عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

نگاه‌ها در اکوسیستم استارتاپی کشور واقعی‌تر شده است

مهدی صداقت، مدیرعامل خانه نوآوری در گفت‌وگو با استودیو راه‌کار در اینوتکس ۲۰۲۴ مطرح کرد

استودیو راه‌کار در دومین روز از حضور خود در اینوتکس 2024، میزبان مهدی صداقت، مدیرعامل خانه نوآوری بود. خانه نوآوری قدمتی هشت‌ساله دارد و تا امروز میزبان صد استارتاپ بوده است. به عقیده صداقت، اگر در گذشته این «ایده‌ها» بودند که دال مرکزی زیست بوم استارتاپی کشور را تشکیل می‌دادند، حالا باید به دنبال جذب سرمایه، تیم فعال و منسجم بود؛‌ تیمی که قدرت معرفی طرح خود و دفاع از آن را داشته باشد. در ادامه گفت‌وگوی استودیو راه‌کار با او را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

عملکرد خانه نوآوری


خانه نوآوری از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را شروع کرده و تاکنون میزبان حدود صد استارتاپ بوده است که بیست الی سی مورد از آنها هنوز زنده‌ هستند. مهدی صداقت، مدیرعامل خانه نوآوری با بیان این موضوع، درباره دیگر دستاوردهای این مجموعه می‌گوید: «وجه تمایز ما از دیگران این بود که تحت‌ تاثیر رسانه‌ها قرار نگرفتیم و به ‌فکر توسعه این مجموعه بودیم. یکی از کسب‌وکارهای خوب خانه نوآوری «دیجی‌فای» است. همچنین می‌توان به استارتاپ «دکتر موتوری» نیز اشاره کرد که در حوزه لجستیک و تعمیر قطعات موتور فعالیت می‌کند و در این راستا  قرارداد خوبی نیز با اسنپ امضا کرده است. مجموعه «عیار» نیز یکی دیگر از استارتاپ‌های این مجموعه است که در زمینه طلا و مصنوعات طلای آب‌شده فعالیت می‌کند.»


وجود تب زیاد برای راه‌اندازی استارتاپ در گذشته


صداقت معتقد است که در سال‌های گذشته برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار تب زیادی وجود داشت و در آن بازه، از این چاه بیش از اندازه برداشته شد. او با اشاره به این موضوع بیان می‌کند: «آن سال‌ها افراد با شوروشوق فراوان، استارتاپ‌های زیادی را ایجاد کردند، اما برای سختی‌های آن آمادگی نداشتند و این مسئله نوعی سرخوردگی ایجاد کرد. اتفاق خوبی که شاهد آن هستیم این است که نگاه‌ها در اکوسیستم استارتاپی کشور واقعی‌تر شده و جوان‌ها دنبال راه‌اندازی استارتاپ‌هایی هستند که به نتیجه منجر شود. این رویکرد، فضا را برای فعالیت شتاب‌دهنده‌های حرفه‌‌ای‌تر فراهم می‌کند. این موضوع فرصتی است که منجر به ظهور استارتاپ‌های منطقی‌تر می‌شود. با وجود استارتاپ استودیویی در خانه نوآوری، کسب‌وکارها با عملکرد بهتری این مسیر را طی می‌کنند. در یک‌ سال گذشته تمرکزمان را بر کسب‌وکارهای این مجموعه گذاشتیم که در این راستا، ورودی‌های کسب‌وکاری به استارتاپ استودیو منطقی‌تر و دقیق‌تر از گذشته شده است.»


بارورتر شدن دیجی‌کالا


صداقت در پایان صحبت‌هایش درباره شرکت‌های الهام‌بخش می‌گوید: «از عملکرد شرکت گلرنگ که از فضای سنتی به اکوسیستم نوآوری وارد شده است، نمی‌توان گذشت، اما همچنان نگاه من به مجموعه‌های بزرگ قدیمی مانند اسنپ و دیجی‌کالا است و فکر می‌کنم نوع عملکرد و فعالیت مجموعه دیجی‌کالا بسیار ویژه است و توانسته با استفاده از ابزارهایی مانند دیجی‌فای و دیجی‌پی که در این چند سال اخیر به آن اضافه شده‌اند، این هلدینگ را بارورتر کند. امیدوارم که همواره شاهد اتفاق‌های بهتری از سوی این مجموعه باشیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.