عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

وارد حوزه‌های دیگر فین‌تک و هلث‌تک می‌شویم

گفت‌وگو با ایمان ارسطو، مدیرعامل مرکز نوآوری پلنت در استودیو راه‌کا

مرکز نوآوری پلنت، در خردادماه ۱۳۹۸ و با عنوان اولین مرکز نوآوری در صنعت بیمه آغاز به کار کرد؛ مرکزی که تلاش می‌کند یک زمین بی‌طرف برای همه کسانی باشد که دغدغه نوآوری در صنعت پرفرصت بیمه و مالی را دارند. این مرکز که تاکنون تمرکز اصلی‌اش بر حوزه اینشورتک بوده، می‌خواهد به حوزه‌های دیگر فین‌تک و هلث‌تک نیز ورود کند. در گفت‌وگویی که با ایمان ارسطو، مدیرعامل این مرکز داشتیم، درباره آخرین اقداماتشان و برنامه‌هایی که دارند، گفت‌وگو کردیم. به گفته او، علاوه بر بیمه و اینشورتک، پلنت بر ارتباط فناوری‌های نوظهور با حوزه‌های بانک، سرمایه‌گذاری، پرداخت و سلامت نیز تمرکز کرده است.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

چشم‌انداز و برنامه‌های پلنت


بنا به گفته‌ ایمان ارسطو، مدیرعامل مرکز نوآوری پلنت، این مرکز در حوزه‌های متنوعی از صنعت فین‌تک نظیر اینشورتک، هلث‌تک و… سرمایه‌گذاری می‌کند و با برگزاری انواع رویدادها، پروژه‌ها و برقراری تعامل با مؤسسات بانکی، بیمه‌ای و پرداختی، در این زمینه سعی در رشد این اکوسیستم دارد. ارسطو درباره وضعیت این شرکت گفت: «ما در دو سال گذشته تلاش کردیم در حوزه‌های بذری سرمایه‌گذاری کنیم، زیرا در ایران خلأ زیادی در این زمینه وجود دارد. تا پایان سال گذشته روی چند استارتاپ سرمایه‌گذاری کردیم که به مرحله شتاب‌دهی رسیدند. یکی از آنها در حوزه چت‌بات‌ هوشمند مالی، بیمه و پرداخت فعالیت می‌کند که نامش تماسینو است.

دیگری نیز دیجیپون است که به‌عنوان بازاری برای خریدوفروش کدهای تخفیف مطرح است و درواقع مارکت پلیس خرید و فروش کدهای تخفیف یکتا است. استارتاپ دیگر ما ریزآموز است که در مرحله شتابدهی است و بستر آموزش‌های ویژه سازمان‌ها با متد میکرولرنینگ و همراه با گیمیفیکیشن است؛ این استارتاپ با گیمیفیکیشن و یادگیری قطره‌ای، می‌خواهد آموزش را متحول کند. همچنین استارتاپ مرشد آنلاین را داریم که در نمایشگاه اینوتکس امسال نیز حضور داشت و می‌خواهیم این استارتاپ را با هدف ارائه بسته‌های بیمه‌ای برای کسب‌وکارهای خرد و متوسط به مرحله بهره‌برداری برسانیم.»

طبق صحبت‌های ارسطو، تاکنون پلنت بر حوزه اینشورتک متمرکز بود ولی از سال جاری می‌خواهد وارد حوزه‌های دیگر فین‌تک و البته هلث‌تک نیز شود.


سهولت ورود به بازار فین‌تک


ارسطو باور دارد هر مجموعه‌ای می‌تواند با هر سطح سرمایه‌ای در حوزه فین‌تک وارد شود و سرمایه‌گذاری کند و این مقوله صفر و یکی (حداقلی یا حداکثری) نیست. ارسطو معتقد است که نباید میان افرادی که قصد دارند به تازگی به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها ورود پیدا کنند این نگرانی و هراس درباره محل آغاز وجود داشته باشد و آن‌ها می‌توانند به سادگی و با شرکت در یک رویداد و همایش یا برگزاری آن، شناخت خوبی نسبت حوزه مدنظرشان بدست آورند و با آگاهی بیشتر به آن ورود کنند. از طرفی در این فضاها امکان تعامل با سایر فعالان حوزه فین‌تک مهیا می‌شود تا با امضاء یک تفاهم‌نامه، از تجربه کسب‌وکاری سایر شرکت‌ها استفاده کنند و بر همین مبنا تصمیم بگیرند تا چه مقطعی به پیشرفت خودشان ادامه بدهند.


مرکز نوآوری؛ محلی برای برگزاری رویدادهای اکوسیستم


ارسطو برگزاری رویدادهای نوآورانه را از مزیت‌های مراکز نوآوری به شمار می‌آورد و در این‌باره می‌‌گوید: « شرکت‌ها می‌توانند به سادگی و با حداقل هزینه رویدادهای مدنظرشان را از طریق مراکز نوآوری مشابه مرکز نوآوری پلنت برگزار کنند؛ اگر قصد دارند فعالیت‌های درون سازمانی‌شان به شکل بهتری متبلور شود و نگرانی‌های کارمندان جهت دیده نشدن ایده‌ها و خلاقیت‌هایشان و گاها مورد سرقت قرار گرفتن آن‌ها بی‌پاسخ نماند، باید نمایشگاه‌های مدنظرشان را از طریق این مراکز برگزار کنند تا از شکست خوردن آن‌ها جلوگیری و از طریق این مراکز این اطمینان به آن‌ها داده شود تا حقوق معنوی ایده‌پرداز درون سازمانی از طریق مکانیزم‌های مشارکتی رعایت و برنامه با شکل بهتر و شکیل‌تری برگزار می‌شود.» ارسطو معتقد است آن دسته از فعالیت‌های برون‌سازمانی که نهادها قصد دارند از طریق تعامل با سایر اجزاء اکوسیستم رقم بزنند نیز می‌تواند با همکاری مراکزی نظیر پارک‌های فناوری رخ بدهد و افزایش مواردی از این دست به رشد بیشتر این صنعت دامن می‌زند.

ارسطو معضل مهاجرت و کمبود سرمایه انسانی را مهم‌ترین چالش کسب‌وکارها در سال جاری قلمداد می‌کند و جذاب‌ترین شرکت به لحاظ الهام‌بخش بودن عملکرد و تلاش در راستای اکوسیستم‌سازی و سرعت شگفت‌انگیز پیشرفت را گروه صنعتی گلرنگ به شمار می‌آورد و مطالعه کتاب «شرکت شکست‌ناپذیر» را برای مدیران حوزه کسب‌وکار سودمند در نظر می‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.