عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

رگ‌تک به اقتصاد و فناوری‌های مالی محدود نیست

محمدرضا جمالی، مدیرعامل نبض‌افزار در گفت‌وگو با استودیو راه‌کار بیان کرد

استودیو راه‌کار در دومین روز استقرارش در اینوتکس ۲۰۲۴ میزبان محمدرضا جمالی، مدیرعامل نبض‌افزار بود؛ مهمانی که بخش زیادی از صحبت‌هایش را به حوزه رگ‌تک و لزوم توسعه آن در ایران اختصاص داد. رگ‌تک یکی از مفاهیم و حوزه‌هایی است که در چند سال اخیر مورد توجه فین‌تکی‌ها و قانون‌گذاران قرار گرفته است، اما آنطور که باید در کشور توسعه پیدا نکرده است. جمالی برخلاف برخی از فعالان رگ‌تک که آن را حوزه‌ای نوظهور و زیرمجموعه فین‌تک در نظر می‌گیرند، معتقد است که این مقوله از گذشته‌های دور وجود داشته و به صنعت خاصی محدود نمی‌شود. در ادامه جزئیات این گفت‌وگو را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

رگ‌تک مقوله جدیدی نیست


برخی بر این باورند که رگ‌تک مقوله‌ای جدید و خاص فین‌تک‌ها است. محمدرضا جمالی، مدیرعامل نبض‌افزار چنین ایده‌ای ندارد و معتقد است که این مقوله خیلی گسترده‌تر از این حرف‌ها است. او در این باره می‌گوید: «رگ‌تک یا فناوری‌ تنظیم‌گری به‌صورت عام موضوع جدیدی نیست و در طول تاریخ مؤسسات زیادی در دنیا وجود داشته‌اند که در این حوزه فعالیت می‌کردند. مکنزی و ارنست‌اند‌یانگ دو نمونه از مؤسساتی هستند که در کنار تنظیم‌گرها، پیمان‌کارها، دولت‌ها و کسب‌وکارها ایستاده‌اند تا به تحلیل، تطبیق و پیش‌بینی مسائل رگولاتوری آنها کمک کنند. در نتیجه اگر به گذشته نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که رگ‌تک به اقتصاد و فناوری‌های مالی محدود نمی‌شود و زیرمجموعه فین‌تک نیست. برای مثال مؤسساتی را داریم که در زمینه جرم‌شناسی و پزشکی قانونی هم از این مقوله بهره برده‌اند. ما هر چه در تاریخ جلو می‌آییم، همه چیز پیچیده‌تر می‌شود و امروز که با یک انتقال دیجیتال روبه‌رو هستیم، این پیچیدگی به درجه‌ای رسیده که باید رگ‌تک را جدی بگیریم. من از واژه «تحول» استفاده نمی‌کنم و به‌جای آن می‌گویم «انتقال»؛ وقتی از انتقال حرف می‌زنیم مثل این می‌ماند که بخواهیم از اتم‌ به سمت بیت‌ برویم و اینجا است که رگ‌تک‌ها مهم می‌شوند.»


بخش دولتی نیازهای اکوسیستم را نمی‌شناسد


بنابر گفته‌های جمالی، کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمینه رگ‌تک عملکرد خوبی داشته‌اند و توانسته‌اند هزینه‌هایشان را تا ۲۰درصد کاهش دهند، اما در ایران به‌خاطر اینکه از مشاورها کمک گرفته نمی‌شود، عملیات رگوله‌ کردن کسب‌وکارها درست انجام نمی‌شود و چون دولت هم‌‌زمان مجری و پیمان‌کار و سیاست‌گذار است، نمی‌توانیم از ظرفیت‌های این حوزه استفاده کنیم و از دنیا فاصله گرفته‌ایم. او توضیح می‌دهد: «من شانزده سال است که در شرکت نبض‌افزار کار می‌کنم و در این مدت با وجود تمام تلاش‌هایی که کردم تا یک قرارداد با بخش دولتی ببندم، هیچ قراردادی بسته نشد. بخش دولتی یا نیازهای اکوسیستم و جامعه را به‌خوبی تشخیص نمی‌دهد یا با بخش‌های دیگر تضاد منافع دارد و شما می‌توانید این مسائل را در وزارت اقتصاد، قوه قضاییه، بانک مرکزی و امثالهم ببینید.»


هنر همیشه بر حق بودن


شوپنهاور، فیلسوف آلمانی یک کتاب دارد، تحت عنوان «هنر همیشه بر حق بودن». جمالی خواندن این کتاب را به همه پیشنهاد می‌کند و می‌گوید: «شوپنهاور در این کتاب سی‌وهشت روش جدل برای بر حق بودن را برمی‌شمارد و آنها را توضیح می‌دهد. حکمرانان سرزمین ما پنج، شش مورد از آنها را در گفتار و رفتارشان به کار می‌بندند تا خودشان را بر حق نشان دهند. من به همه آدم‌ها پیشنهاد می‌کنم این کتاب را بخوانند و این سی‌وهشت مورد را در تعامل با دیگران استفاده نکنند.»


توجه به اهداف هفده‌گانه سازمان ملل


او عملکرد شرکت نبض‌افزار را الهام‌بخش می‌داند و معتقد است که آنها سه اصل اساسی آسیب نرساندن به کره زمین، اخلاقیات و بنگاه اقتصادی ماندن را رعایت کرده‌اند. او در این خصوص بیان می‌کند: «ما در نبض‌افزار خیلی سخت پول درمی‌آوریم و علاوه‌بر مواردی که گفتم، تمام تلاشمان را می‌کنیم تا خودمان را با اهداف هفده‌گانه سازمان ملل تطابق دهیم و هفت‌، هشت‌ مورد از این اهداف را در عمل پوشش داده‌ایم. از بین بردن فقر و نابربری، استفاده از انرژی‌های سالم، توسعه بهداشت و… در دستورکار ما قرار دارد. برای مثال وقتی تورم را کاهش می‌دهیم، به کاهش نابرابری و فقر کمک می‌کنیم. یا وقتی در سیستم‌های سایبر فیزیکی فعالیت می‌کنیم، باعث افزایش دسترسی افراد به امکانات و فناوری‌ها می‌شویم. یا فعالیت در حوزه بلاکچین هم با هدف ایجاد دموکراسی اقتصادی انجام می‌شود. بانک، بیمه، انرژی و حمل‌ونقل را پوشش داده‌ایم، اما در برخی از حوزه‌ها هنوز نتوانستیم وارد شویم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.