عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

بیش از ۱۰درصد از جمعیت ایران حداقل یک بار از حوزه رمزارز استفاده کرده‌‌اند

گفت‌وگوی استودیو راه‌کار با احسان مهدی‌زاده، قائم‌مقام والکس در اینوتکس ۲۰۲۴

رمزارزها یکی از حوزه‌های نوظهور در کشور هستند که بنابر صحبت‌های قائم‌مقام والکس، در سال‌های گذشته با ضریب نفوذ ۱۰درصدی در میان مردم روبه‌رو شده‌‌اند و اگر مسائل رگولاتوری آن برطرف شود، می‌تواند به توسعه اقتصاد کشور، ارزآوری، غیرمتمرکز شدن اقتصاد و امثالهم کمک کند. احسان مهدی‌زاده، قائم‌مقام والکس یکی از مهمان‌های استودیو راه‌کار در اینوتکس ۲۰۲۴ بود که درباره رشد ارگانیک رمزارزها در سال‌های آینده، چالش‌های فعالیت صرافی‌های رمزارز در ایران و کاربردهای بلاکچین صحبت کرد.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

ضریب نفوذ ۱۰درصدی رمزارزها در ایران


طبق صحبت‌های احسان مهدی‌زاده، قائم‌مقام شرکت والکس، ضریب نفوذ رمزارزها در ایران زیاد است و بیش از ۱۰درصد از جمعیت ایران حداقل یک بار به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از این حوزه استفاده کرده‌‌اند. او می‌گوید: « ۱۰درصد میزان زیادی است، اما این مقدار در کشورهایی نظیر ترکیه، امارات و دبی بیشتر است و از آن به‌عنوان درآمد جانبی و ابزاری برای رمزآوری و ارزآوری یاد می‌کنند. اگر محدودیت‌های اعمال‌شده از طرف قانون‌گذار در کشور کمتر شود، این میزان بیشتر هم می‌شود. والکس و رقبایش در حد استانداردهای جهانی کار می‌کنند و از خیلی از صرافی‌های خاورمیانه هم جلوتر هستند، اما به صرافی‌های کشورهای دیگر پول‌های بیشتری تزریق می‌شود و حمایت بیشتری هم از آنها می‌شود. رمزارزها حوزه رفت‌وبرگشت سریع، آزاد و امن سرمایه‌ هستند و اگر افراد آن را درست بشناسند و فکر نکنند یک پدیده‌ای است که امروز روند شده و فردا از تب‌وتاب می‌افتد، ضریب نفوذ بیشتری هم پیدا می‌کند و موجب بهبود بازار هم می‌شود. همین امسال با اوج گرفتن بازار، ارز زیادی وارد کشور شد. در یکی دو سال آینده این بازار به‌صورت ارگانیک بزرگ می‌شود و اگر اجازه داده شود ارتباطمان با کاربران بیشتر شود، شاهد رشد بیشتری هم خواهیم بود. ما با رقبای خارجی روبه‌رو هستیم و با آنها می‌جنگیم. خیلی از رمزارزهای ایرانی‌ها در صرافی‌های خارجی نگهداری می‌شود و اگر هویت ایرانی آنها لو رود، دارایی‌شان بلوکه می‌شود. شرکت‌هایی مثل دیجی‌کالا و اسنپ لازم نیست با آمازون و اوبر بجنگند، اما ما باید با نمونه‌های مشابهمان در خارج از کشور بجنگیم.»


غیربانکی شدن اقتصاد با توکنایز کردن دارایی‌ها


طبق صحبت‌های مهدی‌زاده، فناوری بلاکچین علاوه‌بر تمام کاربردهایی که دارد، امکان توکنایز کردن دارایی‌های مختلف را هم فراهم کرده است: «توکنایز کردن می‌تواند تأثیر زیادی بر صنایع مالی بگذارد و باعث ایجاد بازارهای دست دوم، نقد شدن دارایی‌هایی که سخت نقد می‌شوند، گردش سرمایه و… شود. علاوه‌بر این، به شرکت‌هایی که امکان بورسی شدن ندارند، کمک می‌کند تا از طریق توکن‌ها سرمایه جذب کنند. همچنین می‌تواند موجب مولدسازی دارایی‌های راکد شود و کسب‌وکارهای کوچک را هم رونق ببخشد و در نهایت به غیربانکی و غیرمتمرکز شدن اقتصاد کمک کند.»


والکس؛ کسب‌وکاری الهام‌بخش


به نظر او، تمام شرکت‌های فین‌تکی که در سال‌های اخیر در بازار باقی‌ مانده‌اند و از پس شرایط سخت اقتصادی و رگولاتوری این حوزه برآمده‌اند، الهام‌بخش هستند. او در این باره توضیح می‌دهد: «نوسان نرخ ارز، کاهش سرمایه‌گذاری‌ها، مشکلات و محدودیت‌های اینترنتی، رگولاتوری، جذب و نگهداشت نیروی انسانی، تحریم و… از جمله چالش‌‌هایی هستند که فین‌تکی‌ها با آن روبه‌رو هستند و آنهایی که توانسته‌اند در بازار باقی بمانند قابل ستایش‌اند. با وجود این، اگر قرار باشد خودخواهی کنم و یک شرکت را در صنعت رمزارز نام ببرم که الهام‌بخش بوده است، والکس را نام می‌برم. والکس برنده جایزه عصر تراکنش هم شده بود و فکر می‌کنم که کسب‌وکار الها‌‌م‌بخشی است. ما به‌ جای اینکه روی مشکلات تمرکز کنیم، خیلی کاربرمحور و سازنده عمل می‌کنیم و همین ما را متفاوت می‌کند.»


معرفی کتابی برای تازه‌واردها


رمزارزها حوزه‌ای کم‌تر شناخته‌شده‌اند که هر فردی متناسب با میزان آگاهی‌اش از آنها می‌تواند کتاب‌هایی را برای یادگیری در این حوزه مطالعه کند. مهدی‌زاده با اشاره به این موضوع می‌گوید: «در سال‌های اخیر کتاب‌های رمزارزی خوبی در انتشارات راه‌ پرداخت منتشر شده است و ما و رقبایمان نیز در سایت‌هایمان تعدادی کتاب را معرفی کرده‌ایم. با وجود این، اگر قرار باشد به کسانی که ابتدای راه هستند، کتابی را توصیه کنم، آن کتاب The Basic Of Bitcoin And Blockchain است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.