عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

عدم حمایت از تولیدات داخلی؛ چالش اصلی کسب‌وکارهای تولیدی

سیدصالح چراغچی، مدیرعامل فدک در گفت‌وگو با استودیو راه‌کار از چالش‌های شرکت‌های سخت‌افزاری در ایران می‌گوید

شرکت فدک تولیدکننده انواع حافظه‌های کامپیوتری در ایران است که فعالیت تولیدی‌اش را از سال ۱۳۹۵ آغاز کرده است. سیدصالح چراغچی، مدیرعامل این شرکت یکی از مهمان‌های استودیو راه‌کار در اینوتکس ۲۰۲۴ بود که درباره عملکرد مجموعه فدک و چالش‌هایش صحبت کرد. به گفته او، چالش‌های آنها به دو دسته مشتریان و عدم حمایت دولت از تولید داخلی برمی‌گردد. در ادامه گفت‌وگوی استودیو راه‌کار با او را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

چالش‌های یک شرکت سخت‌افزاری


فدک فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ آغاز کرده و در زمینه تولید انواع حافظه کامپیوتری در دو حوزه رم و SSD مشغول به کار است. سیدصالح چراغچی، مدیرعامل شرکت فدک درباره چالش‌هایی که به‌عنوان یک شرکت سخت‌افزاری با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، می‌گوید: «چالش‌های ما به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند؛ چالش‌های مربوط به مصرف‌کننده و چالش‌های مربوط به بدنه دولت. دولت با وجود قانون حمایت از تولیدات داخلی از ما حمایت نمی‌کند و این چالش صرفاً برای مجموعه ما نیز نیست و شرکت‌های دیگر هم با آن روبه‌رو هستند. من این چالش را با روش‌های بسیاری پیگیری کردم، اما مقاومت سنگینی از طرف ارگان‌های دولتی برای عدم استفاده از محصول ایرانی وجود دارد. این در حالی است که هیچ دلیل منطقی برای این اقدام آنها وجود ندارد، چون اگر عدم اطمینانی درباره کیفیت محصولاتمان وجود داشته باشد، با تایید کیفیت توسط ارگان‌های مسئول دیگر جایی برای نگرانی وجود نخواهد داشت.»

به گفته چراغچی، مجموعه تولیدی فندک درگیر رفتارهای سلیقه‌ای و قوانینی است که مدام در حال تغییر هستند. او با اشاره به این موضوع عنوان می‌کند: «این موضوعات بسیار اذیت‌کننده هستند و باعث می‌شوند که نتوانیم برنامه‌ریزی بلندمدتی برای فعالیت‌های خود داشته باشیم. افزایش و کاهش تعرفه، تخصیص یا عدم تخصیص ارز، ممنوعیت واردات و… از جمله مواردی هستند که نسبت به آنها سلیقه‌ای رفتار می‌شود و شامل هیچ‌گونه قاعده و قانونی نمی‌شود.»


پیشرفت فدک در حوزه R&D


تفکر مدیران مجموعه فدک از ابتدای تأسیس به‌صورتی بوده که می‌خواستند حتماً در حوزه R&D فعالیت کنند، به همین دلیل بودجه‌ای را برای آن تخصیص داده‌اند. او در این باره بیان می‌کند: «در حال حاضر افرادی در مجموعه ما روی R&D و Single board computer فعالیت می‌کنند. این بُردها در عین حالی که کوچک هستند، تمام قابلیت‌های یک کامپیوتر را دارند و برای فعالیت‌های پردازشی به کار گرفته می‌شوند. این بُردها قابلیت این را دارند که محصولات مختلفی بر اساس آن‌ها تولید شوند و می‌توان استفاده‌های متنوعی از آ‌نها کرد که ما در حال حاضر دو نسخه از این بُردها را طراحی و راه‌اندازی کرده‌ایم.»


پیشگامان راه سعادت؛ شرکتی الهام‌بخش


چراغچی عملکرد شرکت «پیشگامان راه سعادت» را الهام‌بخش می‌داند و درباره آن می‌گوید: «من از سال 1380 با این شرکت آشنا هستم و تمامی مدیران آن را می‌شناسم. این شرکت در حوزه تولید مانیتورهای علائم حیاتی و تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کند و عملکرد خوبی تاکنون داشته است. این مجموعه برای من الهام‌بخش است.»

او در ادامه به معرفی کتاب «کار عمیق» می‌پردازد و می‌گوید که در این کتاب فرمول‌های مشخصی درباره تمرکز کردن و نتیجه ‌گرفتن وجود دارد که می‌تواند برای افرادی که قصد ورود به حوزه R&D را دارند، مفید باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.