عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

اجرایی‌شدن طرح سامانه مؤدیان هیچ پیامد مثبتی نداشته است

محمدحسین امیری، مدیرعامل شرکت وینداد درباره اجرایی‌شدن سامانه مؤدیان گفت

سال گذشته طرح سامانه مؤدیان مالیاتی اجرایی شد؛ طرحی که با خودش چالش‌های بسیاری را برای کسب‌وکارها ایجاد کرد. در گفت‌وگویی که با محمدحسین امیری، مدیرعامل شرکت وینداد داشتیم، به ابعاد گوناگونی از این سامانه پرداختیم. به عقیده امیری، این طرح می‌توانست حدود یک سال به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شد و اشکالات آن از بین می‌رفت؛ اما بسیار ناگهانی اجرایی شد و همین موضوع هزینه‌های مازادی را به کسب‌وکارهای مختلف تحمیل کرده است. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

اجرا شدن طرح سامانه مؤدیان و هزار و یک مصیبت


محمدحسین امیری، مدیرعامل شرکت وینداد باور دارد که به‌طور کلی تعامل با سازمان امور مالیاتی همیشه دشوار بوده است؛ خصوصاً برای شرکت‌های حوزه نوآوری و فناوری. امیری باور دارد اجرایی‌شدن طرح سامانه مؤدیان و چالش‌هایی که همراه آن شکل گرفت نیز در راستای همین سختی برقراری ارتباط رخ داده است. امیری در این باره می‌گوید: «به‌طورکلی اجرایی‌شدن طرح سامانه مؤدیان تأثیر مثبتی نداشته است. این طرح می‌توانست حدود یک سال یا یک سال و نیم به‌صورت پایلوت و آزمایشی اجرا شود تا بهینه‌تر شود و اشکالات آن از بین بروند؛ اما خیلی ناگهانی اجرایی شد. کسب‌وکارها می‌توانستند در بازه طولانی‌تری ملزم به ثبت‌نام در آن شوند که این اتفاق هم رخ نداد.»

امیری می‌‌گوید علی‌رغم ادعای سازمان امور مالیاتی مبنی بر این‌که این الزامات جهت ایجاد شفافیت و امکان سیستم‌سازی اتفاق افتاده‌اند، اجرایی‌شدن این سامانه هزینه‌های مازادی را به کسب‌وکارهای مختلف تحمیل کرده است؛ خصوصاً به کسب‌وکارهای کوچک‌تر که مجبور شده‌اند برای اتصال به آن ماژول جدیدی را به سیستم حسابداری خودشان اضافه کنند. یکی دیگر از چالش‌هایی که کاربران حین کار با این سامانه با آن دست‌به‌گریبان هستند، سیستم امضای دیجیتال آن است که ابداً بهینه نیست و کار با آن معمولاً به مقوله‌ای دشوار بدل می‌شود. امیری اضافه می‌‌کند: «کاش علاوه بر ایجاد این سامانه، سازمان امور مالیاتی تمهیدی می‌اندیشید تا به شکل بهتری با کسب‌وکارها تعامل داشته باشد. این سازمان چه با سامانه مؤدیان و چه بدون آن، هرگز خود را ملزم نکرده تا زیانی که به کسب‌وکارها وارد می‌شود را بپذیرد و همچنان شاهد مواردی نظیر مسدودشدن بدون قاعده حساب‌های بانکی هستیم و عملاً تشکیل این سامانه به بهبود این شرایط کمک خاصی نکرده است.»

امیری معتقد است که نحوه اجرا شدن این طرح ذاتاً چالش‌زا است؛ خصوصاً قانون صدور ۲۱روزه فاکتور که ذیل آن اضطراب و دردسرهای زیادی برای مدیران کسب‌وکارها در تعاملی که با مشتری دارند به وجود آورده و به‌طور کلی امیری ضررهای سامانه مؤدیان را از فواید آن بیشتر می‌داند.


کابوسی به نام تأمین مالی


مدیرعامل وینداد معتقد است که چالش تأمین مالی، در صدر چالش‌های مدیریت تمامی کسب‌وکارها، اعم از آفلاین و آنلاین می‌ایستد و حتی بالاتر از معضلاتی نظیر مهاجرت سرمایه انسانی و شرایط اینترنت داخلی قرار می‌گیرد. امیری در این باره می‌‌گوید: «تأمین مالی از طریق بانک‌ها خیلی سخت رخ می‌دهد و از طریق بازار سرمایه هم عملاً ناممکن است. تأمین مالی از طریق سرمایه‌گذاری جسورانه هم به طور کامل صفر شده و شاید جهش تولیدات دانش‌بنیان بتواند در روزهای آتی در بهبود این شرایط نقشی ایفا کند، اما در حال حاضر مهم‌ترین چالش کسب‌وکارها همین معضل تأمین مالی است.»

امیری خواندن کتاب «سختی کارهای سخت» را به دلیل تعریف چالش‌هایی که یک کارآفرین در مسیر توسعه کسب‌وکارش با آن‌ها مواجه می‌شود لذت‌بخش می‌داند و عملکرد شرکت گلرنگ را به دلیل تحول دیجیتالی که در رویکرد آن بروز کرده است، علی‌الخصوص با درنظرداشتن سبقه کاملاً سنتی این شرکت الهام‌بخش در نظر می‌‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.