عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

عدم استفاده از هوش مصنوعی باعث عقب‌ماندگی صنعت بانکی می‌شود

گفت‌وگو با فرشید اردوانی، مدیرعامل فینووا در اینوتکس 2024

فرشید اردوانی، مدیرعامل شرکت فینووا یکی از میهمانان استودیو راه‌کار در اینوتکس ۲۰۲۴ بود که به موضوعاتی مانند لزوم استفاده از هوش مصنوعی در صنایع بانکی و پرداخت کشور و ارائه خدمات مالی با تفکر بازی‌سازی پرداخت. او بر این عقیده است که بقای بازیگران کنونی نظام بانکی و پرداخت تنها در صورتی تضمین می‌شود که خود را با نیازهای نسل زد و عناصر پارادایم جدید منطبق کنند. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

مزیت استفاده از گیم در صنعت بانکی و پرداخت


نسل زد گیمر است و اگر فضای نرم‌افزارهای بانکی و پرداخت به گونه‌ای باشد که جذابیت‌های مشابه فضای بازی را برای آنها فراهم کند،‌ می‌تواند با استقبال آنها روبه‌رو شود. فرشید اردوانی، مدیرعامل فینووا با اشاره به این موضوع، درباره ارائه خدمات بانکی و پرداخت در قالب گیم می‌گوید: «در مقوله گیم عناصر مختلفی وجود دارد؛ یکی از آن عناصر نسلی است که با محتوای موجود در آن سروکار دارند و در حال حاضر این نسل، نسل زد است که دوست دارد همه چیز را به‌صورت یک روایت داستانی تجربه کند؛ در نتیجه اگر مقوله‌ای بتواند به این شکل ارائه شود، جذابیت بیشتری خواهد داشت. در صنعت گیمینگ، بالاترین میزان هوش به‌کار گرفته می‌شود و باید متناسب با این هوشمندی داینامیک و پویایی نیز وجود داشته باشد؛ در نتیجه ورود این نوع طرز تفکر به صنعت بانکی و پرداخت باعث می‌شود مخاطبین جدید و نسل آینده که با این صنعت سروکار خواهند داشت از این طریق ورود پیدا کنند.»


مزایا و معایب هوش مصنوعی


هوش مصنوعی یک تسهیلگر است که می‌تواند خلاء‌های مربوط به مهارت‌ها را در همه حوزه‌ها پر کند. اردوانی با بیان این موضوع، عنوان می‌کند: «در صنعت بانکی و پرداخت، هوش مصنوعی می‌تواند با توجه به رفتارهایی که یک مشتری در گذشته داشته پیشنهادهای جدیدی را ارائه کند. هوش مصنوعی این فرصت را ایجاد کرده که افراد بتوانند در کسب‌وکارهای کاربردی ورود پیدا کنند؛ چرا که دیگر با استفاده از این قابلیت نیازی به گذراندن دوره‌های زیادی ندارند. جدای از تمامی فرصت‌های که هوش مصنوعی می‌تواند در اختیار انسان‌ها قرار دهد، تهدیداتی را نیز شامل می‌شود. برای مثال در فضای جرائم سایبری هم می‌تواند ابزاری باشد که توسط هکرها به کار گرفته شود. در هر صورت عدم استفاده از هوش مصنوعی و عدم برقراری تعامل مناسب با این فناوری می‌تواند باعث عقب ماندگی صنعت بانکی و پرداخت شود.»


در ستایش مجموعه گلرنگ


بنا بر گفته مدیرعامل فینووا، شرکت‌هایی که در حوزه CVC پیشگام بودند و توانسته‌اند از این طریق به مجموعه‌های نوپا کمک کنند بسیار ستودنی هستند. او در این باره می‌گوید: «گلرنگ یکی از مجموعه‌هایی است که در این زمینه پیشرو بوده و توانسته عملکرد خوبی را ارائه کند. امیدوارم شرکت‌ها و گروه‌های صنعتی بزرگ دیگر نیز همین مسیر را طی کنند تا در این راستا به تجهیز کردن سرمایه‌گذاری برای نوآفرینی و ایده‌های جدید کمک کنند.»

اردوانی سپس کتاب «معاملات خطرپذیر» را پیشنهاد می‌دهد و درباره آن می‌گوید: «این کتاب از ایده تا ارزیابی سرمایه‌گذاری را برای مخاطبان بیان می‌کند و می‌تواند راهنمای خوبی برای کسانی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری داشته باشند و با همه زاوایای آن آشنایی پیدا کنند، باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.