عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

به‌دنبال افزایش فعالیت‌های نوآورانه بانک توسعه تعاون هستیم

گفت‌وگوی استودیو راه‌کار با خلیل بسطامی، مشاور عالی هلدینگ فناوری اطلاعات بانک توسعه تعاون

در اینوتکس 2024، استودیو راه‌کار در محل غرفه خود میزبان مدیران و فعالان صنایع مالی و نوآوری کشور بود و در گفت‌وگوهایش با این افراد به موضوعات و چالش‌های صنایعی که در آن مشغول به کار هستند، پرداخت. خلیل بسطامی، مشاور عالی هلدینگ فناوری اطلاعات بانک توسعه تعاون (سمات) یکی از مهمان‌های این استودیو بود که از رویکرد این بانک نسبت به کسب‌وکارهای نوآورانه صحبت کرد و بیان کرد که در تلاش‌اند تا برای تحقق افزایش سهم بانک توسعه تعاون در فضای اقتصادی کشور، ضمن ارائه خدمات نوین محصولات جدیدی را نیز تولید کنند.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

خدمات نوآورانه سمات


توسعه تعاون، بانکی تخصصی و دولتی است و در تلاش است تا برای تحقق رسالت خود که افزایش سهم تعاون در فضای اقتصادی کشور است، ارائه خدمات نوینی را تولید کند. خلیل بسطامی، مشاور عالی هلدینگ فناوری اطلاعات بانک توسعه تعاون (سمات) درباره رویکرد این بانک نسبت به کسب‌وکارهای نوآورانه می‌گوید: «با توجه به قوانین بالادستی باید ۲۵ درصد از اقتصاد مملکت در حوزه تعاون باشد؛ به همین خاطر بانک توسعه و تعاون در تلاش است تا با کمک کسب‌وکارها، تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها و با ارائه خدمات مالی نوآورانه بتواند این سطح از اقتصاد را توسعه دهد؛ درنتیجه در این راستا رویکردی نوآورانه و فناورانه در پیش گرفته است. اپلیکیشن تی‌تی پلاس یکی از این نمونه‌ها است که در حوزه نئوبانک و احراز هویت آنلاین خدمات جالبی را به کاربرها ارائه کرده و تمام فرایند وام‌دهی به مسافران اربعین از طریق همین اپلیکیشن و بدون نیاز به حضور در شعب صورت گرفت.

به دلیل جذاب بودن این اپلیکیشن، هیئت‌مدیره بانک مصوب کرده که 70 درصد خدمات اعتباری از طریق این پلتفرم انجام بگیرند و نوآوری جایگزین حضور در شعب شود. موضوع دیگری که وجود دارد این است که بانک توسعه تعاون برای شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلاتی را در نظر گرفته است. همچنین، به‌عنوان بانک عامل صندوق توسعه ملی، ارزیابی طرح‌ها و تشکیل پرونده آن‌ها را نیز برعهده دارد تا بتوانند اعتبارات لازم را دریافت کنند. همکاری با برخی از شرکت‌های استارتاپی که در زمینه فناوری فعالیت دارند از اهداف هلدینگ سمات است و برای تحقق این امر در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری رویدادی هستیم تا به‌واسطه آن استارتاپ‌ها را شناسایی و بتوانیم به‌عنوان شتاب‌دهنده عمل کنیم.»


آکادمی اینترنت اشیا از شرکت‌های الهام‌بخش‌


بنا بر گفته بسطامی، به دلیل فعالیت‌هایش در حوزه آموزش و پژوهش، عملکرد شرکت‌هایی که پژوهش می‌کنند برایش بسیار الهام‌بخش هستند. او در این باره عنوان می‌کند: «یکی از این شرکت‌ها که بسیار برای من الهام‌بخش است، «آکادمی اینترنت اشیا» است که در بعد بین‌المللی فعالیت می‌کنند. این مجموعه در یکی از فعالیت‌های خود در سازمان ملل به‌عنوان دومین شرکت انتخاب شد درحالی‌که اولین شرکت منتخب به مایکروسافت اختصاص داشت. در واقع قرارگرفتن این شرکت ایرانی در این جایگاه بسیار برای من جالب بود.»

«فریلنسر شش‌رقمی» نیز کتابی است که توسط بسطامی به بینندگان توصیه می‌شود. او درباره آن می‌گوید: «این کتاب برای کسانی که در حوزه مشاوره مدیریت و فریلنسری فعالیت می‌کنند مناسب است و می‌تواند برای آنها راهگشا باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.