عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

پذیرش انبوه رمزارزها با تلگرام آغاز می‌شود

در گفت‌وگو با همایون قمری، رئیس هیئت‌مدیره بینوست مطرح شد

پذیرش انبوه رمزارزها و تأثیرگذاری آنها در زندگی روزمره افراد، یکی از مسائل مهم حوزه رمزارزها و بلاکچین است. در واقع، افراد می‌خواهند بدانند که چه زمانی و چگونه حضور رمزارزها در زندگی‌شان احساس می‌شود و می‌توانند از آن تحت عنوان پول واقعی استفاده کنند. همایون قمری، رئیس هیئت‌مدیره بینوست یکی از مهمانان استودیو راه‌کار در اینوتکس ۲۰۲۴ بود و در گفت‌وگویی که داشت، به این موضوع پرداخت. به نظر او، پذیرش انبوه رمزارزها ابتدا از طریق تلگرام اتفاق می‌افتد و بعد از آن شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز وارد این حوزه می‌شوند. قمری علاوه‌بر پرداختن به این موضوع، از اسنپ‌پی نیز به‌عنوان یکی از کسب‌وکارهای الهام‌بخش ایرانی نام می‌برد و می‌گوید که این کسب‌وکار به دلیل زیرساخت آماده‌ای که داشته است، توانسته عملکرد خوبی را در حوزه اعتبار و ارائه وام‌های خرد داشته باشد. در ادامه جزئیات صحبت‌های او را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

تبدیل شدن رمزارزها به پول واقعی


رمزارزها با وجود توسعه زیادی که داشته‌اند، هنوز برای بسیاری از گروه‌های موجود در جامعه مبهم هستند و کاربردپذیری آن به ابزاری برای سرمایه‌گذاری تقلیل پیدا کرده است. این در حالی است که حوزه بلاکچین و رمزارزها هم می‌تواند مانند هر حوزه نوظهور دیگری که در ابتدا برایمان ناآشنا و مبهم است، کاربردهای دیگری هم داشته باشد. همایون قمری، رئیس هیئت‌مدیره بینوست در این باره می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین نکات در فضای رمزارزها این است که چه زمانی رمزارزها به استفاده انبوه و واقعی می‌رسند تا وقتی منِ نوعی می‌خواهم پولی را به شما بدهم، از رمزارزها استفاده کنم. درواقع آن را به‌عنوان پول واقعی به شما بدهم و دیگر لازم نباشد آن را به فیات تبدیل کنم یا به‌جای اینکه به سراغ قراردادهای فیزیکی برویم، از قراردادهای حوزه بلاکچین استفاده کنیم. یکی از خصوصیات هر پدیده‌ نوظهوری این است که یکسری پیچیدگی‌های ابتدایی دارد. برای مثال وقتی اینترنت شکل گرفت، مهم‌ترین قابلیتی که برای آن در نظر گرفته بودند این بود که با آن ایمیل بزنیم و متوجه انقلابی‌بودن آن نمی‌شدیم و کاربردهای آن به ارسال و دریافت ایمیل محدود شده بود. شاید حتی عکس و ویدیو هم نمی‌توانستیم با آن جابه‌جا کنیم و فکرش را هم نمی‌کردیم که یک چنین زیرساخت ساده‌ای روزی تبدیل به چیزی شود که ما امروز با آن سروکار داریم؛ زیرساختی که امروز زندگی کردن بدون آن برایمان ناممکن است. ابتدای برآمدن اینترنت همین ایمیل زدن هم برای مردم مشکل بود و قطعاً استفاده از هر پدیده نوظهور دیگری هم در ابتدا برای مردم سخت و مبهم خواهد بود.»


ساده‌شدن استفاده از رمزارزها


بنا بر صحبت‌های او، با برآمدن اینترنت رفته‌رفته بلاگ‌ها، سایت‌های دیجیتال، وب‌ ۲.۰ و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفتند و مردم به‌صورت مشارکتی محتواهای خودشان را تولید کردند و این اتفاق درباره بلاکچین و رمزارز نیز خواهد افتاد. قمری در این باره می‌گوید: «رمزارزها در حال حاضر برای مردم فقط ابزاری برای سرمایه‌گذاری هستند و آنها از انقلابی که این پدیده می‌تواند در زندگی آنها ایجاد کند، بی‌خبرند. باید نگاه آینده‌نگر به حوزه بلاکچین و رمزارز داشته باشیم و به این سؤال پاسخ دهیم که چرا این حوزه می‌تواند به یک جریان اصلی تبدیل شود؟ در حال حاضر، اگر شما بخواهید یک کیف پول اتریوم داشته باشید، باید فرایند مبهم و پیچیده‌ای را طی کنید که شاید برای همه راحت نباشد. یکی از مواردی که می‌تواند به جریان اصلی شدن این حوزه کمک کند، شبکه‌های اجتماعی هستند. مثلاً تلگرام در حال کار کردن روی بلاکچین و یکپارچه کردن سرویس‌های خود با رمزارزها است. شما در تلگرام می‌توانید به همان سادگی که پیام ارسال می‌کنید، رمزارز ارسال کنید. ما به‌زودی در تلگرام با پذیرش انبوه رمزارزها روبه‌رو خواهیم شد. تلگرام از طریق TON روی ساده‌کردن استفاده از رمزارزها متمرکز شده و آغازگر این ماجرا شده است.»


انتخاب اسنپ‌پی به‌عنوان کسب‌وکاری الهام‌بخش


قمری معتقد است که اسنپ‌پی در این سال‌ها عملکرد خوبی داشته و نیازهای جامعه‌اش را به‌خوبی شناسایی کرده و به آنها پاسخ داده است. او در این باره بیان می‌کند: «به نظر من اسنپ‌پی یکی از کسب‌وکارهای الهام‌بخشی است که در ایران فعالیت می‌کند و توانسته با شناسایی نیازهای جامعه و استفاده از زیرساختی که دارد، وارد حوزه ارائه اعتبار و وام‌های خرد به مردم شود. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مردم ایران به مسئله نقدینگی‌شان برمی‌گردد و اسنپ‌پی توانسته قدرت خرید آنها را افزایش دهد. اسنپ زیرساختی داشت که کاربرمحور بود و همین باعث شد بتواند سرویس اعتباری خوبی را راه‌اندازی کند. این همان اتفاقی است که در تلگرام هم افتاده است؛ این شرکت با استفاده از زیرساخت‌های کاربرمحوری که دارد، وارد حوزه رمزارزها شده و می‌خواهد انقلابی را در این حوزه پدید آورد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.