عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

فضای حرکتی بانک مرکزی شفاف‌تر خواهد شد

گفت‌وگو با سید مهدی نبوی، وکیل دادگستری درباره آخرین تحولات قانونی صنایع مالی کشور

به نظر می‌رسد چالش‌های حوزه رگولاتوری در صنایع مالی و نوآوری بی‌انتها است. در روزهای برگزاری نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ و در گفت‌وگو با بسیاری از مدیران حوزه‌های مختلف فین‌تک و اقتصاد دیجیتال کشور، از آن‌ها این سؤال را پرسیدیم که بزرگ‌ترین معضل توسعه کسب‌وکارهایشان چیست و تقریباً همه مدیران کشور به رگولاتوری اشاره می‌کردند. به همین دلیل به سراغ سیدمهدی نبوی، وکیل دادگستری رفتیم تا با او درباره آخرین تحولات قانونی صنایع مالی کشور گفت‌وگو کنیم. در ادامه صحبت‌های او را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

تصویب دو قانونی که حوزه فین‌تک را متحول می‌کند


به‌تازگی دو قانون جدید تصویب شده که می‌تواند شرایط حوزه فین‌تک کشور را به‌لحاظ قانونی تغییر دهد. سیدمهدی نبوی، وکیل دادگستری در این باره می‌گوید: «اولی قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها است که ذیل آن برای اولین بار یک شورای تأمین مالی در سطح عالی کشور تعریف شده است و تعدادی ابزار و امکانات جدید مالی را از طریق بانک مرکزی، سازمان بورس اوراق بهادار و امثالهم در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد. قانون دوم نیز قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که در سال گذشته تصویب، نهایی و ابلاغ شد و قرار است بعد از یک بازه شش‌ماهه، لازم‌الاجرا شود که این بازه تا خردادماه به پایان می‌رسد. از جمله ابداعات قانون‌گذار در قانون تأمین تولید و زیرساخت‌ها گسترش دامنه وثیقه‌ها، ایجاد سامانه‌ای جامع برای وثیقه‌ها و امکان ایجاد صندوق‌های تضمین توسط نهادهای مالی و تضمین سبد تضمین صندوق‌ها توسط بیمه است. ابتکاراتی که موجب می‌شود کسب‌وکارهای جديدی در نظام تأمين مالی ايجاد شود و برخي از موانعي که پیش از این در زمينه توسعه ابزارهای مالی نوين وجود داشت، مرتفع شود.»


بازتعریف اختیارات بانک مرکزی


نبوی معتقد است با تصویب این قانون وظایف و اختیارات جدیدی برای بانک مرکزی تعریف می‌شود و کنترل بانک‌ها بیش از قبل در اختیار آن قرار داده شده و رگولاتوری فین‌تک‌ها، رمزارزها و اشکال جدید پول را به‌صورت رسمی به این نهاد واگذار می‌شود. او می‌گوید: «این قانون با وجود مشکلاتی که دارد، تحولی را در حوزه رگولاتوری صنعت بانکی و پرداخت کشور رقم می‌زند. چیزی که در اجرای یک قانون اثرگذار است، رویکرد مجری است. هر چند که قوانین هم در این زمینه تأثیر بسزایی خواهند گذاشت. به نظر من پس از تصویب این قانون فضای حرکتی بانک مرکزی شفاف‌تر خواهد شد و حوزه‌هایی که این نهاد قبلاً به‌واسطه تفسیرهای قانونی یا مجوزهای خارج از مقررات در آن‌ها فعالیت می‌کرد، حالا با مجوزها و نحوه برخورد مشخص‌تری روبه‌رو خواهند شد.»


معرفی یک کتاب و یک کسب‌وکار


نبوی عملکرد «کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار» را در سال گذشته به دلیل ارائه بسته کاملی از وقایع مالی، بانکی و پرداخت و همچنین تنوع بالای محصولات و برنامه‌ها و ترجمه و انتشار کتاب‌های سودمند الهام‌بخش توصیف می‌کند و در آخر «کلیدر» محمود دولت‌آبادی را به مخاطبان پیشنهاد می‌دهد؛ کتابی که با ۲۸۳۶ صفحه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.