عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

می‌خواهیم در اکوسیستم نوآوری کشور نقشی مؤثر داشته باشیم

گفت‌وگوی استودیو راه‌کار با مازیار نوربخش، رئیس هیئت‌مدیره هوگر درباره فعالیت‌های این هلدینگ

مازیار نوربخش، رئیس هیئت‌مدیره هوگریکی از مهمان‌های استودیو راه‌کار در اینوتکس ۲۰۲۴ بود که با ما درباره اهمیت وجود هلدینگ‌های بزرگی نظیر گلرنگ و ماموت و نقش آنها در توسعه اقتصاد کشور صحبت کرد و از دلایل شکل‌گیری هوگر به‌عنوان هلدینگی که قرار است حوزه‌های فناورانه شرکت رمیس را سازماندهی کند، گفت. طبق صحبت‌های او، آنها در این هلدینگ به دنبال پوشش‌دهی زنجیره ارزشی هستند که در زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال کشور وجود دارد و این کار را از دو طریق انجام خواهند داد. در ادامه جزئیات صحبت‌های او را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

چرایی شکل‌گیری هلدینگ هوگر


هلدینگ هوگر در سال ۱۴۰۲ با هدف اداره حوزه‌های فناورانه شرکت رمیس تأسیس شد. مازیار نوربخش، رئیس هیئت‌مدیره هوگر در این باره می‌گوید: «حدود سه سال پیش در برنامه استراتژی شرکت رمیس به این نتیجه رسیدیم که بحث فروش و توسعه را در دو شرکت مختلف پیش ببریم. طبق این برنامه قرار شد قسمت فروش را در رمیس نگه داریم و حوزه‌هایی را که در زمینه فناوری فعالیت می‌کنند، ذیل هلدینگ هوگر مدیریت کنیم. بنابراین بخش‌هایی از شرکت که به‌صورت SBU مدیریت می‌شدند و به یک بلوغ رسیده بودند را از رمیس جدا کردیم. ما در این هلدینگ به دنبال پوشش‌دهی زنجیره ارزشی هستیم که در زیرساخت اقتصاد دیجیتال کشور وجود دارد. ما این کار را از دو طریق انجام می‌دهیم؛ سرمایه‌گذاری و تأسیس نهاد جدید. درواقع هلدینگ هوگر می‌خواهد نقش مؤثری در اکوسیستم نوآوری کشور ایفا کند. در حال حاضر نیز محصولی در حوزه کلود ایجاد کرده‌ایم که تقریباً آماده شده و به‌زودی با نام داروگ به‌صورت عمده وارد بازار می‌شود. ما یک مجموعه آموزشی نیز داریم و یک بخش فروش به‌ همکار نیز داریم که آن را سایمان نامیده‌ایم. همچنین به دنبال سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها نیز هستیم و میزان تملک و مشارکت در کسب‌وکارهای دیگر به بودجه و توانمندی ما بستگی دارد.»


گلرنگ و ماموت؛ خالقان امید و انگیزه در اکوسیستم


عملکرد هلدینگ‌هایی نظیر گلرنگ و ماموت در یک سال گذشته برای نوربخش الهام‌بخش بوده است. او درباره چرایی این ادعا و عملکرد این دو مجموعه اظهار می‌کند: «از این هلدینگ‌های بزرگ درس‌های زیادی می‌توان یاد گرفت. من فکر می‌کنم که وجود آنها برای اقتصاد کشور و توسعه اقتصاد دیجیتال لازم است. اتفاقاتی که در مشارکت‌های آنها و خرید سهام برخی از استارتاپ‌ها وجود دارند، بسیار سازنده خواهد بود. در واقع، وجود این هلدینگ‌های بزرگ به خلق امید و انگیزه در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور منتهی می‌شود.»


معرفی کتابی در حوزه مدیریت کسب‌وکار


«۶۰ الگوی مدل کسب‌وکار» یکی از کتاب‌های انتشارات راه پرداخت است که نوربخش به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «این کتاب برای افرادی که به‌تازگی وارد دنیای مدیریت و کسب‌وکار شده‌اند، مطالب جدیدی دارد. همچنین، برای کسب‌وکارهایی که به بلوغ رسیده‌اند و به دنبال نوآوری و تغییر هستند، مدل‌های جدیدی را پیشنهاد می‌کند. به‌طور کلی، «۶۰ الگوی مدل کسب‌وکار» حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و همه این حرف‌ها را به‌صورت مختصر و مفید ارائه کرده است که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.