عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

ورود فناوری بلاکچین به نیازهای روزمره مردم

گفت‌وگوی استودیو راه‌کار با محمد طهرانی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه خاتم درباره آینده فناوری بلاکچین

محمد طهرانی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه خاتم در گفت‌وگوی خود با استودیو راه‌کار در اینوتکس ۲۰۲۴، به ورود فناوری بلاکچین به نیازهای روزمره مردم اشاره کرد و به روندهایی که در این حوزه در سال‌های آینده شاهدش خواهیم بود، پرداخت. او بر این عقیده است که با وجود اینکه هر روز شاهد شکل‌گیری میم‌کوین‌ها و شت‌کوین‌های متعددی هستیم، اما این پروژه‌ها در نهایت آینده‌ای نخواهند داشت مگر اینکه ارزش واقعی پشت آنها قرار بگیرد. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

حمایت بلاکچین از کسب‌وکارهای کوچک


طهرانی معتقد است در گذشته توکن‌سازی بیشتر در زمینه‌هایی رخ می‌داد که ارزش پیشنهادی خاصی نداشتند، اما حالا این شرایط تغییر کرده و بهتر شده و فناوری‌ها در زمینه نیازهای واقعی افراد به کار گرفته می‌شوند. او می‌گوید: «از ابتدا حس خوبی نسبت به NFT نداشتم و به‌ نظرم توهم‌آمیز و تخیلی بود، اما توکن‌سازی دارایی‌های واقعی اعم از کالا، آثار هنری، املاک و… کمک می‌کند تا نیازهای واقعی در حوزه فناوری مورد استفاده قرار بگیرد. درنتیجه حوزه‌هایی از فضای غیرمتمرکز که ارزش واقعی در زندگی روزمره مردم ایجاد می‌کنند، می‌توانند روندی باشند که گسترش آنها را در سال‌های آینده ببینیم. می‌توان گفت که هر حوزه‌‌ای که بتواند پاسخگوی نیازهای واقعی مردم باشد، در فناوری بلاکچین ماندگار خواهد شد. برای مثال حوزه‌هایی که به تأمین مالی جایگزین برمی‌گردد؛ مثلا من می‌خواهم بر اساس توکن‌سازی تأمین مالی برای یک نیاز تولیدی انجام دهم یا می‌خواهم وامی را بر اساس وثایقی که دارم، دریافت کنم که به سمت دیفای می‌روم. داریم دوباره وارد هایپ بلاکچین می‌شویم ولی با وجود این‌که هر روز شاهد شکل‌گیری میم‌کوین‌ها و شت‌کوین‌های جدیدی هستیم، آینده‌ای برای این پروژه‌ها متصور نیستم.»

یکی از چالش‌های کسب‌وکارهای ایرانی، ناتوانی آنها در اتصال به بازارهای جهانی است؛ چالشی که فناوری بلاکچین می‌تواند آن را در مقیاسی کوچک و برای کسب‌وکارهای کوچک حوزه مالی برطرف کند. طهرانی در این باره اظهار می‌کند: «کسب‌وکارها از لحظه تأمین مالی تا زمان فروش محصول یا برای توسعه خدمات‌شان مجبورند به‌خاطر تحریم‌ها خودشان را به بازارهای داخلی محدود کنند. فناوری بلاکچین این فضا را در اختیار آنها قرار می‌دهد تا به بازارهای جهانی متصل شوند و مقوله ورود پول را تسهیل می‌کند. هر چند مقیاس این تبادلات مالی نباید به‌قدری بزرگ شود که نهادهای جهانی مبارزه با پولشویی روی آن حساس شوند.»


معرفی دو کتاب و یک حوزه کاری الهام‌بخش


«ضیافت» افلاطون و «فایننس چگونه کار می‌کند؟» نام دو کتابی است که طهرانی خواندن آنها را به مخاطبان پیشنهاد می‌دهد و درباره کتاب دوم می‌گوید: «مطالعه کتاب «فایننس چگونه کار می‌کند؟» از انتشارات راه‌پرداخت می‌تواند برای افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه‌گذاری مالی را دارند، راه‌گشا باشد.»

او در آخر برآمدن مفهوم لندتک در صنعت فین‌تک کشور را الهام‌بخش می‌داند و توضیح می‌دهد که لندتک‌ها برای برطرف کردن نیازهای مالی خرد و واقعی روزمره مردم در کشور به‌وجود آمدند؛ نیازهایی که صنعت بانکی از برآورده کردنشان در سال‌های اخیر ناتوان بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.