عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

فراگیرترین جایزه اکوسیستم فناوری‌های مالی ایران

گزارش تصویری از اولین رویداد جایزه سال عصر تراکنش

عصر تراکنش ۸۱ / چهاردهم اسفندماه رویداد «جایزه عصر تراکنش» با حضور بیش از ۲۵۰ نفر از بنیان‌گذاران، مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره کسب‌وکارهای مطرح فناوری‌های مالی کشور در باشگاه آجودانیه بانک ملی برگزار شد؛ رویدادی که هدفش معرفی و قدردانی از چهره‌ها، کسب‌وکارها و محصولات منتخب ماهنامه عصر تراکنش در سال ۱۴۰۲ و مروری بر عملکرد این ماهنامه بود. این چهارمین سالی محسوب می‌شد که ماهنامه عصر تراکنش در بخش‌های گوناگون دست به انتخاب می‌زد و در فهرستی، منتخب‌های خود در طول یک سال را معرفی می‌کرد، اما اولین‌بار بود که رویداد «جایزه عصر تراکنش» برگزار و به منتخب‌های این ماهنامه تندیس اهدا می‌شد.

نکته قابل توجه درباره «جایزه عصر تراکنش» این بود که این جایزه فقط مختص یکی از صنایع مالی کشور نبود و سعی شده بود صنایع و حوزه‌های گوناگون اکوسیستم فناوری‌های مالی کشور را دربربگیرد و هم افراد و هم کسب‌وکارهای تأثیرگذار این صنعت دیده شده بودند. در این رویداد در ۲۴ سرفصل در مجموع ۲۹ تندیس اهدا شد که به دلیل تنوع حوزه‌های تحت پوشش این جایزه، شاید بتوان گفت که «جایزه عصر تراکنش» یکی از گسترده‌ترین و فراگیرترین جایزه‌های اکوسیستم فناوری‌های مالی کشور تا به حال بوده است. یکی از موضوعاتی که این جایزه را ارزشمند می‌کند، سابقه سیزده‌ساله کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار و ماهنامه عصر تراکنش به عنوان جزئی از آن است که باعث شده راه‌کار در طول این سال‌ها به شکل‌های گوناگون و در سطوح مختلف به طور پیوسته با این اکوسیستم ارتباط داشته باشد؛ همین موضوع شناخت عمیق و همه‌جانبه‌ای به راه‌کار از کل اکوسیستم فناوری‌های مالی ایران داده است. در ادامه علاوه‌بر اینکه گزارشی از اولین رویداد جایزه عصر تراکنش را می‌خوانید، گزارشی تصویری از این رویداد را هم می‌توانید ببینید. همچنین در این رویداد افراد شاخص صنعت فناوری‌های مالی کشور صحبت‌های ارزشمندی را بیان کردند که در ادامه نقل‌قول‌هایی از آنها را می‌خوانید.


آمار و ارقامی از ماهنامه عصر تراکنش


در ابتدای این رویداد مینا والی، مدیرعامل مؤسسه عصر تراکنش و نایب‌رئیس کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار، با اشاره به مسیری که این ماهنامه تاکنون پیموده، عنوان کرد: «ما در رسانه‌های راه‌کار علاوه‌بر پرداختن به کسب‌وکارها، تصویر چهره‌های کسب‌وکاری را روی جلد این نشریه منتشر می‌کنیم، زیرا باور داریم این افراد، قهرمانان اقتصاد ایران هستند.» والی در ادامه اعلام کرد که سال ۱۴۰۲ در رسانه‌های راه‌کار، بالغ بر هشت هزار مطلب برابر با پنج میلیون کلمه درباره کسب‌وکارهای ایرانی منتشر شده است.

مینا حاجی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش نیز درباره عملکرد این ماهنامه در سال ۱۴۰۲ صحبت کرد: «در سال ۱۴۰۲ و در یازده شماره ماهنامه عصر تراکنش بیش از هفتاد مدیر، متخصص و کارشناس به‌صورت اختصاصی برای ما یادداشت نوشته‌اند. ما در یک سال گذشته شصت گزارش تحلیلی کار کردیم و در این گزارش‌ها به مسائل و روندهایی پرداختیم که به نظرمان باید پررنگ می‌شدند و در این گزارش‌ها با ۲۳۶ نفر مصاحبه کردیم. همچنین در یک سال گذشته ۱۹۰ زن فعال در صنعت فناوری‌های مالی کشور در بخش‌های مختلف ماهنامه حضور داشتند و بیش از ۳۹۳ مدیر در بخش راهنمای این ماهنامه به مخاطبان معرفی شدند.» به گفته حاجی، در یک سال گذشته، ماهنامه عصر تراکنش بیش از ۷۱۴ هزار کلمه در ۱۵۱۲ صفحه تولید کرده است.


برندگان جایزه عصر تراکنش


در ادامه این رویداد چهره‌ها، کسب‌وکارها و محصولات برگزیده ۱۴۰۲ ماهنامه عصر تراکنش معرفی شدند و تندیس‌هایی به آنها اهدا شد. فاطمه جعفری،‌ مدیر پروژه کاریزما؛ هادی اخلاقی، مدیرعامل بانک تجارت؛ احمدرضا ضرابیه، مدیرعامل بیمه سامان؛ رحمان بابازاده، بنیان‌گذار کارگزاری فارابی؛ احسان ترکمن، مدیرعامل سپ؛ محمد گرکانی‌نژاد، مدیرعامل بلوبانک؛ هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی؛ مسعود وکیلی‌نیا، مدیرعامل ارتباط فردا؛ سیدحامد حسینی‌نژاد، مدیر منابع انسانی داتین و یاسر علیزاده، مدیر روابط عمومی پرداخت نوین آرین چهره‌های منتخب این رویداد بودند که از آنها به پاس تلاش‌هایشان برای توسعه صنعت فناوری‌های مالی کشور قدردانی شد. سید ولی‌اله فاطمی اردکانی، شهاب جوانمردی، محمدعلی گوگانی، احمد مرآت‌نیا، مسعود مرتضوی و علی دیواندری نیز به‌عنوان چهره‌های ماندگار سال ۱۴۰۲ این ماهنامه معرفی شدند. علیرضا ماهیار، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک نیز چهره سال ماهنامه عصر تراکنش انتخاب و معرفی شد.

جایزه عصر تراکنش در بخش اپلیکیشن‌ها نیز به آپ، بام و ره‌آورد ۳۶۵ رسید. در بخش کسب‌وکارهای منتخب نیز آدانیک در حوزه رگ‌تک، فرابوم در حوزه بانکداری باز، اسنپ‌پی در حوزه لندتک، والکس در حوزه دارایی‌های دیجیتال، آلفاریئلیتی در حوزه احراز هویت دیجیتال، آبانک در حوزه نئوبانک، پارمیس در حوزه مدیریت امور مالی، بلوبانک در حوزه کش‌بک، ازکی در حوزه اینشورتک و میز خدمت آریانو در حوزه سخت‌افزارهای بانکی و پرداخت معرفی شدند و تندیس گرفتند.


برگزاری کمپین نذر کتاب


همچنین، کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار در حاشیه این رویداد کمپینی با عنوان «نذر کتاب» برگزار کرد. این کمپین در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی و به‌منظور فرهنگ‌سازی در اکوسیستم فین‌تک و توسعه سواد مالی در اکوسیستم‌ها و فضاهای کسب‌وکاری خارج از تهران برگزار می‌شد و هدف آن اهدای پنج هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور، مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها و پارک‌های علم و فناوری استانی بود. البته به دلیل استقبال بی‌نظیر مهمانان و شرکت‌کنندگان این رویداد نه‌تنها هدف اولیه کمپین محقق شد، بلکه به تأمین مالی ۶۵۰۰ جلد کتاب منجر شد.


نقل‌قول‌ها


شهاب جوانمردی، مدیرعامل شرکت فناپ و چهره ماندگار صنعت فناوری‌های مالی کشور:

با افتخار اعلام می‌کنم که این تندیس یکی از بهترین جوایزی است که در تمام طول سال‌های فعالیتم دریافت کرده‌ام. این روزها اگر کسی روزنه‌ای به امید بگشاید، باید دستش را بوسید. اینکه دوستان ما در راه‌کار در این زمانه که بسیاری از افراد حاضر نیستند حتی از کوچک‌ترین منافع غیرمشروع خودشان صرف‌نظر کنند از ساختن و فعالیت و کار حرف می‌زنند و روایت می‌کنند و سهم اندکی هم از منافع چنین اتفاقی دارند قابل ستایش است. اینکه بهانه‌ای می‌سازند تا این محفل‌ها را برگزار کنند و انرژی‌ها را کنار هم جمع آورند و روحیه ما را که در این کشور مانده‌ایم، زنده نگه دارند، باارزش است. امیدوارم روزی ما هم نسخه موفقیت نجات و بهروزی این صنعت را از ذهن و جان افرادی که امروز افتخار هم‌نشینی با آنها را داشتم به دست بیاوریم و در امروز و فردا، راهگشای ایرانی شادتر و آبادتر باشیم.

فاطمه جعفری، زن منتخب صنعت فناوری‌های بانکی:

از عصر تراکنش بابت این گرد هم آوردن فعالان حوزه فین‌تک تشکر می‌کنم، زیرا گاهی همین کنار هم بودن‌ها باعث شده پروژه‌های جالبی کلید بخورد و همکاری‌های خوبی اتفاق بیفتد. من صرفاً در این حوزه تلاش کردم و بابت این مسئله خودم را لایق تقدیر نمی‌دانم، اما بابت توجه و انتخاب دوستان سپاسگزارم.

سید حامد حسینی‌نژاد، مدیر منابع انسانی منتخب شرکت‌های بانکی و پرداخت:

این انتخاب باعث خوشحالی و افتخار من است‌. خوشحالی دیگر من پررنگ‌تر شدن حوزه منابع انسانی در فضای فین‌تک است. امیدوارم بتوانم سهمی در رشد این حوزه داشته باشم.

احمد مرآت‌نیا، چهره ماندگار صنعت فناوری‌های مالی کشور:

سن که بالا می‌رود مزایایی مانند چهره ماندگار شدن هم دارد. هفت سال پیش وقتی برادران قربانی به دنبال راه‌اندازی عصر تراکنش بودند، از من هم مشورت گرفتند و با توجه به تجارب مفصل و ممتدی که در زمینه گزارش کامپیوتر در انجمن انفورماتیک داشتم و حجم چالش‌ها و دردسرهایی که به آنها واقف بودم، تلاش بسیاری کردم تا منصرفشان کنم، اما موفق نشدم و حالا از این عدم موفقیت بسیار خوشحالم. امیدوارم عصر تراکنش به همین ترتیب، باشتاب و پربار به کار خود ادامه دهد.

علی حاجی‌زاده مقدم، مدیرعامل شرکت آدانیک، کسب‌وکار منتخب رگ‌تک:

از ماهنامه عصر تراکنش تشکر می‌کنم که با برگزاری این رویدادها به‌نوعی نبض داده و اطلاعات صنعت مالی را به دست گرفته‌اند. این جایزه برای ما ‌نوعی خودشناسی است، زیرا تا به حال از این زاویه به کسب‌وکار خودمان نگاه نکرده بودیم؛ هرچند که محصولاتمان می‌توانند با چنین تعبیری هم دیده شوند. حوزه رگ‌تک همواره با خودش ابهامات و خطرات زیادی را به همراه داشته و از طرفی قرار است که به ما کمک کند در آینده از وقوع خطرات دیگری جلوگیری کنیم. به همین دلیل برتر بودن و شناخته شدن در این حوزه خوشحال‌کننده و در عین حال ترسناک است.

احسان مهدی‌زاده، مدیرعامل اجرایی والکس، اپلیکیشن منتخب صرافی رمزارز کشور:

بسیار خوشحالم که حوزه رمزارز به جایی رسیده که نادیده گرفتن آن ناممکن شده است و در محافل و اکوسیستم مالی از آن یاد می‌شود و به این حوزه جایزه تعلق می‌گیرد. امیدوارم این صنعت روبه‌جلو که قرار است فضای زندگی و مالی را متحول کند، هرچه بیشتر جایگاه خود را در کشور و در نظام قانون‌گذاری تثبیت کند. از دوستان عصر تراکنش، راه‌کار و راه پرداخت تشکر می‌کنم که تلاش‌های ما و سایر دوستان این حوزه را دیده‌اند و در نظر گرفته‌اند.

همایون محبوبی، مدیرعامل فرابوم، کسب‌وکار منتخب فعال در حوزه بانکداری باز:

از سال 1393 – 1394 که پلتفرم بوم را معرفی و عرضه کردیم، دوستان در رسانه راه پرداخت کنار ما بودند و بابت این همراهی از آنها قدردانی می‌کنم. امیدوارم 1403 سال خوبی برای صنعت فین‌تک باشد. از کسانی که نسبت به این اکوسیستم در جایگاه تصمیم‌گیری قرار دارند درخواست می‌کنم تا موضوع رگولیشن را از موضوع اجرا تفکیک کنند تا ما هم بتوانیم به موفقیت‌هایی که کشورهای همسایه و گاه رقبای منطقه‌ای ما کسب کرده‌اند، دست یابیم. ما قطعاً باید در مسیر توسعه و پیشرفت فین‌تک گام برداریم و رگولاتورها با سبک کردن و کاستن از فعالیت‌های اجرایی‌شان و تمرکز بر مقوله نظارت و قانون‌گذاری، می‌توانند در این راستا نقش خیلی مهمی ایفا کنند.

محمدعلی گوگانی، چهره ماندگار صنعت فناوری‌های مالی کشور:

باید خداقوت بگویم به آقایان رضا و رسول قربانی و خانم‌ها حاجی و والی که توانسته‌اند در حوزه‌ای که به‌ندرت می‌تواند موفق باشد، پایدار بمانند. نکته‌ دیگری که در این فضا وجود داشته، دیدگاه باز و معرفی تمام زوایا و شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت و مالی بوده است. اگر به مطالب و مضامین هر شماره از این ماهنامه نگاه کنید متوجه می‌شوید که همواره تمام زوایا و شرکت‌های فعال را مدنظر قرار می‌دهند و با پرهیز از یک‌جانبه‌گری، تمام فعالان حوزه را به جامعه معرفی می‌کنند. از این بابت از همه عزیزان و همکارانشان تشکر می‌کنم. آرزو دارم حال حوزه پرداخت خوب شود و امیدوارم 1403 سال بسیار خوبی برای فعالان این حوزه باشد.

سید ولی‌اله فاطمی اردکانی، بنیان‌گذار گروه توسن و چهره ماندگار صنعت فناوری‌های مالی کشور:

خوشحالم که افتخار حضور در جمع بزرگان صنایع بانکی و پرداخت را دارم. امیدوارم که حالا حالاها نوبت شما نشود که چهره ماندگار شوید چراکه آدم حس می‌کند وقتی با چنین عنوانی مورد خطاب قرار می‌گیرد دیگر به انتهای کارش نزدیک شده و باید کم‌کم از این حوزه خداحافظی کند، اما خیالتان راحت، من کماکان در این حوزه فعالیت می‌کنم. رضا قربانی در راه پرداخت راه شجاعانه‌ای را در پیش گرفته که ستودنی است و قبل از راه‌ پرداخت چنین نمونه‌ای که در کارش موفق هم باشد کمتر دیده بودیم. این مسیر حرکت می‌تواند برای همه ما الگو باشد.

رحمان بابازاده، بنیان‌گذار کارگزاری فارابی و مدیر منتخب کارگزاری بورس:

همیشه دوست داشتم یک مجموعه مستقل، بدون هیچ‌گونه پیش‌فرض یا پیش‌قضاوت افرادی را از میان کسانی که صادقانه تلاش می‌کنند، برگزیند. خودم را شایسته این لطف نمی‌دانستم، ولی بسیار خوشحالم که اسم بنده را هم ذکر کردند. تمام این عزیزانی که اینجا حضور دارند، هنرمندند، زیرا ما آمده‌ایم که زیبایی بیافرینیم. ماندگاری در این فضای سخت کسب‌وکار، نیازمند خلاقیت، نوآوری، زیبایی و تلاش بی‌وقفه است. از تمام تلاشگران این عرصه تشکر می‌کنم‌. این جایزه متعلق به همه شماست.

احسان ترکمن، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سامان (سپ) و مدیرعامل منتخب PSP:

از ماهنامه عصر تراکنش ممنونم که در این عصر زمستانی این دورهمی گرم و دوستانه را تدارک دید. از تمام استادان و بزرگواران تشکر می‌کنم. در صنعت پرداخت از آقای رضا قربانی یاد گرفته‌ایم و بابت این جایزه از عصر تراکنش سپاسگزارم.

علیرضا ماهیار، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک و چهره سال ۱۴۰۲ ماهنامه عصر تراکنش:

هرچند فکر می‌کنم افراد واجد شرایط‌تری برای دریافت این جایزه وجود داشتند، اما از دریافت این جایزه خوشحالم. سال ۱۴۰۲ سال پرفرازونشیبی برای صنعت فین‌تک و فناوری اطلاعات کشور بود. امیدوارم ۱۴۰۳ سال زیباتری باشد و با امید به آینده‌ای روشن‌تر، بتوانیم منشأ اتفاقات زیباتری باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.