عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

دیبارایان، ارائه‌دهنده راهکارهای هوش مصنوعی است

گفت‌وگوی استودیو راه‌کار با محمد صبری، مدیرعامل شرکت دیبا رایان در اینوتکس ۲۰۲۴

شرکت دانش‌بنیان دیبارایان از گروه شرکت‌های هلدینگ طرح و پردازش غدیر است که ارائه‌کننده راهکارها و محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری احراز هویت، بیومتریک و هوش مصنوعی است. در گفت‌وگویی که با محمد صبری، مدیرعامل شرکت دیبا رایان در اینوتکس ۲۰۲۴ داشتیم، ابتدا به فعالیت‌های این شرکت پرداختیم و سپس درباره چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستند، گفت‌وگو کردیم.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

تمرکز دیبا رایان بر هوش مصنوعی


محمد صبری، مدیرعامل شرکت دیبارایان، حوزه فعالیت‌های این شرکت را به‌عنوان یک مجموعه دانش‌بنیان در ارائه خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی خلاصه می‌کند که از تجهیزات سخت‌افزاری تا راه‌کارهای نرم‌افزاری را در برمی‌گیرند. او در این باره توضیح می‌دهد: «تمرکز ما در شرکت دیبارایان، توسعه محصولات احراز هویت بر مبنای بیومتریک و بینایی ماشین است. ما در خلال فعالیت‌های بازرگانی خود، نمایندگی چند برند معتبر دنیا را در ایران به عهده گرفته‌ایم و سال‌ها است که در حوزه واردات، تعمیرات و گارانتی آن‌ها فعالیت می‌کنیم. از دستگاه‌های پاسپورت‌خوان گرفته تا دستگاه‌های تشخیص عنبیه و اثر انگشت به‌واسطه دیبارایان به بازار کشور وارد شده‌اند. در راستای این فعالیت‌ها مجبور شدیم در زمینه تولید نرم‌افزار و زیرساخت‌های نرم‌افزاری هم محصولاتی را تولید کنیم.»

او می‌گوید این شرکت در همین حوزه‌ها چندین پروژه ملی را هم پیگیری کرده و عمده فعالیت آنها در همین محدوده احراز هویت است. به گفته صبری، در خصوص محصولات احراز هویت دیجیتال نگاه ساده‌انگارانه‌ای درباره توسعه این محصولات در کشور وجود دارد: «افراد زیادی با چنین نگرشی وارد این حوزه می‌شوند که توسعه چنین محصولاتی کاری ندارد و مراکزی را برای ارائه این سرویس‌ها ایجاد می‌کنند و پیش خودشان می‌گویند که ما این خدمت را با حداقل پرسنل ارائه می‌دهیم و با این اشتباه‌شان زمان و منابع مشتریان را هدر می‌دهند و همین مسئله، ما را در این تنگنا قرار می‌دهد تا آن سرویس را در مدت‌زمان کوتاه‌تری عرضه کنیم تا زمان هدررفته آن‌ها جبران شود. مزیت رقابتی دیبارایان این است که بیش از یک دهه در این حوزه فعالیت است و واحد تحقیق و توسعه ما در حیطه هوش مصنوعی نیز مدت‌ها است که فعال است و ما را به حرکت در لبه تکنولوژی ملزم کرده است. حالا شرکت ما به‌واسطه فعالیت‌هایش در صنعت مالی و پرداخت که پتانسیل‌شان بالقوه‌تر است، در این صنعت کاملاً شناخته شده و عمده فعالیت‌هایمان در حال حاضر ارائه خدمات پشتیبانی بهتر و شخصی‌سازی کردن محصولات خاصی است که مشتریانمان مدنظر دارند.»


با چالش تأمین نیروی انسانی مواجهیم


صبری معضل دسترسی به سرمایه انسانی متخصص را چالش اول و دوم و سوم صنعت فین‌تک کشور در سال‌های اخیر در نظر می‌گیرد و باور دارد این مسئله برای شرکت‌هایی که قرار است بر لبه فناوری حرکت کنند، برجسته‌تر نیز است. او این چالش را به دو بخش جذب و نگهداشت تقسیم می‌‌کند و می‌گوید: «به دلیل مهاجرت نیروی متخصص و اختلاف درآمد داخل و خارج، هزینه‌های جذب نیروی جدید و متقاعدکردن نیروی قدیمی برای ماندن به طرز چشمگیری نسبت به گذشته افزایش‌یافته است. این معضلی است که نمی‌دانیم باید چگونه با آن برخورد کنیم.»


الهام‌بخش بودن کسب‌وکارهای لندتکی


لندتک‌ها در چند سال اخیر در کشور رشد چشمگیری داشته‌اند و منبع الهام بسیاری از کسب‌وکارها بوده‌اند. صبری نیز یکی از افرادی است که عملکرد کسب‌وکارهای لندتکی را در کشور الهام‌بخش توصیف می‌کند و از باجت که با وجود چالش‌های رگولاتوری، جذب مشتری و رقابت، رشد خوبی داشته‌، به‌عنوان نمونه‌ موفق این صنعت یاد می‌کند.

او در آخر خواندن کتاب «از خوب به عالی» را به تمام افرادی که در حوزه مدیریت فعالیت می‌کنند، پیشنهاد می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.