عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

باید از تأمین مالی بانکی فاصله بگیریم

گفت‌وگوی استودیو راه‌کار با آرش لرستانی، مدیرعامل آپسان درباره مدل کسب‌وکار لندتک‌ها در کشور

اینوتکس ۲۰۲۴ از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه در پارک فناوری پردیس برگزار شد. استودیو راه‌کار نیز با حمایت مینی‌پی و همکاری ماهنامه عصر تراکنش در این نمایشگاه میزبان مدیران و فعالان صنایع مالی و نوآوری کشور بود و در گفت‌وگوهایی ویدیویی با این افراد، درباره موضوعات روز اکوسیستم و چالش‌های کسب‌وکارها با آنها به گفت‌وگو پرداخت. آرش لرستانی، مدیرعامل آپسان یکی از مهمان‌های استودیو راه‌کار بود که درباره تأمین مالی لندتک‌ها‌‌ صحبت کرد. در ادامه صحبت‌های او را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

لزوم ورود سرمایه‌گذارهای جدید به حوزه لندتک


تأمین مالی یکی از مسائل مهم  کسب‌وکارهای لندتک در کشور است. آرش لرستانی، مدیرعامل آپسان در این باره می‌گوید: «فعالیت لندتک‌های کشور بر مبنای تأمین مالی شکل گرفته و مدل کسب‌وکاری آنها تحت تأثیر بهای تمام‌شده پول است. نرخ تمام‌شده پول تاثیر مستقیمی بر نوآوری لندتک‌ها دارد. وقتی بهای تمام‌شده پول بالاست، تأمین مالی سخت می‌شود و مدل کسب‌وکار لندتک‌ها را با آنچه در دنیا هست، فاصله بیندازد. بهای تمام‌شده پول می‌تواند فراگیری مالی و اهداف لندتک‌ها را زیر سؤال ببرد و مانع رشد آنها شود. اگر مأموریت لندتک‌ها این است که فراگیری مالی را توسعه دهند، این فراگیری مالی باید بتواند به تعدد مالی منجر شود تا بتوانیم از ریسک‌پذیری صحبت کنیم. این موضوع، ما را از تعریف صنعت دور می‌کند و شاید راه برون‌رفت از وضعیت موجود این باشد که سرمایه‌گذارها، سرمایه‌گذاری‌هایی از جنس صنعت کنند و از تأمین مالی بانکی فاصله بگیریم و موجبات سرمایه‌گذاری‌های دیگری را که با مختصات صنعت لندتک هماهنگ‌تر است، فراهم کنیم. بانک‌های داخلی بر خلاف بانک‌های خارجی در حوزه اعتباری سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و باید کمیسیونی شکل بگیرد تا این موضوع را از بانک مرکزی مطالبه کند.»

به عقیده لرستانی، مدل کسب‌وکار شرکت‌های لندتک در کشور با تأمین مالی بانکی هماهنگ نیست؛ درنتیجه یا باید از تأمین مالی بانکی فاصله گرفت یا بانک‌ها مدلی تأمین سرمایه بدهند که با مدل کسب‌وکار لندتک‌ها هماهنگ باشد؛ برای مثال با شراکت در بازار از محل کارمزد پذیرنده.


اسنپ‌پی؛ کسب‌وکاری الهام‌بخش


مدیرعامل بودن در ایران با چالش‌های زیادی همراه است که می‌توان آنها را در دسته‌های مختلف جا داد. لرستانی با اشاره به این موضوع بیان می‌کند: «مشکل سرمایه انسانی، چالشی است که هر سال دشوارتر می‌شود. نیروی انسانی برای شرکت‌هایی مثل ما که در زمینه نوآوری فعالیت می‌کنند، حرف اول را می‌زند. ما در حال حاضر با افرادی در این حوزه روبه‌رو هستیم که در حال از دست دادن امیدشان هستند. یکی‌دیگر از چالش‌های صنعت فناوری‌های مالی، نقدینگی است. اینکه حوزه لندتک در جای اصلی‌اش قرار بگیرد، مسئله مهمی است که دغدغه همیشگی من بوده و است. اگر قرار باشد به یکی از کسب‌وکارهای لندتکی الهام‌بخش اشاره کنم، آن کسب‌وکار اسنپ‌پی است، چون توانسته با تأکید بر اجرای درست قوانین روایتی درست از یک کسب‌وکار لندتکی ارائه دهد و در جای درستی قرار بگیرد.»


معرفی کتابی برای حل مسائل استارتاپ‌ها


«استارتاپ ناب» نام کتابی است که او به ما پیشنهاد می‌کند و درباره‌اش توضیح می‌دهد: «این کتاب نکات پنهان زیادی دارد و هرگاه که در فضای استارتاپی به برخی از مسائل برمی‌خورم، تازه متوجه می‌شوم که این موضوعات در قالب کدهایی در این کتاب آمده است و با خواندنشان می‌توان از پس حل برخی از مسائل برآمد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.