عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

رگولاتوری و منابع انسانی؛ بلای جان اکوسیستم رمزارز کشور

در گفت‌وگو با علیرضا باقری، مدیر اجرایی اکس‌اونیکس درباره چالش‌های فعالیت‌ کسب‌وکارهای رمزارزی در ایران مطرح شد

تجربه نشان داده است که برآمدن حوزه‌های نوآور و نوظهور با مقاومت رگولاتورها برای تنظیم‌گری آنها و رسمیت بخشیدن به کسب‌وکارهایشان روبه‌رو می‌شود. رمزارزها نیز یکی از حوزه‌هایی هستند که گرچه با استقبال مواجه شده‌اند، اما در کشور با چالش رگولاتوری دست‌وپنجه نرم می‌کنند علیرضا باقری، مدیر اجرایی اکس‌اونیکس یکی از مهمانان استودیو راه‌کار در اینوتکس ۲۰۲۴ بود که درباره چالش‌های فعالیت کسب‌وکارهای رمزارزی در ایران و تأثیرات هاوینگ ۲۰۲۴ صحبت کرد. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

چالش‌های فعالیت رمزارزها در ایران


فعالیت کسب‌وکارهای رمزارزی در ایران با چالش‌های زیادی مواجه است که از جمله آنها می‌توان به رگوله نشدن این حوزه و مهاجرت نیروی انسانی متخصص از کشور اشاره کرد. علیرضا باقری، مدیر اجرایی اکس‌اونیکس در این باره می‌گوید: «جذب و نگهداشت نیروی انسانی، چالش مشترک همه کسب‌وکارهای فناوری‌محور است و مهاجرت نیروهای باسابقه در بخش‌هایی نظیر توسعه زیرساخت‌ها و برنامه‌نویسی در حال افزایش است و همین مسئله تأمین منابع انسانی شرکت‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است. علاوه‌بر این، با چالش قانون‌گذاری نیز روبه‌رو هستیم. ما نیاز داریم که قانون‌گذار کنارمان بایستد و پذیرای حرف‌هایمان باشد. این حوزه باید رگوله شود تا صرافی‌ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و کاربران به سمت صرافی‌های خارجی سوق پیدا نکنند.»


رونق گرفتن بازار رمزارزها بعد از هاوینگ بیت‌کوین


هاوینگ بیت‌کوین پدیده‌ای است که هر چهار سال یک‌بار اتفاق می‌افتد و تأثیرات قابل توجهی را روی بازار رمزارزها می‌گذارد. او درباره هاوینگ ۲۰۲۴ بیان می‌کند: «در اسفندماه ۱۴۰۲ شاهد رشد نقدینگی و تراکنش‌های بازار بودیم و با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور، افراد زیادی هستند که به سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها علاقه‌مندند. در واقع، یکی از تأثیرات هاوینگ بیت‌کوین این است که باعث افزایش استقبال مردم برای سرمایه‌گذاری در بازارهای داخلی و خارجی حوزه رمزارز می‌شود. به نظر می‌رسد در شش‌ الی دوازده ماه آینده شاهد رشد چشم‌گیر این حوزه باشیم.»


عملکرد تماشایی گلرنگ


گلرنک یکی از گروه‌های صنعتی موفق کشور است که نگاه ویژه‌ای به بازار دارد و در سال‌های اخیر عملکرد تماشایی داشته است. باقری با بیان این موضوع می‌گوید: «این مجموعه تلاش کرده تا سهام برخی کسب‌وکارها را خریداری کند و ممکن است در آینده بتواند بازار را از حالت تک‌بعدی خارج شد و به رقیبی جدی برای شرکت اسنپ تبدیل شود. در واقع، مجموعه‌هایی نظیر گلرنگ می‌توانند با شکست تک‌بعدی بودن بازار باعث رشد خدمات شوند. بنابراین با وجود این اتفاق، شرکت‌ها باید به این فکر باشند که چگونه خدمات بهتر و نوآورتری را عرضه کنند و این به‌نوبه‌خود باعث رشد صنعت نوآوری کشور می‌شود.»

«راهنمای کاربردی شناختی-رفتاری تغییر عادت» نام کتابی است که او به مخاطبان معرفی می‌کند و می‌گوید که این کتاب به آنها کمک خواهد کرد تا با آگاهی نسبت به عادت‌های خوب و بدشان در راستای ترک عادت‌های بد و تقویت عادت‌های خوب قدم بردارند و به مواردی که دلشان می‌خواهد، برسند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.