عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

چت‌بات‌ها؛ روند مهم بعدی در صنایع مالی و بانکی

در گفت‌وگو با صالح اسعدی، مدیر محصول مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت مطرح شد

صالح اسعدی، مدیر محصول مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت یکی از مهمانان استودیو راه‌کار در سیزدهمین دوره اینوتکس بود که درباره شکل‌گیری مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت و اقداماتش، جایگاه ایران در زمینه هوش مصنوعی در جهان و همچنین اهمیتی که چت‌بات‌ها در جهان امروز دارند، صحبت کرد. او معقتد است که چت‌بات‌ها بعد از سرویس‌های احراز هویت دیجیتال روندهای مهمی هستند که باید به آنها پرداخته شود و می‌توانند علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها، به ارتقا تجربه کاربری افراد نیز کمک کنند. در ادامه گفت‌وگوی استودیو راه‌کار با او را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

شکل‌گیری پارت و تغییر رویه دادنش


مجموعه پردازش مالی پارت از سال ۱۳۹۲ آغاز به کار کرده است و خدمات و محصولات گوناگونی را در حوزه‌های مالی و بانکی ارائه داده است. این مجموعه از سال ۱۳۹۶ با نام مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت روی حوزه هوش مصنوعی متمرکز شده است. صالح اسعدی،‌ مدیر محصول این مرکز می‌گوید: «ما برای صنعت بانکی و مالی کشور به‌صورت شخصی‌سازی‌شده و سفارشی کار می‌کنیم و با ۱۵۰ نیروی کار، بزرگ‌ترین تیم منابع انسانی فعال در زمینه هوش مصنوعی را داریم. ما را با اپلیکیشن «سیگنال» می‌شناسند که بیش از ۱۰ میلیون بار نصب شده است. «مرآت»، «فراشناسا» و «آی‌کاپ» نیز برخی دیگر از خدمات و محصولات ما هستند. محصولات جدیدتری نیز داریم که از جمله آنها می‌توان به «داناباد» اشاره کرد که یک چت‌بات است. از اوایل شیوع کرونا فناوری هوش مصنوعی با سرعت بیشتری توسعه پیدا کرد و در ایران نیز این اتفاق افتاد و احراز هویت دیجیتال مهم شد. روند بعدی که در دنیا مهم شده است، همین چت‌بات‌ها بودند که تجربه کاربری حوزه مالی و بانکی را متحول کرده‌اند. این چت‌بات‌ها هزینه‌ها را کاهش می‌دهند و تجربه کاربری مشتریان را نیز ارتقا می‌دهند.»


جایگاه علمی ایران در زمینه هوش مصنوعی


مؤلفه‌های زیادی وجود دارد که از طریق آنها می‌توان جایگاه ایران در زمینه هوش مصنوعی در جهان را بررسی کرد. اسعدی در این باره بیان می‌کند: «یکی از این مؤلفه‌ها مقالات است. ما در ایران از نظر تعداد مقالات رتبه سی‌ام را داریم و از نظر ارجاع به مقالات رتبه هفدهم را داریم و رتبه‌مان از کشورهایی نظیر ترکیه، روسیه و سوئد بالاتر است و از هلند و کره جنوبی و ژاپن پایین‌تر هستیم.»


ورود پارت به موضوع LLM


به عقیده او، مجموعه پارت با توجه به اینکه در زمینه هوش مصنوعی و نوآوری پیشتاز بوده و سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده و در مقایسه با سایر شرکت‌ها و رقبایش ضریب ریسک‌پذیری بیشتری دارد،‌ می‌تواند به‌عنوان کسب‌وکاری الهام‌بخش شناخته شود: «ما روی بحث LLM  فارسی کار می‌کنیم که هسته پردازش زبان فارسی را برای محصولات هوش مصنوعی و چت‌بات‌ها را فعال می‌کند. این حوزه سرمایه‌گذاری و نوآوری زیادی می‌خواهد و ما این کار را انجام داده‌ایم و به همین جهت می‌گویم که الهام‌بخش هستیم. من در آخر می‌خواهم یک کتاب هم معرفی کنم. «اصل کاری»، کتاب مهمی است که می‌تواند برای مخاطبان مفید باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.