عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

زیرساخت فناوری می‌تواند از غذا و دارو نیز برای یک کشور مهم‌تر باشد

گفت‌وگوی استودیو راه‌کار با حسین اسلامی، مدیرعامل رمیس درباره زیرساخت‌های فناوری در کشور

شرکت رمیس در سال ۱۳۸۰ توسط جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های معتبر با هدف فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تأسیس شد تا با به‌کارگیری برندهای تجاری فعال دنیا در این زمینه، برای شرکای تجاری خود خلق ارزش کند. این شرکت در سال‌های اخیر تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته و برنامه‌های متعددی نیز برای سال ۱۴۰۳ دارد. حسین اسلامی، مدیرعامل رمیس یکی از مهمان‌های استودیو راه‌کار در اینوتکس ۲۰۲۴ بود و درباره برنامه‌هایشان در سال جاری و چالش‌هایی که برای توسعه رمیس دارند، صحبت کرد. در ادامه جزئیات این گفت‌وگو را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

برنامه‌های رمیس در سال جاری


رمیس یک شرکت ۲۲ساله است که در طول این سال‌ها کوشیده با شرکت در مناقصات مختلف، با بیشتر مجموعه‌های بانکی و اپراتوری کشور در ارتباط باشد و برنامه‌های جدیدی برای گسترش مشتریانش دارد. حسین اسلامی، مدیرعامل رمیس در این باره می‌گوید: «ما در این سال‌ها روی تعداد خاصی از مشتریان تمرکز کرده‌ایم و می‌خواهیم در سال جاری دامنه مشتریان‌مان را بزرگ‌تر کنیم. مهم‌ترین برنامه‌های ما در سال ۱۴۰۳ به دو دسته کلی تقسیم می‌شود؛ رفتن به سمت جذب مشتریان جدید و تنوع‌بخشی به محصولاتمان. اگر به زیرساخت فناوری دقت کنید، متوجه می‌شوید که ما در کشور روی برخی برندها و محصولات مانده‌ایم. رمیس توان برقراری ارتباط با فروشندگان و تأمین‌کنندگان اصلی بازار و دانش لازم برای اقناع مشتریان را دارد و می‌تواند آنها را متقاعد کند تا به سمت استفاده از محصولات و خدمات جدید بروند. ما از بخش خصوصی توقع داریم بتوانند با جرئت و جسارت بیشتری تصمیم‌هایی که باید را بگیرند.»


چالش‌های فعالیت شرکت‌های فناوری‌محور در ایران


رمیس هم مانند هر شرکت فناوری‌محور دیگری با چالش‌هایی نظیر جذب و نگهداشت نیروی انسانی و رگولاتوری درگیر است. اسلامی در این باره بیان می‌کند: «برخی از چالش‌ها داخلی‌اند و برخی دیگر خارجی. چالش داخلی ما در رمیس به جذب و نگهداشت نیروی انسانی برمی‌گردد که برای آن فکرهایی کرده‌ایم. با وجود این، بزرگ‌ترین چالشی که با آن روبه‌رو هستیم، مسئله رگولاتوری حوزه‌‌های مرتبط با فناوری است. ما در ابتدای هر سال با یک دستورالعمل جدید روبه‌رو می‌شویم که بدون هیچ اطلاعیه قبلی رخ می‌دهد و شرایط ما را تغییر می‌دهد.»

او معتقد است که هنوز این نگاه وجود دارد که زیرساخت فناوری یک کالای لوکس است. در‌حالی‌که این زیرساخت می‌تواند از زیرساخت حوزه غذا و دارو هم مهم‌تر باشد. اسلامی می‌گوید: «کشور به سمت اقتصاد دیجیتال در حال حرکت است و فناوری، زیرساخت آن است. علاوه‌بر این، نگهداشت سبک زندگی جدیدی که مردم به آن عادت کرده‌اند نیز به این زیرساخت نیاز دارد. رگولاتور با وجود اینکه می‌گوید در حال مجوززدایی است، مجوزهای جدید صادر می‌کند.»

اسلامی به تأمین مالی و نداشتن تصویر مناسبی از آینده نیز اشاره می‌کند و می‌گوید که مدیرعامل‌های شرکت‌های فناوری به‌صورت کلی با این دو چالش و چالش تأمین نیروی انسانی مواجه هستند.


معرفی ایلیا به‌عنوان شرکتی الهام‌بخش


ایلیا نام شرکتی است که عملکرد آن برای اسلامی الهام‌بخش بوده است. به نظر او، کشور در حوزه فناوری با کمبود مشاوران امین روبه‌رو است و فعالیت در این زمینه پردردسر و کم‌درآمد نیز است. با وجود این، ایلیا در این زمینه به بلوغ رسیده است.

اسلامی «ساختن برای ماندن»، «از خوب به عالی» و «از عرش به فرش» را به‌عنوان کتاب‌های خوبی که هر فردی باید آنها را بخواند، معرفی می‌کند و درباره کتاب آخر توضیح می‌دهد:‌ «این کتاب به ما می‌گوید که چگونه افراد و شرکت‌های بزرگ سقوط می‌کنند و یکی از مسائلی که به آن در این کتاب توجه خاصی شده است، مسئله منابع انسانی است. به نظر نویسنده این کتاب، سرمایه انسانی عاملی مهمی است که باید مدیریت شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.