظیر مرغ و گوشت را ذیل سامانه‌ای از مرغداری تا خرده‌فروشی به طور کامل مکانیزه کرده است»

زندوکیلی باور دارد یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کسب‌وکارهای نوآورانه ورودشان به بازار و تجاری‌سازی محصولات و خدماتشان است که این شرکت قصد دارد حوزه فناوری و نوآوری را به بازار و صنعت متصل و این زنجیره را مدیریت کند تا یک خدمت به‌خوبی از مبدأ (یک شرکت یا استارتاپ تخصصی) به مقصد (دریافت‌کننده، یک شرکت، اداره و یا حتی عموم مردم) منتقل شود.


معضلی به نام سرگردانی داده‌ها


زندوکیلی باور دارد در انقلاب صنعتی چهارم و عصر اقتصاد دیجیتال که در حال حاضر در آن قرار داریم، حکمرانی داده‌ها یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در حال رخ‌دادن است و اکثر بنگاه‌های اقتصادی به‌واسطه حضورشان در فضای اینترنت مقادیری از داده را تولید می‌کنند که این موارد در کشور ما سرگردان‌اند. سازمان‌ها، شرکت‌ها، هسته‌های تخصصی، دانشگاه‌ها و… به‌عنوان مراکز تولید داده آن‌ها را برای خودشان نگه می‌دارند و از این انبارشدن داده، سودی برای عموم جامعه حاصل نمی‌شود. زندوکیلی در این زمینه می‌‌گوید: «همسو شدن داده‌ها و قرارگرفتن آن‌ها در امتداد هم باید روی زندگی مردم تأثیر مثبت بزرگی بگذارد و معضل محسوسی که در روزمره خودشان با آن درگیر هستند را برطرف کند. داده‌ها باید میان سازمان‌ها و مراکز مختلف به اشتراک گذاشته شوند. مهم‌ترین علت سرگردانی داده‌ها رگولاتوری است و قانون‌گذاری باید به‌گونه‌ای داده‌های مراکز مختلف را هدایت کند که به درد مردم بخورد و شرکت فن‌آوا از این مسئله استقبال می‌کند.»

زندوکیلی عامل دیگر سرگردانی داده‌ها را مسئله امنیت و محرمانگی در نظر می‌گیرد. او معتقد است که موضوع امنیت در کشور ما مسئله غریبی است که از وصل‌شدن داده‌ها به هم جلوگیری می‌کند و ترسی میان شرکت‌های مختلف وجود دارد که باعث می‌شود نتوانند داده‌هایشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

مدیرعامل گروه فن‌آوا تغییرات مکرر سیاست‌گذاری‌ها و ریل‌‌گذاری‌های نهادهای بالادستی و رگولاتوری را مهم‌ترین چالش مدیران عامل در صنایع نوآورانه در نظر می‌گیرد که با صدور آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها هزینه‌های هنگفتی را به کسب‌وکارها تحمیل می‌کنند و این مسئله کیفیت خدمات آن‌ها را کاهش می‌دهد.

 زندوکیلی عملکرد هلدینگ پارت را به‌خاطر پیشتازی در زمینه‌های هوش مصنوعی و فناوری‌های مالی و دستاوردهایشان در این زمینه الهام‌بخش می‌داند و مطالعه کتاب «از خوب به عالی» را برای فعالان حوزه‌های کسب‌وکار مفید و سودمند قلمداد می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.