عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

بحران امید؛ معضل اصلی کسب‌وکارها

گفت‌وگوی استودیو راه‌کار با سعید قدوسی‌نژاد، عضو هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک ایران در اینوتکس ۲۰۲۴

سعید قدوسی‌نژاد عضو هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک ایران، یکی از مهمان‌های استودیو راه‌کار در اینوتکس ۲۰۲۴ بود که درباره چشم‌انداز صنعت فین‌تک در کشور صحبت کرد. طبق صحبت‌های او، به دلیل وجود فشارهای رگولاتوری، رشد برخی از بخش‌های فین‌تک در کشور با چالش‌های بسیاری همراه است که سرعت رشد آنها را کند کرده است. به عقیده او،‌ در حال حاضر بحرانی که کشور ما دچار آن شده بحران امید است که با رفع این چالش، احتمال برطرف شدن دیگر چالش‌ها نیز وجود خواهد داشت. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

چشم‌انداز صنعت فین‌تک در سال ۱۴۰۳


سعید قدوسی‌نژاد، عضو هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک ایران بر این عقیده است که سال ۱۴۰۳ برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه فین‌تک، بسیار متفاوت‌تر از سال گذشته نخواهد بود. او با بیان این موضوع می‌گوید: «۱۴۰۲ اینگونه بود که فشار زیادی از سمت رگولاتور به کسب‌وکارهای فین‌تک وارد شد. همچنین ما شاهد کاهش قدرت خرید مردم و چالش‌هایی از سوی سرمایه‌گذارها بودیم. احتمالا در سال جاری به دلیل وجود فشارهای رگولاتور بر برخی از بخش‌های فین‌تک مانند پرداخت‌یارها، رشد زیادی شکل نگیرد. هر چند که حوزه لندتک با توجه به اقبال مردم به رشد خود ادامه می‌دهد، اما چالش‌های رگولاتوری در این حوزه رشد آن را نیز محدود می‌کند. در واقع فضای مبهمی که در کشور وجود دارد باعث می‌شود که درستی یک عملکرد یا استراتژی از همان ابتدا مورد تردید قرار بگیرد. صنعت فین‌تک، مانند دیگر اکوسیستم‌های استارتاپی، با بحران امید روبه‌رو است. ما در کشور شاهد عطش نسبت به امید هستیم و همانند کویری خشک می‌توانیم با بارش چند قطره از باران به امید برسیم. در واقع فضای کسب‌وکاری هم به همین شکل است؛ چند قطره باران برای ایجاد امید کافی است. من فکر می‌کنم مقوله عدم وجود امید اصلی‌ترین بحران در صنعت فین‌تک کشور است و چالش‌هایی مانند رگولاتوری، سرمایه‌گذاری، مهاجرت نیروی انسانی و… در وهله‌های بعدی قرار می‌گیرند. در واقع با رفع بحران امید دیگر چالش‌ها نیز رفع خواهند شد.»


عملکرد درخشان کسب‌وکارهای لندتکی


«تارا»، «اسنپ‌پی» و «دیجی‌پی» از جمله کسب‌وکارهای لندتکی هستند که از نظر قدوسی‌نژاد در یک سال گذشته عملکرد خوبی را از خود نشان داده‌اند. او در این باره بیان می‌کند: «درشرایط کنونی، کسب‌وکارهایی که شرایط بازی در زمین ایران را می‌دانند، پیشرو خواهند بود، زیرا آن‌ها با دید واقع‌گرایی حرکت می‌کنند و همین موضوع می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا عملکرد خوبی را از خود ارائه دهند. در حال حاضر فکر می‌کنم کسب‌وکارهای لندتکی مانند تارا، اسنپ‌پی و دیجی‌پی فعالیت‌های درخشانی را ارائه کردند. برای من کسب‌وکار‌هایی که خدماتشان بر پایه محصول است از جذابیت بیشتری برخوردار هستند.»


کتابی برای آرامش مدیران


«قصه‌های شب برای مدیران» اثر هنری مینتزبرگ کتابی است که قدوسی‌نژاد به مخاطبان پیشنهاد می‌کند و می‌گوید: «این کتاب برخلاف دیگر کتاب‌های مدیریتی، به زاویه‌های تاریک مدل‌های مدیریتی می‌پردازد. در مقدمه این کتاب نوشته شده است زمانی‌ که مدیران تحت‌تاثیر شرایط‌های مختلف دچار استرس می‌شوند برای رسیدن به آرامش می‌توانند این کتاب را مطالعه کنند. خواندن این کتاب را برای مدیرانی که در شرایط بحرانی به آرامش نیاز دارند را توصیه می‌کنم، زیرا از مدل نوشتاری جالبی برخوردار است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.